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  • 1
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter Vestibularapparat ; Kalorik ; Normalisierung ; Neuronitis vestibularis ; ENG ; Key words Vestibular deficit ; Caloric test ; Electronystagmogramm ; Hearing loss
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary This study examined retrospectively the spontaneous recovery of patients with an acute peripheral vestibular deficit in order to determine whether the caloric test response and with it vestibular function improves over time. The caloric bithermal was tested three times on 79 patients who were hospitalised with an acute deficit. The first test was recorded on emergency admission by observing nystagmus beats under the Frenzel glasses. Two to five days later a complete electronystagmus (ENG) examination was performed. A second ENG was performed, on average, 4 months later. 46% of the patients recovered a normal caloric canal paresis value (less than 32%). By comparing the canal paresis values in the first and second ENG an improvement exceeding 30% was demonstrated in 50% of the patients and there was no correlation between the extent of the canal paresis deficit and the amount of recovery. A simultaneous cochlear deficit had no influence on the recovery of vestibular function.
    Notes: Zusammenfassung Diese Studie untersuchte retrospektiv den Spontanverlauf der kalorischen Antwort und die Frage nach einer möglichen Erholung der kalorischen Erregbarkeit des betroffenen Labyrinthes. Bei 79 wegen einer akuten peripheren vestibulären Funktionsstörung hospitalisierten Patienten wurde der Verlauf der kalorischen Antwort bei Eintritt mittels kalorischer Prüfung unter der Frenzelbrille, mit einer ersten ENG-Untersuchung nach wenigen Tagen und mit einer zweiten ENG-Untersuchung nach durchschnittlich 4 Monaten dokumentiert. Insgesamt 46% der Patienten zeigten eine Normalisierung der kalorischen Antwort, bei 50% fand sich eine relative Erholung mit einer Verbesserung von 30% oder mehr bei der 2. ENG-Untersuchung im Vergleich zur 1. ENG-Untersuchung. Eine kochleäre Mitbeteiligung beeinflusste die Wahrscheinlichkeit einer Erholung nicht. Es bestand keine Korrelation zwischen dem Ausmaß der vestibulären Funktionsstörung und einer Erholung.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    HNO 45 (1997), S. 448-452 
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter Laterobasale Frakturen ; Antibiotika ; Meningitis ; Otoliquorrhoe ; Key words Lateral basal fracture ; Antibiotic ; Meningitis ; Otoliquorrhea
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A retrospective study over 5 years evaluated the medical records of 78 patients who had suffered lateral skull base fractures. The purpose of the present study was to answer the question of whether antibiotic prophylaxis reduced the risk of meningitis. Fifty-five of 78 patients (71%) were given no antibiotics, among whom four developed meningitis. In 29% of patients treated with antibiotics, two developed meningitis. This difference was not significant. Even when cases with uncomplicated („simple”) lateral skull base fractures were separated from those with severe additional lesions related to their injuries, no significant correlation was found in the occurrence of meningitis despite the use of an antibiotic. Eight of 14 patients with initial otoliquorrheas were treated with antibiotics, with two of these 8 patients developing meningitis. None of the patients who did not receive antibiotics developed meningitis. Our findings show that it is not advisible to treat patients who have suffered from lateral skull base fractures with prophylactic antibiotics. Instead, these patients should be examined frequently and appropriate antibiotic therapy prescribed at the first clinical symptoms of meningitis.
    Notes: Zusammenfassung Die Frage, ob bei laterobasalen Frakturen eine antibiotische Prophylaxe die Gefahr einer Meningitis reduziert oder nicht, wird in der Literatur kontrovers diskutiert. In einer retrospektiven Studie über 5 Jahre wurden die Krankenunterlagen von 78 Patienten mit einer Felsenbeinlängsfraktur diesbezüglich evaluiert. Untersucht wurde die Meningitisinzidenz in Abhängigkeit von der Gabe eines Antibiotikums. Bei 55 (71%) der 78 Patienten wurde kein Antibiotikum gegeben, 4 davon entwickelten eine Meningitis. Von 23 (29%) der 78 Patienten mit einem Antibiotikum bekamen zwei eine Meningitis. Dieser Unterschied der Meningitisinzidenz ist nicht signifikant. Auch bei der Unterteilung in einfache Laterobasisfrakturen und solche mit schweren Begleitverletzungen wurde kein signifikanter Zusammenhang zwischen dem Auftreten einer Meningitis und einer antibiotischen Therapie festgestellt. Von 14 Patienten mit einer nachgewiesenen initialen Otoliquorrhoe erhielten 8 ein Antibiotikum, wovon 2 eine Meningitis entwickelten. Keiner der 6 Patienten ohne ein Antibiotikum mit einer Otoliquorrhoe bekam eine Meningitis. Eine Meningitisprophylaxe ist deshalb bei Felsenbeinlängsfrakturen aus unserer Sicht nicht erforderlich. Wichtig ist jedoch, die Patienten engmaschig zu kontrollieren, um bei klinischen Zeichen einer Meningitis rasch eine antibiogrammgerechte Therapie einleiten zu können.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    HNO 46 (1998), S. 769-776 
    ISSN: 1433-0458
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1433-0458
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter Cochlear implantat ; Stapediusreflex ; Pädaudiologie ; Sprachprozessor ; Key words Cochlear implant ; Stapedius reflex ; Paediatric audiology ; Speech processor
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The programming of a cochlear implant speech processor used by young children is often difficult, especially when the stimulus level associated with maximum auditory loudness (MAL) needs to be determined. Excessively high stimulation should be avoided as this can have a traumatic effect. The aim of this study was to determine if a relationship exists between the intraoperatively determined electrical stapedius reflex threshold (ESRT) and the postoperatively determined MAL and hearing threshold for 27 patients, each having one of three implant types. The question of whether the ESRT provides a practical technique to simplify, improve and accelerate speech processor programming was investigated. For the monopolar stimulation mode used for the Med-El and Clarion implant systems, the average MAL and threshold was expressed as a percentage of the average ESRT across all electrodes. For the ″common ground″ stimulation mode used for the Nucleus implant system, a parabolic transformation was used to relate MAL and ESRT to one another. These transformations between MAL values calculated from the ESRT and the actual MAL values, determined psychoacoustically, diverged considerably from one another. Therefore, it was not possible to determine the MAL from the ESRT with certainty. The ESRT does, however, provide a means to estimate an approximate upper boundary for the MAL, apart from its use to control implant function. The determination of the exact MAL will still need to be determined using behavioural techniques.
