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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Zeitschrift für Herz-, Thorax- und Gefässchirurgie 13 (1999), S. 133-138 
    ISSN: 0930-9225
    Keywords: Schlüsselwörter Computertomographie – Thorax – Interventionen – Schneid-Saug-Biopsie ; Key words Computer tomography – thorax interventions – carve-suction biopsy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Problem: An investigation into CT-controlled carve-suction biopsy for a histological clarification of indefinite intrathoracic masses. Materials and Method: 143 CT-controlled interventions were performed on 102 patients. For histological evaluation purposes, tissue was taken under application of the carva-suction biopsy method (16–18 gage). The lesions with a diameter of 5–70 mm were located in the mediastinum (25%), were close to the thoracic wall/pleural (40%) and intrapulmonary (35%). Results: 92.2% (94/102) of the interventions provided histologically utilizable material in at least one biopsy specimen. The clinical suspected diagnosis was confirmed 78 times (76.5%), while a different discase was evident 16 times (15.7%). In 8 cases, a diagnosis was not possible (7.8%). The total complication rate was 21.6%. The following were observed: 18 pneumothoraxes, 2 hemothoraxes, and 2 patients who demonstrated a hemoptysis. In 4/102 patients (3.9%) complications arose which had to be treated therapeutically. Two-sided complications were not observed. Conclusions: The CT-controlled carve-suction biopsy can be employed histologically to clarify indefinite intrathoracic findings with a high degree of certainty and justifiable complication rates. In addition to this, the minimally invasive procedure helps to reduce costs.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Bewertet wird die CT-gesteuerte Schneid-Saug-Biopsie zur histologischen Abklärung unklarer intrathorakaler Raumforderungen. Material und Methode: Bei 102 Patienten wurden 143 CT-gesteuerte Interventionen durchgeführt. Zur histologischen Beurteilung wurde Gewebe in Schneid-Saug-Biopsie-Technik (16–18 Gage) entnommen. Die Läsionen waren 5–70 mm groß, 25% lagen mediastinal, 40% thoraxwandnah/pleural und 35% intrapulmonal. Ergebnisse: 92,2% (94/102) der Interventionen erbrachten in mindestens einer entnommenen Gewebeprobe histologisch verwertbares Material. Die klinische Verdachtsdiagnose wurde 78mal (76,5%) bestätigt, 16mal (15,7%) wurde eine andere Erkrankung nachgewiesen. 8mal ließ sich keine Diagnose stellen (7,8%). Die Komplikationsrate betrug 21,6% (18 Pneumothoraces, 2 Hämatothoraces und 2 Patienten mit Hämoptoe). Bei 4/102 Patienten (3,9%) traten therapiebedürftige Komplikationen auf. Schlußfolgerungen: Mit der CT-gesteuerten Schneid-Saug-Biopsie lassen sich unklare intrathorakale Befunde mit hoher Treffsicherheit und vertretbaren Komplikationen abklären.
    Type of Medium: Electronic Resource
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