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  • 1
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Plasmozytom ; Zerebrum ; Kleinhirn ; Intrakraniell ; Solitäres ossäres Plasmozytom ; Key words Plasmacytoma ; Cerebrum ; Cerebellum ; Intracranial ; Solitary plasmacytoma of bone
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Plasmacytomas can be divided into multiple, solitary osseous and solitary extraosseous/extramedullary plasmacytomas. Intracranial plasmacytomas of the dura, leptomeninx and cerebrum are well known from the literature. They are manifestations of multiple myeloma, intracranial extramedullary plasmacytoma or metastatic disease of extramedullary plasmacytoma in distant locations. We describe a cerebellar manifestation of a solitary plasmacytoma of the bone, and a leptomeningeal carcinomatosis of a multiple plasmacytoma. A summary of the literature concerning intracranial plasmacytomas is given. Dural manifestations of plasmacytoma have the same features as meningiomas in CT or MRI. Cerebral or cerebellar manifestations cannot be differentiated from brain tumors by means of CT or MRI. In CT, plasmacytomas show high-density lesions. T2w-MRI reveals a low-intensity lesion. In T1w-MRI, intense homogeneous contrast enhancement can be demonstrated.
    Notes: Zusammenfassung Plasmozytome manifestieren sich diffus oder solitär. Solitäre Plasmozytome werden nach Lokalisation, klinischem Verlauf und Prognose in solitär ossäre (SOP) und solitär extraossäre/extramedulläre (EMP) Plasmozytome eingeteilt. Intrakranielle Manifestationen an Dura, Leptomeninx und Gehirn wurden beim diffusen Plasmozytom, als primäres EMP im Gehirn und als zerebrale Manifestation eines EMP in anderer Lokalisation beschrieben. Wir berichten exemplarisch über eine Patientin mit einer Gehirnmanifestation SOP und eine Patientin mit leptomingealer Manifestation eines diffusen Plasmozytoms. Die Fälle werden anhand einer Literaturübersicht eingeordnet. In CT und MRT verhalten sich durale Manifestationen wie Meningeome, parenchymatöse Manifestationen wie primäre Hirntumoren. Hinweisend ist eine hyperdense Darstellung im nativen CT-Bild, eine hypointense Struktur im T2-gewichteten MRT-Bild und eine homogene, kräftige Kontrastanreicherung.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 38 (1998), S. 913-923 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Zerebrale Lymphome ; Hirntumoren ; Computertomographie ; Kernspintomographie ; Key words Cerebral lymphomas ; Brain tumours ; Computer tomography ; Magnetic resonance imaging
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The incidence of primary cerebral lymphomas has risen continuously during the past years. The neuroradiological signs, which are decisive for the differential diagnosis of cerebral lymphomas, are worked up and discussed in this study. Thirty CT and 27 MR investigations of a total of 32 patients (14 males, 18 females, age 60±15 years) with histopathologically proven cerebral lymphomas were analysed retrospectively. Multiple cerebral lymphomas were detected in 10/32 patients (31%). The cerebral lymphomas appeared on CT scans as hyperdense masses in 28/30 cases (93%). On T2-weighted MR scans 14/27 (52%) lymphomas were slightly hyperintense compared to white matter and 9/27 (33%) inhomogeneously isointense to poorly hyperintense. These were clearly T2-hypointense compared to T2-hyperintense perifocal oedema. In these cases CT density and T2-weighted signal intensity looked like grey matter. All cerebral lymphomas except one case took up contrast medium. An ependymal infiltration or a contact to the ventricle’s wall were found in 24/32 cases and an infiltration or a contact to the leptomeningeal space in 15/32 cases. One should consider a cerebral lymphoma as a possible differential diagnosis when a cerebral mass shows the following signs: (1) in CT scans as a hyperdense mass, and on T2-weighted MR images hyperintense compared to white matter and hypointense compared to perifocal edema; (2) clear contrast enhancement and (3) infiltration or broad contact with the ependyma and/or the leptomeningeal space.
    Notes: Zusammenfassung Die Inzidenz der primär zerebralen Lymphome hat in den vergangenen Jahren kontinuierlich zugenommen. In der vorliegenden Arbeit werden die neuroradiologischen Kriterien, die für die Differentialdiagnose zerebraler Lymphome entscheidend sind, erarbeitet. Hierzu wurden 30 CT- und 27 MRT-Untersuchungen von 32 Patienten (14 Männer, 18 Frauen, mittleres Alter 60± 15 Jahre) mit einem neuropathologisch verifiziertem zerebralem Lymphom retrospektiv ausgewertet. Bei 10/32 (31%) Patienten wurden multiple zerebrale Lymphomherde diagnostiziert. In der CT stellten sich nativ bei 28/30 Patienten (93%) die Lymphome mäßig hyperdens dar. Auf T2-gewichteten Spin-Echo-Aufnahmen waren in 14/27 Fällen (52%) die Lymphome im Vergleich zur weißen Substanz mäßig hyperintens und in 9/27 (33%) inhomogen iso- bis hyperintens. Im Vergleich zum T2-hyperintensen perifokalen Ödem kamen sie hypointens zur Darstellung. CT-Dichte und T2-Signalintensität entsprach in diesen Fällen der der Hirnrinde. Bis auf einen Fall nahmen alle zerebralen Lymphommanifestationen deutlich Korntrastmittel auf. In 24/32 Fällen fand sich eine Infiltration des Ependyms oder ein Kontakt zu den Ventrikelwänden. Eine Infiltration oder Kontakt zum leptomeningealen Raum lag in 15/32 Fällen vor. Bei einer intrakraniellen Raumforderung sollte differentialdiagnostisch an ein zerebrales Lymphom gedacht werden, wenn diese 1. im CT hyperdens und auf T2-gewichteten Aufnahmen im Vergleich zum perifokalen Ödem hypointens ist, 2. ein deutliches Kontrastmittelenhancement besteht und 3. eine Infiltration oder ein breiter Kontakt zum Ependym und/oder zum leptomeningealen Raum vorliegt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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