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  • 1
    ISSN: 1432-055X
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Intensivmedizin ; Perkutane Dilatationstracheotomie ; Translaryngeale Tracheotomie ; Komplikationen ; Infektion ; Key words Intensive care medicine ; Percutaneous dilatational tracheostomy ; Translaryngeal tracheostomy ; Complications ; Infection
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract Tracheostomy is considered the airway management of choice in long-term ventilated ICU patients. In the last few years, percutaneous dilatational tracheostomy (PDT) has been established as an attractive and safe alternative to conventional open tracheostomy. Recently, there is another percutaneous technique according to Fantoni with translaryngeal airway access (TLT) available. Our study seeks to evaluate TLT in terms of complications and practicability. In 47 patients of our surgical ICU, elective TLT was performed. Mean operative time was 9.8±10.9 (range 6–27) minutes. Severe complications, such as bleeding, aspiration or infection of the tracheostoma have never been noted. A slight detoriation of arterial oxygen tension occured in 25 patients intraoperatively, demanding to rise the concentration of inspired oxygen temporarily. However, no patient became hypoxic during the procedure.Since during the procedure gas exchange may worsen, TLT should not be employed in patients whose inspired oxygen concentration exceeds 80%. Despite the fact that severe complications associated with TLT have recently not yet been reported, physicians who perform TLT should be well-trained in the technique of conventional open tracheostomy, too. According to our present data, TLT seems to be an attractive and safe alternative to PDT. Nevertheless, for a definiteve evaluation of TLT, further investigations in larger groups of patients and in the long term seem to be necessary.
    Notizen: Zusammenfassung Einleitung: Die Tracheotomie langzeitbeatmeter Intensivpatienten hat sich als integrierter Bestandteil der Beatmungsbehandlung etabliert. In den vergangen Jahren konnte sich zunehmend die perkutane Dilatationstracheotomie (PDT) als komplikationsarme Alternative zur konventionellen chirurgischen Tracheotomie durchsetzen. Seit kurzem steht mit der translaryngealen Tracheotomie (TLT) nach Fantoni ein weiteres perkutanes Verfahren zur Verfügung. Ziel der vorliegenden klinischen Untersuchung war es, die Ergebnisse nach elektiver TLT bei chirurgischen Intensivpatienten bezüglich Komplikationsrate und Praktikabilität aufzuzeigen. Methodik und Ergebnisse: Bei 47 Intensivpatienten wurde die TLT nach Fantoni durchgeführt. Die Operationszeit betrug 9,8±10,9 (Range 6–27) min. Akut interventionsbedürftige Komplikationen wie Blutungen, Aspiration oder Infektion des Tracheostomas traten bei keinem Patienten auf. Eine passagere Verschlechterung des paO2 während des Eingriffs erforderte bei 25 Patienten eine vorübergehende Erhöhung der inspiratorischen Sauerstoffkonzentration, ohne daß das Auftreten einer Hypoxie beobachtet wurde. Schlußfolgerungen: Da es bei der Durchführung der TLT zu einer Verschlechterung der Oxygenierungssituation kommen kann, sollte dieses Verfahren nur bei Patienten mit einer FiO2 von weniger als 0,8 durchgeführt werden. Bei der TLT sollte der Arzt mit der Anatomie gut vertraut sein und über Erfahrung mit der konventionellen Tracheostomie verfügen, um eventuelle Komplikationen rasch und sicher behandeln zu können. Aufgrund unserer Ergebnisse scheint die TLT eine sichere und komplikationsarme Alternative zur PDT darzustellen. Dennoch müssen zur endgültigen Bewertung der TLT weitere Untersuchungen an größeren Patientenkollektiven und über einen längeren Beobachtungszeitraum folgen.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 2
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Anaesthesist 48 (1999), S. 142-156 
    ISSN: 1432-055X
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Tracheotomie: perkutan ; chirurgisch ; Komplikationen ; Ergebnisse ; Kosten ; Key words Tracheostomy: percutaneous ; surgical ; Complications ; Results ; Costs
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract Tracheostomy is one of the oldest surgical procedures and in the past decades has become the method of choice in the management of patients requiring long-term mechanical ventilation. At present, several alternatives exist to conventional surgical tracheostomy, such as the percutaneous dilatational techniques according to Ciaglia (PDT), Griggs (GWDF), and Schachner (Rapitrach). In particular, PDT according to Ciaglia which was introduced in 1985, has been recognized as an equally safe, but less expensive procedure than conventional tracheostomy. Fantoni’s translaryngeal percutaneous technique is another new and safe procedure, which was first performed in 1996. Nonetheless, we believe that percutaneous procedures should only be performed by experienced physicians who are well-trained in both endotracheal intubation and mask ventilation. Furthermore, the capacity to perform surgical tracheostomy immediately in case of complications should be given. Only if the contraindications are carefully observed, will these new procedures retain their value and benefit in airway management of long-term ventilated patients.
