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  • 1
    ISSN: 1433-044X
    Keywords: Key words Femoral fracture • Fractures in children • Elongation of bone ; Schlüsselwörter Femurfraktur • Frakturen im Wachstumsalter • Längenwachstum
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Das Ziel der vorliegenden Arbeit ist die Untersuchung des Tibiawachstums nach stattgefundener Oberschenkelschaftfraktur im Wachstumsalter. Dazu konnten wir an 44 (32 männliche, 12 weibliche) Patienten (Alter zum Unfallzeitpunkt: 3–13, ? 7 Jahre) nach durchschnittlich 8 (5–15) Jahren eine Kontrolluntersuchung durchführen. Die radiologische Femur-, Tibia- und Beinlänge wurde in Beinganzaufnahmen vermessen und mit der unverletzten Gegenseite verglichen. Eine statistisch signifikante Häufung von Tibiaverlängerungen war bei Frakturen zu sehen, die in erheblicher Fehlstellung (mindestens 1 cm Verkürzung, Dislokation um mindestens halbe Schaftbreite, Achsenfehler von mehr als 10 °) verheilten (p = 0,003), sowie bei Frakturen bei denen während des Heilungsprozeßes Manipulationen (sekundäre Repositionsmanöver, Therapiewechsel oder Veränderungen am Extensionsgewicht) durchgeführt wurden (p = 0,007). Weiterhin wiesen alle 7 Patienten mit behandlungsbedürftigen Infekten an der Tibiakopfextension ein vermehrtes Wachstum der Tibia auf. Zwischen dem Tibiawachstum und dem Alter der Kinder zum Unfallzeitpunkt, der Frakturform, der Frakturlokalisation, sowie der angewandten Therapie wurde keine statistische Signifikanz gefunden. Als klinisch relevant werden die primäre, weitgehend anatomische Reposition, die Vermeidung von sekundären Manipulationen, sowie die Vermeidung eines Infekts an der Tibiakopfextension gewertet.
    Notes: Summary The aim of the present study is to investigate the growth of the tibia after femoral shaft fractures in children. We were able to follow up 44 patients (32 male and 12 female) after a mean of 8 years (range, 5 to 15 years). The age in the time of injury was 3 till 13 years (mean 7 years). The length of the femur, tibia and leg was measured on X-rays of the entire leg, and the measurements were compared with the contralateral side. A statistically significant number of tibial elongations were observed in fractures that had healed in considerable malalignment (at least 1 cm shortening, dislocation of at least a half of the breadth of the femoral shaft, angular deformity of more than 10 °) (p = 0.003) and in fractures that were subjected to manipulation (secondary reduction, change of treatment or traction weight) during the healing process (p = 0.007). Furthermore, all 7 patients who had infection requiring treatment at the tibial plateau extension had more pronounced tibial growth. No significant difference was found between tibial growth and the age of the child at the time of injury, the type of fracture, the location of fracture and the mode of treatment. The following factors were evaluated as being clinically relevant: primary, largely anatomic reduction, avoidance of secondary manipulation and prevention of infection at the tibial plateau extension.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1433-0431
    Keywords: Key words Arthroscopic Bankart repair • Extra-articular fixation • Complications ; Schlüsselwörter Arthroskopischer Bankart • Extraartikuläre Fixierung • Komplikationen
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die arthroskopische extraartikuläre Bankart-Operation versucht die von Bankart beschriebene offene Technik zu imitieren. Um den vorderen unteren Pfannenrand zu erreichen wird ein vorderer unterer (transmuskulärer) Zugang benötigt. Über diesen werden dann mit einem kanülierten Refixationssystem von extraartikulär resorbierbare Implantate zur Refixierung des abgelösten Labrum-Kapsel-Komplexes eingebracht, wobei zusätzlich ein superomedialer Kapselshift durchgeführt werden kann. Von 257 Patienten mit traumatischer rezidivierender Schulterluxation wurden 177 Patienten ausschließlich mit dem Suretac-Instrumentarium in arthroskopischer extraartikulärer Technik operiert. Nachuntersucht wurden 165 Patienten mit einem Nachuntersuchungszeitraum von mindestens 18 Monaten. Mit dem Rowe-Score wurde das Resultat von 115 Patienten (69,7 %) als ausgezeichnet, von 18 Patienten (10,9 %) als gut, von 16 (9,7 %) Patienten als mäßig und von 16 Patienten (9,7 %) als schlecht beurteilt. Die schlechten Ergebnisse repräsentieren die Rezidive. Von 77 Patienten mit schulterbelastenden Sportarten (Überkopf-, Kampf-, Wurfsport) kehrten 46 Patienten (61 %) zu ihrer präoperativ durchgeführten Sportart zurück. Neben den Rezidiven wurden an postoperativen Komplikationen in 5 Fällen (3 %) eine allergische Reaktion auf das Implantat und in 6 Fällen (3,6 %) ein „Frozen shoulder“ gesehen.
