ISSN:
1433-0407
Keywords:
Schlüsselwörter Chronisches Müdigkeitssyndrom
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Depression
;
Kognitive Verhaltenstherapie
;
Übersichtsarbeit
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Key words Chronic fatigue syndrome
;
Depression
;
Cognitive behavioral therapy
;
Review
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary This article reviews the chronic fatigue syndrome (CFS), a disorder whose etiology is unknown. The diagnostic criteria proposed in 1994 by the CDC and the International Chronic Fatigue Syndrome Study Group are introduced. In contrast to widespread belief, there are no laboratory tests available to underpin the diagnosis of CFS; the diagnosis is made solely on the basis of clinical criteria. In the differential diagnosis, the exclusion of other conditions that can cause chronic fatigue, such as neuropsychiatric or sleep disorders, is of critical importance. In this context, the question as to whether CFS is a clinical entity that can be differentiated from psychiatric diagnoses, such as depression, somatoform disorder, or neurasthenia, is discussed. At the moment, there is no specific therapy for CFS. Therefore, therapeutic approaches are limited to symptomatic management of the concomitant sleep disturbances, pain, or psychiatric symptoms, such as depression. Patients may benefit from cognitive behavioral therapy, as this may help then to identify and exclude factors contributing to and maintaining chronic fatigue. An integrated medical and psychological approach should be adopted, with the aim of preventing significant secondary negative results of the illness, such as interpersonal conflicts or chronic disability.
Notes:
Zusammenfassung Das „Chronische Müdigkeitssyndrom“ (CFS) ist eine Erkrankung, deren Pathogenese bis heute nicht geklärt ist. Diese Übersichtsarbeit stellt die neuesten diagnostischen Kriterien vor, die 1994 von den „Centers of Disease Control“ und der „International Chronic Fatigue Syndrome Study Group“ erarbeitet wurden. Im Gegensatz zu einer weitverbreiteten Meinung gibt es keine objektivierbaren Parameter, die die Diagnose eines CFS stützen oder sichern könnten. Die Diagnose wird nach rein klinisch-deskriptiven Kriterien gestellt. Dem Ausschluß anderer Erkrankungen, die zu chronischer Müdigkeit führen können, kommt im Rahmen der Diagnostik eine zentrale Bedeutung zu, wobei die Differentialdiagnose zu neuropsychiatrischen Erkrankungen einschließlich Schlafstörungen am wichtigsten ist. In diesem Zusammenhang wird diskutiert, ob das CFS eine Krankheitsentität darstellt oder in psychiatrischen Diagnosen, wie z. B. Depression, somatoformen Störungen oder Neurasthenie, aufgeht. Eine spezifische Therapie des CFS steht bisher nicht zur Verfügung. Medikamentöse Maßnahmen beschränken sich daher auf eine symptomatische Therapie z. B. von Schlafstörungen, Schmerzen und psychischen Begleitsymptomen. An einem CFS leidende Patienten können auch von einem verhaltensmedizinisch orientierten Vorgehen profitieren, das Faktoren aufdeckt und bearbeitet, welche die Symptomatik des CFS verschlimmern oder aufrechterhalten. Ziel aller therapeutischen Bemühungen ist es dabei, negativen Folgen der chronischen Erkrankung, wie z. B. interpersonellen Konflikten, sozialem Rückzug oder Arbeitslosigkeit, vorzubeugen.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001150050045
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