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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Anaesthesist 48 (1999), S. 507-518 
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Postoperatives Delir ; Postoperative psychiatrische Störungen ; Therapie ; Prophylaxe ; Key words Postoperative delirium ; Postoperative psychiatric disturbance ; Treatment ; Prophylaxis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract After surgical operations delirium can occur as a serious and possible lethal complication in about 5–15% of patients. Additionally, risk factors such as old age, polymedication, organic and psychiatric diseases raise the incidence. After open-heart- and orthopedic surgery more than half of the patients are affected. Delirium has negative effects on postoperative mobilization and reconvalescence and prolongs treatment on the ward. It is discussed in the literature that delirium may induce dementia in older patients. The correction of metabolic- and electrolyte imbalances, as well as the therapy of neurologic and psychiatric diseases, belongs to prophylactic treatment. Environmental conditions which facilitate reorientation of the patient after operation have beneficial effects. Some success has been achieved by using the nootropic substance piracetam as a prophylactic. In acute treatment, the butyrophenon-neuroleptic haloperidol is the drug of choice. In delirium caused by intoxication with anticholinergic agents, physostigmin is indicated. Benzodiazepines, clonidine and clomethiazole are used in particular for the treatment of withdrawal delirium.
    Notes: Zusammenfassung Nach operativen Eingriffen kommt es bei 5 bis 15% der Patienten zu einem Delir, welches eine ernste und potentiell tödliche Komplikation darstellt. Bei zusätzlich bestehenden Risikofaktoren wie hohem Alter, medikamentöser Mehrfachtherapie, somatischen und psychiatrischen Störungen findet sich eine noch wesentlich höhere Inzidenz. Bei Operationen am offenen Herzen und orthopädischen Eingriffen sind über die Hälfte der Patienten betroffen. Das Delir beeinträchtigt die postoperative Mobilisierung und Rekonvaleszenz der Patienten und führt zur Verlängerung des stationären Aufenthalts. Die Gefahr einer dementiellen Entwicklung als Spätfolge des Delir bei älteren Patienten wird in der Literatur diskutiert. Zu den Maßnahmen der Prophylaxe zählen die Behandlung von metabolischen Entgleisungen, Ausgleich von Elektrolytstörungen und Therapie von neurologischen und psychiatrischen Erkrankungen. Verhaltensmaßnahmen, die die Orientierung des Patienten nach der Operation erleichtern, haben eine günstige Wirkung. Erfolge wurden durch die prophylaktische Verabreichung des Nootropikums Piracetam berichtet. In der Akutbehandlung ist das Butyrophenon-Neuroleptikum Haloperidol Mittel der Wahl zur Sedierung. Bei Delirien auf der Grundlage einer Intoxikation mit anticholinerg wirkenden Pharmaka ist Physostigmin indiziert. Benzodiazepine, Clonidin und Clomethiazol kommen v.a. bei der Behandlung des Entzugsdelir zum Einsatz.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    Journal of Affective Disorders 20 (1990), S. 19-25 
    ISSN: 0165-0327
    Keywords: EEG dynamics ; Lithium
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Medicine , Psychology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1369-1600
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Medicine
    Notes: The serotonergic neurotransmission was suggested to play an important role in the aetiology of alcoholism. This study explores the association between tryptophan hydroxylase (TPH)-alleles and Loudness Dependence of Auditory Evoked N1/P2 Potentials (LDAEP). The TPH is the rate-limiting biosynthetic enzyme in serotonergic pathway. The LDAEP is one of the best validated non-invasive indicators for serotonergic neurotransmission. A sample of 54 alcoholics was recruited. N1/P2 potentials were evoked by five different sound intensities. A dipole source analysis using BESA (brain electric signal topography) was performed and intensity dependence was computed. The TPH intron 7 polymorphism was determined by using PCR in DNA samples. There was a weak but significant association between low LDAEP and the L-TPH allele. No influence from an individual's history of alcohol dependence or a positive family history of alcohol dependence on LDAEP was found. The weak but significant relationship found between L-TPH-allele and high serotonergic neurotransmission may contribute to a more detailed neurobiological characterization of alcohol dependents using functional and genetic parameters.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    International Journal of Psychophysiology 14 (1993), S. 129 
    ISSN: 0167-8760
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Medicine , Psychology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    International Journal of Psychophysiology 17 (1994), S. 1-13 
