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  • 1
    ISSN: 1369-1600
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Medicine
    Notes: The serotonergic neurotransmission was suggested to play an important role in the aetiology of alcoholism. This study explores the association between tryptophan hydroxylase (TPH)-alleles and Loudness Dependence of Auditory Evoked N1/P2 Potentials (LDAEP). The TPH is the rate-limiting biosynthetic enzyme in serotonergic pathway. The LDAEP is one of the best validated non-invasive indicators for serotonergic neurotransmission. A sample of 54 alcoholics was recruited. N1/P2 potentials were evoked by five different sound intensities. A dipole source analysis using BESA (brain electric signal topography) was performed and intensity dependence was computed. The TPH intron 7 polymorphism was determined by using PCR in DNA samples. There was a weak but significant association between low LDAEP and the L-TPH allele. No influence from an individual's history of alcohol dependence or a positive family history of alcohol dependence on LDAEP was found. The weak but significant relationship found between L-TPH-allele and high serotonergic neurotransmission may contribute to a more detailed neurobiological characterization of alcohol dependents using functional and genetic parameters.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Psychopharmakologie ; Suizid ; Schizophrenie ; Risikofaktoren ; Psychopathologie ; Keywords Psychopharmacology ; Suicide ; Schizophrenia ; Risk facotrs ; Psychopathology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract For all 5.352 patients treated for schizophrenia at the Psychiatric Hospital of the University of Munich in 1981 and 1992, detailed routine and data processing-assisted documentations were made of the psychopharmacological therapies. Nineteen of the patients committed suicide while undergoing inpatient treatment; the control group consisted of all other patients (n=5.333). More than 77 sociodemographic and anamnestic variables as well as 195 items from the admission summaries were taken into account while comparing the groups. Furthermore, the pharmacological data were classified according to drug groups and comparison was based on the mean frequency of prescription of each group. We analyzed the mean number of prescriptions for neuroleptics, tranquilizers, and antidepressants, which were further differentiated into sedating and nonsedating types. For frequently administered drugs, mean daily doses were also compared. Bivariate analysis of the data suggests that the suicide cases presented depressive signs, symptoms, and tendencies already present on admission more frequently than with controls; the same applies to previously attempted suicides. Discriminating analysis showed that the variables “feeling of loss of feelings,“ thought insertion,”“visible depression,”“free-floating anxiety,”“suicidal tendencies,” and “previously attempted suicide” have the greatest predictive value with respect to suicide, in descending order. No differences in psychopharmacological treatment between suicides and controls were found, apart from a significantly higher percentage of antidepressive treatments and a higher mean number of antidepressant prescriptions for the suicides.
    Notes: Zusammenfassung Bei allen 5.352 im Zeitraum 1981–1992 in der Psychiatrischen Klinik der Universität München stationär aufgenommenen schizophrenen Patienten wurde systematisch sowohl eine Routinedokumentation mit dem AMDP-System als auch eine computergestützte Dokumentation der pharmakologischen Behandlung durchgeführt. 19 dieser Patienten suizidierten sich während des stationären Aufenthaltes, wobei die Kontrollgruppe aus allen übrigen Patienten gebildet wurde (n=5.333). In den Gruppenvergleich gingen alle soziodemographischen und krankheitsanamnestischen Variablen sowie alle Items des AMDP-Aufnahmebefundes ein. Ferner wurden die pharmakologischen Daten nach Medikamentengruppen zusammengefasst und hinsichtlich der Verordnungshäufigkeiten der jeweiligen Pharmakagruppen verglichen. Die bivariate Auswertung zeigte neben häufigeren Suizidversuchen in der Vorgeschichte ein bei den säteren Suizidenten bereits bei Aufnahme häufiger vorliegendes depressiv-suizidales Syndrom, wobei diskriminanzanalytisch in absteigender Reihenfolge die Variablen “Gefühl der Gefühllosigkeit”, “Gedankeneingebung”, “beobachtete Depression”, “frei flottierende Angst”, “Suizidalität” und “Suizidversuch in der Vorgeschichte” die größte prädiktive Kraft in Richtung Suizid entfalteten. Mit Ausnahme einer signifikanten Erhöhung sowohl des prozentualen Anteils der antidepressiv behandelten Patienten als auch der mittleren Anzahl der Antidepressivaverordnungen in der Suizidgruppe fanden sich keine Anhaltspunkte für eine zwischen den beiden Gruppen wesentlich differierende psychopharmakologische Behandlung.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Nervenarzt 71 (2000), S. 329-344 
    ISSN: 1433-0407
