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  • 1
    ISSN: 1432-0428
    Keywords: Acromegaly ; progressive ; inactive ; treatment ; immunoreactive insulin ; ILA determined on fat pad ; ILA determined on muscle
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé La réponse de l'insuline sérique à 100 g de glucose par voie orale a été déterminée chez 23 acromégales simultanément par la méthode radioimmunologique et par deux méthodes biologiques employant le tissu adipeux et le muscle. Les résultats obtenus ont été comparés à ceux d'un groupe normal. 8 malades souffraient d'une acromégalie évolutive tandis que 15 étaient dans une phase non-évolutive de la maladie. La méthode employée par nous pour la détermination de l'activité insulino-semblable en employant le diaphragme de la souris in vivo est décrite. — 1. Les variations de concentration de l'insuline sérique après surcharge orale de glucose déterminées par dosage radioimmunologique et celles des activités insulino-semblables estimées sur les tissus adipeux et musculaire étaient d'un parallélisme remarquable. — 2. Pour tous les prélèvements l'insuline dans le sérum était plus élevée dans le groupe acromégale que dans le groupe normal. — 3. Les malades avec une acromégalie évolutive montraient des taux d'insuline significativement plus élevés à 1 et 2 heures que le groupe avec acromégalie non-évolutive. — 4. Nous n'avons pas trouvé de différence significative des concentrations d'insuline entre les groupes d'acromégales avec ou sans diminution de la tolérance au glucose. — 5. Chez 4 malades examinés avant et après irradiation ou opération de l'hypophyse, nous avons noté une chute significative des taux d'insuline 1 et 2 h après glucose par voie orale. — 6. Comparant les variations des taux d'insuline dans les groupes avec différents degrés d'évolution de l'acromégalie avant et après thérapie, nous avons trouvé un changement parallèle de l' “Index insulinogénique” (Seltzer). — La réponse de l'insuline dans le sérum déterminée par la méthode radioimmunologique correspond de près aux résultats qu'on obtient par la détermination de l'activité insulino-semblable en employant le tissu adipeux et le muscle. — Chacune des trois méthodes employées permet une évaluation du degré d'évolution d'une acromégalie et du succès d'une intervention.
    Abstract: Zusammenfassung Bei 23 Akromegalen wurde radioimmunologisch und am Fettgewebe und Muskel das Verhalten des Seruminsulins unter einer oralen Glucose-belastung untersucht und einem normalen Vergleichskollektiv gegenübergestellt. Es handelte sich um 8 Personen mit progredienter und 15 Personen mit zur Zeit der Untersuchung inaktiver Akromegalie. Das von uns angewandte Insulinbestimmungsverfahren am Muskel wird näher erläutert. Folgende Befunde wurden erhoben: 1. Die Konzentrationsänderungen des radioimmunologisch nachweisbaren Insulins und der am Fettgewebe und Muskel gemessenen insulinähnlichen Aktivitäten unter oraler Glucosegabe verliefen weitgehend parallel. — 2. Die Insulinspiegel lagen für alle Abnahmezeitpunkte bei den Akromegalen deutlich höher als beim Normalkollektiv. — 3. Bei Patienten mit progredienter Akromegalie fanden sich signifikant höhere 1- und 2-Std-Werte als bei dem Teilkollektiv mit inaktiver Akromegalie. — 4. Zwischen den Seruminsulinkonzentrationen bei Akromegalen mit und ohne diabetische Stoffwechselstörungen ergaben sich keine signifikanten Unterschiede. — 5. Bei 4 untersuchten Fällen führte die Hypophysenbestrahlung oder -operation zu einem signifikanten Abfall des Seruminsulins 1 und 2 Std nach Glucosegabe. — 6. Den unterschiedlichen Insulinkonzentrationen in den Teilkollektiven mit verschiedenen Schweregraden der Akromegalie sowie vor und nach Behandlung entsprachen gleichsinnige Veränderungen des „Insulinogenic Index” nach Seltzer. — Das Verhalten der biologisch nachweisbaren insulinähnlichen Aktivität und des radioimmunologisch gemessenen Insulins stimmen bei der Akromegalie überein. Jede der drei angewandten Methoden erlaubt Aussagen über den Aktivitätsgrad einer Akromegalie und über den Erfolg eines Eingriffs.
