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  • Key words Cervical spine • Segmental range of motion • Reliability study • Functional radiographs  (1)
  • Klassifikation  (1)
  • Schlüsselwörter HWS • Segmentales Bewegungsausmaß• Reliabilität • Röntgenfunktionsaufnahmen  (1)
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  • 1
    ISSN: 1433-044X
    Keywords: Key words Cervical spine • Segmental range of motion • Reliability study • Functional radiographs ; Schlüsselwörter HWS • Segmentales Bewegungsausmaß• Reliabilität • Röntgenfunktionsaufnahmen
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die röntgenologische Funktionsuntersuchung der Halswirbelsäule (HWS) in Flexions- und Extensionsstellung wird zunehmend als Screeningverfahren zur Diagnostik segmentaler Funktionsstörungen eingesetzt. Ziel der vorliegenden Studie war, die Auswertmethode nach Penning zur metrischen Erfassung segmentaler Winkelgrade in der Sagittalebene auf Trennschärfe, Reliabilität und Anwendbarkeit zu überprüfen. Von 20 Patienten mit schmerzhafter Bewegungseinschränkung der HWS und von 20 beschwerdefreien Probanden wurden passiv gehaltene Röntgenfunktionsaufnahmen der HWS in Flexion und Extension angefertigt. Anhand dieser Röntgenbilder wurden die Winkelgrade der sagittalen segmentalen Beweglichkeit von 5 Ärzten im Blindverfahren ermittelt. Die statistische Auswertung erfolgte durch Vergleich der Mittelwerte im t-Test und durch Berechnung des Korrelationskoeffizienten r. Die Ergebnisse der Studie konnten zeigen, daß die von Penning vorgeschlagene Auswertmethode für die Segmente C 3/C 4 bis C 6/C 7 eine signifikante Unterscheidung zwischen Patienten und Probanden erlaubt (p K 0,05 und p K 0,01). Für die Übereinstimmung zwischen den 5 Untersuchern ergaben sich gute bis sehr gute Korrelationswerte (0,6 〈 r K 0,8 bzw. r 〉 0,8). Die ermittelten Meßwerte sind jedoch nur im Zusammenhang mit einer entsprechenden klinischen Symptomatik als „normal“ oder „funktionsgestört“ im Sinne einer segmentalen Hypo- bzw. Hypermobilität zu werten.
    Notes: Summary Functional radiographic analysis of the cervical spine in flexion and extension position is increasingly used as screening method for the diagnosis of segmental functional disorders. The objective of this study was to prove Penning's evaluation method for the metrical recording of segmental angles in the sagittal plane for selectivity, reliability and usability. Passive functional radiographs of the cervical spine in flexion and extension were taken of 20 patients with painful limitation of mobility of the cervical spine and 20 subjects, similar in sex and age, without complaints. The radiographs were duplicated. Five physicians measured the angles of segmental mobility in a blind study. Statistical analysis was conducted using the t-test and calculating the correlation coefficient “r”. The results of the study prove that the evaluation method by Penning shows a usable and, for segments C 3/C 4 to C 6/C 7, significant selectivity. The selectivity of p K 0.05 and p K 0.01 is sufficient to distinguish patients from healthy subjects. The correlation between the five reviewers showed good to very good results (0.6 〈 r K 0.8; r 〉 0.8). The measured values, however, have to be considered, in connection with the appropriate clinical symptoms, as still “normal” or “functionally disordered” in the context of segmental hypo- resp. hypermobility.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-2129
    Keywords: Schlüsselwörter Halswirbelsäulensyndrom (HWS-Syndrom) ; Diagnostik ; Klassifikation ; Key words Cervical spine syndrome ; Classification ; Diagnostic criteria
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Objectives. Pain and functional disorders of the neck are widely diagnosed as “cervical spine syndrome”. As this diagnosis is not able to sufficiently specify the different symptoms, a new classification with five pain syndromes, created empirically, was developed. The aim of this study is to evaluate the predictive values of the diagnostic criteria respectively clinical findings of patients diagnosed with cervical spine syndrome. Methods. Within the two year time frame of the study all patients diagnosed with “cervical spine syndrome”, which presented themselves at the clinic, were included. The statistic analysis was performed in multiple steps: univariate analyses, bivariate variable screening and the use of the logistic regression model. Results. Within two years 653 patients previously diagnosed as suffering from cervical spine syndrome presented at the clinic; 332 of them were included in the study. According to the diagnostic criteria they were attached to one of the five pain syndromes. The statistical analysis showed in 17 of 35 evaluated diagnostic criteria a significant association to one of the five subgroups of the cervical spine syndrome. Conclusion. The statistical analyses revealed significant associations between diagnostic criteria which were assessed by clinical examination and the five subgroups of the cervical spine syndrome. The identified predictors represent the typical syndrome-associated diagnostic criteria of a certain syndrome-subgroup.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung. Die Beschwerden des Halsbereichs, die in der Regel unter der Sammeldiagnose “Halswirbelsäulensyndrom” (HWS-Syndrom) subsumiert werden, wurden anhand einer empirisch entwickelten Klassifikation in 5 Syndromsubgruppen gegliedert. Die syndromspezifischen Diagnosekriterien wurden auf statistisch signifikante Assoziationen zu den jeweiligen HWS-Syndrom-Subgruppen untersucht. Methode. Innerhalb des Erhebungszeitraums von 2 Jahren wurden alle ambulanten Patienten der Klinik mit der Diagnose “HWS-Syndrom” in die Studie aufgenommen. Die statistischen Analysen erfolgten mittels univariater deskriptiver Analysen, bivariater Variablenvorauswahl und logistischer Regressionsmodelle. Ergebnisse. 332 der 653 Patienten mit der Zuweisungsdiagnose “HWS-Syndrom” konnten in die Studie eingeschlossen und entsprechend der diagnostischen Kriterien einer der 5 HWS-Syndrom-Subgruppen zugeordnet werden. Die statistische Analyse ergab bei 17 von insgesamt 35 untersuchten diagnostischen Kriterien eine signifikante Assoziation zu einer der 5 HWS-Syndrom-Subgruppen. Schlussfolgerung. Die statistischen Analysen zeigten, dass zwischen einer Reihe von Untersuchungsvariablen und den 5 HWS-Syndrom-Subgruppen signifikante Zusammenhänge bestehen. Die identifizierten Prädiktoren stellen die für ein bestimmtes HWS-Syndrom charakteristischen, syndromassoziierten diagnostischen Kriterien dar.
    Type of Medium: Electronic Resource
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