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Atypische/neue Neuroleptika unterscheiden sich definitionsgemäß im Vergleich zur traditionellen Neuroleptika durch ihr geringeres Risiko extrapyramidal-motorischer Nebenwirkungen und durch eine bessere Wirksamkeit bei Negativsymptomatik. Die zusammenfassende Bewertung der publizierten Ergebnisse vorhandener klinischer Studien kommt zu dem Ergebnis, dass sowohl die neueren wie auch die älteren atypischen Neuroleptika diesem Definitionsanspruch insgesamt gesehen gerecht werden, selbst wenn man hohe methodische Anforderungen an klinische Prüfkonditionen stellt. Hinsichtlich des Ausmaßes, in dem das atypische Profil erreicht wird, zeigen sich Unterschiede zwischen den verschiedenen Neuroleptika, so dass eine dimensionale Betrachtungsweise z. B. im Sinne von stark ausgeprägtem bzw. weniger stark ausgeprägtem atypischem Profil der Datenlage besser gerecht wird als eine kategoriale Unterscheidung zwischen atypischen und traditionellen Neuroleptika. Überhaupt sollten die atypischen Neuroleptika als heterogene Klasse verstanden werden, da auch hinsichtlich der pharmakologischen Charakteristika und des klinischen Nebenwirkungsprofils eine Reihe wichtiger Unterschiede bestehen, die bei der klinischen Anwendung der atypischen Neuroleptika zu berücksichtigen sind. Nachdem inzwischen auch eine Reihe von ein-Jahres-Studien sowie Anwendungsbeobachtungen vorliegen, können die atypischen Neuroleptika angesichts ihres günstigen klinischen Wirk- und Nebenwirkungsprofils zunehmend als Medikation erster Wahl bei der Behandlung der Schizophrenie angesehen werden. Es besteht die Erwartung, dass durch eine Behandlung mit atypischen Neuroleptika Compliance-Probleme verringert, die Lebensqualität erhöhat und der Gesamtverlauf schizophrener Erkrankungen günstiger beeinflusst werden können.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Internist 41 (2000), S. 70-79 
    ISSN: 1432-1289
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European archives of psychiatry and clinical neuroscience 231 (1982), S. 305-322 
    ISSN: 1433-8491
    Keywords: Prognosis of schizophrenic patients ; Prognose schizophrener Patienten
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In einer 5-Jahres-Katamnese an 81 Patienten mit schizophrenen oder ähnlichen paranoiden Psychosen konnten viele aus der Katamneseliteratur bekannte Prädiktoren bestätigt werden. Langdauernde berufliche Desintegration und psychiatrische Hospitalisierung vor Index-Aufnahme erwiesen sich, wie in den follow-up-Untersuchungen der Patienten der International Pilot Study of Schizophrenia (IPSS), als prognostisch besonders relevante Merkmale. Im Gegensatz zur follow-up der IPSS-Patienten, zeigt sich aber auch eine erhebliche prognostische Bedeutung psychopathologischer Merkmale insbesondere von Minussymptomatik. Durch schrittweise multiple Regressionsanalyse wurden für jedes „outcome“-Kriterium Kombinationen von 5 besten Prädiktoren ermittelt, die einen wesentlich größeren Varianzanteil erklärten, als einzelne Prädiktoren.
    Notes: Summary In a 5 year follow-up study of 81 patients suffering from schizophrenic or similar psychoses many of the predictors known from the literature concerning the outcome of schizophrenia were confirmed. In accordance with the results of the follow-up study on patients from the International Pilot Study of Schizophrenia (IPSS), long lasting professional disintegration and psychiatric hospitalisation preceding index-admission were of special prognostic importance. However in contrast to this follow-up study, other psychopathological data, especially minus symptoms proved to be of considerable prognostic significance. As a result of stepwise multiple regression analyses, combinations of the 5 best characteristics for each outcome-criterion have been found which explain a significantly greater part of the variance than single characteristics.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European archives of psychiatry and clinical neuroscience 232 (1982), S. 427-438 
    ISSN: 1433-8491
    Keywords: Attempted suicide ; Singular and repeated acts ; Comparative study
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Im Hinblick auf soziodemographische, biographische und psychopathologische Variablen wurden 169 Patienten nach erstmaligem und 109 Patienten nach wiederholtem Suizidversuch miteinander verglichen. Die erheblichen, zum Teil statistisch hochsignifikanten Unterschiede kennzeichnen die Patienten mit mehrfachen Selbstmordversuchen als einen Personenkreis mit häufigeren Verlust- oder Trennungserlebnissen in Kindheit und Jugend sowie mit konfliktreicheren und instabileren sozialen Beziehungen im privaten wie im beruflichen Bereich. Diese Patienten kamen häufiger als die Vergleichsgruppe in psychiatrische und psychotherapeutische Behandlung, wurden häufiger als persönlichkeitsgestört oder suchtkrank diagnostiziert und prognostisch ungünstiger beurteilt. Die Übereinstimmung der Ergebnisse mit der vorliegenden Literatur, Fragen der typologischen Interpretation und versorgungspraktische Konsequenzen werden diskutiert.
