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  • 1
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Arteriovenöse Fistel ; A. vertebralis ; Duplexsonographie ; Endovaskuläre Embolisation ; Schwindel ; Key words Arteriovenous fistula ; Vertebral artery ; Duplex sonography ; Endovascular embolization ; Vertig
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Spontaneous or traumatic arteriovenous fistulae between vertebral artery and the surrounding venous plexus may cause vertebrobasilar hypoperfusion by steal effects. We report on a 71-year-old man presenting with vertigo. Duplex sonography revealed a vertebral arteriovenous fistula at the C4/5 level with the typical perivascular color Doppler artifact and hyperperfusion in the supplying arteries and draining veins. Angiography confirmed the findings; the consequently performed endovascular embolization using platin coils and silicon balloon removed the symptoms immediately. Ultrasonographic follow-up examinations within 5 months demonstrated the success of therapy showing only low-flow fistula yet. This case demonstrates that early detection of a vertebral arteriovenous fistula by duplex sonography is highly beneficial because efficient treatment modalities are available.
    Notes: Zusammenfassung Spontane oder traumatische arteriovenöse Fisteln zwischen der A. vertebralis und dem umgebenden Venenplexus können durch Steal-Effekte Schwindel und andere Symptome einer vertebrobasilären Mangeldurchblutung hervorrufen. Sie werden sehr selten diagnostiziert. Wir berichten über einen 71jährigen Patienten, der wegen Schwindels stationär untersucht wurde. Die Duplexsonographie ergab den Befund einer vertebralen arteriovenösen Fistel in Höhe C4/5 rechts mit dem typischen perivaskulären Farb-Doppler-Artefakt sowie Nachweis einer Mehrdurchströmung in den zuführenden Arterien und drainierenden Venen. Der Befund wurde angiographisch bestätigt. Die daraufhin durchgeführte endovaskuläre Embolisation mit Platin-Coils und Siliconballon beseitigte die Symptome schlagartig. Sonographische Kontrollen in den folgenden 5 Monaten bestätigten den Erfolg der Behandlung: die Fistel war zwar weiterhin nachweisbar, sie wies aber nur noch ein geringes Shuntvolumen auf. Der Fall zeigt den Wert der frühzeitigen sonographischen Diagnosestellung einer vertebralen arteriovenösen Fistel, da effektive Behandlungsmöglichkeiten zur Verfügung stehen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Nervenarzt 68 (1997), S. 139-146 
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Arteriovenöse Fistel ; Dura mater ; A. carotis externa ; Tinnitus ; Sonographie ; Key words Arteriovenous fistula ; Dura mater ; External carotid artery ; Tinnitus ; Sonography
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Cranial dural fistulae are rare; when they occur, it is usually difficult to detect them at an early stage. With a view to the question of possible progress in diagnosis we now report on seven patients with lateral dural fistulae fed by branches of the external carotid artery. The examination was carried out before selective arteriography using cw-Doppler sonography and colour coded duplex sonography in combination. Sonographic criteria for detection of hyperperfusion take account of flow velocity as well as pulsatility. In all cases hyperperfusion of the external carotid artery and the common carotid artery was detected. In most of these cases pathologic findings were also observed at the occipital artery, and more rarely in the contralateral external carotid artery or the ipsilateral vertebral artery, in addition. A possible source of error arising from confusion of blood vessels was present with the cw-Doppler sonography, but not for colour coded duplex sonography. Therefore, cranial dural fistulae characterized by a high shunt volume can be diagnosed correctly by indirect Doppler sonographic criteria using cw-Doppler and duplex sonography. Direct visualization of the fistula and its nidus requires additional selective arteriography, in the course of which endovascular embolization may be performed.
    Notes: Zusammenfassung Die kraniale Durafistel ist ein seltenes Krankheitsbild und wird nur in einem kleinen Teil der Fälle früh diagnostiziert. Zur Frage möglicher diagnostischer Fortschritte durch die Gefäßsonographie berichten wir über 7 Patienten mit lateralen Durafisteln und Zuflüssen aus der A. carotis externa. Die Untersuchung erfolgte vor der selektiven Arteriographie mit cw-Dopplersonographie und farbkodierter Duplexsonographie. Sonographische Kriterien zum Nachweis einer Mehrdurchströmung berücksichtigen die Höhe der Strömungsgeschwindigkeit und das Systole-Diastole-Verhältnis der Strompulskurven (Pulsatilität). In allen Fällen ließ sich eine Mehrdurchströmung der A. carotis externa und A. carotis communis nachweisen; meist fanden sich pathologische Befunde auch an der A. occipitalis, seltener an der kontralateralen A. carotis externa oder der ipsilateralen A. vertebralis. Eine Fehlermöglichkeit durch Verwechslung von Gefäßen ergab sich bei der cw-Dopplersonographie, nicht bei der farbkodierten Duplexsonographie. Danach sind kraniale Durafisteln, sofern das Shuntvolumen ausreichend hoch ist, mit indirekten dopplersonographischen Kriterien zu erkennen. Zur direkten Darstellung der Fistel und ihrer Zuflüsse ist eine superselektive Angiographie erforderlich, in deren Rahmen dann auch die endovaskuläre Embolisation durchgeführt werden kann.
    Type of Medium: Electronic Resource
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