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  • 1
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter Hautinfektionen ; Antibiotikatherapie ; Bakterielle Infektionen ; Keywords Skin infections ; Antibiotic therapy ; Bacterial infections
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Background and Objective. For rational therapeutic recommendations the spectrum and resistance of bacteria in skin diseases were investigated. Patients/Methods. Within 4 months 911 swabs of dematoses possibly caused by bacteria were taken prospectively (481 outpatients, 430 inpatients) and the material cultured on standard media. The positive cultures including resistance screening of 210 swabs of 168 outpatients and of 175 swabs of 85 inpatients could be evaluated, the remaining cultures were sterile. Results. Staphylococcus aureus was the most frequent pathogen (outpatient 67%, inpatient 61% of all positive cultures), followed by streptococci (groups A and B; 25%). In patients Pseudomonas aeruginosa was the most common pathogen in leg ulcers and between the toes (45% and 70% respectively). 13% of the Staphylococcus aureus isolates were resistant to tetracyclines and erythromycin; one strain proved to be methicillin resistant. Conclusions. Cephalosporins (I. generation), penicillins with b-lactamase-inhibitors, and to a lesser extent isoxazoyl-penicillin and clindamycin can be recommended for the treatment of skin infections. Oral quinolones are suited for infections with gram-negative bacteria (such as beween the toes). The indications for systemic antibiotic therapy of leg ulcers should be restricted.
    Notes: Zusammenfassung Hintergrund und Fragestellung. Zur Erarbeitung rationaler Behandlungsrichtlinien wurde die Erreger- und Resistenzsituation potenziell bakteriell verursachter Hauterkrankungen erfasst. Patienten/Methodik. Innerhalb von 4 Monaten wurden 911 Abstriche entnommen (481 ambulant, 430 stationär) und das Untersuchungsmaterial auf Standardmedien angezüchtet. Bei 210 Abstrichen von 168 ambulanten Patienten sowie 175 von 85 stationären Patienten wurden Erreger einschließlich Antibiogramm ausgewertet, die übrigen waren steril. Ergebnisse. Staphylococcus aureus war am häufigsten nachweisbar (ambulant 67%, stationär 61% aller positiven Kulturen), gefolgt von Streptokokken (Gruppe A,B: 25%). In Ulzera bzw. im Zehenzwischenraum stationärer Patienten dominierte Pseudomonas aeruginosa (45 bzw. 70%). Durchschnittlich waren 13% der Staphylococcus-aureus-Isolate gegen Tetrazykline und Erythromycin resistent, ein Stamm war Methicillin-resistent. Schlussfolgerungen. Zur Behandlung von Hautinfektionen können in erster Linie Cephalosporine (I. Generation) und inhibitorgeschützte Penizilline, eingeschränkt Isoxazoylpenicilline und Clindamycin empfohlen werden. Orale Chinolone sind für Infektionen mit gramnegativen Erregern geeignet (Zehenzwischenraum). Die Indikation zur systemischen antibiotischen Therapie von Ulcera crurum ist restriktiv zu stellen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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