    Notes: Summary The response of serum insulin to 100 g of glucose by mouth was determined in 23 acromegalics simultaneously by radioïmmunoassay and by assay on adipose tissue and muscle. The values obtained were compared with those of a normal group. 8 patients suffered from active acromegaly, and 15 were in an inactive phase of the disease. The method used by us for the determination of insulin-like activity on mouse-diaphragm in vivo is described. 1. After an oral glucose load, the changes in the concentrations of serum insulin, determined by radioimmunoassay, and of insulin-like activities, estimated by assay on adipose tissue and muscle, were largely parallel. — 2. At all interval serum insulin levels were higher in the acromegalic group than in the normal one. — 3. Patients with active acromegaly showed significantly higher 1 and 2 h values than the group with inactive acromegaly. — 4. No significant differences of insulin concentrations were found between the acromegalic groups with and without impairment of carbohydrate tolerance. — 5. In four patients investigated before and after irradiation or operation of the pituitary, there was a significant drop of serum insulin 1 and 2 h after oral glucose. — 6. Comparing the various insulin levels in the subgroups with different degrees of activity of acromegaly and in the patients seen before and after therapy, we found a parallel change of the “Insulinogenic Index” (Seltzer). — There is good agreement between the response of serum insulin as determined by radioimmunoassay and that of the insulin-like activity measured on fat and muscle tissue, in acromegaly. Each of the three methods used permits the assessment of the degree of activity of an acromegaly and the success of an intervention.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of pediatrics 114 (1973), S. 233-248 
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Pediatrics ; Enzymes ; Lactate dehydrogenase ; Alkaline phosphatase ; Leucine aminopeptidase ; Inflammatory diseases ; Urinary excretion
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Aus stationär aufgenommenen Kindern wurden 64 Patienten im Alter von 4 Tagen bis zu 13 Jahren randomisiert ausgewählt. Im Rahmen der Erstuntersuchungen wurden die Ausscheidung der Lactatdehydrogenase (LDH), alkalischen Phosphatase (AP) und der Leucinarylamidase (sogenannte Leucinaminopeptidase, LAP) im 8 Std-Nachtharn untersucht. Die Aktivitätsbestimmungen erfolgten in modifizierten Standardverfahren im Mikrolitersystem; der Sammlung, Vorbereitung und Aufarbeitung der Harne wurde besonderes Augenmerk geschenkt. Aus Patienten mit banalen, nichtentzündlichen Erkrankungen, ohne Fieber und ohne erhöhte Proteinausscheidung im Harn wurde ein Grundkollektiv von 18 Kindern gebildet. Bei diesem Kollektiv betrug die Ausscheidung, $$\bar x \pm s$$ , für die LDH 2515±1838 mU/Std, für die AP 255±107 mU/8 Std und für die LAP 310±169 mU/8 Std. Mit zunehmendem Alter steigt die Ausscheidung der LDH von 1359 über 1531 und 2534 auf 4397 mU/8 Std an. Dagegen bleibt die Gesamtausscheidung der AP und LAP in diesem Alterszeitraum gleich. Bei allen Altersstufen ist die Ausscheidung der LDH dem Harnvolumen streng direkt proportional, r=0,95), nicht hingegen die der AP und LAP. Geschlechtsunterschiede sind bei allen drei Enzymen nicht festzustellen. Bei dem Krankenkollektiv bestehen auch bei unseren Kindern keine Zusammenhänge zwischen dem Bakteriengehalt und der proteinkonzentration und-ausscheidung einerseits und dem Ausmaß der Enzymurie andererseits. Dagegen wird Fieber über 38,6° C regelmäßig begleitet von hohen und höchsten Enzymausscheidungen bei AP und LAP; im Gegensatz dazu bleibt die LDH unauffällig. Umgekehrt bedeutet eine Enzymurie keinen Hinweis auf eine fieberhafte Erkrankung. Bei unseren Patienten mit Harnwegsinfekten und Nierenerkrankungen finden wir keine erhöhten Ausscheidungen