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  • 1980-1984  (3)
  • Antihistaminika  (1)
  • Cyclic AMP  (1)
  • Exercise induced asthma  (1)
  • 1
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Exercise induced asthma ; Allergic asthma ; Histamine ; Catecholamines ; Theophylline ; Plasma levels ; Anstrengungsasthma ; allergisch-bedingtes Asthma ; Histamin ; Katecholamine ; Theophyllin ; Plasmaspiegel
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Um zu untersuchen, ob endogene Transmitter bei der Auslösung und Unterhaltung verschiedener Formen des Asthma bronchiale eine Rolle spielen, haben wir bei Kindern vor und nach einer Laufbelastung sowie vor und nach einer inhalativen Provokation mit wäßrigen Allergenextrakten das Serumhistamin, Serumnoradrenalin und den bronchialen Strömungswiderstand (Rt) bestimmt. Die Untersuchung zeigt, daß das Belastungsasthma mit einem starken Anstieg des Plasmanoradrenalins, nicht jedoch des Plasmahistamins einhergeht. Dieser Anstieg war wesentlich ausgeprägter als der bei einem asthmatischen Vergleichskollektiv ohne Anstrengungsasthma. Im Gegensatz dazu zeigten die Kinder, die nach einer Allergenprovokation einen Asthmaanfall entwickelten, einen signifikanten Histamin-, jedoch keinen Noradrenalinanstieg. Zwischen Histamin-Serumspiegel und Stärke der Bronchokonstriktion bestand eine gute Korrelation (r=0.98). Nach oraler Applikation übte Theophyllin einen Schutz sowohl gegenüber dem Anstrengungsasthma, als auch gegenüber dem allergisch bedingten Asthma aus. Da Theophyllin beim allergisch ausgelösten Asthma nicht nur zu einem Abfall von Rt führte, sondern auch den Histaminanstieg verminderte, kann vermutet werden, daß ein Teil der Wirkung dieser Substanz beim allergischen Asthma auf einer Hemmung der Histaminfreisetzung beruht. Die Noradrenalinfreisetzung beim Anstrengungsasthma beeinflußte es nicht. Für seine protektive Wirkung bei dieser Asthmaform müssen daher andere Wirkungsmechanismen angenommen werden. Ob diese ausschließlich auf einer Relaxation beruhen, muß ungeklärt bleiben. Als Schlußfolgerung dieser Untersuchung wird deutlich, daß das Anstrengungsasthma und das allergische Asthma 2 verschiedene Typen eines Syndroms sind. Arzneimittel, die gegenüber beiden Typen wirksam sind, können dies über verschiedene Wirkungsmechanismen tun.
    Notes: Summary To investigate whether endogenous transmitters play a role in different forms of bronchial asthma we determined histamine and noradrenaline plasma levels as well as airway resistance (Rt) before and after exercise and allergen challenge in children. The study demonstrates that in exercise induced asthma (EIA) broncho-constriction was paralleled by increases of noradrenaline, but not of histamine plasma levels. This increase of noradrenaline was much more pronounced than that observed in the asthmatic control group not suffering from EIA. In contrast to what has been observed in EIA, bronchoconstriction in response to allergen challenge was closely associated with increases of histamine, but not of noradrenaline plasma levels. Between histamine concentrations and severity of illness a good correlation was found (r=0.98). Tests carried out after oral administration of theophylline showed a protection against EIAand allergic induced asthma. Since theophylline in allergic asthma concomitantly reduced the increase in Rt and plasma histamine it is suggested that at least part of the beneficial effects of theophylline in allergic asthma may result from inhibition of histamine release. In those children suffering from EIA theophylline did not affect noradrenaline release. Thus, consideration must be given to effects of theophylline against EIA which are based on other mechanisms. Whether these effects are solely attributable to relaxation of bronchial smooth muscle or not remains to be clarified. In conclusion this study clearly has identified exercise and allergic induced asthma as different types of the syndrome that we call asthma. Drugs which prevent against both types may do this by different modes of action.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 60 (1982), S. 983-990 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Histamine-receptors ; Antihistamines ; Pharmacology ; Clinical use ; Side-effects ; Histamin-Rezeptoren ; Antihistaminika ; Pharmakologie ; Klinische Anwendung ; Nebenwirkungen
