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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Schmerz 14 (2000), S. 10-17 
    ISSN: 1432-2129
    Keywords: Schlüsselwörter ; Schmerzerkrankungen ; Krankheitsschwere ; Chronifizierungsstadien ; Mainzer Stadienmodell ; Keywords ; Chronic pain ; Grading procedure ; Mainz Pain Staging System
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Introduction: Chronic pain is an individually variable experience, incorporating physical, psychological and social dimensions. Chronic pain occurs in a broad spectrum of severity; therefore, a grading procedure is of crucial importance in clinical research and in epidemiologic studies. The Mainz Pain Staging System is an interview-administered, multi-dimensional measure of chronic pain severity. The system suggests grading chronic pain in terms of 4 axes: time (persistence), spreading of pain site, medication use, and health care utilization. The whole scale consist of 10 items. The resulting score is used to classify the pain problem in three stages (I, II, III). Analysing the broader validity and parametric properties of the staging system is the purpose of the present study. Methods: The staging system and psychosocial data were administered to 542 consecutive patients of different diagnoses who attended one of six pain clinics in the year 1995/96. In a time period of 3 months since first contact, treatment procedures were registered. Three months after first contact patients rated the effectiveness of treatment concerning reduction of pain intensity. Results: According to the criteria of the staging system 25% of the sample belonged to each stage I and stage III, whereas 50% were classified to stage II. As a measure of validity, chronic pain status demonstrated significant correlation with psychological impairment, disability and time off work, whereas there was no correlation to pain intensity and persistence of pain. Surprisingly we found no difference in amount and quality of treatment between patients who were graded as severe pain patients (stage III) and the other stages. Furthermore, effectiveness of treatment also did not differ between the three stages. We made several proposals for optimizing the staging system. Conclusion: Given the high prevalence of recurrent and chronic pain as well as the broadness of severity, an important issue on further research is identification of factors which influence the chronification process. For this purpose improved measures of graded classification of pain status are needed.
    Notes: Zusammenfassung Hintergrund: Die Beschreibung von Schmerzsyndromen ist durch eine Diagnose allein nicht ausreichend gewährleistet; erst die Angabe der Krankheitsschwere ermöglicht sowohl die Indikation der entsprechenden Behandlung als auch eine Vergleichbarkeit von Fällen. Patienten und Methode: In einer multizentrischen Studie wurde bei 542 Patienten das aus der Mainzer Arbeitsgruppe um Gerbershagen 1986 vorgestellte Stadienmodell der Chronifizierung ermittelt und in Abhängigkeit von Patienten- und Diagnosemerkmalen sowie im Hinblick auf seine parametrischen Eigenschaften analysiert. Ergebnisse und Diskussionen: Die Ergebnisse der Untersuchung bestätigen die gute Validität des Verfahrens im Hinblick auf seine Unabhängigkeit von schmerzspezifischen Parametern. Es besteht theoriegemäß eine gute Übereinstimmung zum Ausmaß der emotionalen Befindlichkeit (Depression), zur subjektiven Beeinträchtigung und zum Ausmaß der Arbeitsunfähigkeit. Die Ergebnisse zeigen auch Ansätze für Verbesserungsmöglichkeiten. Einige der berücksichtigten Kriterien sind vermutlich überflüssig, während der zusätzliche Einbezug des subjektiven Beeinträchtigungserlebens notwendig erscheint. Ob ein übergreifendes Graduierungsmodell für verschiedene Schmerzerkrankungen überhaupt valide sein kann, muss eine weitergehende Analyse zeigen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-2129
    Keywords: Schlüsselwörter Chronische Rückenschmerzen ; Körperliche Beschwerden ; Somatisierung ; Depressivität ; Chronifizierungsstadium ; Key words Chronic low back pain ; Bodily complaints ; Somatization ; Depression ; Stadium of chronicity
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Pain perception is a complex psychosomatic phenomenon and is influenced by different psychological variables. Apart from their pain perception, chronic pain patients also suffer from different bodily complaints. The clinical significance of this finding is not yet clear. Bodily complaints in chronic pain patients may represent (a) a bodily expression of depressive symptoms, (b) a sign of chronicity, and (c) the expression of a heightened bodily awareness in the sense of hypochondriasis. Methods: A psychometric study was done with 83 patients with chronic low-back pain. The patients were interviewed and tested psychometrically. We administered a German scale to measure bodily complaints (BL), an inventory to measure the extent of depressive symptoms (DS) and two subscales of an personality inventory (bodily complaints and hypochondriasis). In addition, patients were evaluated according to three stages of chronification (”Mainz Pain Staging System”). Ten anamnestic variables from four dimensions (temporal aspects, spatial aspects, medication usage behavior and patient’s health care history) are added to yield a total chronification stage with three stages ranging from acute to chronic pain. Results: Results indicate that bodily complaints have to be interpreted as signs of depressive disorder and chronicity. Signs of bodily ’awareness’ or ’somatic anxiety’– in the sense of hypochondriasis – could not be found. Hypochondriasis does not seem to play a significant role in chronification of low back pain. Conclusions: From a cognitive-behavioral perspective the results support the hypothesis that psychological disturbance in chronic pain is a cause of long-standing pain perception and the result of the chronification process.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Chronische Schmerzpatienten klagen zusätzlich zu ihren Schmerzen über vielfältige weitere körperliche Beschwerden. Die klinische Relevanz dieses Befunds ist bisher unklar. Es gibt verschiedene Erklärungsansätze für das vermehrte Auftreten zusätzlicher körperlicher Beschwerden: Sie stellen die Begleitsymptome einer Depression dar, sie sind Ausdruck eines allgemeinen Chronizitätssyndroms oder sie sind im Sinn einer vermehrten Aufmerksamkeitsfokussierung auf körperliche Mißempfindungen zu interpretieren. Methode: Es wurde eine Untersuchung an 86 ambulanten Rückenschmerzpatienten durchgeführt, die anamnestisch sowie psychometrisch untersucht wurden. Zum Einsatz kamen die Beschwerdeliste (BL), die Depressivitätsskala (DS) sowie 2 Subskalen des FPI-R (Körperliche Beschwerden und Gesundheitssorgen). Zusätzlich wurde das Chronifizierungsstadium nach Gerbershagen erfaßt. Ergebnisse: Die Untersuchung erbrachte das Ergebnis, daß körperliche Beschwerden bei der untersten Stichprobe im wesentlichen als Depressions- und Chronifizierungsäquivalent anzusehen sind. Eine vermehrte Aufmerksamkeitsfokussierung auf körperliche Mißempfindungen – i.S. einer hypochondrischen Persönlichkeitsdisposition – konnte durch die vorliegenden Ergebnisse nicht bestätigt werden. Diskussion: Die Ergebnisse lassen sich in ein kognitiv-verhaltenstherapeutisches Schmerzkonzept einordnen und sind als weitere Hinweise darauf zu interpretieren, daß körperliche Beschwerden und Depressivität bei Schmerzpatienten im wesentlichen eine Folge des bzw. Reaktion auf das anhaltende Schmerzerleben darstellen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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