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  • 1965-1969  (6)
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Year
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Virchows Archiv 348 (1969), S. 1-15 
    ISSN: 1432-2307
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei zwei Fällen von vorzeitiger Placentarlösung mit Störungen der mütterlichen Hämostase ohne Fibrino- bzw. Fibrinogenolyse-Symptomatik ließen sich in den fetalen Organen disseminierte intravasale Gerinnsel als morphologisches Indiz einer gleichzeitigen perinatalen fetalen Hämostase-Störung nachweisen. Bei einem dritten Fall, in dem mütterlichen Blut im clot-observation-test eine Fibrinolyse beobachtet wurde, fehlten dagegen auch in den fetalen Organen disseminierte intravasale Gerinnsel. Die formal gleichsinnigen Hämostase-Veränderungen erlauben bislang nicht ohne weiteres auch die Annahme identischer pathogenetischer Vorgänge bei Mutter und Kind. Die disseminierte intravasale Gerinnung im fetalen Organismus kann in utero auftreten, obwohl der mütterliche Organismus nur sehr diskrete Zeichen einer vorzeitigen Lösung der Placenta und einer Verbrauchsreaktion aufweist. Die Bedeutung einer möglichen Freisetzung thromboplastischer Aktivitäten aus der Placenta, die Bedeutung eines hämorrhagischen Schocks nach transplacentarer Blutung und die Bedeutung des im Gefolge einer utero-placentaren Insuffizienz nach vorzeitiger Placentarlösung auftretenden Schocks mit respiratorischer und metabolischer Acidose für die Auslösung einer disseminierten intravasalen Gerinnung mit bzw. ohne sekundäre Fibrinolyse im fetalen Organismus werden diskutiert.
    Notes: Summary Two cases of premature separation of the placenta are described in which disturbances in maternal hemostasis developed without evidence of fibrinolysis or fibrinogenolysis. A disseminated intravascular coagulation in the fetal organs served as evidence that fetal hemostasis (perinatal) also was disturbed at the same time. In a third case the clot observation test showed fibrinolytic activity in the maternal blood. The organs of the infant failed to disclose intravascular coagulation. Although the structural changes in the hemostasis may be similar, they do not allow one to assume that pathogenic processes in mother and infant are identical. Disseminated intravascular coagulation in the fetus may develop in utero, although the mother may show only slight evidence of premature separation of the placenta and of disseminated intravascular coagulation. The following pathogenetic mechanisms causing disseminated intravascular coagulation in the fetus are discussed: the possible release of thromboplastin (activity) from the placenta, the role of shock after transplacental hemorrhage, and the importance of shock after uteroplacental insufficiency from premature separation of the placenta, resulting in respiratory and metabolic acidosis.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Virchows Archiv 348 (1969), S. 187-204 
    ISSN: 1432-2307
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung 1. Bei der Obduktion perinataler Todesfälle mit pulmonalen hyalinen Membranen lassen sich außerordentlich häufig disseminierte intravasale Gerinnsel in der terminalen Strombahn von Leber, Lunge Nebennieren, Milz und Nieren nachweisen. Im vorliegenden Material fanden sich derartige Gerinnsel in 86,2%. 2. Der Nachweis dieser Mikrothromben wird als morphologischer Ausdruck eines nach verschiedensten Geburtskomplikationen (vorzeitige Lösung der Placenta, Placenta praevia, Lageanomalien, protrahierte Geburten, Zwillingsschwangerschaft, Diabetes mellitus der Mutter u. ä.) auftretenden, bereits intrauterin inszenierten, perinatal fortbestehenden Kreislaufschocks im fetalen und Neugeborenen-Organismus gewertet. Als pathogenetisches Bindeglied zwischen den intravasalen Mikrothromben und dem Kreislaufschock müssen intrauterine Asphyxie, d. h. Acidose und Hypoxämie in der terminalen Strombahn gelten. 3. Acidose und Hypoxämie des fetalen und Neugeborenen-Organismus führen zu Thrombocytenaggregation und Faktorenverbrauch, zu plasmatischer Hypercoagulabilität und Permeabilitätsstörung. Plasmatische Hypercoagulabilität und Permeabilitätsstörungen sind die Voraussetzung für die Ausbildung pulmonaler hyaliner Membranen im Extravasalraum. Pulmonale hyaline Membranen sind in diesem Sinne als morphologische Schockäquivalente, als Ausdruck einer im Schock auftretenden Gerinnungsaktivierung mit Ausbildung plasmatischer Fibrinmonomere zu verstehen. 4. Der für den unreifen Neonatus charakteristische Plasminogen-Mangel begünstigt sowohl die intravasale Polymerisation plasmatischer Fibrinmonomere zu disseminierten intravasalen Gerinnseln, als auch ihre extravasale Polymerisation zu pulmonalen hyalinen Membranen.