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die H1-Antihistaminika werden seit über 30 Jahren zur Behandlung allergischer Erkrankungen eingesetzt. Viele von ihnen sind bisher jedoch noch nicht systematisch untersucht worden. Antihistaminika üben gegenüber der Histaminwirkung an isolierten Organen einen dualistischen Effekt aus, der aus einer kompetitiven und einer nicht-kompetitiven Komponente besteht. Zur Auslösung des nicht-kompetitiven Antagonismus sind gewöhnlich wesentlich höhere Dosen erforderlich, für das Dimethinden unterscheiden sich jedoch die Dosen zur Auslösung des kompetitiven und des nicht-kompetitiven Antagonismus nur um etwa 1 log Einheit. Bei der Therapie mit Antihistaminika muß berücksichtigt werden, daß einige bei Langzeitanwendung ihre Wirksamkeit verlieren und daß die sedierenden Effekte oft zu einer wesentlichen Beeinträchtigung führen. Es erscheint daher sinnvoll, zur Individualisierung der Therapie gegebenenfalls das Präparat zu wechseln, bevor das endgültige Therapieschema erstellt wird. Unter diesen Voraussetzungen sind die Antihistaminika erfolgreich bei vielen allergischen Erkrankungen einzusetzen. Beim Asthma bronchiale sind die klassischen Substanzen jedoch unwirksam. Die Suche nach neuen Wirkstoffen hat insofern zum Erfolg geführt, als mit dem Ketotifen ein neues wirksames Antihistaminikum/Antiallergikum zur Behandlung des Asthma bronchiale zur Verfügung steht. Viele Präparate, die bei der Behandlung “grippaler Infekte”, bei Vomitus und Rhinitiden eingesetzt werden, enthalten zusätzlich zum Antihistaminikum andere Pharmaka, die teilweise die unerwünschten Nebenwirkungen reduzieren sollen. Die Nebenwirkungen einiger Antihistaminika haben jedoch das Wirkungsspektrum andererseits erweitert. Dies gilt insbesondere für die zentralnervösen Effekte. Zusammen mit der weiteren Aufklärung der Funktion von Histamin als zentralnervöser Überträgersubstanz wird man bestrebt sein, Antihistaminika zu synthetisieren, die selektiver die zentralen Wirkungen des Histamins zu blockieren vermögen.
    Notes: Summary H1-antihistamines have been used in treatment of allergic disorders for more than 30 years. However, many of them have been employed in a less than systematic fashion. Most of the antihistamines show an apparent dual mechanism of action on isolated organs, consisting of a competitive and a non-competitive component. To induce non-competitive antagonism, higher concentrations are usually required, but for dimethindene the dose ratios for competitive and non-competitive activities differed only by less than one log unit. For therapeutic guidelines it should be considered that some antihistamines loose their effectiveness under long-term treatment and that patients may complain about the sedative side-effects. Thus, for maximum benefit it sometimes appears necessary to change the preparation before a choice for the individual dose is finally made. Under this condition they will cause relief from many allergic symptoms. Nevertheless, the classical antihistamines are without effect in bronchial asthma. The search for new drugs has been successful in this direction, as it has shown the antihistaminic/antiallergic drug Ketotifen to be able to prevent and control bronchial asthma. Many commercial preparations used in the treatment of common cold, vomitus or rhinitis contain an additive in combination with the antihistamines. Some of the additives appear to be of some value since they are used to reduce the side-effects of antihistamines. Secondary pharmacological properties of the antihistamines however provide also additional uses. This holds especially for effects on the CNS. Together with the search for the role played by histamine in the central cell-to-cell communication, new drugs might be found which will inhibit more selectively the action of histamine in the CNS.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of pediatrics 134 (1980), S. 45-50 
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Exercise induced asthma (EIA) ; Catecholamines ; Cyclic AMP ; a-Adrenergic blockade ; Allergic asthma
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract In order to provoke exercise induced asthma (EIA) a test which involved running for 7 min was performed with 21 asthmatic children. Eleven children not only developed a highly significant increase in airway resistance (Rt), but showed also a 4-fold increase in plasma noradrenaline (NA) levels. In 10 children who did not develop EIA only a 1.5-fold increase of NA could be observed. Following exercise cyclic AMP showed an identical increase in both groups studied, whereas adrenaline levels remained uninfluenced. Tests carried out after administration of phentolamine by inhalation showed a significant inhibition of post-exercise bronchoconstriction. It is concluded that EIA originates from a-receptor stimulation which is mediated by excessive noradrenaline release. However, since disodium cromoglycate—which does not act via adrenergic mechanisms—also protected against EIA, other factors should be involved. In 5 children with allergic asthma, asthmatic attacks were accompanied by a significant decrease in cAMP, whereas noradrenaline levels remained uninfluenced. Thus, evidence appears that both types of asthma result from different autonomic dysfunctions.
    Type of Medium: Electronic Resource
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