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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Surgical and radiologic anatomy 18 (1996), S. 147-150 
    ISSN: 1279-8517
    Keywords: Thyroid gland ; Thyroid arteries ; Lowest thyroid artery (a. thyroidea ima) ; Internal thoracic artery ; Variations
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé Au cours d'une dissection d'un sujet féminin de 89 ans les deux aa. thyroïdiennes inférieures, comme l'a. thyroïdienne supérieure gauche, étaient absentes tandis que l'a. thyroïdienne supérieure droite provenait de la portion terminale de l'a. carotide commune droite. Une grosse a. thyroidea ima naissait de l'a. thoracique interne gauche à hauteur du premier espace intercostal. Au dessus de ce niveau l'a. thoracique interne était de diamètre volumineux, pratiquement égal à celui de la portion latérale de l'a. subclavière. L'a. thyroidea ima remontait selon un trajet oblique et sinueux jusqu'à la glande thyroïde. Légèrement à gauche de la ligne médiane elle se divisait en deux branches. Toutes deux avaient un trajet contournant la face ventrale de la trachée avant de pénétrer dans la glande thyroïde. D'autres variations artérielles de moindre importance étaient également retrouvées dans ce cas unique. L'intérêt clinique découle de la localisation, du trajet et de la taille de l'a. thyroidea ima rapportée.
    Notes: Summary During routine dissection of an 89-year-old female donor both inferior thyroid aa. as well as the left superior thyroid a. were found to be absent, whereas the right superior thyroid a. came from the right common carotid. A large lowest thyroid a. rose from the left internal thoracic a. at the level of the first intercostal space. Up to this point the internal thoracic a. was of immense diameter, almost reaching that of the lateral part of the subclavian. The lowest thyroid a. ascended in an oblique and sigmoid course to the thyroid gland. Slightly left of the median line it bifurcated into two branches. Both had a winding course in front of the trachea before entering the base of the thyroid gland. Other arterial variations of minor significance were also observed in this unique case. The clinical impact lies in the localisation, course and size of the lowest thyroid a. reported.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European radiology 10 (2000), S. 624-628 
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Key words: Hip, abnormalities – Acetabulum, anatomy – Osteochondritis (Osteochondrosis) dissecans
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. Ossicles located in the acetabular fossa may confuse diagnostic and therapeutic work-up. An accessory ossification centre may persist unfused as an os acetabuli centrale which is surrounded by intact hyaline cartilage representing an anatomic variant. Bone islands located in the pillars of the acetabulum can project into the acetabular fossa simulating acetabular ossicles. Osteochondrosis dissecans, posttraumatic articular bodies, degenerative disease and other rare lesions may be responsible for clinical symptoms and are of similar appearance than anatomic variants. Plain film radiography, X-ray tomography, CT and MRI are used to categorize these lesions. MRI is very valuable to assess cartilage integrity in a noninvasive way, but arthro-CT or arthro-MRI have to be used in unclear cases. Therefore the purpose of this presentation is to discuss the appearance, the possible etiology and the differential diagnosis of acetabular ossicles and how they can be evaluated to avoid an unnecessary arthrotomy.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Surgical and radiologic anatomy 16 (1994), S. 77-85 
    ISSN: 1279-8517
    Keywords: Axillary sonography ; Parasternal sonography ; Lymph nodes ; Breast cancer ; Local metastases
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé L'échographie des parties molles a acquis droit de cité comme complément utile des procédés classiques dans l'exploration des noeuds lymphatiques tributaires du sein. La méthode est largement utilisée, cependant aucune technique standardisée n'a été décrite qui permette d'étudier avec la même fiabilité la totalité des gites ganglionnaires. Nous avons exploré 50 sujets sains afin de préciser les plans de coupe les plus adaptés à la reconnaissance des repères anatomiques. L'appareil utilisé était un transducteur à balayage linéaire d'une fréquence de 7,5 MHz. Des coupes anatomiques ont été effectuées dans les mêmes plans, permettant d'identifier des détails intéressants. S'il fut facile d'individualiser tel ou tel repère anatomique en rapport avec les groupes ganglionnaires explorés, il fut par contre impossible de visualiser des noeuds normaux. La reconnaissance d'adénopathies ne semble donc possible que si les plans d'exploration sont strictement définis, et si l'examinateur est entrainé à l'identification topographique des différentes structures. En proposant un protocole d'exploration standardisé et en précisant certains repères anatomiques, le travail présenté ici se propose d'éviter quelques erreurs d'inter-prétation et d'augmenter la fiabilité de l'examen échographique. Les auteurs espèrent que ce protocole méthodique, économe en pertes de temps, facilitera le diagnostic d'adénopathies d'origine mammaire.