    Notes: Summary After their first suicide attempts 169 patients were compared to 109 repeated suicide attempters regarding sociodemographical, biographical, and psychopathological variables. The differences between the groups characterize the repeaters as persons with more broken-home situations in childhood and youth and with more tension and instability in private and occupational relationships. These patients received more psychiatric or psychotherapeutic treatment, were more often classified as suffering from a personality disorder or addiction and their prognosis was estimated less favourable. These findings are consistent with the results of other investigations. Questions of typological interpretation and practical consequences are discussed.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European archives of psychiatry and clinical neuroscience 250 (2000), S. 257-261 
    ISSN: 1433-8491
    Keywords: Key words Unipolar ; Bipolar ; Depression ; Suicidality ; Suicide
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract The aim of the present analyses was to evaluate differences in suicidality (past suicide attempts, suicidal thoughts at time of admission and completed suicides during the hospital stay) between bipolar and unipolar depressed inpatients. Apart from a higher frequency of past suicide attempts in bipolar depressed patients (26.6% in bipolar vs. 17.8% in unipolar patients), findings do not indicate any further differences in suicidality (suicidal thoughts (about 40% in both groups) and completed suicides during the hospital stay (0.8% in both groups)) between bipolar and unipolar patients. Factors with a predictive value for suicidal thoughts at the time of admission were a positive family history for affective disorders, past suicide attempts, and the depressive and paranoid hallucinatory syndrome (all associated with an increased risk). Female gender, an older age at hospitalisation and a longer duration of the illness were found to be associated with a lower probability for having suicidal tendencies at the time of admission. The risk for committing suicide during the hospital stay was increased if the patients had a history of past suicide attempts and suicidal thoughts at the time of admission. A more pronounced depressive syndrome at time of admission was slightly associated with a lower risk of committing suicide.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European archives of psychiatry and clinical neuroscience 229 (1980), S. 1-16 
    ISSN: 1433-8491
    Keywords: Manic psychoses ; Valproate ; GABA ; Lithium ; Manische Psychosen ; Valproat ; GABA ; Lithium
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Unter Verwendung eines doppel-blinden ABA-Designs mit Placebo-Kontrolle wurde bei 5 Patienten mit akuter Manie eine mögliche antimanische Wirkung des GABA-ergen Anticonvulsivums Valproat untersucht. Bei 4 Patienten wurde eine deutliche Besserung beobachtet, während ein Patient auf Valproat nicht reagierte. Bei 7 weiteren Patienten mit häufig wiederkehrenden Phasen einer manischen oder maniformen schizoaffektiven Psychose, die auf die Lithium-Prophylaxe nicht ansprachen, wurde eine Dauerbehandlung mit Valproat in Kombination mit kleinen Lithium-Dosen durchgeführt. (In einem Fall wurde nur Valproat, ohne Lithium, gegeben.) Im Verlauf einer Beobachtungsphase von 1 1/2–3 Jahren wurde bei keinem dieser Patienten ein Rückfall beobachtet. Es wird die Hypothese vorgeschlagen, daß grundsätzlich GABA-erge Anticonvulsiva antimanische Eigenschaften aufweisen und daß auch der spezifische antimanische Effekt von Lithium auf einer GABA-ergen Wirkungskomponente beruht. Eine mögliche pathophysiologische Bedeutung zentraler GABA-Systeme bei affektiven und organischen Psychosen (z.B. Porphyrie, Delirium tremens) wird auf der Basis pharmakopsychiatrischer Überlegungen diskutiert.
    Notes: Summary A possible antimanic property of the GABA-ergic anticonvulsant valproate was examined by use of a double-blind placebo-controlled ABA design in 5 acutely ill manic patients. In 4 cases a marked improvement was observed after valproate medication whereas one patient showed no response. Seven further patients with frequently recurrent episodes of a manic or maniform schizoaffective psychosis, irresponsive to lithium prophylaxis, were chronically treated with valproate in combination with low doses of lithium (one case only with valproate). Over an observation period of 1 1/2–3 years none of the patients exhibited a relapse. It is proposed that, in general, GABA-ergic anticonvulsants possess antimanic properties and that the specific antimanic effect of lithium is due to a GABA-ergic mode of action. The possible role of GABA-systems in affective disorders and in organic types of psychoses (e.g., porphyria-psychosis, delirium tremens) is discussed on the basis of pharmacopsychiatric considerations.