    Notes: Zusammenfassung Die Programmierung des Sprachprozessors eines „cochlear implants” (CI) bei kleinen Kindern, speziell die Ermittlung der Stimulationsstärke, die der maximal akzeptablen Lautstärke (MAL) entspricht, ist häufig schwierig. Eine Überstimulation ist unbedingt zu vermeiden, da dies beim Kind traumatisierende Wirkung haben kann. Ziel dieser Studie war die Analyse der intraoperativ registrierten Stapediusreflex(SR)Schwellen, die über das CI ausgelöst wurden, und der bei der postoperativen Sprachprozessoreinstellung festgelegten MAL- und Hörschwellenwerte bei 27 Trägern dreier verschiedener Implanttypen. Es wurde untersucht, ob mit der ESR-Schwelle in der Praxis ein anwendbares, objektives Instrument zur Vereinfachung, Verfeinerung und Beschleunigung der Sprachprozessorprogrammierung vorhanden ist. Für die in monopolarem Modus gereizten Med-El und Clarion-Implantate wurde dabei die mittlere MAL als Perzentile des mittleren ESR-Schwellenstrompegels über alle Implantatelektroden berechnet. Die MAL-Pegel für die im bipolar „common ground” Modus gereizten Nucleus-Implantate wurden mit einem Parabeltransformationsmodell berechnet. Die aufgrund der intraoperativ registrierten Stapediusreflexschwellen berechneten MAL-Werte zeigten z.T. große Abweichungen zu den effektiv auf verhaltensaudiometrischem Weg ermittelten Schwellen. Somit war keine sichere und einfache rechnerische Festlegung der MAL und der Hörschwelle aufgrund der intraoperativen SR-Schwelle möglich. Die intraoperative Ermittlung der ESR-Schwelle kann aber nebst einer intraoperativen Funktionskontrolle zu einer rechnerischen Einschränkung des zu prüfenden Bereichs beitragen. Die Festlegung der genauen MAL wird aber auf anderem, vorläufig verhaltensaudiometrischem Weg erfolgen müssen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1433-0458
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    HNO 45 (1997), S. 738-740 
    ISSN: 1433-0458
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    HNO 47 (1999), S. 223-225 
    ISSN: 1433-0458
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Eine Umfrage unter französischen HNO-Ärzten sollte ermitteln, ob diese – selbst von einem Vestibularisschwannom betroffen – die gleiche Therapie wählen würden, die sie ihren Patienten empfehlen. Die Ergebnisse sind jetzt im Lancet veröffentlicht worden [1].
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    HNO 46 (1998), S. 4-6 
    ISSN: 1433-0458
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neurochirurgica 141 (1999), S. 465-471 
    ISSN: 0942-0940
    Keywords: Keywords: Meningioma; cerebellopontine angle; premeatal; retromeatal; cerebellar signs; auditory function; facial nerve function.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary  Objective. Meningiomas represent the second most common type of neoplasm of the cerebellopontine angle (cpa). Their relationship to critical neural or vascular structures of the cpa is variable and they present with different signs and symptoms.  Materials and Methods. A retrosigmoid craniotomy was performed in 31 cpa-meningiomas from January 1981 to February 1997. The mean age of the 25 women (81%) and the 6 men (19%) was 53±13 years. According to their location within the posterior fossa and with special reference to the internal auditory canal (IAC), they were classified in 17 cases (55%) as retromeatal (posterior to the iac) and in 14 cases (45%) as premeatal (anterior to the iac).  Results. The retromeatal group showed a significantly larger tumour size (21±15 vs 29±20 mm) and the diagnosis was made later ($2.7±3.2 vs 1.1±0.9 years) compared to premeatally located meningiomas. Before the operation, a reduction of the facial nerve function (64% vs 0%) and hearing function (100% vs 25%) was present significantly more often in premeatal meningiomas. The clinical appearance of the retromeatal group was dominated by cerebellar symptoms (44% vs 0%). Both preoperative and postoperative impairment of facial nerve and auditory function prevailed in the premeatal group.  Conclusion. The topological classification of CPA-meningiomas according to their location anterior or posterior to the ICA is important, because the clinical presentation, the surgical strategy to be applied, and the functional outcome of critical neural structures differ between the two subtypes. Our results provide substantial evidence for the paradoxical observation that premeatal meningiomas have a significantly worse postoperative functional outcome compared to retromeatal meningiomas although premeatal meningiomas become symptomatic earlier and at smaller sizes.
    Type of Medium: Electronic Resource
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