Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
Filter
  • 4-demethoxydaunorubicin  (1)
  • Cardiac metabolism  (1)
  • Energy metabolism  (1)
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 888-896 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Herz-MR ; Myokardperfusion ; Myokardaktivität ; Kardialer Energiestoffwechsel ; MR-Spektroskopie ; MR-Koronarangiographie ; Natriumbildgebung ; Keywords Cardiological magnetic resonance imaging ; Myocardial perfusion ; Myocardial viability ; Cardiac metabolism ; Magnetic resonance spectroscopy ; Coronary angiography ; Sodium imaging
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract The introduction of magnetic resonance (MR) tomography has fundamentally changed radiological diagnosis for many diseases. Invasive digital subtraction angiography has already been widely replaced by noninvasive MR angiography for most of the vascular diseases. The rapid technical development of MR imaging in recent years has opened new functional imaging techniques. MR imaging of the heart allows simultaneous measurement of morphological and functional parameters in a single noninvasive examination without any radiation exposure. Because of the high spatial resolution and the reproducibility cine MR imaging is now the gold standard for functional analysis. With the improvement of myocardial perfusion and viability studies many diseases of the heart can be diagnosed in a single examination. MR spectroscopy is the only method which allows a view of the metabolism of the heart. New examinations for vascular imaging and flow quantification complete the goal of “one-stop-shop” imaging of the heart. MR imaging is the only diagnostic modality which allows a complete evaluation of many diseases of the heart with one technique, basic examination as well as follow-up studies. The very rapid improvement in MRI will overcome most of the limitations in the near future, especially concerning MR coronary angiography.
    Notes: Zusammenfassung Die Einführung der MR-Tomographie hat zu einem tief greifenden Wandel der radiologischen Diagnostik vieler Erkrankungen geführt. Auf dem Gebiet der Gefäßdiagnostik wurde die invasive digitale Subtraktionsangiographie bereits weitgehend durch die nichtinvasive MR-Angiographie ersetzt. Die rasche technische Weiterentwicklung der MR-Tomographie hat in den letzten Jahren zusätzlich die Möglichkeit neuer funktioneller Untersuchungsverfahren eröffnet. Die MR-Tomographie des Herzens ist geprägt von der Kombination der gleichzeitigen Erfassung morphologischer und funktioneller Parameter durch ein nichtinvasives Verfahren ohne Strahlenexposition. Aufgrund der hohen räumlichen Auflösung und Reproduzierbarkeit ist die Cine-MRT der Goldstandard für die Funktionsanalyse. Mit der Weiterentwicklung der Perfusions- und Vitalitätsdiagnostik besteht jetzt die Möglichkeit der Abklärung vieler Herzerkrankungen in einem Untersuchungsgang. Die MR-Spektroskopie bietet als einziges Verfahren einen Einblick in den Energiestoffwechsel des Herzens. Neu entwickelte Verfahren zur Gefäßdarstellung und Flussquantifizierung runden das Gesamtkonzept der MR-Herzdiagnostik ab. Die MR-Tomographie bietet als einziges diagnostisches Verfahren die komplette Abklärung von Herzerkrankungen in einem Untersuchungsgang sowohl als Erstuntersuchung als auch zur Verlaufskontrolle. Durch die schnell fortschreitende Entwicklung werden noch bestehende Einschränkungen v. a. auf dem Gebiet der MR-Koronarangiographie in absehbarer Zeit gelöst werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter ; Herzvitien ; Klappenersatz ; MR-Imaging ; 31P-MR-Spektroskopie ; Energiestoffwechsel ; Key words ; Valve disease ; Valve replacement ; MR-imaging ; 31P-MR-spectroscopy ; Energy metabolism
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: Heart valve disease combined with left ventricular hypertrophy leads to derangements in cardiac energy metabolism, which can be detected non-invasively by 31P-MR-spectroscopy. The purpose of the present study was to examine whether the derangements in cardiac metabolism are reversible after surgical valve replacement. Patients and methods: 10 healthy volunteers and 10 patients with aortic stenosis (pressure gradients 〉60 mmHg) were included. For assessment of energy metabolism, 31P-MR spectra were obtained with a double oblique 3D-CSI technique (voxel size 25 cm3). In 5 of 10 patients, follow-up examination was performed 3 months after surgical valve replacement (SVR). Left ventricular (LV) function was analyzed by cine MRI. Results: Before SVR the myocardial phosphocreatine to adenosinetriphosphate (PCr-ATP) ratio was significantly (p=0.0002) reduced to 0.80±0.25 in patients compared to 1.65±0.21 in volunteers. 3 months after SVR, LV mass had significantly (p=0.04) decreased from 238±33 g to 206±47 g. At the same time a significant (p=0.04) increase of the PCr-ATP ratio from 0.80±0.25 to 1.28±0.22 was observed. A slight, but not significant, reduction of the phosphodiester ATP ratio was observed before SVR, with a trend towards normalization after SVR. Conclusions: After SVR, the deranged energy metabolism shows a trend towards normalization. Further follow-up is necessary to determine whether complete normalization of the energetic derangement can be observed over longer periods of time following SVR.