    Notes: Summary The arthroscopic extraarticular Bankart procedure tries to imitate the open Bankart procedure. An anterior-inferior transmuscular approach through the subscapular muscle permits to implant self-locking tacks into the anterior inferior third of the glenoid rim. The extraarticular location of the implants makes a superomedial capsular shift possible, if required. A total of 257 arthroscopic repairs following traumatic recurrent anterior shoulder dislocation have been carried out between 1992 and 1996. 177 patients were treated only with bioabsorbable Suretac device. Clinical and radiological follow up was possible in 165 patients. According to the Rowe score 69,7 % were classified as excellent, 10,9 % as good, 9,7 % fair and 9,7 % poor. Postoperative complications: the recurrence rate was 9,7 %, allergic reactions representing a foreign body reaction to the synthetic material were seen in 5 cases (3 %) and a frozen shoulder in 6 cases 3,6 %). 61 % of the patients involved in overhead or contact sports returned to their preoperative sport activities.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Unfallchirurg 101 (1998), S. 461-467 
    ISSN: 1433-044X
    Keywords: Key words Talar fracture • Hawkins sign • ; Vascular impairment • Necrosis ; Schlüsselwörter Talusfraktur •„Hawkins-sign“• Durchblutungsstörung • Nekrose
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In einer retrospektiven Studie konnten 50 Talusfrakturen der Gruppe Marti 2, 3 und 4, die in den Jahren 1972–1993 behandelt wurden, anhand des radiologischen Verlaufs analysiert werden. Entsprechend unserer Auswertung ist das „Hawkins sign“ ein verläßliches Zeichen für die Vitalität des Taluskörpers. Durchblutungsstörungen zeigten sich bei den Marti 3 Frakturen in 51 %, bei den Marti 4 Frakturen in 100 %. Faktoren, die die Durchblutung günstig beeinflussen sind junges Patientenalter und die Begleitverletzung des Innenknöchels, wodurch das Deltaband und der R. deltoideus intakt bleiben. Eine lange Entlastungsdauer konnte lediglich in 1 Fall zur Verbesserung der Durchblutungssituation beitragen. Die Nekrosehäufigkeit liegt in unserem Patientengut bei den Marti 3 Frakturen bei 34 %, bei den Marti 4 Frakturen bei 54 %, sodaß die primär taluserhaltende Operation gefordert werden muß.
