Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
Filter
  • 1995-1999  (16)
  • 1985-1989  (5)
Material
Years
Year
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 64 (1986), S. 301-306 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Myocardial infarction ; Fibrinolysis ; Plasminogen activators
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The early treatment of acute myocardial infarction has changed rapidly in recent years. Given the fact that an occlusive coronary thrombus can be found in most infarct patients within 4 h after clinical symptoms, the idea of instituting medical or mechanical recanalization of the occluded vessel is intriguing. However, invasive measures are time consuming, expensive and not freely available to a great number of patients. Thus, only i.v. fibrinolytic therapy of acute myocardial infarction will gain wider application in the near future. Several concepts have been worked out, one of which uses a high-dosage streptokinase or urokinase regimen. A different therapeutic alternative has been made possible by the development of selective fibrinolytic substances, such as the tissue-type plasminogen activator (t-PA) or the anisoylated plasminogen-streptokinase activator complex (APSAC). Preliminary clinical data have shown that the coronary artery patency rate achieved after i.v. administration of t-PA or APSAC is higher than that after conventional treatment with streptokinase or urokinase. The incidence of severe bleeding complications is low and comparable in these studies. However, until myocardial salvage has been demonstrated with early i.v. fibrinolytic therapy in acute myocardial infarction in a placebo-controlled randomized trial, this therapeutic concept will still be unsettled.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 63 (1985), S. 193-204 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Suprasternal M-mode echocardiography ; Cardiovascular diseases
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The suprasternal approach can be used to image the aortic arch, the right pulmonary artery and the left atrium. Dilatation or dissections involving the aortic arch were detected echocardiographically from the suprasternal notch. The echocardiogram of the right pulmonary artery is altered in cases of acute and chronic pulmonary hypertension. Intrapulmonary thrombi in patients with acute pulmonary embolism were visualized with this technique. A volume overloading of the pulmonary circulation due to a congenital left to right shunt, as well as a decreased pulmonary blood flow due to a congenital right to left shunt causes characteristic changes in the wall motion pattern of the right pulmonary artery. Hypoplasia or aplasia of the central pulmonary arteries can be diagnosed as well. Imaging of the left atrium from the suprasternal notch may help to differentiate between supraventricular and ventricular rhythm disturbances. The suprasternal approach is therefore recommended to be used as a routine part of each echocardiographic examination.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 3
    ISSN: 1432-1289
    Keywords: Schlüsselwörter Nifedipin ; Kalziumantagonisten ; Koronare Herzkrankheit ; Hypertensive Krise ; Hypertensive Dringlichkeit ; Evidence Based Medicine
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zusammenfassung Eine 73jährige Patientin erwachte in der Nacht mit linksthorakalen Schmerzen und Herzklopfen. Der herbeigerufene Notarzt diagnostizierte eine hypertensive Krise. Der Blutdruck war 260/120 mm Hg, und der Notarzt verabreichte 50 mg Urapidil i.v.. Es folgte der Transport in die Klinik. In der Notaufnahme war der Blutdruck mit 190/120 mm Hg weiterhin erhöht. Die Patientin war beschwerdefrei. Das EKG zeigte keine Ischämie-typischen oder Infarkt-verdächtigen Veränderungen. Nach Gabe von 10 mg Nifedipin als Kapsel kam es zum schnellen Abfall des Blutdrucks auf 120/80 mm Hg. Es entwickelte sich eine Tachykardie, und heftige linksthorakale Schmerzen traten auf. Das EKG zeigte eine Sinustachykardie mit Ischämie-typischen ST-Streckensenkungen von 0.3 mV in den Brustwandableitungen. Die Symptomatik besserte sich nach i.v. Gabe von Nitroglycerin und Frequenzkontrolle. Das 12 h später geschriebene EKG zeigte keine Ischämie-typischen Veränderungen. Nach Intensivierung der antihypertensiven Therapie wurde die Patientin beschwerdefrei entlassen. Bei der Patientin waren durch die Gabe von Nifedipin Angina pectoris Beschwerden und ischämietypische EKG-Veränderungen ausgelöst worden. Wir diskutieren, warum wir trotz dieser Beobachtung den Gebrauch von Nifedipinkapseln bei der hypertensiven Krise für gerechtfertigt halten.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of clinical pharmacology 33 (1987), S. 49-54 
    ISSN: 1432-1041
    Keywords: phenprocoumon ; anticoagulant ; therapy ; pharmacological effect ; dosage requirement ; individual metabolism/sensitivity
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology , Medicine
    Notes: Summary The total and unbound plasma concentrations of phenprocoumon and the prothrombin complex activity were determined in 51 patients on phenprocoumon. A 7-fold difference in the dosing rate (10–70 µg/kg/day) was required to maintain the prothrombin complex activity at 11–30% of normal. The variation in dosing requirement was mainly due to inter-individual differences in the intrinsic clearance of phenprocoumon and only to a minor degree to differences in sensitivity to it. On average patients with myocardial infarction required only 2/3 of the daily dose of phenprocoumon of post cardiac surgery patients and patients with thrombosis and emboli. That difference appeared to be due to higher clearance in surgical patients and to greater resistance to phenprocoumon in patients with thrombosis and emboli. The total clearance in patients varied approximately 5-fold. It was better predicted by the interindividual intrinsic clearance (r=0.84) than by the unbound fraction (r=0.15).
