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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Schmerz 11 (1997), S. 233-240 
    ISSN: 1432-2129
    Keywords: Schlüsselwörter Tumorschmerz ; Nicht-Tumorschmerz ; Opioide ; Langzeittherapie ; Fahrtüchtigkeit ; Fahrsimulator ; Sensomotorische Leistungsfähigkeit ; Key words Cancer pain ; Non-cancer pain ; Opioids ; Long-term therapy ; Driving ability ; Performance ; Psychomotor function
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Introduction: Clinical observations of patients under oral opioid treatment suggest that the initially appearing central side effects such as sedation, dizziness or drowsiness decrease after a few weeks of treatment. However, it is still unclear whether long-term treatment with opioids impairs complex psychomotor functions such as driving a car. Methods: Twenty patients on stable dosages of oral opioids were examined using a driving simulator. The patients were regular car drivers and not older than 70 years. Additionally, every patient had to complete a questionnaire for mental condition and vigilance and the ”d II” letter cancellation task. Control groups tested in the same way were: patients before an elective operation after taking benzodiazepines for sedation, volunteers after alcohol consumption (0.80‰), physicians on call with less than 4 h of sleep and healthy volunteers without any medication. Results: Some of the patients treated with opioids reacted as fast as medication-free volunteers. There were no significant differences between the reaction times of older patients (〉50 years) receiving opioids in comparison to the group of older healthy volunteers. The same result was obtained in the letter cancellation task. No differences could be seen between medication-free volunteers and patients receiving opioids with regard to tasks of visual or motor control skills. The volunteers under influence of alcohol and the patients under benzodiazepines had a considerable decrease in performance. Conclusions: Long-term therapy with opioids does not inevitably impair complex skills, but the decision to permit driving a car can only be made in the individual case. Practical recommendations: At the beginning of therapy with opioids the physician has to fulfil his duty to inoform the patient of any possible dangers of treatment. From the medical point of view, driving must be prohibited until a stable opioid dosage is reached. Any changes in dosage (increase, reduction), change of the opioid and poor general condition independent of the opioid therapy must result in prohibition of car driving. Continuous control of the therapy with documentation is a duty of the physician. The written documentation should include the patients’ physical and mental condition, side effects and the therapeutic result. From the medical point of view, driving can be possible when dosage treatment and general condition remain stable. In any case, the doctor has to remind the patient of the responsibility of critical self-examination. In doubt, special performance investigation should be taken into consideration.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Klinische Beobachtungen zeigen, daß bei einer oralen Opioidtherapie initial auftretende zentralnervöse Nebenwirkungen wie Müdigkeit, Schwindel und Benommenheit nach wenigen Wochen stabiler Therapie abnehmen. Es ist jedoch ungeklärt, ob eine chronische Opioidtherapie komplexe sensomotorische Tätigkeit wie z.B. das Autofahren beeinträchtigt. Methode: Es wurde die Fahrtüchtigkeit von 20 Patienten, die auf Opioide eingestellt waren, mittels eines Fahrsimulators untersucht. Die Patienten waren regelmäßige Autofahrer und nicht älter als 70 Jahre. Zusätzlich zu den Fahraufgaben am Simulator wurden von jedem Teilnehmer ein Persönlichkeitsfragebogen und ein Befindlichkeitsfragebogen beantwortet sowie der Daueraufmerksamkeitsbelastungstest „d II” absolviert. Folgende Kontrollgruppen wurden getestet: Patienten in der präoperativen Phase nach Benzodiazepineinnahme, Probanden mit mehr als 0,8‰ Blutalkoholgehalt, Ärzte nach Bereitschaftsdienst und Schlafentzug mit weniger als 4 h Schlaf und eine medikamentenfreie Probandengruppe. Ergebnisse: Einige Patienten, die auf Opioide eingestellt waren, reagierten schlechter als