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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of pediatrics 124 (1977), S. 139-153 
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Vitamin B12 ; Selective vitamin B12 malabsorption ; Proteinuria ; Imerslund-Gräsbeck syndrome ; Funicular myelosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei einem zum Zeitpunkt der Untersuchung 10 Jahre alten Mädchen mit selektiver Vitamin B12-Malabsorption und Proteinurie wurden eingehende gastroenterologische und nephrologische Untersuchungen durchgeführt. Die Patientin wies auch nach mehrjähriger, regelmäßiger Vitamin B12-Substitution noch Restzeichen einer funiculären Myelose auf, die durch elektrodiagnostische Untersuchungen objektiviert werden konnten. Die wiederholte Prüfung der Vitamin B12-Resorption mit dem Schilling-Test zeigte eine Vitamin B12-Malabsorption. Antikörper gegen Intrinsic-Faktor und Parietalzellen konnten im Serum nicht nachgewiesen werden. Die Mukosa des terminalen Ileums wies licht- und elektronenmikroskopisch keine pathologischen Veränderungen auf. Die exokrine Pankreasfunktion sowie das pH und die Calcium-Konzentrationen im Duodenalsaft waren im Bereich der Norm. Ein generelles Malabsorptions-Syndrom konnte ausgeschlossen werden. Mit verschiedenen Methoden wurde eine hochselective glomeruläre Proteinurie nachgewiesen. Die Inulin-Clearance war leicht, die PAH-Clearance deutlich erniedrigt. Es bestand sonst kein weiterer Anhalt für eine Störung der Tubulusfunktion. Die Nierenbiopsie ergab lichtmikroskopisch Zeichen einer minimal proliferierenden, intercapillären Glomerulonephritis (minimal changes). Elektronenmikroskopisch wurde eine partielle Verschmelzung der Glomerulumdeckzellen gefunden. Eine Familiarität des Syndroms konnte durch Untersuchung der Eltern und einer Schwester der Patientin ausgeschlossen werden.
    Notes: Abstract In a girl 10 years of age with selective vitamin B12 malabsorption associated with proteinuria and residual symptoms of funicular myelosis an extensive study of the intestinal and nephrologic functions was done. Repeated Schilling tests pointed to a malabsorption pattern of vitamin B12. Gastric acid and intrinsic factor secretion as well as gastric morphology were normal. There were no antibodies against intrinsic factor and parietal cells in serum. Ileal mucosa showed on light- and electron-microscopy no pathologic changes. Pancreatic exocrine function as well as pH and calcium concentrations in the lumen of the gut were within the normal range. A general malabsorption syndrome could be excluded. A high selective glomerular proteinuria was found through different methods. Inulin clearance was slightly reduced, PAH clearance, however, markedley so. There was no further evidence for renal tubular dysfunction. Renal biopsy showed a minimal proliferative intercapillary glomerulonephritis (minimal changes). In electron-microscopic studies a fusion of a part of the foot processes of the podocytes was found. No familial history of the syndrome could be demonstrated in our patient.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Interstitielle Fibrose ; Niereninsuffizienz ; Glomerulumschäden ; Membranoproliferative Glomerulonephritis ; Interstitial fibrosis ; Renal insufficiency ; Glomerular lesions ; Membranoproliferative GN
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Morphometric investigations in 33 patients suffering from membranoproliferative glomerulonephritis at different grades of glomerular involvement showed that there is no certain relationship between the severity of glomerular lesions and the serum creatinine level. On the other hand there is a significant positive correlation between the relative interstitial volume and the level of serum creatinine. The best congruence (r=+0,87,p〈0.0001) showed an exponential functiony=0.563·e 0.049x . We therefore conclud that in membranoproliferative glomerulonephritis which is generally considered to be a glomerular disease, interstitial changes have to be taken into account as a cause of renal insufficiency. Glomerular lesions alone cannot explain the functional impairment. The pathophysiologic factors concerning increased interstitial volume as a cause of renal insufficiency — probably immunologic in origin — are yet to be completely clarified.
    Notes: Zusammenfassung An 33 Patienten mit membranoproliferativer GN verschiedener Schweregrade konnte gezeigt werden, daß keine sicheren Beziehungen zwischen Ausmaß der glomerulären Veränderungen und dem Serum-Kreatininspiegel bestehen. Andererseits zeigen morphometrische Untersuchungen signifikante positive Korrelationen zwischen dem relativen Interstitiumvolumen und dem Serum-Kreatininspiegel. Der Kurvenverlauf entspricht am ehesten einer Exponentialfunktion (y=0,563·e 0,049x ,r=+0,87,p〈0,0001). Bei der membranoproliferativen GN, die allgemein als rein glomeruläre Erkrankung angesehen wird, müssen auch Veränderungen im Interstitium als eine Ursache der Nierensuffizienz in Betracht gezogen werden. Glomeruläre Schäden allein reichen zur Erklärung der beeinträchtigten Nierenfunktion nicht aus. Der pathophysiologische Mechanismus, der über eine — möglicherweise immunologisch bedingte — Verbreiterung des Niereninterstitiums zur Niereninsuffizienz führt, muß noch geklärt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 54 (1976), S. 75-81 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Membranoproliferative Glomerulonephritis ; Lipodystrophie ; nephritogener Faktor ; C3-Mangel ; Membranoproliferative glomerulonephritis ; Lipodystrophy ; Nephritogenic factor ; C3-deficiency
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The course of disease of a patient with membranoproliferative glomerulonephritis and partial lipodystrophy is described. The case is further characterized by a deficiency of C3 and of C3-activator, by normal values of C4, by evidence of the nephritogenic factor, by raised fibrin degradation products and by an unselective proteinuria. The course of the glomerulonephritis runs parallel to a pronounced susceptibility to infection (at first varicella, tonsillitis and measles, later pneumonia, meningitis, encephalitis and hepatitis). On account of a nephrotic syndrome and an initiative impairment of the renal function, a cytostatic treatment was begun, which although raising the C3 level, did not influence the further course of the disease. As the patient has a healthy identical twin sister without lipodystrophy, who shows no reduction in C3 and no nephritogenic factor, this case proves that these diseases are acquired and not genetically determined.
    Notes: Zusammenfassung Bei einer Patientin mit membranoproliferativer Glomerulonephritis und partieller Lipodystrophie konnte ein Mangel an C3 und C3-Aktivator bei normalem C4 nachgewiesen werden, sowie das Vorkommen des nephritogenen Faktors, vermehrte Fibrinspaltprodukte und eine unselektive Proteinurie. Der Verlauf der Glomerulonephritis wird durch eine erhebliche Infektneigung kompliziert (anfangs Windpocken, Tonsillitis, Masern, später Pneumonie, Meningitis, Encephalitis und Hepatitis). Wegen des nephrotischen Syndroms und beginnender Niereninsuffizienz wurde eine Cytostatika-Therapie begonnen, worauf zwar der C3-Gehalt anstieg, der Verlauf der Krankheit jedoch nicht beeinflußt wurde. Da die Patientin eine gesunde eineiige Zwillingsschwester ohne Lipodystrophie hat, die keine Verminderung der C3-Aktivität und keinen nephritogenen Faktor aufweist, beweist der vorliegende Fall, daß diese Krankheiten erworben und nicht genetisch determiniert sind.
    Type of Medium: Electronic Resource
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