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  • 1
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Periostales Osteosarkom ; Histologie ; Präparation ; Grading ; Key words Periosteal osteosarcoma ; Histology ; Preparation ; Grading
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Periosteal osteosarcoma is a distinct bone tumor entity with characteristic morphological features within the group of juxtacortical osteosarcoma. Periosteal osteosarcoma is predominantly located in the long tubular bones, especially in the tibia and femur and is situated on the outer circumference of the tumor-bearing bone (saucerization phenomenon). In contrast to parosteal osteosarcoma, periosteal osteosarcoma is less differentiated and is believed to have a worse prognosis. In this work the histological features are described with predominantly chondroblastic differentiation of 14 cases with periosteal osteosarcoma. A horizontal preparation technique of periosteal osteosarcoma specimens allows comparison with computed tomography and is the optimal method to detect an invasion of the medullary cavity. Further studies are necessary to clarify if neoadjuvant chemotherapy could improve the prognosis of certain patients.
    Notes: Zusammenfassung Das periostale Osteosarkom stellt eine eigene Entität dar, so daß der Tumor von der Gruppe der juxtakortikalen Osteosarkome eindeutig abgegrenzt werden sollte. Der Tumor tritt überwiegend an den langen Röhrenknochen, speziell Tibia und Femur auf. Er ist durch ein breitbasiges Aufsitzen an der äußeren Circumferenz des tumortragenden Skelettabschnittes charakterisiert (Saucieren-Muster). Im Gegensatz zum parossalen Osteosarkom ist das periostale Osteosarkom niedriger differenziert und hat offenbar eine schlechtere Prognose. Die histologischen Kriterien mit einer überwiegend chondroiden Differenzierung werden anhand von 14 Fällen eigener Beobachtung beschrieben. Der horizontalen Präparation von Tumorresektaten kommt eine besondere Bedeutung im Vergleich zu den bildgebenden Verfahren und zur Erfassung von Markraumeinbrüchen zu. Es gilt in zukünftigen Studien zu klären, bei welchen Patienten mit einer neoadjuvanten Chemotherapie die Prognose verbessert werden kann.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Knochentumoren ; Solitäre Knochenzyste ; Histologie ; Key words Bone neoplasms ; Solitary bone cyst ; Histology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Analysis of 402 solitary bone cysts demonstrates the wide morphological variation of this cystic lesion with regard to histology and radiology. Aside from metaphyseal location in femur (33 %) and humerus (23 %), solitary bone cysts are also often located in calcaneus (11 %), tibia (11 %) and pelvis (10 %). Most patients are in the second decade of life. Differentiation between this benign lesion and malignant bone tumors is very important in daily clinical routine. The diagnosis cannot be based solely on radiological findings because of the variation of solitary bone cysts and the special forms, such as calcifying solitary bone cyst. Therefore, exact histological diagnosis is of particular importance.
    Notes: Zusammenfassung Anhand von 402 solitären Knochenzysten wird die große morphologische Variationsbreite dieser zystischen Läsionen in Histologie und Radiologie dargestellt. Neben der metaphysären Lage in Femur (33 %) und Humerus (23 %), stellen Kalkaneus (11 %), Tibia (11 %) und Becken (10 %) weitere häufige Lokalisationen solitärer Knochenzysten dar. Betroffen sind überwiegend Jugendliche in der 2. Lebensdekade. Die Abgrenzung dieser benignen Läsion gegenüber malignen Knochentumoren ist im klinischen Alltag besonders wichtig. Durch die radiologische Polymorphie der solitären Knochenzyste und ihre Sonderformen, wie die kalzifizierende solitäre Knochenzyste, ist die korrekte Diagnose allein klinisch nicht eindeutig zu stellen. Der exakten histologischen Diagnostik kommt damit besondere Bedeutung zu.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Osteoporose ; Histomorphometrie ; Knochenstruktur ; Key words Osteoporosis ; Bone histomorphometry ; Bone structure
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Osteoporosis is the most frequent generalized bone disease. The clinical expression of postmenopausal osteoporosis is characterized by spontaneous fractures of the vertebral bodies which affect mainly the trabecular bone structure. Thus the morphological bone transformation in osteoporosis is of clinical relevance. The object of this study was to analyze quantitatively and qualitatively the distribution of three-dimensional structure of cancellous bone in the human spine in osteoporosis. Therefore the complete anterior column of the spine and bone biopsies of the iliac crest of 11 autopsy cases with proven osteoporosis and 26 autopsy cases without primary or secondary bone disease were removed. A 1-mm-thick prepared sagittal section through the center of all vertebral bodies was embedded undecalcified in plastic and stained on the surface using a modification of the von Kossa method. This technique allowed combined two- and three-dimensional measurements simultaneously; these included evaluation of trabecular bone volume, trabecular interconnection, trabecular thickness, and trabecular number. The quantitative spine deformity index and qualitative analysis of the trabecular bone structure completed the investigation. The bone loss in osteoporosis is a loss of structure and the loss of whole trabeculae caused by perforations. The age-related decrease of trabecular bone mass is due to the transformation from plates to rods. Patient with osteoporosis show pathologically diminished trabecular bone volume and apparently reduced trabecular interconnection, while trabecular thickness and trabecular number show age-dependent change. The polyostotic heterogeneity in osteoporosis is immense. Neighboring vertebral bodies show differences of up to 100 % in bone volume and bone structure. Due to this fact it is impossible to define a threshold for osteoporotic fractures. At the moment the transformation and loss of trabecular bone structure in osteoporosis is assumed to be irreversible; therefore, early prophylaxis is necessary to prevent clinical manifestations of these changes of bone.
    Notes: Zusammenfassung Osteoporose ist die häufigste generalisierte Knochenerkrankung, deren klinische Erscheinung bei Postmenopausenosteoporose durch Spontanfrakturen der Wirbelkörper und damit verbundenen Komplikationen gekennzeichnet ist. Dabei ist die Struktur des trabekulären Knochens besonders betroffen. Daher kommt den komplexen Umstrukturierungen der trabekulären Mikroarchitektur bei Patienten mit Osteoporose eine klinische Bedeutung auch bzgl. der bekannten Komplikationen zu. Die zugrundeliegenden strukturellen Umbaumechanismen und die morphologischen Veränderungen wurden an den kompletten Wirbelsäulen und transiliakalen Beckenkammbiopsien von 11 Autopsiefällen mit Postmenopausenosteoporose, sowie 26 skelettgesunden Kontrollfällen untersucht. Die kombinierte 2- und 3-dimensionale Analyse erfolgt an oberflächengefärbten Blockpräparaten. Der Knochenmassenverlust im Rahmen der Osteoporose ist Ausdruck eines Strukturverlustes. Der Übergang vom Normalen zur Osteoporose ist fließend. Perforationen führen zur Transformation von Platten zu Stäben und zum Verlust ganzer Trabekel. Mit der Entwicklung der Osteoporose tritt eine deutliche polyostotische Heterogenität auf. Benachbarte Wirbelkörper weisen Knochenmasse- und Strukturunterschiede von bis zu 130 % auf. Der Nachweis dieser polyostotischen Heterogenität verdeutlicht die Problematik der an umschriebene Meßorte gebundenen densitometrischen Verfahren. Die Bestimmung der sog. Frakturschwelle ist daher nur innerhalb eines gewissen Schwankungsbereichs möglich.
    Type of Medium: Electronic Resource
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