der LDH, AP und LAP. Affallend ist die hohe Korrelation zwischen entzündlichen Allgemeinerkrankungen, insbesondere Entzündungen der Atemwege und des Magen-Darm-Traktes und der Ausscheidung der LAP, teilweise der AP. Zwischen Virusinfektionen und erhöhten Enzymausscheidungen scheinen keine Beziehungen zu bestehen. Die bisherigen Vorstellungen über die Mechanismen der pathologischen Enzymurie scheinen auf Grund des unterschiedlichen Verhaltens von LDH, AP und LAP einerseits, der verschiedenartigen Korrelation dieser Enzyme zu verschiedenen Krankheitstypen andererseits revisionsbedürftig. Weiterhin sollte gerade bei Kindern an Hand der vorgelegten Befunde der Versuch einer “enzymatischen urinären Verlaufskontrolle” von schweren Krankheitsbildern an größeren Fallzahlen durchgeführt werden. Ausgangspunkt hierfür sind die beobachteten normalen und schwerst pathologischen Enzymausscheidungen bei Pneumonien, Meningitiden und Leucosen.
    Notes: Abstract Sixty-four children aged from 4 days to 13 years were selected randomly amongst clinic patients. Parallel to primary examinations the urinary excretions of the enzymes lactate dehydrogenase (LDH), alkaline phosphatase (AP) and leucine aminopeptidase (LAP) during an eight-hour night period were measured. The determinations of activity were performed by modified standard methods in the microliter scale. Special attention was given to the collection and preparation of the urine samples. A group of 18 children with trivial diseases, with no signs of inflammatory processes, fever, or increased excretion of protein was formed. This group was used as a “normal” collective. The figures for the excretion of enzymes were as follows $$(\bar x \pm s)$$ : 2515±1838 (LDH), 255±107 (AP) and 310±169 (LAP) mU/8 hrs. The excretion of LDH increased with advancing age, starting from 1359 to 1531, 2534 and 4397 mU/8 hrs. In contrast to these figures the total excretion of AP and LAP remains unchanged. At every age the excretion of LDH was closely correlated with the volume of the urine (coefficient of correlation r=0.95); there was no correlation with the excretion of AP and LAP. Nor did there seem to be any sex-dependent differentiation. In no case was any correlation found between the content of bacteria or proteins and that of enzymes in the urine. Elevated temperatures (38.6°C) were regularly accompanied by high values for the excretion of AP and LAP. Correlation between excretion of LAP, and, in some cases, of AP and general inflammatory diseases especially diseases of the respiratory and intestinal tracts was remarkably close. There did not appear to be any correlation will viral infections or — in our patients — to urogenital infections or kidney diseases. The hitherto genrally accepted conception of the mechanism of pathological excretion of enzymes seems to require a revision if one considers the different behaviour of LDH, AP and LAP.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    The European physical journal 7 (1987), S. 133-137 
    ISSN: 1434-6079
    Keywords: 32.20.D ; 34.50.H
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Physics
    Notes: Abstract The rf electric resonance technique is discussed with special regard to its applicability to the analysis of excitation processes in ion-atom collisions. In particular, it is useful for investigating substate populations of excited Helium atoms and other He-like systems. A convenient set-up for the rf resonance circuit and interaction region is described. Within the frequency range 100 MHz≲ν≲1000 MHz, rf electric fieldsE 1≲100 V/cm were applied to He atoms excited by ion impact.E 1 can accurately be measured using level-crossing techniques, and thus a detailed analysis of the shapes and amplitudes of resonance signals becomes possible.
    Type of Medium: Electronic Resource
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