    Notes: Summary 1. After death in the perinatal period disseminated intravascular microthrombi can be found extremely often in small vessels of the liver, lungs, adrenals, spleen, and kidneys in the newborn infant (in 82,2% of the examined cases). 2. These microthrombi are considered as the morphological expression of an anoxemic shock in the fetal and neonatal organism, a shock initiated already intra-uterine and extending to the perinatal period. It occurs after various birth complications (abruptio placentae, placenta praevia, abnormal positions of the fetus, prolonged labor, twin pregnancies, diabetes mellitus of the mother and others). Intravascular microthrombi are the pathogenic link between intra-uterine asphyxia, i.e., acidosis and hypoxemia in the small vessels and fetal and neonatal shock. 3. Acidosis and hypoxemia of the fetal and neonatal organism induce aggregation of the thrombocytes and consumption of clotting-factors, hypercoagulability of plasma and disorder of permeability. The formation of pulmonary hyaline membranes in the extravascular space depends on the hypercoagulability of plasma and the disorders of permeability. Pulmonary hyaline membranes must be considered as morphological shock equivalents; they are symptoms of a shock-induced coagulation which provokes the formation of fibrin monomers in the plasma. 4. The deficiency of plasminogen, a characteristic of the immature newborn infant, favours the intravascular polymerization of plasma fibrin monomers to disseminated intravascular microthrombi as well as the extravascular polymerization of fibrin monomers to hyaline membranes of the lungs.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-2307
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Proteolytic enzyme activities in acute autodigestive pancreatitis were demonstrated histochemically by a modified “fibrinolysis autograph” technique, a substrate-film method used to localize plasminogen activators and proactivators in cryostat sections. In the “olive-oil pancreatitis” of the dog proteolytic enzymes released from acini and lobuli by necrobiosis diffused into the substrate films during incubation and produced sharply defined, punched out areas of lysis in the overlying films by liquefying the bovine fibrin. The proteolytic digestion of the substrate differed from perivascular (near endothelial cells) plasmin-induced fibrinolysis by its relationship to areas of “quasi-specific, tryptic necrosis” of the parenchyma. The proteolytic substrate-film digestion was absent over integer and completely necrotic, “exhausted” areas of the exocrine pancreas. The longer cryostat sections were incubated the more regions of proteolysis and fibrinolysis fused. After Ca++ was added the plasminogen activated fibrinolysis occurred more slowly because of the fibrin network formed. In contrast, non-specific proteolysis was not delayed over fresh regions of autodigestive parenchymal necrosis. The results indicate how important proteases released from tissues are in the pathogenesis of autodigestive pancreatitis.
    Notes: Zusammenfassung Mit einer Modifikation der Substratfilm-Methode der „fibrinolysis autographs“ zum histochemischen Nachweis gewebseigener Plasminogen-Aktivatoren und -Proaktivatoren läßt sich an Kryostat- Schnitten die bei der akuten autodigestiven Pankreatitis auftretende proteolytische Enzymaktivität histochemisch demonstrieren. Fibrinfilme als Substrate der bei der Pankreatitis freiwerdenden Proteasen zeigen bei der experimentellen „Olivenöl-Pankreatitis“ des Hundes über frisch der Nekrobiose unterworfenen Acini und Lobuli scharf umschriebene, ausgestanzte Lyseareale. Dagegen fehlt über integeren und vollständig nekrotischen, „ausgebrannten“ Parenchymbezirken die proteolytische Substratfilm-Aufhellung. Die initiale proteolytische Substratfilm-Andauung läßt sich von der perivasalen, d.h. an die Nachbarschaft von Endothelzellen gebundenen Fibrinolyse nach Aktivierung von Plasminogen zu Plasmin durch die gewebseigenen Aktivatoren aufgrund ihrer topochemischen Beziehung zu „quasispezifischen tryptischen Parenchymnekrosen“ abgrenzen. Bei längerer Schnitt-Inkubation dagegen konfluieren Proteolyse- und Fibrinolyse-Bezirke. Nach Ca++-Zusatz tritt die Plasminogen-bedingte Fibrinolyse infolge Fibrin-Vernetzung verzögert auf, die unspezifische Proteolyse über frischen autodigestiven Parenchymnekrobiosen wird nicht verzögert. Die Befunde beweisen die Bedeutung der im Gewebe freiwerdenden Proteasen für die Pathogenese der autodigestiven Pankreatitis.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Virchows Archiv 343 (1967), S. 108-123 
    ISSN: 1432-2307
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Eine 24jährige Erstgebärende mit dichorialer, diamniotischer Zwillingsschwangerschaft erkrankte während der Ausstoßung eines nach vorzeitigem Blasensprungeiner Fruchtblase und aufsteigender Infektion mit Escherichia coli intrauterin abgestorbenen Kindes im 5. Schwangerschaftsmonat unter den Zeichen eines septischen Zustandsbildes und einer beginnenden Verbrauchskoagulopathie. Bei der feingeweblichen Untersuchung zeigte der intrauterin abgestorbene Zwilling eine Chorionamnionitis und eine generalisierte Gerinnung in den fetalen Organgefäßen. Ein nach Sprengung der Fruchtblase zunächst überlebender zweiter Zwilling ließ nur ausgedehnte placentare Zottenhämorrhagien und Zottennekrosen erkennen. Die intravasale Gerinnung in den fetalen Organen des ersten (totgeborenen) Zwillings wird als morphologischer Ausdruck eines generalisierten Sanarelli-Shwartzman-Äquivalentes nach Endotoxineinschwenimung von der chorialen Deckplatte in die fetalen Deckplattengefäße und damit in die fetale Blutbahn gewertet. Die placentaren Zottenhämorrhagien und -nekrosen in der Placenta des 2. Zwillings werden dagegen als Symptom eines lokalen Sanarelli-Shwartzman-Äquivalentes nach Einbruch des Endotoxins von der Choriondeckplatte der 1. Placenta in das mütterliche Intervillum, Endotoxinpassage des mütterlichen Organismus und hämatogener Endotoxineinschwemmung in das Intervillum der 2. Placenta verständlich. Das simultan auftretende lokale und generalisierte fetale Sanarelli-Shwartzman-Phänomen haben in dieser Beobachtung gleiche ätiologische Wurzeln — das Endotoxin gramnegativer Bakterien — und dokumentieren nur den unterschiedlichen (extravasalen und intravasalen) pathogenetischen Effekt des Endotoxins bei dichorialer, diamniotischer Zwillingsschwangerschaft.
