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  • 2000-2004  (2)
  • Isokinetic  (1)
  • Schlüsselwörter Gonarthrose – Krafttraining – Isokinetik – Schmerz  (1)
  • 1
    ISSN: 1433-044X
    Keywords: Schlüsselwörter Lange Bizepssehne ; Ruptur ; Durchflechtungsnaht ; Impingement ; Isokinetik ; Keywords Long biceps tendon ; Rupture ; Suture repair ; Impingement ; Isokinetic
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Operative treatment for ruptures of the long biceps tendon still is discussed controversially. In the present literature the keyhole-technique is recommended according to favourable biomechanical conditions. In recent years refixation to the short biceps tendon was preferred. Now it is supposed that this technique may provocate subacromial impingement considering the loss of depression function of the long biceps tendon to the humeral head. Between 1980 to 1991 83 patients with rupture of the long biceps tendon were treated operatively by refixation to the short head. 28 patients were investigated after an average follow-up of 6,5 years. Due to the criterias of the Constant-Score 85% of patients achieved very good, 15% good results. At our patients provocation of a subacromial impingement could not be observed. The subacromial space was not reduced in the postoperative x-ray control. Compared with the non-operated shoulder isokinetic determination of isometric maximal peak torque for elbow-flexion, shoulder-abduction and shoulder-flexion yield to almost identical results for the operated shoulder. Refixation to the short head can be advised for treatment of ruptures of the long biceps tendon due to the certain technique with a low complication rate and very good functional outcome.
    Notes: Zusammenfassung Die operative Therapie der proximalen Bizepssehnenruptur wird kontrovers diskutiert. Aufgrund günstigerer biomechanischer Verhältnisse wird in den aktuellen Publikationen zunehmend die Schlüssellochoperation favorisiert. Der bislang weithin verbreiteten Durchflechtungsnaht wird die Provokation eines subakromialen Impingements durch Verlust der Depressorfunktion auf den Humeruskopf angelastet. Im Zeitraum von 1980–1991 führten wir bei 83 Patienten die operative Versorgung mittels Durchflechtungsnaht durch; 28 Patienten konnten nach durchschnittlich 6,5 Jahren nachuntersucht werden. Nach den Kriterien des Constant-Scores erreichten 85% der Patienten ein sehr gutes, 15% ein gutes Ergebnis. Die Provokation eines subakromialen Impingements wurde bei unseren Patienten nicht beobachtet. Der radiologisch bestimmte mittlere subakromiale Raum war postoperativ nicht verringert. Die isokinetische Bestimmung der isometrischen Maximalkraftwerte für Ellbogenflexion sowie Schulterabduktion und -flexion ergab nahezu seitengleiche Kraftverhältnisse. Die Durchflechtungsnaht kann für die Versorgung der Ruptur der langen Bizepssehne empfohlen werden, da sie ein sicheres, komplikationsarmes Verfahren darstellt mit welchem sehr gute funktionelle Behandlungsergebnisse erzielt werden können.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    ISSN: 0340-1855
    Keywords: Schlüsselwörter Gonarthrose – Krafttraining – Isokinetik – Schmerz ; Key words Osteoarthritis of the knee – strength-training – isokinetic – pain
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Problem: To date, therapy of osteoarthritis of the knee is aimed at relieving pain and changing behavior patterns, which usually leads to reduced activity. The weakening of the quadricep‘s musculature leads to an increase in both joint instability and arthritis. Walking time is prolonged and the pain-induced reaction of knee angle velocity is onset by increased stress on other joints. The progressive muscle atrophy correlates to the degree of pain. The aim of this study was to demonstrate an improvement in strength and pain based on 4-week isokinetic strength training in gonarthritis patients. Method: During a conservative hospitalization period, isokinetic strength training was performed by 19 randomized patients with gonarthritis in addition to regular physiocaltherapy. Another 19 patients functioned as a control group. The work was examined at 60°/s and 180°/s and rated using a pain questionnaire at the start and end of the investigation. Results: In addition to the expected increase of strength and strength endurance in the test group, the degree of pain could also be statistically significantly decreased compared to the control group. Activities of daily living, such as climbing stairs and standing-up, were also performed more easily. Conclusions: The therapeutic strategy for patients with osteoarthritis of the knee should be reconsidered to include less expensive therapeutic sport measures. Angloamerican and Scandinavian studies support this statement. Overuse and pain can be avoided by precise and low-dose strength training. Objective and reproducible measurements in the patients are essential to make individual training possible.
    Notes: Zusammenfassung Problemstellung: Bislang zielt die Therapie bei Gonarthrose überwiegend ab auf Schmerzbekämpfung und Verhaltensänderung, was meist zu verminderter Aktivität führt. Eine so bedingte Schwächung der Quadrizepsmuskulatur hat eine Zunahme der Instabilität des Gelenks und der Arthrose zur Folge, und die schmerzbedingte reduzierte Kniewinkelgeschwindigkeit wird durch eine verstärkte Belastung anderer Gelenke ausgeglichen. Die Progredienz der Muskelatrophie kovariiert mit dem Schmerzgrad. Das Ziel dieser Studie war es, nachzuweisen, daß 4-wöchiges individuelles isokinetisches Krafttraining bei Gonarthrosepatienten die Arbeitsleistung verbessert und den Schmerz reduziert. Methode: Während eines stationär konservativen Krankenhausaufenthaltes wurde randomisiert bei 19 Patienten mit Gonarthrose eine krankengymnastisch-physikalische Therapie, bei 19 weiteren Patienten zusätzlich ein isokinetisches Krafttraining durchgeführt. In einem identischen Eingangs- und Ausgangstest wurde die „geleistete Arbeit” bei 60°/s und 180°/s erfaßt und ein Schmerzanamnesebogen abgefragt. Ergebnisse: Die geleistete Arbeit (60°/s, 180°/s) in der Versuchsgruppe stieg im Vergleich zur Kontrollgruppe für die Extension statistisch signifikant an. Bei der Schmerzverbesserung nach durchgeführter Therapie war die Versuchsgruppe mit 19 Patienten statistisch signifikant besser als die Kontrollgruppe mit 8 Patienten. Die Schmerzqualität in der Versuchsgruppe verbesserte sich darüberhinaus deutlich. Schlußfolgerungen: Ein Umdenken in der Therapiestrategie unter Einbeziehung kostengünstiger sporttherapeutischer Maßnahmen von Gonarthrosepatienten wird empfohlen, Studien aus dem angloamerikanischen und skandinavischen Raum unterstützen diese Forderung. Durch ein genau und niedrig dosiertes Krafttraining sind Überlastungen und Schmerzen zu vermeiden, deshalb sind objektive und reproduzierbare Messungen an Patienten, die ein individuelles Training möglich machen, erforderlich.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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