    Notizen: Zusammenfassung Die Tracheotomie ist einer der ältesten Eingriffe in der Geschichte der Chirurgie und hat sich in den vergangenen Jahrzehnten zum Verfahren der Wahl im langfristigen Atemwegsmanagement beatmeter Intensivpatienten entwickelt. Alternativ zur klassisch-konventionellen Tracheotomie existieren inzwischen verschiedene Verfahren zur perkutanen Tracheotomie. Hierzu zählen die perkutanen Dilatationstracheotomien nach Ciaglia (PDT), Griggs (GWDF) und Schachner (Rapitrach). Vor allem die 1985 eingeführte PDT nach Ciaglia hat sich gegenwärtig im intensivmedizinischen Bereich als eine sichere und konstenärmere Methode im Vergleich zur chirurgisch durchgeführten Tracheotomie etabliert. Seit 1996 steht mit der translaryngealen Tracheotomie nach Fantoni eine weitere perkutane Technik zur Verfügung, die sich durch eine niedrige Komplikationsrate auszeichnet. Trotz der niedrigen Komplikationsraten der perkutanen Verfahren sollten diese, auch wenn sie rasch erlernbar und technisch wenig aufwendig sind, nur von Ärzten angewendet werden, die die Technik der Reintubation und Maskenbeatmung sicher beherrschen. Auch sollte die Möglichkeit bestehen, ggf. rasch eine konventionelle Tracheotomie durchführen zu können. Nur unter sorgfältiger Beachtung der Kontraindikationen werden die Techniken der perkutanen Tracheotomie ihren Stellenwert behaupten und entsprechende Vorteile für die Patienten bieten können.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 3
    ISSN: 1432-055X
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Perkutane Dilatationstracheotomie ; Ciaglia Blue Rhino ; Komplikationen ; Key words Percutaneous dilatational tracheostomy ; Ciaglia Blue Rhino ; Complications
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract Objective: Elective tracheostomy has become an established treatment modality in modern intensive care medicine, and the number of percutaneously performed tracheostomies is steadily increasing. The Ciaglia Blue Rhino (CBR) represents another percutaneous technique in which the tracheostoma is formed by one-step dilation. Our study presents the technique itself and the early clinical experiences. Methods: In 20 adult patients on long-term ventilation, CBR was done. After puncture of the trachea in typical manner, dilation of the tracheostoma was achieved in one single step by means of a curved dilator with a special hydrophilic coating. Then, the tracheostomy tube was inserted over a curved loading dilator. Practicability and safety were determined as well as gas exchange during the procedure by means of arterial blood gas samples. Results: As a result of the dilator’s hydrophilic coating, dilation of the tracheostoma was rapidly achieved within 152±22 s, virtually free from resistance of the trachea or the cervical tissues. Complications such as bleeding, aspiration or postoperative infection of the stoma were not noted in any of our patients. Fractures of isolated tracheal cartilage rings were seen in 5 patients, however, no therapeutic intervention was necessary. In terms of perioperative gas exchange, pre- and postoperative levels of FiO2, PaO2, PaCO2 and the oxygenation index (PaO2/FiO2) did not change significantly. Conclusions: Based on our early clinical experience, Ciaglia Blue Rhino represents a new method that may combine the typical advantages of each of the other techniques for percutaneous tracheostomy (i.e. Ciaglia, Griggs, Fantoni) in one single technique. This method is distinguished by a high level of safety and practicability. However, further comparative trials need to be done before a definitive judgement can be made.
