ISSN:
1433-044X
Keywords:
Key words Femoral fracture • Fractures in children • Elongation of bone
;
Schlüsselwörter Femurfraktur • Frakturen im Wachstumsalter • Längenwachstum
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung Das Ziel der vorliegenden Arbeit ist die Untersuchung des Tibiawachstums nach stattgefundener Oberschenkelschaftfraktur im Wachstumsalter. Dazu konnten wir an 44 (32 männliche, 12 weibliche) Patienten (Alter zum Unfallzeitpunkt: 3–13, ? 7 Jahre) nach durchschnittlich 8 (5–15) Jahren eine Kontrolluntersuchung durchführen. Die radiologische Femur-, Tibia- und Beinlänge wurde in Beinganzaufnahmen vermessen und mit der unverletzten Gegenseite verglichen. Eine statistisch signifikante Häufung von Tibiaverlängerungen war bei Frakturen zu sehen, die in erheblicher Fehlstellung (mindestens 1 cm Verkürzung, Dislokation um mindestens halbe Schaftbreite, Achsenfehler von mehr als 10 °) verheilten (p = 0,003), sowie bei Frakturen bei denen während des Heilungsprozeßes Manipulationen (sekundäre Repositionsmanöver, Therapiewechsel oder Veränderungen am Extensionsgewicht) durchgeführt wurden (p = 0,007). Weiterhin wiesen alle 7 Patienten mit behandlungsbedürftigen Infekten an der Tibiakopfextension ein vermehrtes Wachstum der Tibia auf. Zwischen dem Tibiawachstum und dem Alter der Kinder zum Unfallzeitpunkt, der Frakturform, der Frakturlokalisation, sowie der angewandten Therapie wurde keine statistische Signifikanz gefunden. Als klinisch relevant werden die primäre, weitgehend anatomische Reposition, die Vermeidung von sekundären Manipulationen, sowie die Vermeidung eines Infekts an der Tibiakopfextension gewertet.
Notes:
Summary The aim of the present study is to investigate the growth of the tibia after femoral shaft fractures in children. We were able to follow up 44 patients (32 male and 12 female) after a mean of 8 years (range, 5 to 15 years). The age in the time of injury was 3 till 13 years (mean 7 years). The length of the femur, tibia and leg was measured on X-rays of the entire leg, and the measurements were compared with the contralateral side. A statistically significant number of tibial elongations were observed in fractures that had healed in considerable malalignment (at least 1 cm shortening, dislocation of at least a half of the breadth of the femoral shaft, angular deformity of more than 10 °) (p = 0.003) and in fractures that were subjected to manipulation (secondary reduction, change of treatment or traction weight) during the healing process (p = 0.007). Furthermore, all 7 patients who had infection requiring treatment at the tibial plateau extension had more pronounced tibial growth. No significant difference was found between tibial growth and the age of the child at the time of injury, the type of fracture, the location of fracture and the mode of treatment. The following factors were evaluated as being clinically relevant: primary, largely anatomic reduction, avoidance of secondary manipulation and prevention of infection at the tibial plateau extension.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001130050419
Permalink