    Notes: Summary 50 patients following talar fractures type Marti 2, 3 and 4 during the years 1972–1993, could be analysed retrospectively. Evaluated factors effecting posttraumatic avascular necrosis of the body of the talus are: type of fracture, age of the patient, additional fracture of the medial malleolus and time of non weight bearing. The Hawkins sign is reliable to show vitality in the body of the talus. We could see vascular impairment in 51 % of all Marti 3 fractures and in 100 % of all Marti 4 fractures. Patients with a concomitant fracture of the inner malleolus showed positive influence on the blood supply of the talus. In this case the ligamentum deltoideum and the ramus deltoideus of the arteria tibialis posterior remained intact. In addition to this the prognosis was better in young patients. A long period of non weight bearing could not preserve vitality of the talus. Necrosis of the talus did only appear in 34 % of the Marti 3 and in 51 % of the Marti 4 fractures. This means that early anatomic reconstruction of the talus is necessary. Primary arthrodesis of the ankle joint and talectomie are not up to date.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1434-3924
    Keywords: Schlüsselwörter Komplikationen ; Fremdkörperreaktion ; Resorbierbare Implantate ; Arthroskopische Bankart-Operation ; Keywords Complication ; Adverse reaction ; Biodegradable implants ; Arthroscopic Bankart repair
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Arthroscopic Bankart repair is performed via an inferior transmuscular approach to reattach the torn labrum-capsule complex with biodegradable extra-articular implants (Suretac). An additional superior labrum or SLAP lesion is refixed with an intra-articular technique. Intra- and postoperative complications after arthroscopic stabilization of 170 patients with traumatic anterior instability or SLAP lesion were analyzed retrospectively. Intraoperative complications included breakage (1) and bending (3) of the guide wire, fracture (2), and loss (2) of implants. In one case, the head of the Suretac cut through the refixed labrum, and in seven cases a bulging out of the glenoid cartilage after implant insertion was seen. Eight patients suffered from a frozen shoulder postoperatively, caused by a foreign body reaction and synovitis, and required revision surgery. No patient with neurologic complications or infections was recorded. Arthroscopic treatment of this pathology is technically demanding and requires an experienced surgical team, as well as the knowledge of all possible complications. The failure rate can be lowered by paying attention to some guidelines (high flexible wires, 8-mm diameter Suretac, fixation steps under visualization). A higher incidence of adverse reactions with synovitis followed by adhesive capsulitis seems to be correlated to the biodegradable material, and isdifficult to avoid.
    Notes: Zusammenfassung Bei der arthroskopischen extraartikulären Bankart-Operation wird über einen vorderen unteren (transmuskulären) Zugang mit resorbierbaren Implantaten (Suretac) von extraartikulär die Refixation des abgelösten Labrum-Kapsel-Komplexes durchgeführt. Liegen zusätzlich eine Labrumläsion über der Inzisur oder eine SLAP-Läsion vor, werden diese von intraartikulär fixiert. Retrospektiv wurden 170 Patienten, die aufgrund einer traumatischen vorderen Schulterinstabilität oder SLAP-Läsion arthroskopisch operiert wurden, hinsichtlich intra- und postoperativer Komplikationen analysiert. An intraoperativen Komplikationen kam es zum Bruch (1) und Verbiegen (3) des Führungsstifts, zum Bruch (2) und Verlust (2) des Implantats, zum Durchschneiden des Suretackopfs (2) durch das Labrum-Kapsel-Gewebe, und in 7 Fällen traten Vorwölbungen des Pfannenknorpels bei der Implantation auf. Postoperativ kam es bei 8 Patienten zu einer reaktiven Synovitis mit nachfolgender ausgeprägter Schultersteife, die in 7 Fällen mit einer arthroskopischen Arthrolyse und in 1 Fall mit einer offenen Revision behandelt werden musste. In keinem Fall traten postoperativ Nervenläsionen oder ein Infekt auf. Intraoperativ kam es demnach 17-mal (10%) und postoperativ bei 8 Patienten (4,7%) zu Komplikationen. Die Durchführung dieser arthroskopischen Technik unter Verwendung des Suretacimplantats erfordert neben einem eingespielten Operationsteam das Wissen um alle möglichen intraoperativen Komplikationen und technischen Probleme, die sich bei Beachtung entsprechender Richtlinien (hochflexibler Stift, 8-mm-Suretac, Arbeiten unter Sicht) beherrschen lassen. Die Entwicklung einer reaktiven Synovitis mit nachfolgender Frozen shoulder ist wahrscheinlich implantatbedingt und daher schwer zu vermeiden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1433-044X
    Keywords: Schlüsselwörter Kreuzbandrekonstruktion ; Arthroskopischer vorderer Kreuzbandersatz ; Key words Arthroscopic reconstruction ; Anterior cruciate ligament