    Notizen: Zusammenfassung Fragestellung: Die elektive Tracheotomie stellt in der modernen Intensivmedizin einen festen Bestandteil der Beatmungstherapie dar und wird zunehmend perkutan durchgeführt. Mit der Ciaglia Blue Rhino (CBR) steht nunmehr eine weitere perkutane Technik zur Verfügung, bei der zur Anlage des Tracheostomas nur noch ein einziger Dilatationsschritt erforderlich ist. Ziel der vorliegenden Untersuchung war es, die Technik der CBR und erste klinische Ergebnisse vorzustellen. Methodik: Bei 20 langzeitbeatmeten, erwachsenen Intensivpatienten wurde eine CBR durchgeführt. Nach Punktion der Trachea in typischer Weise erfolgt die Dilatation des Tracheostomas in einem Schritt mittels eines gebogenen Dilatators, der über eine spezielle hydrophile Beschichtung verfügt. Anschließend wird die Trachealkanüle über einen Führungsstab eingeführt. Neben Praktikabilität und Komplikationen der Technik wurde deren Einfluß auf den perioperativen Gasaustausch mittels Blutgasanalysen untersucht. Ergebnisse: Aufgrund der hydrophilen Beschichtung des Dilatators und der damit verbundenen nahezu widerstandslosen Bougierung gelang die Anlage des Tracheostomas im Mittel in 152±22 s. Akut interventionsbedürftige Komplikationen wie Blutungen, Aspiration oder eine postoperative Infektion des Tracheostomas wurden nicht beobachtet. Bei 5 Patienten kam es zu einer Fraktur einzelner Trachealspangen, die jedoch keine therapeutische Konsequenz hatte. Hinsichtlich des perioperativen Gasaustauschs ergaben sich keine Signifikanzen hinsichtlich der prä- und postoperativen Höhen von FiO2, paO2, paCO2 und des Oxygenierungsindex (paO2/FiO2). Schlussfolgerung: Die Ciaglia Blue Rhino-Technik könnte aufgrund dieser ersten klinischen Erfahrungen ein Verfahren darstellen, das die jeweiligen Vorteile der anderen perkutanen Tracheotomietechniken nach Ciaglia, Griggs und Fantoni in sich vereint. Diese weiterentwickelte Technik zeichnet sich durch hohe Praktikabilität und eine sehr rasche und sichere Durchführbarkeit aus. Zur endgültigen Bewertung dieses Verfahrens auch im Hinblick auf Spätkomplikationen müssen jedoch detaillierte Vergleichsstudien folgen.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 4
    ISSN: 1432-1238
    Schlagwort(e): Key words Tracheostomy: percutaneous, translaryngeal ; Complications ; Oxygenation ; Intensive care medicine
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract Objectives: Elective tracheostomy is an established procedure in the management of ICU patients on long-term ventilation. In addition, percutaneous tracheostomy techniques are increasingly being used. In 1997, Fantoni's translaryngeal technique (TLT), another minimally invasive procedure, was introduced. While clinical studies of TLT showed that the technique is safe and can be performed rapidly, technical difficulties which sometimes led to prolonged operating times were also noted. Our study compared the basic TLT technique to a modified TLT approach and to TLT performed with the manufacturer's new, improved “Straight Cannula” set. Twenty-five patients were enrolled in each group, and the advantages and disadvantages of the respective techniques were evaluated.¶Setting: Surgical ICU of a university hospital.¶Patients: Seventy-five adult, surgical intensive care patients.¶Measurements and results: Average operating times with the modified TLT techniques were significantly shorter, 4 and 5 min respectively, as compared to 11 min for the basic TLT technique. Initially, use of the new, improved TLT set resulted in a complete passage of the tracheal cannula in two patients; uneventful Griggs's tracheostomy was performed instead. Regardless of the technique used, no other perioperative complications were noted and the perioperative gas exchange remained unaffected by the tracheostomy procedure.¶Conclusions: The modified TLT procedures are safer and more readily performed than the basic technique. Difficulty in the retrograde passage of the guide wire was seen only occasionally with the modified techniques. Based on our data we conclude that the modified techniques are superior to the basic technique and represent significant progress in TLT.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 5
