ISSN:
1434-3940
Keywords:
Schlüsselwörter Herz-Lungen-Wiederbelebung
;
Wiederbelebungstraining
;
Zahnärztliche Notfallmaßnahmen
;
Key words Resuscitation training
;
Cardiopulmonary resuscitation
;
Dental emergency service
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
The crucial factor deciding the success of cardiopulmonary resuscitation is a sufficient oxygen supply. At about 4 min after cardiac arrest, cerebral death results because of hypoxia, and cardiopulmonary resuscitation has to be started regardless of the pathogenesis of the cardiac arrest. The purpose of the study was to assess the application of guidelines for cardiopulmonary resuscitation by participants at a dental surgery congress (n = 96) and to evaluate previous knowledge in cardiopulmonary resuscitation and knowledge after instruction. The present study was based on the standards and guidelines for cardiopulmonary resuscitation issued by the American Heart Association. The group was divided into four groups of doctors experienced or inexperienced in clinical emergencies or with dummies. For the study the Skillmeter-Resusci-Anne (Laerdal, Stavanger, Norway) was used, which has automatic data recording. After analysis of the individual errors, the success of new instruction was assessed. Good previous knowledge was registered, particularly with respect to checking respiration and hyperextension of the head (67.7%), primary insufflation (93.8%), closed-chest cardiac massage (99%) and correct compression rate (68.4%). The participants demonstrated post-instruction improvement in all subdivisions except in the group without practice on dummies (primary insufflation: from 94.4 to 88.9%; correct order of checking consciousness and respiration, primary insufflation, the carotid pulse and closed-chest cardiac massage: from 22.2 to 5.6%). Good results with marked improvements in the second passage were achieved in checking consciousness and the carotid pulse, closed-chest cardiac massage and correct implementation of compression. The participants were, however, found to be in need of further education and training in diagnostics and certain cardiopulmonary resuscitation measures. Knowledge should be improved concerning recognition of the emergency (42.7%), checking the carotid pulse (22.9%), the correct order of primary insufflation and closed-chest cardiac massage (9.4%), correct implementation of compression (21.8%) and ventilation (36.4%), and the correct ratio of compression and ventilation (21.9%). Regular courses should be targeted at these specific aspects.
Notes:
Der limitierende Faktor für eine erfolgreiche Reanimation ist die adäquate Sauerstoffversorgung. Ca. 4 min nach Beginn des Herzstillstands tritt der Gehirntod aufgrund der Hypoxie auf. Somit sind zunächst unabhängig von der Genese des Herzstillstands sofort die Reanimationsmaßnahmen einzuleiten. Die Fragestellungen der Arbeit bestanden darin, zu zeigen, inwieweit die Richtlinien in Herz-Lungen-Wiederbelebungsmaßnahmen (HLW-Maßnahmen) von Teilnehmern eines zahnärztlichen Kongresses (n = 96) angewendet werden. Die beobachtende Studie beinhaltete die Überprüfung des Grundwissens und der praktischen Fähigkeiten vor und nach Instruktion anhand der Kriterien der American Heart Association. Eine Unterteilung in 4 Untergruppen mit/ohne Erfahrung am Patienten/an der Puppe wurde vorgenommen. Nach Durchführung einer kardiopulmonalen Reanimation ohne Anleitung an einer Puppe (Skillmeter-Resusci-Anne, Laerdal) erfolgte nach einer Fehleranalyse und Auffrischung der Kenntnisse eine erneute Durchführung der Reanimation mit erneuter Fehleranalyse. Die Ergebnisse zeigten gute Vorkenntnisse im ersten Durchgang v. a. bei der Überprüfung der Atmung und Überstrecken des Kopfs (67,7%), der Durchführung einer Primärinsufflation (93,8%), der extrathorakalen Herzmassage (99%) und der korrekten Durchführung der Kompressionsrate (68,4%). Die Testpersonen zeigten nach der Kurzschulung im 2. Durchgang bei allen Untergruppen außer der Gruppe ohne Training an der Puppe bei der Durchführung der Primärinsufflation (von 94,4 auf 88,9%) und der korrekten Durchführung der Reihenfolge der HLW-Maßnahmen (von 22,2 auf 5,6%) eine Verbesserung. Gute Ergebnisse mit deutlichen Verbesserungen im 2. Durchgang bestanden bei der Bewußtseinsüberprüfung, der Kontrolle des Karotispulses, der Handdruckmassage und der korrekten Durchführung der Kompressionen. Die Vorkenntnisse der Teilnehmer in bezug auf die Erkennung des Notfalls (42,7%), Kontrolle des Karotispulses (22,9%), einer korrekten Reihenfolge der Primärinsufflation und Herzdruckmassage (9,4%), der korrekten Durchführung der Kompression (21,8%) und Ventilation (36,4%) sowie die Einhaltung des korrekten Verhältnisses von Kompression und Ventilation (21,9%) sind jedoch verbesserungswürdig. Schlußfolgerungen sind die Einführung von Schulungen und Kursen speziell auf diesem Bereich, die regelmäßig wiederholt werden sollten.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s100060050033
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