    Notes: Summary A 24 year old primigravida with a dichorial, diamniotic twin pregnancy became ill in the fifth month of pregnancy during the delivery of a stillborn infant which followed premature rupture of the membranes and an infection with Escherichia coli. Clinical signs of sepsis and a beginning consumption of clotting factors were noted. Histologically the stillborn infant (#1) revealed a chorioamnionitis and a generalized clotting within its visceral vessels. The placenta of the second live-born infant showed only hemorrhages and necroses of villi. The intravascular clotting in the fetal organs of the stillborn (# 1) is regarded as a morphologic equivalent of a generalized Sanarelli-Shwartzman-reaction caused by endotoxin permeating from the chorionic plate through into fetal vessels and hence into the fetal circulation. In contrast, the hemorrhages and necroses of the placental villi of infant # 2 are looked upon as evidence of a local Sanarelli-Shwartzman-reaction brought about by endotoxin penetrating through the chorionic plate of the first placenta into the maternal intervillus spaces with a generalized spread throughout the mother and by hematogenous route into the intervillus spaces of the placenta of infant# 2. The local and generalized fetal Sanarelli-Shwartzman phenomena occurring simultaneously here have a common etiology — the endotoxin-producing gram negative bacteria. The results demonstrate well the various (extravascular and intravascular) pathogenic effects of endotoxin in dichorial, diamniotic twin pregnancy.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 46 (1968), S. 413-417 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The “unspecific-proteolytic” and “specific-fibrinolytic” activity in sediment and supernatent of leukocytic homogenates were examined in fibrinfree tube assays and on plasminogen-free heatdenatured and plasminogen-containing fibrin plates. Besides an unspecific proteolytic activity effective in the neutral pH-range a plasminogen activator activity was detected in the plasminogen-containing fibrin plates. This activator activity could not be inhibited by EACA in a concentration of 5 × 10−3 M. Leukocytic homogenates containing sediment as well as supernatant did not produce any plasminogen activator activity on plasminogen-containing fibrin plates. The investigations showed the existence of a bovine plasmin inhibitor in the leukocytic supernatant checking the “specific-fibrinolytic” activity of leukocytic sediment.
    Notes: Zusammenfassung In vergleichenden gerinnungsanalytischen und Reagensglasansätzen wurden die Sediment-Fraktion und die Überstand-Fraktion von Leukocyten-Homogenaten auf ihre „unspezifischproteolytische“ und „spezifisch-fibrinolytische“ Aktivität untersucht. Dabei fand sich in der Sediment-Fraktion neben einer im neutralen pH-Bereich wirksamen unspezifischen proteolytischen Aktivität auf plasminogenhaltigen Fibrinplatten eine Plasminogen-Aktivator-Aktivität. Diese Aktivator-Aktivität ist durch EACA in 5×10−3M Konzentration nicht hemmbar. Gesamt-Homogenate, die sowohl Sediment als auch Überstand enthielten, zeigten keine Plasminogen-Aktivator-Aktivität auf bovinen Fibrinplatten. In den vorliegenden Untersuchungen konnte gezeigt werden, daß die Überstand-Fraktion einen Inhibitor für Plasmin enthält, der die „spezifisch-fibrinolytische“ Aktivität der Sediment-Fraktion zu hemmen vermag.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 44 (1966), S. 282-283 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Todd's andWarren's method of fibrinolysis autographs is able to demonstrate histochemically the activity of proteolytic enzymes in the „autodigestiv-tryptic-pancreatitis“. The distribution of proteolytic activity is corresponding to the autodigestiv necrosis after application of oliven oil or lactic acid.
    Notes: Zusammenfassung Mit einer Modifikation der „fibrinolysis autographs“ nachTodd undWarren läßt sich bei der Olivenöl- und Milchsäure-Pankreatitis histochemisch die Aktivität proteolytischer Fermente nachweisen. Das Verteilungsmuster der proteolytischen Aktivität entspricht topochemisch dem Ausbreitungstyp der autodigestiven Parenchymnekrosen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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