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 5
    ISSN: 1432-1041
    Keywords: Key words Mibefradil; refractory periods ; electro physiology ; atrioventricular node ; calcium antagonist
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology , Medicine
    Notes: Abstract Objective : This multicenter, double-blind, placebo-controlled, parallel-group study was designed to assess the acute effects of intravenous mibefradil on the electrophysiologic characteristics of the human heart. Methods : Seventy-one patients referred for routine electrophysiologic testing were randomized to receive one of three intravenous treatments: placebo $n=23$ , 15 mg mibefradil in 15 min followed by 25 mg in 60 min (group 1, $n=24$ ), or 35 mg mibefradil in 15 min followed by 45 mg in 60 min (group 2, $n=24$ ). Electrophysiologic evaluations were performed prior to study drug administration and 30 min after the start of the infusion. Plasma samples were obtained at the start of the infusion and after 15, 75, and 105 min. Results : Sinus node recovery time decreased significantly in Group 1 patients (−103 ms). Corrected sinus node recovery time in group 2 patients was 68.7 ms $(P=0.053)$ . Compared to placebo, mibefradil produced mild but significant slowing of conduction in group 2 patients as manifested by an increase in the AH interval of 6.7 ms. Atrioventricular (AV) nodal refractoriness was increased, as indicated by a prolongation of the Wenckebach point in patients in both group 1 (32.1 ms) and group 2 (32.5 ms), compared to placebo. All adverse events were classified as mild to moderate and only one event (vasovagal attack) was considered to be treatment related. Conclusions : At plasma levels close to those found after chronic oral administration of 50 and 100 mg mibefradil, the higher dose produced an increase in corrected sinus node recovery time. Mibefradil also produced small but significant effects on AV nodal conduction and increased AV nodal refractoriness. Mibefradil had no effect on any other electrophysiologic parameter and was well tolerated.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of clinical pharmacology 54 (1998), S. 95-96 
    ISSN: 1432-1041
    Keywords: Keywords Digoxin ; Amiodorone
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology , Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 7
    ISSN: 1432-1289
    Keywords: Schlüsselwörter Tachyarrhythmie ; Therapie ; Antiarrhythmika ; Nebenwirkungen ; Proarrhythmie ; Herzrhythmusstörungen ; Therapie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zum Thema Bei fachgerechter Indikationsstellung und Überwachung sind die Nebenwirkungen der antiarrhythmischen Medikation in aller Regel sicher zu beherrschen. Besonders zu Beginn einer Behandlung sollten häufige Kontrollen durchgeführt werden. Die enge therapeutische Breite ist geradezu charakteristisch für Antiarrhythmika und deren differenzierte Wirkung. Neben den kardialen werden in dieser Übersicht die extrakardialen Nebenwirkungen von Antiarrhythmika besprochen; besondere Beachtung finden natürlich die proarrhythmischen Nebenwirkungen. Unter pragmatischen Gesichtspunkten werden für die verschiedenen Formen supraventrikulärer Arrhythmien die Indikationen, Nebenwirkungen und prophylaktischen Maßnahmen antiarrhythmischer Medikation aufgezeigt und entsprechende Behandlungsempfehlungen gegeben (vgl. dazu auch die Arbeit von P. Steinbigler in diesem Heft).