    Notes: Summary Sonography has been established as an important adjunct to current diagnostic techniques for the assessment of mammary lymph nodes. Although this method is widely used, no reproducible standard procedure which is equally applicable to the examination of all relevant lymphatic groups has been developed to date. Healthy subjects (n=50) were examined in an attempt at defining sonographic scanning levels for optimum visualization of anatomic reference landmarks. Images were acquired with a 7.5-MHz linear-array transducer. Anatomic cross-sections of the same level as imaged by sonography were used to identify important details. Unique structures close to the lymph nodes could be identified by sonography, it was not possible, however, to differentiate normal lymph nodes. The correct assessment of lymph drainage areas is therefore possible only if the sonographic level is clearly defined and if the examiner is familiar with the topographic relationships between the depicted structures. By presenting a reproducible examination technique as well as anatomic details, this study aims at avoiding false interpretations and increasing the efficacy of sonographic exploration. The authors believe that this simple and hardly time-consuming technique can contribute to a comprehensive evaluation of the lymph drainage areas of the breast.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Orthopäde 28 (1999), S. 822-832 
    ISSN: 1433-0431
    Keywords: Key words Carpus • Mineralisation • Ligamentous ; apparatus • Stability • Mobility ; Schlüsselwörter Carpus • Bandapparat • Mineralisierung • Stabilität • Mobilität
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Stabilität des Carpus wird vom exakten Zusammenspiel seiner knöchernen und ligamentären Elemente bestimmt. Als hauptsächliche und damit für die Gewebeanpassung verantwortliche Beanspruchung ist eine longitudinale Kompression anzusehen, wie sie durch den Zug der Unterarmmuskeln bei nahezu jeder stärkeren Aktivität entsteht. Durch die keilförmige Anordnung der Knochen der distalen Reihe wird die proximale Reihe einer Querdehnung ausgesetzt, die durch schräge radio- und ulnokarpale Bänder aufgenommen wird. Auch die Retinacula sind als zirkuläre Sicherung aufzufassen. Der Bandapparat wird hier aufgrund des Verlaufes der einzelnen Faserbündel in 3 Gruppen eingeteilt, wobei besonders auf die interossären Bänder Bezug genommen wird. Der zur Aufnahme der beträchtlichen statischen und dynamischen Kräfte notwendige Materialaufwand wird dadurch minimiert, daßüber die schräg zu den Bewegungsebenen eingestellten Faserbündel des komplexen Bandapparats der gesamte Carpus jeweils in den Kraftfluß einbezogen wird. Dies ist die Voraussetzung der weitgehenden Beweglichkeit der Handwurzel. Die strenge funktionelle Interaktion des differenzierten Bandapparats mit den knöchernen Elementen des Carpus bedingt allerdings, daß schon die Schädigung eines einzigen Elements schwerwiegende Folgen für die Stabilität des Gesamtkomplexes hat.
    Notes: Summary The stability of the carpus is determined by a precise interaction of the osseous and ligamentous elements. The main load of the carpus responsible for the adaptation of concerned tissues is a longitudinal compression caused by the force of the muscles of the forearm with their insertions to the metacarpus and fingers. As a consequence, the proximal row is distracted due to the wedge-shaped form of the hamatum together with the capitatum. It is the function of the mainly oblique orientated ligaments to take these transverse tensional forces, supported by the circular arrangement of the retinacula. Here, the ligaments are described in respect of their precise course into three groups. The distribution of material which is needed for bearing the enormous static and dynamic forces is minimised by the integration in a system of oblique fibre bundles which guaranties that all elements, osseous as well as ligamentous, are involved in the force distribution. This is the prerequisition for the minimalisation of osseous material. On the other hand, damage of only one element can cause severe consequences to the stability of the whole system.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 36 (1996), S. 971-980 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Schultergelenk ; Sonographie ; Subakromialsyndrome ; Rotatorenmanschette ; Impingement ; Key words Shoulder joint ; Sonography ; Subacromial syndrome ; Rotator cuff disease ; Impingement syndrome
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Sonography of the shoulder joint is a well-established technique in the hands of the experienced examiner, when using a standardized protocol. It has proved invaluable in assessing pathological soft tissue changes, especially after trauma. The static evaluation of anatomy and dynamic assessment of function are especially helpful in both preoperative staging and postoperative follow-up. The normal anatomy, examination techniques, including our own variations, and pathological conditions are discussed. The findings and various classifications of impingement syndrome, rotator cuff injuries, biceps tendon lesions and inflammatory changes are examined. Review of the major articles in the literature shows excellent correlation with our results, the overall sensitivity in the case of rotator cuff lesions being over 90 %. A well-performed ultrasound examination in most cases obviates the need for the more invasive arthroscopy and the more cumbersome and expensive MRI examinations.
    Notes: Zusammenfassung Der Stellenwert der Schultersonographie unter standardisierten Untersuchungsbedingungen und entsprechender Erfahrung des Untersuchers ist unbestritten. Insbesondere im Bereich der Traumatologie ist die Wertigkeit bei Rotatorenmanschettenläsionen mit entsprechendem operativem Korrelat statistisch gut abgesichert. Die Overall-Sensitivität bei Rotatorenläsion liegt heute bei ca. 95 %. Partielle und Totalrupturen der Rotatorenmanschette sowie das Impingementsyndrom fallen unter den Sammelbegriff Subakromialsyndrome und sind sonographisch sowohl in statistischer als auch dynamischer Untersuchungstechnik gut beurteilbar. Eine wesentliche Bedeutung hat die sonographische Normalwertbestimmung von Schulterweichteilen als metrisches Fundament zur Bewertung pathologischer Veränderungen. Ein definiertes Staging (prä- wie postoperativ) ermöglicht eine exakte Operationsplanung sowie eine genaue Therapiekontrolle. Die Beurteilung der Gleitlager als indirekter Hinweis auf Traumen bzw. bei entsprechender Klinik als Anhaltspunkt entzündlicher Veränderungen mit exsudativ proliferativen Gelenkergüssen oder im Rahmen der Tendinitis calcarea ist heute sonographischer Untersuchungsstandard. Die Indikation für andere Untersuchungsverfahren wie Arthroskopie, Kontrast-CT oder MRT ist dadurch zurückgedrängt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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