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Weinheim : Wiley-Blackwell
    Berichte der deutschen chemischen Gesellschaft 96 (1963), S. 184-187 
    ISSN: 0009-2940
    Schlagwort(e): Chemistry ; Inorganic Chemistry
    Quelle: Wiley InterScience Backfile Collection 1832-2000
    Thema: Chemie und Pharmazie
    Notizen: Die Basizitätskonstanten von Phenyulhydrazin und 27 substituierten Phenylhydrazin in Wasser bei 25° werden mittels der potentiometrischen Methode ermittelt. Die HAMMETT-Beziehung wird auf diese Verbindungsklasse angewandt.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 6
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Weinheim : Wiley-Blackwell
    Berichte der deutschen chemischen Gesellschaft 109 (1976), S. 2126-2139 
    ISSN: 0009-2940
    Schlagwort(e): Chemistry ; Inorganic Chemistry
    Quelle: Wiley InterScience Backfile Collection 1832-2000
    Thema: Chemie und Pharmazie
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Synthesis of Benz[cd]indole Derivatives, III. Preliminary Experiments for a Synthesis of ChanoclavineEthyl (E)-3-(1-acetyl-1,5-dihydrospiro[benz[cd]indol-4(3H),2′-[1-3]dioxolan]-5-yl)-2-methylacrylate and related benz[cd]indole derivatives are synthesized with the aim of a chanoclavine synthesis.
    Notizen: (E)-3-(1-Acetyl-1,5-dihydrospiro[benz[cd]indol-4(3H),2′-[1-3]dioxolan]-5-yl)-2-methylacrylsäureäthylester (9) und ähnliche Benz[cd]indol-Derivate werden mit der Zielsetzung einer Chanoclavin-Synthese dargestellt.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 7
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Weinheim : Wiley-Blackwell
    Berichte der deutschen chemischen Gesellschaft 124 (1991), S. 2141-2143 
    ISSN: 0009-2940
    Schlagwort(e): Sulfur-carbon compounds, bicyclic ; Titanocene chelate complexes ; Chemistry ; Inorganic Chemistry
    Quelle: Wiley InterScience Backfile Collection 1832-2000
    Thema: Chemie und Pharmazie
    Notizen: Sulfur Compounds, 143.  -  Synthesis and Characterisation of the New Bicyclic Sulfur-Carbon Compounds C6H8S8, C4H4S7, and C4H4S8The reaction of Cp4Ti2C2S4 (1) with two equivalents of the bissulfenyl chloride 1,2-C2H4(SCl)2 affords the new bicyclic compound C6H8S8 (2). Treatment of 1 with one equivalent of SxCl2 (x = 1, 2) results in Cp2TiC2S5 (3) and Cp2TiC2S6 (4), respectively, which on reaction with 1,2-C2H4(SCl)2 give the asymmetric bicyclic polysulfides C4H4S7 (5) and C4H4S8 (6), respectively.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 8
    ISSN: 0009-2940
    Schlagwort(e): Titanocene complexes ; Organosulfur ligands ; Ligand transfer ; Organosulfur heterocycles ; Sulfur-sulfur bonds ; Chemistry ; Inorganic Chemistry
    Quelle: Wiley InterScience Backfile Collection 1832-2000
    Thema: Chemie und Pharmazie
    Notizen: The tetrathiaoxalate complex Cp4Ti2C2S4 (1) reacts with an equimolar amount of COCl2 to give the blue-green mononuclear complex Cp2TiC2S4CO (4). This reaction is analogous to the known reactions of 1 with SCl2 or S2Cl2. However, when 1 was treated with equimolar amounts of the bifunctional sulfenyl chlorides 1,2-C2H4(SCl)2 (5), 1,3-C3H6(SCl)2 (6) or 1,2-C6H4(SCl)2 (7), the bi- or monocyclic tetrakisdisulfanes C6H8S8 (9b), C8H12S8 (10), and C14H8S8 (11), respectively, were obtained. The X-ray crystal structure analysis of 11 · CS2 showed that 11 possesses Ci symmetry with a central exocyclic CC double bond similar to tetrathiafulvalenes: C6H4(μ-S2)2C=C(μ-S2)2C6H4.