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European archives of psychiatry and clinical neuroscience 231 (1981), S. 13-34 
    ISSN: 1433-8491
    Keywords: Prognosis of schizophrenic psychoses ; “Inpatient Multidimensional Psychiatric Scale” ; “Clinical Selfrating Scales” ; Prognose schizophrener Psychosen ; Inpatient Multidimensional Psychiatric Scale ; Klinische Selbstbeurteilungsskalen
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Es wurde eine psychopathometrische Verlaufsstudie über schizophrene Patienten durchgeführt, um die Bedeutung des psychopathologischen Aufnahme- und Entlassungsbefundes für die Langzeitprognostik zu analysieren. Einundachtzig Patienten mit schizophrenen oder verwandten Psychosen wurden mit gut validierten psychopathologischen Beurteilungsverfahren untersucht („Inpatient Multidimensional Psychiatric Scale“, „Klinische Selbstbeurteilungsskalen“): Bei Beginn und Ende der klinischen Behandlung sowie 5 bis 6 Jahre nach Entlassung. Hinsichtlich differenzierter wie globaler „outcome“-Kriterien erwies sich der psychopathologische Zustand bei Entlassung als prognostisch bedeutsamer als der psychopathologische Aufnahmebefund. Es ergaben sich syndromspezifische Beziehungen zwischen Entlassungsbefund und Katamnesebefund: Im allgemeinen korrelierte jedes Syndrom am höchsten mit sich selbst zwischen den beiden Meßzeitpunkten. Bezüglich globaler „outcome“-Kriterien waren depressiv-apathische Symptome, die einen ungünstigen Zustand bei Katamnese anzeigten, prognostisch wichtiger als produktiv schizophrene Symptome. Die schrittweise multiple Regressionsanalyse ergab prognostisch optimale Kombinationen der IMPSSyndrome bei Aufnahme und Entlassung, die für jedes „outcome“-Kriterium unterschiedlich waren. Allerdings traten einige Syndrome wiederholt unter den besten Prädiktoren auf. Durch die Kombination der besten Prädiktoren ließ sich ein größerer Anteil der „outcome“-Varianz erklären als durch einen Prädiktor allein. Die prognostische Valenz dieser Kombinationen konnte optimiert werden durch Einbeziehung der Faktoren der Selbstbeurteilungsskalen.
    Notes: Summary A psychopathometric study on the course of schizophrenic patients was carried out in order to analyse the long-term prognostic value of the psychopathological state on clinical admission and discharge. Eighty-one patients with schizophrenic or similar psychoses were rated three times using well-validated psychopathological scales (“Inpatient Multidimensional Psychiatric Scale”, “Clinical Selfrating Scales”): in the beginning, at the end of clinical treatment and 5–6 years after discharge. As for differentiated or global outcome-criteria, the psychopathological state on discharge was of more prognostic importance than the psychopathological state on admission. There existed syndrome-specific relationships between discharge and follow-up, i.e., in general each syndrome correlated most closely with itself between the two times of measurement. As for global outcome criteria, depressive-apathetic symptoms were of more special importance than productive schizophrenic symptoms indicating a poor outcome. The stepwise multiple regression analysis gave prognostically optimal combinations of IMPS-syndromes at admission and discharge which were different for each outcome criterium. Nevertheless, some syndromes were repeatedly among the best predictors. The combination of best predictors explained a greater part of outcome-variance than one predictor alone. The prognostic value of the combinations could be optimated by including the factors of the self-rating scales.
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European archives of psychiatry and clinical neuroscience 233 (1983), S. 151-166 
    ISSN: 1433-8491
    Keywords: Suicide attempters ; “seriousness” of suicide attempt ; Degree of intoxication ; Death wish ; Aftercare ; Patienten nach Suizidversuch ; „Ernsthaftigkeit“ eines Suizidversuchs ; Vergiftungsgrad ; Sterbeintention ; Nachbetreuung
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Für eine Stichprobe von 295 Patienten nach einem Suizidversuch — in 94% durch Intoxikation — zeigte das Merkmal einer schweren, ohne ärztliche Hilfe tödlich verlaufenden Vergiftung (15,3% der Gesamtstichprobe) signifikante Zusammenhänge zu Charakteristika, die in der Literatur bei Suizidenten gehäuft gefunden wurden. Die Einschätzung eines starken Sterbewunsches der Patienten (bei 47,3%) durch die Untersucher zeigte signifikante Zusammenhänge zu weitgehend den gleichen Merkmalen der untersuchten Population. Eine schwere Vergiftung sowie eine als hoch eingeschätzte Sterbeintention wiesen deutliche Zusammenhänge zu der während des stationären Aufenthaltes erfolgten und für die anschließende Weiterbehandlung vorgeschlagene Betreuung auf.
    Notes: Summary In 15.3% of 295 hospitalized suicide attempters (94% with intoxication) severe intoxication that would have had a lethal outcome without medical treatment was significantly associated with previously described factors characterizing persons who committed suicide. A strong death wish (47.3%), as judged by physicians, was highly associated with almost the same factors. A high degree of physical harm and a firm intention to die correlated significantly with the intensity of care during hospitalization and after discharge from the emergency unit.
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