Testteilnehmer aus der medikamentenfreien Probandengruppe; es ergaben sich jedoch keine signifikanten Unterschiede in den Reaktionszeiten bei älteren Patienten (〉50 Jahre), die auf Opioide eingestellt waren, im Vergleich zu altersentsprechenden gesunden Probanden aus der medikamentenfreien Kontrollgruppe. Bei Fahrübungen, mit denen visuelle und koordinative Fähigkeiten geprüft wurden, und bei dem d-II-Test ergaben sich keine signifikanten Unterschiede zwischen medikamentenfreier Probandengruppe und Schmerzpatienten unter Opioiden, während die anderen Gruppen hier deutliche Verschlechterungen zeigten. Schlußfolgerungen: 1. Eine Opioidtherapie führt nicht zwangsläufig zur Beeinflussung der Leistungsfähigkeit bei komplexen sensomotorischen Fähigkeiten. 2. Aufgrund der Streuung der Testergebnisse kann die Fahrtüchtigkeit von Patienten unter einer Opioidtherapie nur für den jeweiligen Einzelfall beurteilt werden. Praktische Empfehlungen: Zunächst hat der Arzt vor dem Beginn einer Opioidtherapie seiner Aufklärungspflicht nachzukommen. Aus ärztlicher Sicht muß die Fahrzeugführung untersagt werden: in der Einstellungsphase auf Opioide, bei Dosiskorrekturen (Erhöhung, Reduktion), bei Wechsel des Opioids und bei schlechtem Allgemeinzustand des Patienten unabhängig von der Opioidtherapie. Eine Therapiekontrolle mit Dokumentation ist obligatorisch. Die schriftliche Dokumentation muß den physischen und psychischen Zustand des Patienten, den Therapieerfolg und die Nebenwirkungen umfassen. Die Fahrzeugführung kann aus ärztlicher Sicht möglich sein, wenn der Therapieverlauf stabil ist, ein guter Allgemeinzustand gegeben ist und der Patient auf seine Pflicht zur kritischen Selbstprüfung hingewiesen wird. Im Zweifelsfall ist zu erwägen, ob sich der Patient einer Leistungsüberprüfung unterziehen muß.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 51 (1973), S. 214-221 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Biosynthesis ; autoradiographic studies ; glycosaminoglycans ; human dermis ; scleroderma ; Biosynthese ; autoradiographische Untersuchungen ; Glycosaminoglycane ; menschliche Haut ; Sklerodermie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In Hautschnitten von 16 Gesunden und 10 Patienten mit progressiver Sklerodermie wurde die Biosynthese von Glycosaminoglycanen (GAG) und Proteinen mit Hilfe autoradiographischer, histochemischer und radiobiochemischer Methoden in vitro unter aeroben und anaeroben Bedingungen untersucht. Die Autoradiographie mit radioaktiven Vorstufen der Sulfopolysacharid- (35SO4,3H-Glucosamin) und Proteinbiosynthese (3H-Prolin) indizierte deren Lokalisation in Epithelund Coriumzellen. Die Einbauraten aller 3 Vorstufen waren in der Haut von Sklerodermiepatienten 2- bis 20fach gegenüber Kontrollen gesteigert. Die Auszählung der Silberkörner pro 1000 Zellen läßt folgende Einbauverhältnisse im Corium zu Stratum spinosum zu Stratum basale für35SO4 erkennen: Kontrollen: 2,7:2,1:1,0, Sklerodermie: 12,3:2,7:1,0; für3H-Glucosamin: Kontrollen: 8,3:3,2:1,0, Sklerodermie: 22,0:5,6:1,0; für3H-Prolin: Kontrollen: 21,1:7,2:1,0, Sklerodermie: 15,6:3,4:1,0. Die in der Haut von Sklerodermiepatienten histochemisch nachweisbar vermehrte Ablagerung saurer und sulfatierter GAG stand in guter Korrelation mit den autoradiographisch nachweisbaren Syntheseorten (Stratum spinosum, Coriumbindegewebszellen, Hautanhangsgebilde, Gefäßwände). Damit kommen als Syntheseort von GAG Zellen ektodermalen und mesenchymalen Ursprungs in Frage. Die radiobiochemische und Infrarot-Spektralanalyse des Syntheseproduktes von Hautzellen zeigte bei Gesunden eine Sulfopolysaccharidfraktion mit überwiegend am C4- weniger am C6-Atom veresterten Sulfatgruppen, bei Sklerodermiepatienten eine Zunahme der am C6-Atom veresterten Sulfatgruppen. Der Uronsäuregehalt dieser Fraktion nahm in der Haut von Sklerodermiepatienten 4,4fach zu. Die spez. Radioaktivität (IpM/µMol Uronsäure) von Sulfatestergruppen, Hexosaminen und3H-Prolin war bei Sklerodermiepatienten gegenüber Kontrollen um 3-, 1,1- bzw. 1,9fach erhöht. Hieraus wird auf eine bevorzugte Neubildung von Sulfopolysacchariden in der Haut von Sklerodermiepatienten geschlossen. Radioaktive Einbauraten, anaerobe Glycolyserate und Hexosaminausscheidung im Urin zeigen eine vom Krankheitsverlauf abhängige Steigerung.
