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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Chirurg 68 (1997), S. 1258-1261 
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: Staging breast cancer ; Sentinel lymph node ; Axillary lymph-node dissection ; Gamma probe. ; Schlüsselwörter: Brustkrebsstaging ; Sentinel-Lymphknoten ; Axilladissektion ; Szintillationsmeßsonde.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Ziel unserer Untersuchungen ist es, die Wertigkeit und Anwendbarkeit der Sentinel-Lymphadenektomie (SLNE) im Hinblick auf das Staging der regionären Lymphknoten beim Mammacarcinom zu evaluieren. Wie für das maligne Melanom dokumentiert, stellt der 1. Lymphknoten [Sentinel-Lymphknoten (SLN)] im Lymphabflußgebiet des Primärtumors auch gleichzeitig die zu erwartende 1. Lokalisation einer möglichen Lymphknotenmetastasierung dar. Die dargestellten Ergebnisse beziehen sich auf 12 Patientinnen, wovon die beschriebene Methodik in 11 Fällen anwendbar war. Nur einmal korrelierte das histologische Ergebnis des SLN und des Axilladissektats nicht miteinander; 3 mal war der SLN carcinompositiv. Nach Vorliegen ausreichend großer Patientenzahlen und einer entsprechend langen Nachbeobachtungszeit bietet sich in Zukunft durch die SLNE evtl. die Möglichkeit, die Anzahl der zu Stagingzwecken durchgeführten axillären Lymphknotendissektionen beim Mammacarcinom deutlich zu reduzieren.
    Notes: Summary. The objective of our trial was to evaluate the significance and usefulness of sentinel lymphadenectomy (SLNE) for the staging of regional lymph nodes in breast cancer patients. The study presented illustrates the method and our results. As has been documentated for melanoma, the first lymph node [sentinel node (SLN)] to receive lymphatic drainage from a primary tumor is the expected first site of lymph-node metastasis. The database presented includes 12 patients with operable breast cancer and clinically negative lymph nodes. In 11 cases the described method was applicable. In only one case was there no correlation between the histology of the SLN and the axillary specimen. Three SLN were tumor-positive. Successful completion of examination of a large number of patients with a long follow-up has the potential of reducing the number of axillary dissections and of significantly reducing morbidity in the majority of breast cancer patients.
    Type of Medium: Electronic Resource
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