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  • Strabismus surgery  (2)
  • Herzchirurgie  (1)
  • 1
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Anaesthesist 44 (1995), S. 755-760 
    ISSN: 1432-055X
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Erbrechen ; Strabismusoperation ; Propofol ; Halothan ; Droperidol ; Key words Vomiting ; Strabismus surgery ; Propofol ; Halothane ; Droperidol
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract Strabismus surgery in children is associated with a high incidence of postoperative nausea and vomiting (PONV). Methods. Ninety ASA class I and II children aged 6 to 16 years and scheduled for strabismus surgery were randomly assigned to one of the following groups: Group 1 (n=30): thiopentone 4–6 mg/kg i.v., halothane 0.8–1.5%, N2O―O2 2:1, no opioids, droperidol 75 μg/kg i.v.; Group 2 (n=30): propofol 2–3 mg/kg i.v., propofol 6–9 mg/kg·h, alfentanil 30 μg/kg·h, N2O-O2 2:1, no antiemetics; Group 3 (n=30): similar to group 2, but ventilation with air and O2 2:1. All patients were mechanically ventilated during anaesthesia and gastric contents were aspirated. Recovery scores were calculated for 2 h, emetic scores for 24 h postoperatively. Results. Emetic episodes during the first 24 h were recorded in 40% of group 1, 26.7% of group 2, and 40% of group 3 patients. The oculocardiac reflex occurred only in groups 2 and 3, but not in group 1 children. Recovery scores were significantly higher in groups 2 and 3 compared to group 1. Conclusions. In children undergoing strabismus surgery propofol/alfentanil anaesthesia without antiemetics may be equal or even superior to thiopentone/halothane anaesthesia combined with droperidol in terms of PONV and recovery from anaesthesia.
    Notizen: Zusammenfassung 90 Kinder der ASA-Klassen I und II im Alter zwischen 6 und 16 Jahren mit Strabismusoperation wurden randomisiert einer der folgenden Gruppen zugeteilt: Gruppe 1 (n=30): Thiopental 4–6 mg/kg i.v., Halothan (0,8–1,5%), N O, O 2 (2:1), Verzicht auf Opioide, Droperidol 75 μg/kg, Gruppe 2 (n=30): Propofol 2–3 mg/kg i.v., Propofol 6–9 mg/kg/h, Alfentanil 30 μg/kg/h, N 2O, O 2 (2:1), Verzicht auf Antiemetika und Gruppe 3 (n=30): Vorgehen wie in Gruppe 2, jedoch Beatmung mit Luft und O 2 (2:1). Obwohl die Kinder der Gruppe 2 keine Antiemetika erhalten hatten, erbrachen sie weniger häufig als diejenigen aus Gruppe 1 (26,7% vs. 40%), der Verzicht auf N 2 O in Gruppe 3 führte zu keiner Senkung der Erbrechenszahlen (40%). Patienten nach Propofol-/Alfentanilanästhesie hatten nicht nur weniger postoperatives Erbrechen, sondern auch günstigere Aufwacheigenschaften als diejenigen nach Thiopental-/Halothananästhesie.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 2
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Anaesthesist 45 (1996), S. 1085-1088 
    ISSN: 1432-055X
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Kehlkopfmaske ; Endotrachealtubus ; Erbrechen ; Halsschmerzen ; Strabismusoperation ; Key words Laryngeal mask ; Endotracheal tube ; Vomiting ; Sore throat ; Strabismus surgery
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract 100 ASA I and II children, aged 4 to 14 years, and scheduled for strabismus surgery, were randomly assigned to one of the following groups: group 1 (n=50): endotracheal tube, group 2 (n=50): laryngeal mask airway. Apart from airway management, the anaesthesiological procedures were identical in both groups: induction with 2–3 mg/kg propofol, 0.02 mg/kg alfentanil, 0.05 mg/kg vecuronium, and 0.01 mg/kg atropine. After endotracheal intubation or insertion of the laryngeal mask, anaesthesia was continued with 6–15 mg/kg·h propofol and 10–30 μg/kg·h alfentanil. All patients were ventilated with N2O/O2 (2:1). No antiemetics were given, gastric contents were not aspirated. Postoperative nausea and vomiting (PONV) were recorded by 24 h, the incidence of sore throats was recorded 8, 12, and 24 h post-operatively. Results. The incidence of PONV was higher in group 1 (vomiting 48% vs 32%), nausea 28% vs 16% n.s.). Group 1 children had a higher incidence of sore throats (20% vs. 12%, n.s.), of a “lump in the throat” (10% vs 4%, n.s.), hoarseness (24% vs 0%, p〈0.001) and dysarthria (10% vs 4%, n.s.). Conclusions. In children undergoing strabismus surgery, the laryngeal mask airway was superior to the endotracheal tube in terms of PONV and was associated with fewer local complications such as sore throat.
    Notizen: Zusammenfassung 100 Kinder der ASA-Klassen I und II im Alter zwischen 4 und 14 Jahren, die sich einer Strabismusoperation unterziehen mußten, wurden randomisiert einer der folgenden Gruppen zugeteilt: Gruppe 1 (n=50): Orotracheale Intubation, Gruppe 2 (n=50): Kehlkopfmaske. In beiden Gruppen wurde eine Propofol/Alfentanil-Anästhesie unter Beatmung mit N 2 O/O 2 (2:1) durchgeführt, auf Antiemetika wurde verzichtet. Erbrechen in den ersten 24 h postoperativ trat in Gruppe 1 häufiger auf als in Gruppe 2 (48% vs. 32%, n.s.), ebenso Übelkeit (28% vs 16%, n.s.). Die Symptome Halsschmerzen (18% vs 10%, n.s.), Kratzen im Hals (20% vs 12%, n.s.), Kloßgefühl (10% vs 4%, n.s.), Heiserkeit (24% vs 0%, p〈0,001) und Sprechschwierigkeiten (10% vs. 4%, n.s.) fanden sich in der Gruppe 1 häufiger als in Gruppe 2.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 3
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Anaesthesist 44 (1995), S. 116-118 
    ISSN: 1432-055X
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Swan-Ganz-Katheter ; Komplikationen ; Herzchirurgie ; Röntgendurchleuchtung ; Key words Swan-Ganz catheter ; Complications ; Cardiac surgery ; Fluoroscopy
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: A 58-year-old man, admitted with one-vessel coronary disease and aortic valve insufficiency, was scheduled for cardiac surgery. He underwent single coronary bypass grafting and aorta ascendens replacement by a composite graft. During surgery he was monitored by a Swan-Ganz catheter, which had been inserted uneventfully via the right internal jugular vein. Six hours after completion of surgery we were unable to remove this catheter. Fluoroscopy showed intracardiac entrapment of the catheter. Rethoracotomy was performed, revealing entrapment by a suture. The purse-string suture was released, and the catheter was withdrawn without resistance.
    Notizen: Zusammenfassung Bei einem 58jährigen Patienten wurden ein 1fach Koronarbypass und ein Aorta ascendens-Ersatz durch einen klappentragenden Conduit vorgenommen. Der vor dem Eingriff eingeschwemmte Swan-Ganz-Katheter ließ sich postoperativ nicht mehr entfernen. In der Röntgendurchleuchtung fand sich eine Bewegung der Herzsilhouette synchron zum Zug am Katheter. Als Ursache stellte sich eine intrakardiale Fixierung durch eine zu tief gefaßte Naht zur Versorgung der Vent-Einstichstelle heraus, die nach Rethorakotomie gelöst werden mußte. Der Katheter ließ sich danach problemlos entfernen.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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