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: At the university hospital of emergency surgery in Innsbruck and at the emergency services department of the hospital in Schwaz, anterior cruciate ligament reconstruction was performed in 467 patients between January 1992 and September 1993. In 117 cases, a double semitendinous tendon was used as an autograft. A total of 60 of these patients were followed up at an average of 20 months (13 – 33) after reconstruction. The results were rated according to the OAK and the Tegner scores. Objective measurements of instability were carried out by a KT 1000 arthrometer. In addition, 21 patients underwent computer-interfaced dynometer testing using a Cybex 6000. Standardized loading of the thigh muscles was performed at angular velocities of 60°/s (3 repetitions) and 240°/s (30 repetitions); peak torques and total work were analyzed. The mean age was 23.5 years (17 – 55); 48 were male, 21 female. The main reasons for the ACL ruptures were sports injuries (51 cases). The patients were classified into three groups according to the data of the repair (group 1: reconstruction up to 1 week after trauma – 28 patients; group 2: reconstruction between the 2nd and 6th week after trauma – 15 patients; group 3: reconstruction 6 and more weeks after trauma – 26 patients). In group 1, additional ruptures of the menisci, lesions of the MCL, and chondromalacia were seen in 71.4%, in group 2 in 73.3% and in group 3 in 80.8%. The average rating in the OAK score was 90.16 points; 38 patients (55.70%) had excellent results, 18 (26.09%) were good, 9 (13.04%) were fair and 4 (5.80%) were poor. The Tegner activity score showed a reduction of 0.36 points on average. The largest amount of anterior translation was performed with the KT 1000 manual drawer test (2.29 mm on average compared with the contralateral side). Dynamometer testing showed a statistically significant difference in flexor and extensor mechanism (compared with the noninvolved side) in both peak torques and total work. A repeat arthroscopy became necessary in five cases: arthrofibrosis in three and incipient joint infection in two cases.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 36 (1996), S. 971-980 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Schultergelenk ; Sonographie ; Subakromialsyndrome ; Rotatorenmanschette ; Impingement ; Key words Shoulder joint ; Sonography ; Subacromial syndrome ; Rotator cuff disease ; Impingement syndrome
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Sonography of the shoulder joint is a well-established technique in the hands of the experienced examiner, when using a standardized protocol. It has proved invaluable in assessing pathological soft tissue changes, especially after trauma. The static evaluation of anatomy and dynamic assessment of function are especially helpful in both preoperative staging and postoperative follow-up. The normal anatomy, examination techniques, including our own variations, and pathological conditions are discussed. The findings and various classifications of impingement syndrome, rotator cuff injuries, biceps tendon lesions and inflammatory changes are examined. Review of the major articles in the literature shows excellent correlation with our results, the overall sensitivity in the case of rotator cuff lesions being over 90 %. A well-performed ultrasound examination in most cases obviates the need for the more invasive arthroscopy and the more cumbersome and expensive MRI examinations.
    Notes: Zusammenfassung Der Stellenwert der Schultersonographie unter standardisierten Untersuchungsbedingungen und entsprechender Erfahrung des Untersuchers ist unbestritten. Insbesondere im Bereich der Traumatologie ist die Wertigkeit bei Rotatorenmanschettenläsionen mit entsprechendem operativem Korrelat statistisch gut abgesichert. Die Overall-Sensitivität bei Rotatorenläsion liegt heute bei ca. 95 %. Partielle und Totalrupturen der Rotatorenmanschette sowie das Impingementsyndrom fallen unter den Sammelbegriff Subakromialsyndrome und sind sonographisch sowohl in statistischer als auch dynamischer Untersuchungstechnik gut beurteilbar. Eine wesentliche Bedeutung hat die sonographische Normalwertbestimmung von Schulterweichteilen als metrisches Fundament zur Bewertung pathologischer Veränderungen. Ein definiertes Staging (prä- wie postoperativ) ermöglicht eine exakte Operationsplanung sowie eine genaue Therapiekontrolle. Die Beurteilung der Gleitlager als indirekter Hinweis auf Traumen bzw. bei entsprechender Klinik als Anhaltspunkt entzündlicher Veränderungen mit exsudativ proliferativen Gelenkergüssen oder im Rahmen der Tendinitis calcarea ist heute sonographischer Untersuchungsstandard. Die Indikation für andere Untersuchungsverfahren wie Arthroskopie, Kontrast-CT oder MRT ist dadurch zurückgedrängt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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