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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of pediatrics 107 (1970), S. 313-323 
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Angeborene Stoffwechselstörung ; Arginin ; Hyperargininämie ; Argininurie ; Arginase-Mangel
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Es wird eine familiäre Hyperargininämie mit Arginasedefekt in den Erythrocyten bei zwei Schwestern beschrieben. Sie wird begleitet von einer sekundären Cystinurie und anderen weniger bedeutsamen Veränderungen in der Konzentration verschiedener Aminosäuren. Nach unserer Meinung handelt es sich dabei um eine neue Stoffwechselerkrankung.
    Notes: Summary This is a case report on familial hyperargininemia caused by an arginase deficiency which was observed in two sisters. The disease is accompanied by a secondary cystinuria and some less important variations in the concentration of various amino acids. In our opinion this syndrom is to be regarded as a new congenital metabolic disease.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of pediatrics 107 (1970), S. 298-312 
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Angeborene Stoffwechselstörung ; Arginin ; Hyperargininämie ; Argininurie ; Arginase-Mangel
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Es wird über eine neue angeborene Stoffwechselstörung berichtet. Es handelt sich dabei um einen Enzymdefekt im Harnstoffcyclus. Die Verminderung der Arginaseaktivität, nachgewiesen im Erythrocytenhämolysat, führt zu einem Anstieg des Arginins im Serum und Liquor. Die vermehrte Ausscheidung von Arginin im Urin charakterisiert die Störung als Aminoacidurie vom Überfließtyp. Führende klinische Symptome sind hirnorganische Anfälle, die sich zumeist als Fieberkrämpfe manifestieren, periodisches Erbrechen, eine psychomotorische Retardierung, spastische Paresen, Ataxie, Tremor, eine Hepatopathie sowie eine Dysrhythmie im Elektroencephalogramm. Ursache der klinischen Erscheinungen ist moglicherweise die als Folge des Enzymdefektes aufgetretene Hyperammonämie. Die normalen Harnstoffwerte im Serum sprechen dafür, daß der Enzymdefekt nur partiell ist. Die erhöhten Ammoniakwerte im Serum und Liquor konnten durch eine eiweißarme Diät gesenkt werden. Die motorische Entwicklung der beiden Patienten wurde durch eine krankengymnastische Behandlung nach Vojta günstig beeinflußt.
    Notes: Summary The present paper reports on two cases of a congenital metabolic disease which involves an enzyme defect in the urea cycle. A low level of arginase activity, demonstrated in blood cell hemolysates, results in an accumulation of arginine in the serum and cerebrospinal fluid. The increased excretion of arginine with the urine classifies this biochemical abnormality as an overflow amino acidurina. The main clinical features are convulsions presenting themselves together with febrile illnesses, periodical vomiting, mental and locomotor retardation, spasticity, paresis, ataxia, tremors, electroencephalographic dysrhythmia, and hepatopathia. All these features are possibly due to an ammonia intoxication, which is caused by a defect in arginase, one of the enzymes which mediates the metabolism of the urea cycle. Because of a normal urea concentration in the serum it is suggested that this defect is only a partial one. High ammonia levels in serum and cerebrospinal fluid can be reduced by a low-protein diet. The locomotor development of the two affected girls progressed under physiotherapeutic treatment (special gymnastic, method after Vojta).
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of pediatrics 119 (1975), S. 123-131 
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Chronic myelogenous leukemia (juvenile type) ; Myeloproliferative disorder ; Cytogenetics in hematology ; Hemoglobin F determinations in blood disorders ; Red cell carbonic anhydrase isozymes in blood disorders
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Der juvenile Typ der chronischen myelosichen Leukämie ist gekennzeichnet durch eine hämorrhagische Diathese, eine Hepatosplenomegalie, generalisierte Lymphknotenschwellungen, eine reduzierte Erythro- und Thrombocytopoese, eine leukotische Infiltration des Knochenmarks, eine Verminderung der alkalischen Leukocytenphosphatase. Er unterscheidet sich vom adulten Typ durch das frühzeitige Auftreten von Anämie und Thrombocytopenie, die geringere Ausprägung der Leukocytose, das Fehlen des Philadelphia-Chromosoms und den Nachweis fetaler Erythrocyteneigenschaften. Die Fetalisierung der Erythrocyten und die ausschließliche Manifestation der Erkrankung im Säuglings- und Kleinkindesalter wurden als Hinweise auf die konnatale Natur des Leidens gewertet. Das Auftreten der Erkrankung bei einem 81/2 Jahre alten Jungen, über den hier berichtet wird, spricht dagegen eher für eine erworbene Ursache. Die Wertigkeit der einzelnen Befunde sowie neuere Aspekte der nosologischen Einordnung im Rahmen der myeloproliferativen Syndrome werden diskutiert.
    Notes: Abstract The juvenile type of chronic myelogenous leukemia (CML) is characterized by hemorrhagic diathesis, hepatosplenomegaly, generalized enlargement of lymph nodes, reduced erythro- and thrombopoiesis, leukemic infiltration of bone marrow, and decreased activity of leukocyte alkaline phosphatase. The disorder differs from the adult type by the early manifestation of anemia and thrombocytopenia, the minor degree of leucocytosis, the failure to demonstrate the Philadelphia chromosome, and the presence of fetal markers in the patients' erythrocytes. The persistence of fetal markers in erythrocytes and the clinical manifestation in infancy and early childhood suggest that the disease is congenital in origin. The occurrence of CML of the juvenile type in an 8-year-old boy, which is reported in this paper, favors a postnatal acquisition of the disorder. The significance of hematological and cytogenetic findings and new aspects of nosological classification are discussed.
    Type of Medium: Electronic Resource
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