    ISSN: 0167-8760
    Keywords: Age effect ; Auditory cortex ; Auditory evoked potential ; Augmenting/reducing ; Dipole source ; Serotonin
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Medicine , Psychology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    International Journal of Psychophysiology 6 (1988), S. 207-214 
    ISSN: 0167-8760
    Keywords: Age-difference ; Event-related potential ; N100 ; Predictor ; Schizophrenia ; Sex-difference
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Medicine , Psychology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 0044-281X
    Keywords: Schlüsselwörter Verhaltenstherapeutisches Kompetenztraining VKT – Psychotherapie – Alzheimer-Demenz ; Key words Behavioral competency training – Verhaltenstherapeutisches Kompetenztraining VKT – psychotherapy – Alzheimer disease
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary At the Psychiatric Department, Ludwig-Maximilians-Universität, Munich, a behavioral competency training (Verhaltenstherapeutisches Kompetenztraining) VKT is offered to patients with early stages of Alzheimer's disease (AD). The primary objects of VKT are, (a) patient support in coping with the diagnosis of AD, (b) mobilization of the present personal activity ressources, and (c) minimization of depressive symptoms. The VKT consits of six therapymodules: 1. behavior analysis, 2. psychoeducation, 3. stressmanagement, 4. increase of pleasant activities, 5. enhancement of social competency, and 6. modification of depressive cognitive patterns. The VKT is derived from scientific findings that show the involvement of psycho-social factors in the genesis of AD. Inadequate coping-behavior, unescapable stress and resulting neurodegenerative effects, a low premorbid niveau of activity and the presence of premorbid depressive symptoms outline the necessity of psychotherapeutic treatment in AD patients.
    Notes: Zusammenfassung An der Psychiatrischen Klinik und Poliklinik der Ludwig-Maximilians-Universität München bieten wir unseren Patienten mit einer beginnenden Alzheimer-Demenz (AD) ein Verhaltenstherapeutisches Kompetenztraining (VKT) an. Das VKT hat zum Ziel, (a) den Patienten bei der Bewältigung der Belastungen zu unterstützen, die sich aus der Erkrankung selbst sowie aus der Stellung der Diagnose ergeben; (b) durch die Mobilisierung vorhandener persönlicher Ressourcen zu vermeiden, daß der Patient im Frühstadium der Erkrankung in einem stärkeren Maße deaktiviert wird, als dies aufgrund seiner tatsächlichen neuropsychologischen Defizite gerechtfertigt ist; und (c) depressiven Symptomen entgegenzuwirken. Das VKT ist für ein Einzel- oder Kleingruppensetting konzipiert und setzt sich aus sechs Therapiemodulen zusammen: 1. Therapieplanung und Verhaltensanalyse, 2. Psychoedukation, 3. Streßmanagement, 4. Aktivitätenaufbau, 5. Förderung sozialer Kompetenz und 6. Modifikation depressiogener Kognitionen. Die Festlegung der Übungsinhalte des VKT begründet sich auf Forschungsergebnissen, die zeigen, daß an der Entwicklung einer AD psychosoziale Faktoren beteiligt sind. Mangelndes Coping-Verhalten bei unkontrollierbarem Streß und resultierende neurodegenerative Effekte, ein geringes prämorbides Aktivitätsniveau sowie das Auftreten prämorbider depressiver Symptome unterstreichen die Notwendigkeit einer psychotherapeutischen Behandlung.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    International Journal of Psychophysiology 14 (1993), S. 123 
    ISSN: 0167-8760
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Medicine , Psychology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Nervenarzt 71 (2000), S. 1-8 
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Depression ; Antidepressiva ; Alter ; SSRI ; Komorbidität ; Key words Depression ; Antidepressants ; Older age ; SSRI ; Comorbidity
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Andidepressants are not only effective in younger adults but also in older persons with depression. However there are pecularities, which have to be taken into account when treating older patients. The enhanced risk of side effects has to be balanced with the more serious consequences of an untreated depression in old age. The efficacy in older patients has been proven not only for tricyclic antidepressants but also for SSRI and other newer antidepressants. The easy handling, the side effect profile and the safety in overdose are advantages of SSRI and newer antidepressants, which become particularily important in old age. The advantages and disadvantages of different classes of antidepressants with regard to comorbidity and comedication are discussed. In older subjects, changes of dosage should be slower and for some, but not for all antidepressants, dosage should be lower.
