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  • Electronic Resource  (4)
  • Diagnosis  (2)
  • Dilated cardiomyopathy  (2)
  • 1
    ISSN: 0022-2828
    Keywords: Dilated cardiomyopathy ; G-proteins ; Heart failure ; Ischaemic cardiomyopathy ; Pertussis toxin substrates ; Radioimmunoassay
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Sonographie ; Mammakarzinom ; Sternummetastasen ; Parasternales Rezidiv ; Diagnose ; Key words Ultrasound ; Breast cancer ; Sternal metastases ; Parasternal recurrence ; Diagnosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Because of the high tendency of breast cancer to develop metastatic deposits in the skeleton, space-occupying processes in the sternal region are mostly attributed to osseous metastases and not to parasternal lymph node involvement, even in case of solitary lesions, primary tumor localizations in the inner quadrants, positive axillary nodes and negative X-ray or bone scan findings. The sonographic examinations of 115 patients with breast cancer and clinical and/or scintigraphic suspicion of sternal metastasis, however, revealed the typical bone metastases of the sternum with a small soft tissue tumors in only 27.8 %, where- as 59.1 % of the cases showed parasternal recurrences; 5.2 % had both. Non-tumorous changes were seen in 6.1 %, equivocal results in 1.7 %. Solitary osseous metastasis of the sternum was rare; multiple skeletal lesions were found in the majority of this group in contrast to the patients in the parasternal relapse group, which moreover showed strong overrepresentation of the primary tumor localization in the inner quadrants. X-rays of the chest or the sternum were often false-negative and not reliable, the bone scans positive only in cases of secondary sternal invasion or skeletal metastases. Concerning reliability and cost, sonography was the imaging method of first choice for diagnosis, therapy planning and follow-up for space-occupying processes in the sternal region, with CT or MRI as adjuncts in cases of extended tumors invading the mediastinum.
    Notes: Zusammenfassung Wegen ausgeprägter Tendenz zur ossären Metastasierung werden Raumforderungen im Sternalbereich bei Mammakarzinom meist als Skelett- und nicht als Lymphknotenbefall gewertet, selbst bei solitärer Läsion, medialem Tumorsitz, positivem axillärem Lymphkotenstatus sowie negativem Röntgen- und Szintigraphiebefund. Die sonographischen Untersuchungen an 115 Patientinnen mit klinischem oder szintigraphischem Verdacht auf sternale Metastasierung bei Mammakarzinom zeigten jedoch nur in 27,8 % der Fälle die typischen ossären Sternummetastasen mit kleinem Weichteiltumor, in 59,1 % dagegen parasternale Rezidive, in 5,2 % beides. Nichttumorös bedingt waren 6,1 %, unklare Befunde nur 1,7 %. Die singuläre ossäre Metastase des Sternums war die Ausnahme, meist lag dann polytoper Skelettbefall vor, nicht dagegen bei parasternalem Rezidiv. Dieses war bei medialem Primärtumorsitz massiv überrepräsentiert. Röntgenaufnahmen des Thorax oder des Sternums waren hier häufig falsch-negativ und wenig verläßlich, das Skelettszintigramm nur bei sekundärer Sternuminfiltration oder bei ossärer Metastasierung positiv. Dabei stellte die Sonographie hinsichtlich Aussagekraft und Kosten das bildgebende Verfahren der ersten Wahl für Diagnose, Therapieplanung und Nachsorge von Raumforderungen im Sternalbereich dar, ergänzt durch CT bzw. MRT bei ausgedehnten Tumoren mit Invasion des Mediastinums.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Sonographie ; Maligne Lymphome ; Diagnostik ; Strukturkriterien ; Vaskularisation ; Key words Sonography ; Malignant lymphomas ; Diagnosis ; Structural criteria ; Vascularization
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Ultrasonography is an integral part of the radiological imaging of malignant lymphomas for staging, therapy planning, monitoring, follow-up, post-therapeutic care, and detection of recurrences, as well as the diagnostic differentiation of benign lesions and metastasis of solid tumors. None of the imaging methods, including sonography, however, can safely determine the stage (UICC certainty level C4) in agreement with the pathohistological examination. Also considering the clinical appearance the sonographic criteria in the synoptic evaluation will nevertheless provide important indications for diagnosis and therapy planning. Not only changes in size and shape, but also the echogenicity (gray-scale histogram) and vascularization (color Doppler) of nodal and extranodal processes are decisive criteria for estimating the therapeutic response rates and detecting relapses.
    Notes: Zusammenfassung Die Sonographie ist fester Bestandteil der radiologischen Bildgebung für Staging, Therapieplanung, Monitoring, Verlaufskontrolle, Nachsorge und Rezidiverkennung maligner Lymphome, ebenso in der differentialdiagnostischen Abgrenzung zu benignen Veränderungen, wie auch zu Absiedlungen solider Tumoren. Keinem der bildgebenden Verfahren, einschließlich der Sonographie, gelingt allerdings eine eindeutige Dignitätszuweisung auf dem Sicherheitsniveau C4 (UICC) der pathohistologischen Begutachtung. Unter Berücksichtigung des klinischen Erscheinungsbildes ergeben die sonographisch evaluierbaren Kriterien in der synoptischen Wertung dennoch entscheidende Hinweise für Diagnosesicherung und Therapieplanung. Nicht nur Änderungen von Größe und Gestalt, mehr noch die der Echotextur (Grauwerthistogramm) und Vaskularisation (Farbdoppler) nodaler wie extranodaler Infiltrate sind dabei entscheidend für die Beurteilung des Therapieergebnisses und Rezidiverkennung.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-1041
    Keywords: Captopril ; Dilated cardiomyopathy ; ACE-inhibitors ; G-proteins ; β-adrenoceptor density
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology , Medicine
    Notes: Abstract In end-stage heart failure due to idiopathic dilated cardiomyopathy β1-adrenoceptors are downregulated and G1α-proteins are upregulated. The aim of the present study was to investigate the influence of the angiotensin-converting enzyme inhibitor captopril on β-adrenoceptor density and Giα-proteins in sequential endomyocardial biopsies. Nineteen patients with mild to moderate congestive heart failure due to idiopathic dilated cardiomyopathy (NYHA Class II–III) were studied before and after 8–11 weeks of therapy. Patients were randomised into a captopril and a control group; 9 patients received captopril 12.5–50 mg per day, (divided in 2–3 doses) p.o. in addition to “conventional” therapy with digoxin and diuretics, and 10 controls received “conventional” therapy only. Echocardiography, spiroergometry, right heart catheterisation and endomyocardial biopsies were performed before (baseline) and after treatment. Compared to baseline, captopril increased total β-adrenoceptor density by selectively increasing β1-adrenoceptors (31.6 vs 41.2 fmol·mg−1; p〈0.05) but had no significant effect on Giα-proteins. The results indicate that treatment with angiotensin-converting enzyme inhibitors partly restores myocardial β1-adrenoceptor density, and this action effect may contribute to the clinical improvement of patients with idiopathic dilated cardiomyopathy treated in this way.
    Type of Medium: Electronic Resource
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