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 8
    ISSN: 1435-1285
    Keywords: Key words VDDR pacemaker – DDDR pacemaker – paroxysmal atrial fibrillation – automatic mode switch ; Schlüsselwörter VDDR‐Schrittmacher – DDDR‐Schritmacher – intermittierendes Vorhofflimmern – Vorhofstimulation – automatischer Moduswechsel
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei Patienten mit AV‐Block 2., 3. Grades und intermittierendem Vorhofflimmern bestände die Indikation für ein VDDR‐Schrittmachersystem, wenn nicht oder nur selten im Vorhof stimuliert würde. Deshalb wurde bei 23 Patienten mit diesen Charakteristika 1 Monat nach Implantation eines DDDR‐Schrittmachers geprüft, wie häufig sie im Vorhof stimuliert wurden; Patienten mit 〈 10 % Vorhofstimulation wurden solchen mit ≥ 10 % Vorhofstimulation gegenübergestellt. Falls automatischer Moduswechsel aktiviert war, wurde die Anzahl der Moduswechselepisoden als Marker für die Häufigkeit atrialer Tachyarrhythmien erfaßt. Vorhofstimulation 〈 10 % der Zeit lag bei 7 Patienten, eine Stimulation zwischen 10 und 19 % bei 6, zwischen 20 und 29 % bei 2 und ≥ 30 % der Zeit bei 8 Patienten vor. Fünf der 7 Patienten mit 〈 10 % Vorhofstimulation wurden im DDD‐Modus, hingegen nur 4 der 16 Patienten mit ≥ 10 % stimuliert. Patienten mit seltenerer Vorhofstimulation ließen sich nicht anhand ihrer klinischen Befunde vorhersagen. Sowohl Patienten mit 〈 10 % als auch solche mit ≥ 10 % Vorhofstimulation hatten jeweils in 67 % 〈 10 Moduswechselepisoden. Schlußfolgerungen: Im Kurzzeitverlauf nach DDDR‐Schritmacherimplatation wurden bei z.Z. üblichen Schrittmacherprogrammierungen 30 % der Patienten mit intermittierendem Vorhofflimmern und AV‐Block 2., 3. Grades selten – d.h. 〈 10 % der Zeit im Vorhof – stimuliert. Diese Patienten wären möglicherweise für VDDR‐Stimulation geeignet. Seltenere Vorhofstimulation hatte keinen Einfluß auf die Häufigkeit eines automatischen Moduswechsels.
    Notes: Summary Patients with 2nd or 3rd degree AV‐block and paroxysmal atrial fibrillation could be suitable for VDDR pacemakers, if they are not or rarely paced in the atrium. We studied in 23 of these patients 1 month after DDDR pacemaker implantation, how often they were paced in the atrium with usual pacemaker programmings; patients with 〈 10% atrial pacing were compared with patients with ≥ 10 % atrial pacing. In case automatic mode switch was programmed on, the number of mode switch episodes was assessed as a marker for the frequency of atrial tachyarrhythmias. Atrial pacing 〈 10 % of the time occurred in seven, pacing from 10 to 19 % in six, from 20 to 29 % in two, and ≥ 30 % of the time in eight patients. Five of the seven patients with 〈 10 % atrial pacing were paced in the DDD mode, but only four of 16 patients with ≥ 10 %. Usual clinical findings were unable to predict patients with rare atrial pacing. Patients with 〈 10 % as well as with ≥ 10 % atrial pacing had 〈 10 mode switch episodes in 67 % each. Conclusions: During short‐term follow‐up after DDDR pacemaker implantation 30 % of the patients with paroxysmal atrial fibrillation and second or third degree AV‐block, with present usual pacemaker programmings, rarely had atrial pacing, that means 〈 10 % of the time. These patients would be probably suitable for VDDR pacemakers. Rare atrial pacing had no influence on the occurrence of automatic mode switch episodes.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 9
    ISSN: 1435-1285
    Keywords: Schlüsselwörter Stent – Restenose – Laser ; Key words Stent – restenosis – laser
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Laser catheters which run eccentrically on a guide wire were developed for maximization of luminal gain by excimer laser angioplasty (ELCA). We investigated the safety and efficacy of ELCA with these new catheters plus PTCA in patients with restenoses or occlusions in coronary stents. ELCA was performed in 57 patients (60±9 years) with stenoses in 75 stents (35 AVE Micro stents, 26 Palmaz-Schatz stents, 7 NIR stents, 7 other stents). In 44 patients eccentric 1.7 mm catheters and in 13 patients 2.0 mm catheters were used. The success of the intervention was analyzed by intravascular ultrasound (IVUS) in a subgroup of 7 patients treated with five 1.7 mm and two 2.0 mm catheters. The laser catheters could be advanced through the in-stent restenoses in 56 patients. A passage inhibition occurred in one patient with an inadequately expanded stent 〈2.0 mm in diameter. ELCA reduced the diameter stenoses from 77±10% before intervention to 44±8% after treatment with the 1.7 mm catheter (n=43) or to 34±9% after passages with the 2.0 mm catheter (P〈0.001). PTCA further reduced the diameter stenosis to 11±12% (P〈0.001). The IVUS analysis revealed a smooth ablation profile in all patients. In 4 patients creatine kinase elevations ≥2 times normal value occurred. There was no evidence of a Q-wave infarction. No dissections were observed within the stents. Outside of the stents there were dissections in 5 vessels, which required the implantation of additional stents. Conclusions: ELCA with eccentric laser catheters for treatment of in-stent restenosis is safe and effective. The incidence of complications is acceptable.
