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    Springer
    Der Nervenarzt 70 (1999), S. 1-10 
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Tic-Störung ; Zwangsstörung ; Kinder ; Jugendliche ; Neurobiologie ; Psycho- pharmakologie ; Verhaltenstherapie ; Key words Tic-disorder ; Obsessive-compulsive disorder ; Children ; Adolescents ; Neurobiology ; Psychopharmacology ; Behavior therapy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In children and adolescents motor/vocal tics and obsessive-compulsive behavior are known to be closely related. Thereby, a continuum of symptoms ranging from single tics to a mixed picture of tics/rituals/obsessive-compulsive traits to clinically relevant obsessions and compulsions could be described. As neurobiological substrates dysfunctions in corresponding cortico-striato-thalamo-cortical circuits (sensorimotor circuit in tic symptomatology, orbitofrontal circuit in obsessive-compulsive behavior) were postulated. For both disturbances behavioral therapy can be used to improve control mechanisms to counterregulate tics and obsessive-compulsive behavior, respectively, and psychopharmacological agents can be administerd to compensate dysbalances in neurotransmitter systems. In case of a mixed symptomatologic picture it is necessary to include interventions for both pols of the symptom-continuum in the therapeutic programme to achieve extensive improvement as a basis for a further positive development of the patient.
    Notes: Zusammenfassung Motorische/vokale Tics und zwanghafte Verhaltensweisen kommen bei Kindern und Jugendlichen häufig gemeinsam vor; dabei kann ein Symptomkontinuum von solitär auftretenden Tics über ein Mischbild von Tics und Ritualen/zwanghaften Gedanken und/oder Handlungen bis hin zu eindeutigen Zwangsphänomenen beschrieben werden. Neurobiologisch können diesem Symptomkontinuum unterschiedlich ausgebreitete Dysfunktionen entsprechender kortiko-striato-pallido-thalamo-kortikaler Regulationssysteme zugrunde liegen. Therapeutisch lassen sich bei beiden Verhaltensauffälligkeiten mittels verhaltenstherapeutischer Techniken Steuerungs- und Kontrollmöglichkeiten zur Gegenregulation der Auffälligkeiten verbessern sowie durch Einsatz von Psychopharmaka Dysbalancen von Neurotransmittersystemen ausgleichen. Bei einem Mischbild von Tics und Zwängen sind therapeutische Interventionen für beide Zielbereiche erforderlich. Nur so können umfassende Verbesserungen erreicht und günstige Entwicklungsbedingungen für die betroffenen Kinder und Jugendlichen eröffnet werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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