Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Surgical and radiologic anatomy 18 (1996), S. 147-150 
    ISSN: 1279-8517
    Keywords: Thyroid gland ; Thyroid arteries ; Lowest thyroid artery (a. thyroidea ima) ; Internal thoracic artery ; Variations
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé Au cours d'une dissection d'un sujet féminin de 89 ans les deux aa. thyroïdiennes inférieures, comme l'a. thyroïdienne supérieure gauche, étaient absentes tandis que l'a. thyroïdienne supérieure droite provenait de la portion terminale de l'a. carotide commune droite. Une grosse a. thyroidea ima naissait de l'a. thoracique interne gauche à hauteur du premier espace intercostal. Au dessus de ce niveau l'a. thoracique interne était de diamètre volumineux, pratiquement égal à celui de la portion latérale de l'a. subclavière. L'a. thyroidea ima remontait selon un trajet oblique et sinueux jusqu'à la glande thyroïde. Légèrement à gauche de la ligne médiane elle se divisait en deux branches. Toutes deux avaient un trajet contournant la face ventrale de la trachée avant de pénétrer dans la glande thyroïde. D'autres variations artérielles de moindre importance étaient également retrouvées dans ce cas unique. L'intérêt clinique découle de la localisation, du trajet et de la taille de l'a. thyroidea ima rapportée.
    Notes: Summary During routine dissection of an 89-year-old female donor both inferior thyroid aa. as well as the left superior thyroid a. were found to be absent, whereas the right superior thyroid a. came from the right common carotid. A large lowest thyroid a. rose from the left internal thoracic a. at the level of the first intercostal space. Up to this point the internal thoracic a. was of immense diameter, almost reaching that of the lateral part of the subclavian. The lowest thyroid a. ascended in an oblique and sigmoid course to the thyroid gland. Slightly left of the median line it bifurcated into two branches. Both had a winding course in front of the trachea before entering the base of the thyroid gland. Other arterial variations of minor significance were also observed in this unique case. The clinical impact lies in the localisation, course and size of the lowest thyroid a. reported.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 36 (1996), S. 971-980 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Schultergelenk ; Sonographie ; Subakromialsyndrome ; Rotatorenmanschette ; Impingement ; Key words Shoulder joint ; Sonography ; Subacromial syndrome ; Rotator cuff disease ; Impingement syndrome
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Sonography of the shoulder joint is a well-established technique in the hands of the experienced examiner, when using a standardized protocol. It has proved invaluable in assessing pathological soft tissue changes, especially after trauma. The static evaluation of anatomy and dynamic assessment of function are especially helpful in both preoperative staging and postoperative follow-up. The normal anatomy, examination techniques, including our own variations, and pathological conditions are discussed. The findings and various classifications of impingement syndrome, rotator cuff injuries, biceps tendon lesions and inflammatory changes are examined. Review of the major articles in the literature shows excellent correlation with our results, the overall sensitivity in the case of rotator cuff lesions being over 90 %. A well-performed ultrasound examination in most cases obviates the need for the more invasive arthroscopy and the more cumbersome and expensive MRI examinations.
    Notes: Zusammenfassung Der Stellenwert der Schultersonographie unter standardisierten Untersuchungsbedingungen und entsprechender Erfahrung des Untersuchers ist unbestritten. Insbesondere im Bereich der Traumatologie ist die Wertigkeit bei Rotatorenmanschettenläsionen mit entsprechendem operativem Korrelat statistisch gut abgesichert. Die Overall-Sensitivität bei Rotatorenläsion liegt heute bei ca. 95 %. Partielle und Totalrupturen der Rotatorenmanschette sowie das Impingementsyndrom fallen unter den Sammelbegriff Subakromialsyndrome und sind sonographisch sowohl in statistischer als auch dynamischer Untersuchungstechnik gut beurteilbar. Eine wesentliche Bedeutung hat die sonographische Normalwertbestimmung von Schulterweichteilen als metrisches Fundament zur Bewertung pathologischer Veränderungen. Ein definiertes Staging (prä- wie postoperativ) ermöglicht eine exakte Operationsplanung sowie eine genaue Therapiekontrolle. Die Beurteilung der Gleitlager als indirekter Hinweis auf Traumen bzw. bei entsprechender Klinik als Anhaltspunkt entzündlicher Veränderungen mit exsudativ proliferativen Gelenkergüssen oder im Rahmen der Tendinitis calcarea ist heute sonographischer Untersuchungsstandard. Die Indikation für andere Untersuchungsverfahren wie Arthroskopie, Kontrast-CT oder MRT ist dadurch zurückgedrängt.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...