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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Trauma und Berufskrankheit 1 (1999), S. 402-406 
    ISSN: 1436-6274
    Keywords: Schlüsselwörter LISS ; Biologische Osteosynthese ; Minimalinvasiv ; Femurfraktur ; Key words LISS ; Femur fracture ; Minimally invasive ; Biological osteosynthesis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: The less invasive stabilization system (LISS) from the AO is one minimally invasive, angularly stable possibility for osteosynthesis in the treatment of distal femur fractures. This method can be used for the treatment of shaft and supra- and intercondylar fractures. Because of the rigid fixation between screws and the internal fixator plate, no compression is applied to periost and bone cortex. Due to this and the minimally invasive implantation used, vascularity in the fracture region is disturbed as little as possible. From June 1997 to June 1999, 32 patients with 34 femur fractures were treated with LISS in Tübingen, Germany. Intraoperatively, the handling of the system caused no major difficulties and allowed reduction using manual devices or temporary external fixation. Postoperatively, the biological osteosynthesis led to a reduction in analgesics, accelerated mobilization of patients, and fewer complications. LISS has proven itself as a viable alternative, especially in treating periprosthetic and comminuted distal femur fractures.
    Notes: Das LISS (less invasive stabilization system), das von der AO für den distalen Femur vorgeschlagen wird, bietet eine minimalinvasive, überbrückende und winkelstabile Osteosynthesemöglichkeit für Frakturen am Femur. Dabei können sowohl Schaft- als auch per- und suprakondyläre Frakturtypen versorgt werden. Durch die winkelstabile Verbindungen zwischen Schrauben und Längsträger ist eine kompressionsfreie Fixation des Systems am Periost und der Kortikalis möglich. Die Durchblutungssituation im Frakturbereich bleibt dadurch und wegen des minimalinvasiv eingeschobenen Zugangs weitestgehend unbeeinträchtigt. In der Zeit vom 23.6.1997 bis zum 1.6.1999 wurden in der Berufsgenossenschaftlichen Unfallklinik Tübingen 34 LISS-Platten bei ¶32 Patienten implantiert. Intraoperativ zeigte sich eine einfache Handhabung des Systems mit ¶guten Repositionsmöglichkeiten durch einen einliegenden Fixateur externe in der 3-Rohr-Modulartechnik oder durch ein äußeres Hypomochlion. Durch die biologische Osteosynthese zeigten sich postoperativ ein niedriger Schmerzmittelbedarf, eine zügige Mobilisation der Patienten und eine niedrige Komplikationsrate. Im klinischen Einsatz hat sich LISS v. a. bei Trümmer- und periprothetischen Frakturen des distalen Femurs bewährt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 372 (1987), S. 825-825 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Meniscectomy ; Additional high tibial osteotomy ; Meniscektomie ; Interligamentäre Tibiakopfaufrichtungsosteotomie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Folgeschäden nach totaler Meniscektomie sind Arthrose,. Bandlockerung und Achsfehlstellung. Die interligamentäre Tibiakopfaufrichtungsosteotomie erreicht die Streckung des Seitenbandapparates, die Korrektur der Achsfehlstellung. Vorteile sind: Übungsstabilität ohne Osteosynthese und risikoarme Operation. 1979–1986 sind 89 von 282 interligamentären Osteotomien bei totaler Meniscektomie durchgeführt worden. 65 der 77 bis 85 operierten Patienten konnten länger als 1 Jahr später nachuntersucht werden. 67% waren gut, 26% ausreichend und 7% erfolglos. Die Ergebnisse ermutigen, die interligamentäre Tibiakopfaufrichtungsosteotomie bei oder nach totaler Meniscektomie rechtzeitig durchzuführen.
    Notes: Summary Arthrosis, slackness in the ligaments, and axis deviation may occur after meniscectomy. Tightness in the ligaments as well as correction of the axis can be achieved by the addition of high tibial osteotomy. The advantages are: osteotomy in cancellous bone and sufficient stability without additional fixation. Of a total of 282 additional high tibial osteotomies, from 1979 to 1986 89 were performed after total meniscectomy. Until 1985, 65 of 77 cases were followed-up for more than 1 year: 67% showed good results, 26% sufficient, and 7% proved to be ineffective. The results are encouraging for this kind of osteotomy, which should be performed together with or after total meniscectomy as early as possible.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 366 (1985), S. 641-641 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Tibial fracture ; Fixation ; Nailing ; Tibiafrakturen ; Fixateur externe ; Marknagelung
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Unilateraler and v-förmiger Fixateur externe sind geeignete Osteosyntheseverfahren bei Unterschenkelfrakturen mit Weichteilschaden. Kettenfrakturen, Mehrfachverletzungen sowie Tibiafrakturen beim Polytrauma sind weitere Indikationen. Bleibt die knöcherne Heilung mit dem Fixateur externe in angemessener Zeit aus, kann der frühzeitige Verfahrenswechsel zur intramedullären Stabilisierung empfohlen werden. Von April 1983 bis December 1984 sind 49 Patienten mit geschlossenen bzw. erst- and zweitgradig offenen Tibiafrakturen derart behandelt worden; in 22 Fällen war ein Implantatwechsel zur intramedullaren Stabilisierung notwendig.
    Notes: Summary External fixation is the method of choice in compound fractures of the lower leg. Additional indications are multiple fractures of one leg, as weel as in polytraumatized patients. Because of the rigidity of external fixation, in cases of delayed bone healing an early change of osteosynthesis towards intramedullary stabilization is recommended. From April 1983 to December 1984, external fixation was performed in 49 closed and first — or second — degree open fractures of the tibia. In 22 cases, secondary intramedullary nailing was done afterwards because of delayed bone healing.
    Type of Medium: Electronic Resource
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