    Zusätzliches Material: 2 Ill.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 9
    ISSN: 0009-2940
    Schlagwort(e): Titanocene complexes ; S ligands ; Organic polysulfanes ; Ligand transfer reactions ; Sulfur heterocycles ; Chalcogens ; Chemistry ; Inorganic Chemistry
    Quelle: Wiley InterScience Backfile Collection 1832-2000
    Thema: Chemie und Pharmazie
    Notizen: Treatment of Cp2Ti(CO)2 (3) with the di- and polysulfanes 1,2,4-(CH2)2S3, C4S6 (9), C,7H10S3 (11), 1,2,4,6-(CH2)3S4 (16), C6H10S6(19), and S6 affords the titanocene chelate complexes Cp2TiS3(CH2)2 (8), (Cp2Ti)2C4S6 (10), Cp2TiS3C7H10 (13), Cp2TiS2C7H10 (14), Cp2TiS4(CH2)3 (17), Cp,2TiS6C6H6H10 (20), and Cp2TiS8 (23). 14 is also obtained from Cp2TiCl2 (1) and the geminal dithiol of norbornene. The analogous reaction with the dithiol of dicyclopentadiene yields Cp2TiS2C10H12 (15). In ligand transfer reactions, 8 reacts with SCl2 to give 1,2,3,5-tetrathiane (25), 10 provides 9 on reaction with Cl2, 13 when treated with S2Cl2 affords C7H10S5 (12), 15 reacts with S2Cl2Cl2 to give C10H12S4. 17 and SCl2 yield 1,2,3,5,7-pentathiepane (18), 20 is converted to C6H10S7 (22) on reaction with SCl2, and 23 yields S10 and 1,2,-C6H4(SCl)2, respectively. With phosgene, thiophosgene, and thionyl chloride, compound 15 yields the corresponding dithiocarbonate 26, the trithiocarbonate 27 and the trisulfane 2-oxide 28. The structure of 27 was determined by X-ray crystallography.
    Zusätzliches Material: 1 Ill.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 10
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Weinheim : Wiley-Blackwell
    Berichte der deutschen chemischen Gesellschaft 89 (1956), S. 582-588 
    ISSN: 0009-2940
    Schlagwort(e): Chemistry ; Inorganic Chemistry
    Quelle: Wiley InterScience Backfile Collection 1832-2000
    Thema: Chemie und Pharmazie
    Notizen: Zur Darstellung Künstlicher Antigene mit L-Fucose, L-Rhamnose, d-Galaktose und D-Mannose als determinanter Gruppe wurden die bisher nicht bekannten p-Aminophenyl-α-glykoside dieser Zucker hergestellt. Die Glykoside wurden anschließend in bekannter Weise (Azoverfahren) diazotiert und an Proteine gekuppelt. Die Zuckerphenylazo-proteine sind geeignet, die antigene Spezifität der genannten Zucker im Vergleiche mit einigen natürlichen Zucker- bzw. Polysaccharid-Antigenen zu untersuchen.
    Materialart: Digitale Medien
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