    Notes: Zusammenfassung Zielsetzung: Mit einer linksventrikulären Hypertrophie einhergehende Herzvitien führen zu Veränderungen des kardialen Energiestoffwechsels, die mit der 31P-MR-Spektroskopie nichtinvasiv erfasst werden können. Ziel der vorliegenden Studie war es, zu untersuchen, ob nach chirurgischem Klappenersatz eine Normalisierung des Energiestoffwechsels beobachtet werden kann. Patienten und Methode: 10 gesunde Probanden und 10 Patienten mit Aortenklappenstenose (Druckgradient 〉60 mmHg) wurden untersucht. Zur Erfassung des kardialen Energiestoffwechsels wurde eine doppelt angulierbare 3D-CSI-Technik verwendet (Voxelgröße 25 ccm). 3 Monate nach Aortenklappenersatz (AKE) erfolgte bei 5 Patienten eine Nachkontrolle. Bei den Patienten wurden zusätzlich linksventrikuläre (LV) Funktionsparameter mittels cine-MRI-Technik analysiert. Ergebnisse: Vor Klappenersatz war bei den Patienten das Phosphokreatin-Adenosintriphosphat(PCr-ATP)-Verhältnis mit 0,80±0,25 signifikant im Vergleich zu Gesunden (1,65±0,21; p=0,0002) erniedrigt. 3 Monate nach AKE konnte eine signifikante (p=0,04) Verringerung der LV-Masse von 238±33 g auf 206±47 g nachgewiesen werden. Die LV-Ejektionsfraktion änderte sich jedoch nicht wesentlich (von 61±11% auf 65±7%; p=0,22). Zur selben Zeit zeigte sich ein signifikanter (p=0,04) Anstieg des PCr-ATP-Verhältnis von 0,80±0,25 auf 1,28±0,22 an. Für das Phosphodiester-ATP-Verhältnis zeigte sich eine geringe, jedoch nicht signifikante Reduzierung vor AKE, mit einer Tendenz zum Wiederanstieg nach AKE. Schlussfolgerungen: Nach Klappenersatz ist eine Tendenz zur Normalisierung des pathologisch veränderten Energiestoffwechsels zu beobachten. Weitere Nachkontrollen sind notwendig, um zu klären, ob es zu einem späteren Zeitpunkt zu einer vollständigen Normalisierung des Energiestoffwechsels kommt.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Investigational new drugs 4 (1986), S. 31-38 
    ISSN: 1573-0646
    Keywords: idarubicin ; 4-demethoxydaunorubicin ; anthracycline ; anticancer agent ; phase I study
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology , Medicine
    Notes: Summary Thirty one patients with solid tumors were entered into a phase I trial with idarubicin, a new anthracycline antibiotic with oral antitumor activity in animals. The drug was scheduled to be given for 4 consecutive weeks at doses ranging from 10 to 20 mg/m2. Leukopenia was the dose-limiting toxicity. Thrombocytopenia was occasionally seen. Since several patients could not receive the third and fourth administrations of the drug at 17.5 and 20 mg/m2, higher doses were administered only for 2 consecutive weeks. With this schedule, the maximum tolerated dose was 25 mg/m2 and leukopenia was again the dose-limiting toxicity. With both schedules, myelosuppression was highly variable and could not be related to prior therapy, bone or liver metastases, or performance status. Other toxicities were mild to moderate and were dominated by nausea and vomiting which were observed in 29% of the patients. Alopecia and mucositis were unfrequent and cardiac toxicity was not observed. Starting doses of 15 mg/m2 for 4 consecutive weeks or 20 mg/m2 for 2 consecutive weeks could be proposed for oral phase II studies with idarubicin, under careful pharmacokinetic monitoring.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...