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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of nutrition 29 (1990), S. 39-46 
    ISSN: 1436-6215
    Keywords: thiamine (vitaminB 1) ; pregnancy ; intrauterine growth retardation (IUGR) ; Thiamin (Vitamin B1) ; Schwangerschaft ; intrauterineMangelentwicklung
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Agriculture, Forestry, Horticulture, Fishery, Domestic Science, Nutrition , Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Der Gehalt an Thiamin (Vitamin B1) wurde im mütterlichen Blut jeweils in den Blutzellen und im Plasma bei normalem Schwangerschaftsverlauf und bei Schwangerschaft mit intrauteriner Mangelentwicklung des Feten bestimmt. Die Bestimmung der Thiaminkonzentration erfolgte mit der Thiochrom-Methode mittels HPLC-Trennung und anschließender fluorimetrischer Bestimmung nach der Methode von Weber et al. (2). Bei normalem Schwangerschaftsverlauf ist ein Abfall des Thiamingehalts in den Blutzellen von 230 nmol/l bis 170 nmol/l von der 28. bis zur 39. Schwangerschaftswoche zu beobachten. Bei schwerer intrauteriner Mangelentwicklung ist nur ein geringer Abfall des Thiamingehaltes von 140 nmol/l in der 30. Schwangerschaftswoche bis zu einem Gehalt von 130 nmol/l in der 39. Schwangerschaftswoche zu beobachten. Demgegenüber bleiben die Thiaminwerte in Plasma annähernd konstant. Um die Thiaminkonzentrationen bei normaler Schwangerschaft und bei schwerer intrauteriner Mangelentwicklung zu vergleichen, führten wir eine Einteilung in zwei Gruppen — eine von 28/0 bis 34/6 und eine von 35/0 bis 39/6 Schwangerschaftswochen durch. In beiden Gruppen waren die Thiaminwerte in den Blutzellen bei normaler Schwangerschaft signifikant höher als bei intrauteriner Mangelentwicklung (p=0,0001 und p=0,0005). Die Thiaminwerte im Plasma unterschieden sich jedoch nicht signifikant bei normalem Schwangerschaftsverlauf und bei Schwangerschaften mit intrauteriner Mangelentwicklung. Unsere Ergebnisse deuten darauf hin, daß mütterlicher Thiaminmangel einen Grund für eine intrauterine Mangelentwicklung darstellt.
    Notes: Summary The concentration of thiamine (vitamin B1) was measured in blood cells and plasma from mothers with normal pregnancy and from mothers whose pregnancy was complicated by intrauterine growth retardation (IUGR). Thiamine concentrations were estimated by the thiochrome method using HPLC separation and fluorimetric detection according to Weber et al. (2). During normal pregnancies the thiamine values in blood cells fall in the 28th to the 39th week of gestation from 230 nmol/l to 170 nmol/l. In cases with severe IUGR there is only a slight decrease in the thiamine levels from 140 nmol/l in the 30th week of gestation to a level of 130 nmol/l in the 39th week of gestation. During this period the thiamine values in plasma remain constant. To compare the thiamine concentrations in normal pregnancies and in those with IUGR we separated the thiamine values in a group from 28/0 to 34/6 and one from 35/0 to 39/6 weeks of gestation. In both groups mothers with normal pregnancy had significantly higher thiamine levels in the blood cells than mothers whose pregnancy was complicated by IUGR (p=0.0001 and p=0.0005). However, the thiamine values in plasma were not significantly different in normal pregnancies and pregnancies with IUGR. The results indicate that maternal thiamine deficiency might be one cause of IUGR.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1612-1112
    Keywords: Column liquid chromatography ; Phospholipids ; Amniotic fluid ; Fetal lung maturity
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology
    Notes: Summary A new quantitative analytical method for the determination of phospholipids in amniotic fluid by high performance liquid chromatography (HPLC) is described. In addition to the main compounds, phosphatidylcholine (lecithin) and sphingomyelin, the so-called minor phospholipids, phosphatidylglycerol, phosphatidylinositol and phosphatidylethanolamine can also be determined. Separation is achieved using a guard-column of Lichrosorb Si 60 and an analytical column of Lichrosorb DIOL. Acetonitrile/water is used as mobile phase at an elevated temperature. By determining the recovery rates, the within-run and the between-run precision, it was shown that sufficient accuracy and precision could be achieved for all the parameters examined. The method is highly sensitive, the detection limit for sphingomyelin is 0.2 μg and 0.1 μg for all the other components. A single determination of 5 phospholipids in an amniotic fluid sample takes about two hours. By performing simultaneous extractions it is possible to analyse 5 samples per day.
    Type of Medium: Electronic Resource
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