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    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Pankreaskarzinom ; Chronische Pankreatitis ; Lymphknotenmetastasen ; Positronenemissionstomographie ; Fluordesoxyglukose ; Key words Pancreatic cancer ; Chronic pancreatitis ; Lymph node metastases ; Positron emission tomography ; Fluorodeoxyglucose
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Although the detection of pancreatic carcinoma has been considerably improved by recently developed imaging procedures, differential diagnosis between cancer and benign tumor masses, as well as lymph node staging, is still difficult. In vivo evaluation of regional glucose metabolism by means of positron emission tomography (PET) and fluorine-18-labelled fluorodeoxyglucose (FDG) is a new approach utilizing metabolic instead of morphological tumor properties for diagnosis. Patients and methods: A total of 85 patients with suspected pancreatic carcinoma were investigated by FDG-PET prior to surgery. Static PET scans were evaluated visually as well as quantitatively, taking increased FDG uptake as a sign of malignancy. PET results were correlated with intraoperative findings and histopathology of surgical specimens. Results: Forty-seven out of 55 (85 %) malignant tumors and 23 out of 30 (77 %) benign lesions were correctly classified by PET. Lymph node metastases were present in 31 patients, 19 of them (61 %) positive in PET. In 7 our of 13 (54 %) patients with liver metastases, PET detected hypermetabolic lesions. False-negative findings were mainly due to disturbance of glucose metabolism in diabetic patients, while most false-positive results could be attributed to acute inflammatory lesions in chronic pancreatitis. Conclusions: Our results indicate that classification of pancreatic masses can be improved by use of FDG-PET, which might lead to a reduction of unnecessary laparotomies in patients with benign or incurable disease.
    Notes: Zusammenfassung Trotz methodischer Verbesserungen in der Diagnostik des Pankreaskarzinoms ist die Differentialdiagnose pankreatischer Raumforderungen bei bestehender chronischer Pankreatitis sowie der Nachweis etwaiger Lymphknotenmetastasen bislang nur unvollständig gelöst. Die Bestimmung des regionalen Glukosestoffwechsels mit Hilfe der Positronenemissionstomographie (PET) und Fluor-18-markierter Fluordesoxyglukose (FDG) stellt einen neuen diagnostischen Ansatz dar, der nicht auf dem Nachweis morphologischer sondern metabolischer Tumorcharakteristika beruht. Bei 85 Patienten mit vermutetem Pankreaskarzinom wurde präoperativ eine FDG-PET durchgeführt und der Befund mit der histopathologischen Aufarbeitung des Operationspräparats verglichen. Von 55 malignen Tumoren konnten 47 anhand ihres Hypermetabolismus korrekt klassifiziert werden (85 %), 23 von 30 benignen Tumoren (77 %) wiesen keine Stoffwechselsteigerung auf (richtig-negativ). In der Ausbreitungsdiagnostik zeigte PET in 19 von 31 Fällen (61 %) korrekt das Vorliegen regionaler Lymphknotenmetastasen, in 7 von 13 Fällen (54 %) eine Lebermetastasierung an. Falsch negative Befunde fanden sch bei Diabetikern (5 von 8 unentdeckten Primärtumoren) während falsch positive Ergebnisse mehrheitlich (4 von 7) auf akut entzündliche Veränderungen bei chronischer Pankreatitis zurückzuführen waren. Diese Ergebnisse belegen, daß durch die FDG-PET eine Verbesserung der Diagnostik unklarer pankreatischer Raumforderungen erreicht werden kann, die zu einer Reduktion unnötiger Laparatomien beitragen könnte.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 372 (1987), S. 871-872 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Gastrectomy ; Substitute stomach ; Motility disorders ; Patterns of bile flow ; Gastrektomie ; Ersatzmagenbildung ; Motilitätsstörungen ; Gallengangskinetik
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusamenfassung 24 Patienten wurden 6 Monate bis 5 J. nach Gastrektomie und 2 Formen der Ersatzmagenbildung (17x Longmire-Gütgemann [LG], 7x Y-Roux [Y-R] klinisch und szintigraphisch nachuntersucht. Die Ersatzmagenfunktion zeigte keine signifikanten Unterschiede zwischen beiden Gruppen. Bei der hepato-biliären Sequenzszintigraphie fand sich jedoch eine deutlich verzögerte Reizantwort der Gallenblase bei Aufhebung der Duodenalpassage. Die Auswurffraktion war mit 16,2±4,9% (Y-R) gegenüber 46,8±24,9% (LG) deutlich verringert. Die ausgeprägte Fettresorptionsstörung beim Y-Roux-Ersatzmagen ist demnach durch eine Störung der Synchronisation von Speisenpassage und Gallengangsentleerung bei Aufhebung der Duodenalpassage bedingt.
    Notes: Summary Twenty-four patients were investigated clinically and scintigraphically 6 months to 5 years after gastrectomy; two different types of substitute stomach had been used (17x Longmire-Gütgemann [LG]; 7x Y-Roux [Y-R]. There was no significant difference in the substitute stomach function between the two groups. On hepatobiliary scintigraphy, delayed beginning of gallbladder contraction was detected in the Y-R substitute stomachs. Bile output was significantly lower in Y-R 616. (16.2%±4.9%) than in LG substitute stomachs (46.8%±24.9%). These results suggest that the defect in fat absorption after performing an Y-R substitute stomach is caused by a synchronization failure between chyme transit and bile flow in patients without a duodenal passage.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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