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  • Electronic Resource  (2)
  • 1985-1989  (2)
  • Akutphasen Proteine  (1)
  • Diagnostic procedure  (1)
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 371 (1987), S. 39-48 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Peritoneovenous ; Shunt occlusion ; Diagnostic procedure ; Doppler ultrasound ; Technetium scan ; Shuntography
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Das Wiederauftreten von Ascites nach peritoneovenöser Shuntimplantation erfordert eine genaue diagnostische Abklärung. 81 Shunts wurden von 1973 bis 1985 an der II. Chirurgischen Universitätsklinik in Wien implantiert. Im selben Zeitraum mußten bei 17 Patienten insgesamt 34 Revisionen wegen Shuntdysfunktion durchgeführt werden. Als diagnostische Methode zur Prüfung der Funktion und Lokalisation der Verschlußursache wurde neben Thoraxröntgen eine Doppler-Ultraschalluntersuchung in 11 Fällen, ein Technetium-Scan in 26 Fällen sowie eine angiographische Shuntdarstellung in Verbindung mit einer Messung des zentralvenösen Drucks in 15 Fällen angewandt. Als aussagekräftigste Methode erwies sich die Shuntographie. Die Doppler-Ultraschalluntersuchung haben wir wegen ihrer häufig unklaren Ergebnisse ganz verlassen.
    Notes: Summary Reaccumulation of ascitic fluid after peritoneovenous shunt implantation demands accurate diagnostic procedure. Between 1973 and 1985 81 peritoneovenous shunts have been implanted at the IInd Surgical Department of the University of Vienna. In the same time 34 reoperations in 17 patients have been performed for reasons of shunt-dysfunction. Besides thorax x-ray, diagnosis was established in 11 cases by means of Doppler ultrasound investigation, in 26 cases by technetium scan and in 15 cases by shunt angiography. Shuntography proved to be the method of choice, with no false results. Doppler ultrasound results were unclear in a high percentage, thus this method is not used any more.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Relaparatomy ; Acute phase proteins ; Organ failure ; Relaparotomie ; Akutphasen Proteine ; Organversagen
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Zur Prüfung der Wertigkeit von Akutphasenproteinen und Komplementfaktoren in der Frühdiagnose der intraabdominalen Infektion, wurden bei 60 Patienten nach abdominalchirurgischen Eingriffen die Antiproteasen alpha-l-Antitrypsin, alpha-2-Macroglobin, Transferrin und Antithrombin III, sowie der Komplementfaktoren C3 und C4 postoperativ bestimmt. Patienten, die eine intraabdominelle Infektion entwickelten, hatten bereits am 2. postoperativen Tag signifikant erhöhte alpha-1-Antitrypsin Plasmakonzentrationen im Vergleich zu Patienten mit unkompliziertem postoperativen Verlauf. Mittels der linearen Diskriminanzanalyse war es bereits am 2. postoperativen Tag möglich, eine kommende intraabdominele Infektion in 84% der Fälle richtig vorauszusagen.
    Notes: Summary Sixty surgical patients admitted to the intensive care unit were monitored by serial measurement of plasma protein concentrations. The following proteins were evaluated: α-l-antitrypsin, α-2-macroglobulin, transferrin, antithrombin III, and complement factors C3 and C4. Patients, who developed postoperative intra-abdominal infection had significantly higher plasma levels of α-l-antitrypsin as early as the 2nd postoperative day, compared to patients without infections. The plasma concentration of α-2-macroglobulin was lowered in patients with infections. By means of multiple-step discrimination analysis, the value of α-l-antitrypsin and α-2-macroglobulin levels for early assessment of intra-abdominal sepsis was examined. As early as the 2nd postoperative day it was possible to predict the need for relaparotomy in 84% of cases.
    Type of Medium: Electronic Resource
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