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  • 1
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter MRA ; Kontrastmittel ; CMRA ; Gd-DTPA ; Gd-DTPA-Polylysin ; Key words MRA ; Contrast agents ; Blood pool agents ; CMRA ; Gd-DTPA ; Gd-DTPA polylysine
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: To evaluate the qualitative and quantitative efficacy of Gd-DTPA and Gd-DTPA polylysine for contrast-enhanced high resolution MRA (CMRA) of the abdominal vessels. Materials and methods: In ten anesthesized rabbits (average weight 4.3 kg) MR angiography was performed using a 1.5 T MR unit (Magnetom SP 63; Siemens Erlangen) and a CP head coil. Arterial MRA (FISP 3D TONE, TR/TE = 33/8, Flip 20 °) and venous MRA (FLASH 2D, TR/TE = 37/10, Flip 60 °) was performed before and after administration of the paramagnetic contrast agents Gd-DTPA (n = 5) or Gd-DTPA polylysine (n = 5) at a dosage of 0.1 mmol/kg. In all studies the single sections and the MIP reconstructions were evaluated quantitatively by measuring and calculating signal intensity, percentage enhancement, signal-to-noise and contrast-to-noise ratios. All studies were assessed qualitatively for visualization and distinction of the arterial and venous vessel system by three independent observers before and after the administration of contrast agent. Results: Gd-DTPA-enhanced arterial FISP 3D tone led to a percentage enhancement of 30 % for the kidneys, 12 % for the superior mesenteric artery, 18 % for the deep circumfluent iliac artery, and 7 % for the internal iliac artery. In FLASH 2D sequences Gd-DTPA led to a good C/N only for venous abdominal vessels like the left renal vein (2.59) and internal iliac vein (1.66); the percentage enhancement of these structures was between 16 and 21 %. Qualitative comparison also showed no significant improvement after injection of Gd-DTPA. In FISP 3D TONE sequences Gd-DTPA polylysine led to a strong percentage enhancement of right and left kidney (21 and 40 %) and deep circumfluent iliac artery (17 %). Qualitative evaluation showed improved delineation and contrast of low-diameter vessels, while the soft tissue was only slightly enhanced and did not impair vessel visualization. Conclusion: CMRA using Gd-DTPA and Gd-DTPA polylysine significantly improved the delineation of abdominal vessels, with Gd-DTPA polylysine being superior
    Notes: Zusammenfassung Einleitung: In einer tierexperimentellen Studie wurde der Einsatz von Gd-DTPA und Gd-DTPA-Polylysin in der kontrastverstärkten MR-Angiographie überprüft. Material und Methodik: 10 sedierte Hasenkaninchen wurden magnetresonanztomographisch mittels einer Kopfspule untersucht (Magnetom 1,5 Tesla, SP63, Siemens-Erlangen). MR angiographisch wurden eine FISP-3D-TONE (TR/TE = 33/8, Flip 20 °) sowie eine FLASH-2D-Sequenz (TR/TE = 37/10, Flip 60 °) nativ und nach i. v.-Applikation von Gd-DTPA (n = 5) oder Gd-DTPA-Polylysin (n = 5) (0,1 mmol/kg) eingesetzt. Eine Quantitative und qualitative Beurteilung durch 3 unabhängige Beobachter erfolgte bezüglich Nachweisbarkeit und Differenzierbarkeit der einzelnen Gefäße. Ergebnisse: In der arteriellen FISP-3D-TONE führte der Einsatz von Gd-DTPA zu einem prozentualen Enhancement der Nieren um 30 %, der A. mesenterica cranialis um 12 %, der A. circumflexa ilium profunda um 18 % und der A. iliaca interna um 7 %. Die qualitative Beurteilung ergab verbesserte Kontrastierung dünnlumiger Gefäße. In der FLASH-2D-Sequenz führte Gd-DTPA zu einer Verbesserung des C/N-Verhältnisses nur bei den abdominellen Venen. Gd-DTPA-Polylysin führte in der FISP-3D-TONE-Sequenz zu einem starken prozentualem Enhancement von rechter und linker Niere (21 bzw. 40 %) und A. circumflexa ilium profunda (17 %) bei einer deutlichen verbesserten Kontrastierung dünnkalibriger Gefäße. Zusammenfassung: Der intravasale Einsatz von Gd-DTPA und Gd-DTPA-Polylysin in der MRA führte zu einer deutlich verbesserten Visualisierung arterieller und venöser abdomineller Gefäße bei Überlegenheit von Gd-DTPA-Polylysin.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Elektronenstrahlcomputertomographie ; TIPS ; Aortenaneurysma ; Pavk ; Key words Electron-beam tomography (EBT) ; TIPS ; Aortic aneurysm ; Peripheral arterial occlusive disease