    Notes: Zusammenfassung Depressive Störungen alter Menschen lassen sich ebenso wie Depressionen bei jüngeren Erwachsenen erfolgreich mit Antidepressiva behandeln, wobei jedoch wichtige Besonderheiten zu beachten sind. Bei der Indikationsstellung stehen dem bei Älteren Menschen höheren Nebenwirkungsrisiko die ebenfalls höheren Folgerisiken unbehandelter Depressionen gegenüber. Die prinzipielle Wirksamkeit von Antidepressiva auch bei alten depressiven Menschen wurde nicht nur für trizyklische Antidepressiva, sondern auch für neuere Substanzen wie SSRI und Moclobemid nachgewiesen. Die leichte Handhabbarkeit, das Nebenwirkungsprofil und die Überdosierungssicherheit sind Vorteile der SSRI und neuerer Antidepressiva, die insbesondere bei der Altersdepression zum Tragen kommen. Spezielle Vor- und Nachteile unterschiedlicher Antidepressivaklassen bei Berücksichtigung der bei alten Menschen häufigen Komorbidität und Komedikation werden dargelegt. Dosisänderungen sollten bei alten Menschen langsamer erfolgen, und einige, jedoch nicht alle Antidepressiva, sind niedriger zu dosieren.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Nervenarzt 71 (2000), S. 420-422 
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Psychiatrische Unterversorgung ; Sozialpsychiatrische Strukturen ; Ukraine ; Key words Ukraine ; Psychiatric undertreatment ; Social psychiatric modalities
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The situation of psychiatric patients in the Ukraine is determined by the financial and economic difficulties of this country. In the larger cities, so-called polyclinics take care of ambulant psychiatric patients. However, no other social psychiatric institutions exist. Here, the modalities of hospital psychiatric treatment are discussed using the psychiatric hospitals in Kiev and Shitomir as examples. Undertreatment is also a problem, because only a few psychopharmacological drugs are produced in the Ukraine. Import of new psychopharmacological agents is hampered by economical problems. Improving the availability of psychopharmacological drugs and the establishment of a social psychiatric network are major aims for psychiatrists working in Ukraine.
    Notes: Zusammenfassung Die Situation der Versorgung psychisch Kranker in der Ukraine ist geprägt von den finanziellen und wirtschaftlichen Nöten dieses Landes. Während zumindest in Ballungsräumen Polikliniken für die ambulante Akutversorgung psychiatrischer Patienten zur Verfügung stehen, fehlt ein weitergehendes sozialpsychiatrisches Netz völlig. Die Modalitäten der stationären Behandlung psychiatrischer Patienten werden am Beispiel der Psychiatrischen Kliniken Kiew und Shitomir dargestellt. Auch unter stationären Bedingungen sind psychisch Kranke, z. B. schizophrene Patienten, häufig unterversorgt, da die Ukraine nur über eine geringe Eigenproduktion an Psychopharmaka verfügt und für den Import neuerer Psychopharmaka nicht genügend finanzielle Mittel vorhanden sind. Neben einer Verbesserung der Versorgung mit Psychopharmaka ist vor allem der Aufbau einer sozialpsychiatrischen Struktur ein wichtiges Anliegen der in der Ukraine tätigen Nervenärzte.
    Type of Medium: Electronic Resource
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