    Notes: Summary The biosynthesis of glycosaminoglycans and proteins was studied in skin slices of 16 healthy subjects and 10 patients with progressive skleroderma, using autoradiographic, histochemical and radiobiochemical methods in vitro under aerobic and anaerobic conditions. The sulphopolysaccharide and protein biosynthesis was localized autoradiographically in the cells of the epithelium and of the corium using35SO4 and3H-glucosamine as precursors of the sulphopolysaccharide biosynthesis and3H-proline as a precursor of the proteinbiosynthesis. Incorporation rates of these 3 precursors were 2 to 20 times higher in the skin of patients than in that of controls. The following proportions of the incorporation rates (silver grains per 1000 cells) were found for35SO4 incorporation in controls: corium to stratum spinosum to stratum basale as 2.7:2.1:1.0; in patients 12.3:2.7:1.0; for3H-glucosamine in controls 8.3:3.2:1.0 and in patients 22.0:5.6:1.0; for3H-proline in controls 21.0:7.2:1.0 and in patients 15.6:3.4:1.0. An increased deposition of acid and sulphated glycosaminoglycans was demonstrated with histochemical methods in the skin of patients with progressive skleroderma. It correlated well with the spots of glycosaminoglycan biosynthesis as shown autoradiographically in human skin (stratum spinosum, cells in corium and in wall of little vessels, perifollicular space). These findings evidenced a biosynthesis of glycosaminoglycans taking place in cells of ectodermal as well as of mesodermal origin. Radiobiochemical and infrared analysis of the in vitro synthesized product of human skin cells of healthy persons indicated a sulphopolysaccharide fraction exhibiting mainly C4- (less C6-) esterified sulphate groups whereas a relative increase of C6-esterified sulphate groups was found in patients with skleroderma. The content of uronic acid grew up to the 4.4fold in the skin of patients. The specific radioactivity (IpM/µmole uronic acid) of sulphate ester groups, radioactive hexosamine and proline residues increased to 3-, 1.1- and 1.9fold in patients compared to controls. The incorporation rate of radioactive precursors, the rate of anaerobic glycolysis and the excretion of hexosamine in urine depended on the malignancy of skleroderma.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 0021-9304
    Keywords: Chemistry ; Polymer and Materials Science
    Source: Wiley InterScience Backfile Collection 1832-2000
    Topics: Medicine , Technology
    Notes: Based on the premise of achieving blood compatibility through mimicking the chemical constituents of the biologically inert surface of the unactivated platelet membrane, a process was developed that entails the covalent grafting of modified phosphatidylcholine molecules to materials including silica, polypropylene, and polytetrafluoroethylene (PTFE) polymer films. These materials were characterized using x-ray photoelectron spectroscopy (XPS) and contact-angle measurements. The phosphatidylcholine-containing materials (PC materials) were used as substrates in the platelet-adhesion assays and were subjected to enzymatic degradation evaluation. Phosphatidylcholine-grafted silica materials do not support platelet adhesion. In addition the number of adherent platelets correlate with the amount of grafted phospholipid present, as indicated by the phosphorus/carbon ratio obtained by XPS analysis. Platelet adhesion to phosphatidylcholine-grafted polypropylene and PTFE was inhibited 80% and 90%, respectively, when compared with platelet adhesion to unmodified polypropylene and PTFE. © 1996 John Wiley & Sons, Inc.
    Additional Material: 8 Ill.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Weinheim : Wiley-Blackwell
    Berichte der deutschen chemischen Gesellschaft 42 (1909), S. 1638-1639 
    ISSN: 0365-9496
    Keywords: Chemistry ; Inorganic Chemistry
    Source: Wiley InterScience Backfile Collection 1832-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Weinheim : Wiley-Blackwell
    Berichte der deutschen chemischen Gesellschaft 39 (1906), S. 3257-3265 
    ISSN: 0365-9496
    Keywords: Chemistry ; Inorganic Chemistry
    Source: Wiley InterScience Backfile Collection 1832-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology
    Type of Medium: Electronic Resource
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