ISSN:
1432-2102
Keywords:
Schlüsselwörter MRT
;
Fettunterdrückung
;
Kopf- Hals-Tumoren
;
Malignome
;
Key words MRI
;
Fat suppression
;
Head tumors
;
Neck tumors
;
Malignancies
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary Purpose: Evaluation of frequency-selective fat saturation (FS) and short-tau inversion recovery (STIR) fat suppression (FU) in MRI of patients with malignant head and neck tumors. Methods: Forty-five patients with biopsy-proven carcinomas of the extracranial head and neck were examined with MRI at 1.0 T. A T 2-weighted TSE sequence with and without STIR-FU and a T 1-weighted SE sequence with and without FS were compared in axial slices. Results: STIR-FU was successful in all and FS in 85–88 % of the head examinations (nasopharynx, sinuses, oropharynx, and oral cavity) and 33–46 % of the neck examinations (hypopharynx and larynx). When visualization and delineation of tumors were ranked on a four-point scale (0–3), respective mean values for images with/without FU or FS were 2.6/1.9 for T 2-TSE in all examinations, 2.2/1.7 (nasopharynx and sinuses) and 1.3/1.4–1.6 (oropharynx, oral cavity, hypopharynx, and larynx) for T 1-SE without contrast media administration (CM) and 2.3/2.1 (nasopharynx and sinuses) and 2.4–2.5/1.9–2.0 (oropharynx, oral cavity, hypopharynx, and larynx) with CM. Conclusions: STIR-T 2-TSE was a technically reliable pathfinder for localization and extension of both tumors and lymph nodes. FS-T 1-SE was technically unreliable in examinations of the hypopharynx and larynx. With CM, FS-T 1-SE was most useful for MRI of carcinomas of the oral cavity and oropharynx. In the nasopharynx and sinuses, T 1-SE with CM and FS-T 1-SE with or without CM were equal for tu- mor visualization and delineation.
Notes:
Zusammenfassung Von den verschiedenen Techniken der Fettsignalunterdrückung finden bei der MRT des Kopf-Hals-Bereichs v. a. die STIR-Fettunterdrückung und die frequenzselektive Fettsignalsättigung Anwendung. In eigenen MRT-Untersuchungen bei 1,0 T an 45 Patienten mit malignen Tumoren der extrakraniellen Kopf-Hals-Region führte die technisch einfachere STIR-Methode bei T 2-gewichteten Turbospinecho-(TSE-) Aufnahmen zu einer Verbesserung der Tumorerkrankung und -abgrenzung von 37–44 % in Abhängigkeit von der Tumorlokalisation. Die aufwendigere frequenzselektive Fettsignalsättigung war bei Kopfuntersuchungen technisch deutlich erfolgreicher als bei Halsuntersuchungen (85–88 % bzw. 33–46 %). Bei kontrastverstärkten T 1-gewichteten Spinecho-(SE-) Sequenzen verbesserte die frequenzselektive Fettsignalsättigung die Tumorerkennung und -abgrenzung im Oropharynx, in der Mundhöhle, im Hypopharynx und im Larynx um 25 %. Im Nasopharynx und in den Nasenhaupt- und -nebenhöhlen waren die kontrastverstärkten T 1-SE-Sequenzen mit und ohne Fettsättigung der nativen, fettgesättigten T 1-SE-Sequenz gleichwertig. STIR-T 2-TSE-Aufnahmen eignen sich v. a. zur Lokalisation von Tumoren und Lymphknoten, während frequenzselektiv fettsignalgesättigte T 1-SE-Sequenzen mit Kontrastverstärkung v. a. im Oropharynx und in der Mundhöhle vorteilhaft sind.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001170050061
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