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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 70 (1992), S. S120 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Hypertension ; Kidney ; Antihypertensive drugs
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Antihypertensive therapy influences kidney function by different mechanisms depending on the mode of action of the drug used. The GFR is improved by calcium entry blockers and ACE inhibitors, unaffected by vasodilators, α-blockers and centrally acting sympatholytics and impaired by β-blockers. The same is true for renal blood flow and is due to changes of renal vascular resistance. Renal sodium excretion is impaired mostly by vasodilators, by α-blockers, sympatholytics and β-blockers; in contrast, calcium entry blockers and ACE inhibitors acutely induce natriuresis. The RAAS is stimulated by vasodilators, unaffected by α-blockers and sympatholytics and suppressed by β-blockers. Plasma catecholamines are stimulated by vasodilators and suppressed by centrally acting sympatholytics and unaffected by the others. Induction of acute renal functional impairment is reported for ACE inhibitors under conditions of compromised renal perfusion pressure such as in renal artery stenosis. These data from the literature reviewed are supported by our own experimental data on sodium balance under different drugs and micropuncture data in experimental renal artery stenosis. To achieve effective antihypertensive treatment with a low profile of side effects, careful monitoring of renal function seems to be mandatory.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-1289
    Keywords: Schlüsselwörter Amyloidose ; Dialyse ; Dialyse ; Amyloidose ; Dialyse ; Zystennieren ; Zystennieren ; Dialyse ; Dialyse ; Malignome ; Nierenversagen ; Beta2-Mikroglobulin
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zum Thema Mit dem routinemäßigen Einsatz der Dialyse und dem inzwischen bis zu 30jährigen Überleben einzelner Patienten nach Eintritt der terminalen Niereninsuffizienz haben sich verschiedene neue, Urämie-spezifische Krankheitsbilder manifestiert. Diese neuen Krankheitsbilder müssen als Folge metabolischer und adaptativer Veränderungen in der Urämie verstanden werden. Die beiden klinisch bedeutsamsten Erkrankungen aus dieser Gruppe stellen die β2-Mikroglobulin assoziierte Amyloidose sowie die erworbene zystische Nierenkrankheit dar. Beide Krankheitsbilder zeichnen sich durch einen chronischen Verlauf und asymptomatischen Beginn aus, können jedoch im Langzeitverlauf der Urämie zu erheblicher Morbidität und auch Mortalität führen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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