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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 70 (1992), S. 857-864 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Mesangial cells ; Matrix ; Glomerulosclerosis ; Proliferation ; Cytokines
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Increasing evidence supports a role for glomerular mesangial cell proliferation and overproduction of extracellular matrix by mesangial cells in the development of focal or diffuse glomerulosclerosis. Experimental data obtained mainly in the chronic progressive remnant kidney model and in the acute mesangioproliferative anti-Thy 1.1 glomerulonephritis in rats have shed some insights into the factors governing mesangial cell proliferation and matrix synthesis in vivo. In these experimental models, mesangial cell activation can be demonstrated early in the course of disease as exemplified by the de novo expression by the mesangial cell of a smooth muscle “specific” actin isotype (i.e., α-smooth muscle actin). Following mesangial cell activation, cellular proliferation ensues both in the acute anti-Thy 1.1 model and, to a lesser degree, in the chronic remnant kidney model. While a multitude of mitogens for mesangial cells has been proposed on the basis of in vitro experiments, the factors involved in the regulation of mesangial cell proliferation in vivo remain largely undefined. Three growth factors which may have important roles in the in vivo mesangioproliferative response are platelet-derived growth factor (PDGF), basic fibroblast growth factor (bFGF), and transforming growth factor-β (TGF-β). All three cytokine growth factors are present in various inflammatory cells as well as in mesangial cells themselves, thereby allowing these factors to mediate cell proliferation by either paracrine and/or autocrine pathways. In vivo studies show that PDGF, bFGF, and TGF-β participate in the mesangial cell proliferation and/or the mesangial matrix expansion that follows mesangial cell injury with anti-Thy 1.1 antibody. Preliminary evidence also suggests the participation of some of these factors in the mesangial cell proliferation and matrix accumulation that is present in chronic glomerular disease such as in the remnant kidney model. In addition, experiments with transgenic mice suggest the importance of other growth factors, such as growth hormone, in the development of glomerular cell proliferation, matrix expansion, and glomerulosclerosis. Further elucidation of such polypeptide growth factors involved in glomerular pathology may ultimately result in the design of new therapeutic strategies to prevent or treat the progression of renal diseases.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Internist 40 (1999), S. 55-63 
    ISSN: 1432-1289
    Keywords: Schlüsselwörter Dialyse ; Hypertonie ; Hypertonie ; Dialyse ; Dialyse ; Anämie ; Anämie ; Dialyse ; Nierenversagen ; Erythropoetin ; Dialyse ; Eisenstoffwechsel
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zum Thema Die Urämie stellt ein außerordentlich komplexes Krankheitsbild dar und kann zu klinischen Manifestationen an nahezu allen Organsystemen führen. Entsprechend komplex gestaltet sich die chronische Betreuung von Dialysepatienten. Angesichts der Vielzahl von klinischen Problemen ist eine umfassende Diskussion der Langzeitbetreuung von Dialysepatienten (z.B. auch der psychologischen Betreuung) in der nachfolgenden Übersicht nur fragmentarisch möglich. Wir haben uns auf zentrale internistische Probleme von Dialysepatienten beschränkt und werden detailliert die Hypertonie, die renale Anämie und zwei bedeutsame Langzeitkomplikationen der Dialyse, die β2-Mikroglobulin assoziierte Amyloidose sowie die erworbene zystische Nierenkrankheit (siehe Teil II), besprechen. Zur Klinik und Therapie einer weiteren bedeutsamen Komplikation der chronischen Urämie, d.h. der renalen Osteopathie, sei auf den Beitrag von Schulz et al. in diesem Heft verwiesen. Zu den Themen „Ernährung bei chronischer Niereninsuffizienz” sowie der sekundären Hyperurikämie bzw. Gicht bei Niereninsuffizienz siehe den Beitrag von Hörl et al. in diesem Heft bzw. unsere kürzlich in Der Internist publizierte Übersicht [48].
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-1289
    Keywords: Schlüsselwörter Amyloidose ; Dialyse ; Dialyse ; Amyloidose ; Dialyse ; Zystennieren ; Zystennieren ; Dialyse ; Dialyse ; Malignome ; Nierenversagen ; Beta2-Mikroglobulin
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zum Thema Mit dem routinemäßigen Einsatz der Dialyse und dem inzwischen bis zu 30jährigen Überleben einzelner Patienten nach Eintritt der terminalen Niereninsuffizienz haben sich verschiedene neue, Urämie-spezifische Krankheitsbilder manifestiert. Diese neuen Krankheitsbilder müssen als Folge metabolischer und adaptativer Veränderungen in der Urämie verstanden werden. Die beiden klinisch bedeutsamsten Erkrankungen aus dieser Gruppe stellen die β2-Mikroglobulin assoziierte Amyloidose sowie die erworbene zystische Nierenkrankheit dar. Beide Krankheitsbilder zeichnen sich durch einen chronischen Verlauf und asymptomatischen Beginn aus, können jedoch im Langzeitverlauf der Urämie zu erheblicher Morbidität und auch Mortalität führen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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