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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Chirurg 69 (1998), S. 1167-1177 
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: Deformity correction ; Osteotomy ; Diaphyseal malalignment ; Lower limb. ; Schlüsselwörter: Fehlstellungskorrektur ; untere Extremität ; Korrekturosteotomie ; Diaphyse.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Fehlstellungen nach Extremitätentraumen können als Folge von Frakturheilungsstörungen auftreten, welche zu Knochensinterungen und Pseudarthrosen mit zunehmender Achsabweichung und Verkürzung führen. Daneben führen Verletzungen im Kindesalter unter Beteiligung der Wachstumsfugen zu komplexen Fehlern, die nicht zuletzt auch das angrenzende Gelenk in seiner Kontur mit betreffen können. Nicht selten liegen die Ursachen auch in technischen Fehlern der Frakturerstversorgung, insbesondere Instabilität der Osteosynthese oder ungenügende Reposition, die je nach angewandtem Stabilisationsverfahren zu typischen Fehlstellungen führen. Bei komplizierten Frakturheilungsverläufen mit kritischer lokaler Weichteil- und Knochensituation kann – trotz rechtzeitigen Erkennens einer sich abzeichnenden Fehlstellung – deren frühzeitige Korrektur sich aus eben den lokalen Gründen verbieten. Auch bei der Spätkorrektur solcher Fehlstellungen mit initial lokaler Knochen- und Weichteilproblematik müssen alle Verfahren der Rekonstruktion beherrscht werden, um – nach exakter planerischer Analyse – unter Berücksichtigung der Komplexität und der lokalen Situation die Auswahl des jeweils optimalen Korrekturverfahrens zu treffen
    Notes: Summary. Post-traumatic deformities do occur as a result of disturbed fracture healing with loss of bone stock, necrosis of fragments or the development of pseudarthrosis resulting in malunion or progressive malalignment. In the majority of the cases these disturbances can be related to technical problems of primary fracture treatment like insufficient reduction or implant failure. On the other hand, complex deformities with involvement of the adjacent joints may also be a result of injuries of the growth plate in childhood. In some cases primary correction is impossible because of critical conditions of the bone and the soft tissue envelope in the center of deformation. If a secondary correction is indicated, knowledge of all reconstructive techniques is essential to choose the appropriate method and carry out successful and exact correction of malalignment of the affected limb after detailed planning.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Chirurg 69 (1998), S. 1161-1166 
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: Post-traumatic malalignment ; Analysis of deformities ; Correctional osteotomy. ; Schlüsselwörter: Posttraumatische Achsabweichung ; untere Extremität ; Fehlstellungsanalyse ; Korrekturosteotomie.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Achsabweichungen nach kniegelenksnahen Frakturen können sich in einer oder mehreren räumlichen Dimensionen manifestieren. Jede klinische wie auch bildgebende Analyse der Fehlstellung muß daher die Achsausrichtungen frontal, sagittal und longitudinal sowie Längen- und Torsionswinkeldifferenzen von Ober- und Unterschenkel im Rechts-Links-Seitenvergleich berücksichtigen. Grundsätzlich bestimmt der Apex der Deformität die Höhe einer Korrekturosteotomie. Von großer Bedeutung für die Wahl der Osteotomiehöhe ist darüber hinaus die lokale Weichteil- und Knochenqualität, die Knorpelqualität in den verschiedenen Kniegelenkscompartmenten, die jeweilige Stabilität des Kapselbandapparates sowie die Neigung des Kniebasiswinkels in beiden Ebenen. In Abhängigkeit von der individuellen Situation muß eine maßgeschneiderte Osteotomie angestrebt werden. Hierfür stehen verschiedene einzeitige Operationstechniken zur Auswahl. Planerische wie operationstechnische Fehler bergen folgenschwere Risiken. Spezifische postoperative Komplikationen sind als Compartmentsyndrome, Nervenirritationen und Infekte bekannt.
    Notes: Summary. Post-traumatic malalignment can occur on one or several planes following fractures in close proximity to the knee joint. In a clinical and radiological analysis of deformities, the frontal, sagittal and longitudinal alignment, as well as differences in femoral or tibial length and torsion, must be taken into account. The location of the correctional osteotomy is usually defined by the center of the angular and torsional deformity. Of decisive importance when choosing the site of the osteotomy are the local quality of bone and the soft tissue envelope, the condition of the articular cartilage in the different compartments of the knee, the stability of ligamentocapsular structures and preexistent deformities of the distal femur and proximal tibia. Therefore, the location of correctional osteotomies must be modified, depending on the individual situation. The appropriate approach and technique must be chosen from the different available operative techniques. Inaccurate planning and inappropriate operative techniques pose severe risks. Specific postoperative complications are compartment syndromes, nerve irritation and infection.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of medical systems 23 (1999), S. 35-40 
    ISSN: 1573-689X
    Keywords: Volume rendering ; real time processing ; computer assisted surgery ; 3D visualization
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract The purpose of this paper was to evaluate the ability of a new real time volume rendering system using raw unprocessed CT data on a four processor Pentium ® PC. A CT data set of the pelvic area was used to demonstrate the systems ability to integrate and visualize both data from a CT scan and a tracking system. The computer system consisted of a four processor Pentium ® PC and the software tool VGInsight (Volume Graphics GmbH). For study purposes in a laboratory setting a magnetic tracking system (Polemus ® Inc.) was used to simulate tracked surgical tools. With this new software tool and the tracking system the exact relative location of a tracked instrument within all structures of the pelvic area, soft tissue as well as bone, could be displayed in 3D and real time without preprocessing of the data set. Until recently real time volume rendering required expensive workstations. With a new software tool on a four processor Pentium ® PC the authors were able to introduce a 3D real time processed data supply to the surgeon.
    Type of Medium: Electronic Resource
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