    Notes: Zusammenfassung Zur Maximierung des Lumengewinns bei der Excimer-Laser-Angioplastie (ELCA) wurden Laserkatheter entwickelt, die exzentrisch auf einem Führungsdraht laufen. Wir untersuchten die Sicherheit und Effektivität der ELCA mit diesen neuen Kathetern plus PTCA bei Patienten mit Restenosen oder Okklusionen in koronaren Stents. ELCA erfolgte bei 57 Patienten (60±9 Jahre) mit Stenosen in 75 Stents (35 AVE-Micro-Stents, 26 Palmaz-Schatz-Stents, 7 NIR-Stents, 7 sonstige Stents). Bei 44 Patienten wurden exzentrische 1,7-mm-Katheter und bei 13 Patieten 2,0-mm-Katheter eingesetzt. Der Erfolg der Intervention wurde in einer Subgruppe mit sieben Patienten, bei denen fünf 1,7-mm- und zwei 2,0-mm-Katheter eingesetzt wurden, mittels intravaskulärem Ultraschall (IVUS) analysiert. Die Laserkatheter konnten bei 56 Patienten gut über die In-Stent-Restenosen geführt werden. Ein Passagehindernis lag bei einem Patienten mit inadäquat entfaltetem Stent mit 〈2,0 mm Diameter vor. ELCA verminderte die Diameterstenosen von 77±10% vor Intervention auf 44±8% nach Behandlung mit dem 1,7-mm-Katheter (n=43) oder auf 34±9% nach Passagen mit dem 2,0-mm-Katheter (P〈0,001). Die PTCA reduzierte die Diameterstenose weiter auf 11±12% (P〈0,001). Die IVUS-Analyse zeigte eine glatt begrenzte Oberfläche der Läsionen nach der Ablation. Bei vier Patienten traten Creatinkinase-Erhöhungen um das ≥2fache des Normwertes auf. Ein Q-Zacken-Infarkt war nicht nachweisbar. Innerhalb der Stents wurden keine Dissektionen beobachtet. Außerhalb der Stents zeigten sich in 5 Gefäßen als Folge der Intervention Dissektionen, welche die Implantation weiterer Stents erforderten. Schlußfolgerungen: ELCA mit exzentrischen Laserkathetern zur Behandlung von In-Stent-Restenosen ist sicher und effektiv. Die Zahl der Komplikationen ist akzeptabel.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 10
    ISSN: 1435-1285
    Keywords: Key words Coronary artery disease – atherosclerosis – Chlamydia pneumoniae – chronic infection ; Schlüsselwörter Koronare Herzkrankheit – Atherosklerose – Chlamydia pneumoniae – chronische Infektion
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In epidemiologischen Studien konnte nachgewiesen werden, daß eine Infektion mit Chlamydia pneumoniae zu einer deutlichen Erhöhung des Risikos für die Entwicklung einer koronaren Herzerkrankung führt. Im Kontext der Response-to-injury-Hypothese der Atherogenese erscheint eine ätiologische Rolle von C. pneumoniae als Ergänzung zu den etablierten Risikofaktoren vorstellbar. Verschiedene Pathomechanismen, darunter eine vermehrte Zytokinsynthese, proliferationsfördernde und proaggregatorische Mechanismen könnten die Effekte einer chronischen C.-pneumoniae-Infektion vermitteln. Tiermodelle und erste interventionelle Studien scheinen diese Hypothese zu unterstützen. In dieser Arbeit werden die bisher vorliegenden Daten zusammengestellt und mögliche Pathomechanismen des Risikofaktors C. pneumoniae diskutiert.
    Notes: Summary Several studies have demonstrated an association Chlamydia pneumoniae with coronary artery disease, suggesting that infection with C. pneumoniae increases the risk for coronary artery disease by factor 2 or more. Since atherosclerosis is considered to be a chronic inflammatory process, these data would fit into the response-to-injury hypothesis of atherosclerosis rather than representing a completely novel concept. Several pathomechanisms as increased cytokine synthesis, proliferative and proaggregatory effects could transmit the effects of chronic C. pneumoniae infection. Animal models and first clinical trials using antibiotic therapy seem to support an etiological role of C. pneumoniae in coronary artery disease. In this paper the current knowledge of the role of C- pneumoniae in coronary artery disease is reviewed and possible pathomechanisms are discussed.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...