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: To evaluate the potential of electron-beam computed tomography (EBT) in the pre- and postinterventional assessment of vascular abdominal pathologies. Material and methods: Forty patients with implanted transjugular portosystemic shunt (TIPS), 12 patients with peripheral arterial occlusive disease and 8 patients with infrarenal abdominal aortic aneurysm after endovascular implantation of bifurcation stents were prospectively examined with contrast-enhanced EBT during one year. The evaluation included analysis of time-density curves (TDC) and 3D reconstructions. Results were compared with Doppler sonography and/or DSA. Results: In 30 of 40 TIPS patients, identical results were found with EBT, Doppler sonography and/or DSA. Reduced perfusions of the TIPS, which were subsequently confirmed by DSA, could not be shown with EBT in 3 patients. Nine of 12 patients with peripheral arterial occlusive disease and angiographically proven stenosis (〉75%) showed a reduced and delayed peak density of the time-density curves. The quantification of arterial stenosis, however, did not follow the angiographic values. In all patients with the implanted bifurcation stents, EBT could correctly exclude a leakage of the stent. Conclusion: EBT has certain avantages over conventional spiral CT in the evaluation of abdominal vascular pathologies due to the additional assessment of perfusion parameters. Clinical indications for the use of EBT are seen especially in the postinterventional follow-up of patients with implanted stents.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Die vorliegende Studie untersucht die Wertigkeit der Elektronenstrahlcomputertomographie (EBT) bei der prä- und postinterventionellen Abklärung von Pathologien des arteriellen und portalvenösen Gefäßsystems. Methodik: Innerhalb eines Jahres wurden 40 Patienten mit transjugulärem portosystemischem Shunt (TIPS), 12 Patienten mit peripherer arterieller Verschlußkrankheit (pavk) und 8 Patienten mit infarenalen Bauchaortenaneurysmata nach interventioneller Therapie prospektiv im EBT untersucht. Im Anschluß an die Untersuchung wurden Zeit-Dichte-Kurven und 3D-Rekonstruktionen der zu beurteilenden Gefäßabschnitte angefertigt. Die Ergebnisse wurden mit Befunden der Dopplersonographie und/oder DSA korreliert. Ergebnisse: Bei 30/40 TIPS-Patienten stimmte die EBT mit der Dopplersonographie bzw. der DSA überein, bei 3 Patienten konnte eine dopplersonographisch nachgewiesene und interventionell bestätigte Minderperfusion des TIPS im EBT nicht diagnostiziert werden. Bei 9/12 Patienten mit angiographisch nachgewiesenen Gefäßstenosen (〉75%) konnte eine Abflachung und ein verzögerter Anstieg der Zeit-Dichte-Kurven nachgewiesen werden. Die Quantifizierung der Stenose mit den Zeit-Dichte-Kurven zeigte jedoch nur eine eingeschränkte Korrelation mit der i.a.-DSA. Bei den Patienten mit endovaskulär implantierter Aortenprothese konnte in allen Fällen eine komplette Ausschaltung des Aortenaneurysmas nachgewiesen werden. Schlußfolgerung: Die Vorteile der FBT bestehen in der Möglichkeit, zusätzlich zur „konventionellen” kontrastverstärkten Schnittbilddiagnostik aufgrund der methodisch bedingten hohen zeitlichen Auflösung auch dynamische Aspekte zu erfassen. Mögliche klinische Indikationen im Bereich des abdominellen Gefäßsystems bestehen insbesondere in der postinterventionellen Untersuchung zur Überprüfung des Interventionserfolges.
    Type of Medium: Electronic Resource
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