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  • 1
    Electronic Resource
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    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 373 (1988), S. 91-96 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Intestinal anastomosis ; Sutureless anastomosis ; Breaking strength ; Bursting pressure
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Am Rattencolon, Kaninchencolon und Schweinedünndarm konnte nachgewiesen werden, daß eine Heilung von Darmanastomosen möglich ist, obwohl die initial adaptierende Naht nach einer Stunde entfernt wird. Durch invertierende Einzelknopfnähte (Jobert) werden die Darmenden zunächst adaptiert. Nach einer Stunde ist eine fibrinöse Verlötung der Darmwände eingetreten. Die invertierten Serosaflächen sind verklebt. Der Berstungsdruck weist am 1., 3. und 7. postoperativen Tag zwischen nahtfreier und Nahtanastomose keinen signifikanten Unterschied auf. Die Reißfestigkeit der Anastomose beträgt eine Stunde nach Entfernung der Fäden 19,5 ± 5,8 g = 0,19 N und 24 h nach Entfernungder Fäden80.5 g ± 9,5 g = 0,80 N. Art und Ausdehnung der Verwachsungen sind bei nahtfreien und genähten Anastomosen gleich. Im histologischen Bild zeigen Nahtanastomosen Nekroseareale, welche bei nahtfreien Anastomosen fehlen.
    Notes: Summary Healing of intestinal anastomoses was found to be effective in rat, rabbit and pig even after temporary approximation by sutures for one hour. Approximation of bowel segments was achieved by interrupted inverting sutures. After one hour a fibrinous connection of inverted serosa segments was to be observed. Bursting pressure was determined on the 1st, 3rd and 7th postoperative day. There was no significant difference between sutureless and regular anastomoses. Determination of breaking strength of approximated anastomoses one hour and twenty-four hours after removal of sutures was found to be 0.19 N and 0.8 N, respectively. Extent of adhesions was similar in conventional and sutureless anastomoses. Histologic analyses revealed areas of necrosis in sutured anastomoses, whereas in sutureless anastomoses no necrosis could be detected.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Liver metastases ; Embolization ; Ischemia ; Starch microspheres ; Lebermetastasen ; Embolisation ; Ischämie ; Stärkemikrosphären
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Ein neues Verfahren zur zeitlich kontrollierten prolongierten kompletten arteriellen Occlusion der Leber durch enzymatisch auflösbare Stärkemikrosphären (SPHEREX R) wurde entwickelt. Derzeit werden Occlusionszeiten von 180–240 min erzielt. Schmerzen und kardiopulmonale Veränderungen während der Embolisation machen eine Vollnarkose notwendig. Zeichen der ischämischen Leberschädigung waren transient. Einblutungen, Zusammenbruch der Tumorgefässver-sorgung und kurzfristige CEA Anstiege weisen auf die ischämische Tumorschädigung. Bei 9/13 (69%) mit nicht resektablen isolierten Lebermetastasen eines Colorectalcarcinoms zeigte sich in Kombination mit einer i.a. Chemotherapie (5-FU 30 mg/kg KG x5 alle 4 Wo.) eine Remission, darunter 2 Vollremissionen (mediane Überlebenszeit 16,5 + Mo.).
    Notes: Summary A new procedure to achieve prolonged, controlled, and complete temporary arterial occlusion of the liver using enzymatically degradable starch microspheres has been developed. At present, occlusion times of 180–240 min can be achieved. Median survival is 16.5 months. Pain and cardiopulmonary changes during embolization make intubation narcosis obligatory. Signs of ischemic liver damage were transient. Bleeding into the tumor, permanent breakdown of tumor vascularization and a short-term rise in the CEA level are signs of ischemic tumor damage. Nine of 13 patients with nonresectable liver metastases of colorectal origin showed a remission (2 CR) when treated in combination with i. a. 5 fluorourazil, 30/mg/kg body weight, x 5 every 4 weeks.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 3
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Pancreatitis ; Phospholipase ; Kallikrein ; Lymph ; Peritoneal exsudate
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Das klinische Bild der akuten Pankreatitis wird entscheidend durch die sekundäre Schädigung von Herz-Kreislauf-System, Lunge und Niere bestimmt. Ziel der vorliegenden Untersuchung war es, durch Messungen in venösem Pankreasblut, Pankreaslymphe und Peritonealexsudat die Kompartimente zu bestimmen, über die die systemischen Schädigungen vermittelt werden. An anästhesierten Schweinen wurden die systemischen, hämodynamischen Parameter durch gesteuerte Volumentherapie konstant gehalten. Die Schweine wurden randomisiert der Kontrollgruppe (n = 9) oder einer der Pankreatitisgruppen zugeteilt (jeweils n = 10). Die Pankreatitis wurde durch Infusion von freier Fettsäure in die Pankreasarterien (FFS) oder durch Infusion einer 5%igen Natrium-Taurocholat-Lösung retrograd in den Pankreasgang (NaT) ausgelöst. Nach Isolation des Pankreas wurde venöses Pankreasblut, Pankreaslymphe und Peritonealexsudat gewonnen und die Aktivität von Lipase, Phospholipase A und Plasmaprokallikrein sowie die Konzentration von Organkallikrein und Kininogen bestimmt. In beiden Pankreatitismodellen fand sich ein Anstieg der Enzymaktivitäten. Die höchsten Aktivitäten fanden sich im Peritonealexsudat (Phospholipase A nach 40 min: Kontrolle 10,0 U/1, NaT 72,2 U/1). In beiden Pankreatitismodellen fanden sich außerdem Hinweise für eine Aktivierung des Organkallikrein-Kinin-Systems durch den Anstieg der Organkallikreinkonzentration und den Abfall der Gesamtkininogenkonzentration. Die stärksten Veränderungen fanden sich wieder im Peritonealexsudat (Organkallikrein nach 40 min: Kontrolle 14,7 ng/ml, NaT 452 ng/ml).
    Notes: Abstract The clinical course of acute pancreatitis is strongly influenced by secondary cardiac, pulmonary and renal damage. The aim of the present study was to gather information about the compartment promoting the systemic damage. Therefore the activity of lipase, phospholipase A and plasmaprokallikrein and the concentration of tissue kallikrein and kininogen were measured in portal venous blood, pancreatic lymph and peritoneal exudate. Anaesthetized pigs were subjected to fluid resuscitation to keep systemic haemodynamic parameters constant. The pancreas was isolated in situ. The pigs were randomly assigned to a control group (n = 9) or one of the two pancreatitis groups (n = 10 each). Pancreatitis was induced by i.a. infusion of free fatty acid (FFS) or retrograde infusion of 5 % sodium taurocholate intraductally (NaT). In both pancreatitis groups the activity of lipase and phospholipase A increased. The most pronounced changes were seen in the peritoneal exsudate (phospholipase A activity 40 min after induction: control 10.0 U/1, NaT 72.2 U/1). In both pancreatitis groups there was evidence for activation of the tissue kallikreinkinin system in the form of an increase in the kallikrein concentration and a decrease in the kininogen concentration. Again the changes were most pronounced in the peritoneal exsudate (tissue kallikrein 40 min after induction: control 14.7 ng/ml, NaT 452 ng/ml).
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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