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  • 1
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Computertomographie ; Spiral-CT ; Abdomen ; CT-Angiographie ; Key words Computed tomography ; Spiral CT ; Abdomen ; CT angiography
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Background: The advent of multidetector CT (MDCT) constitutes a quantum leap creating a wealth of new opportunities in medical imaging. However, while the basic principles of spiral CT still apply, we are now challenged to rethink our strategies in planning a CT study to take full advantage of the increased capabilities of MDCT. Materials and methods: We report here our preliminary experiences with MDCT for abdominal CT imaging within a 5-month period. During this time, suitable protocols for investigation of the abdomen using MDCT were developed. The capabilities of MDCT allow for tailoring dedicated CT protocols for routine applications as well as for biphasic liver studies and CT angiography of the aorta and abdominal vessels. Results: The speed of MDCT can either be used to reduce the time needed to cover a given volume, or to use narrower beam collimations to increase the resolution of detail along the z-axis and reduce volume averaging. Higher scan speed allows reduction of the amount of contrast material in vascular applications and suppression of motion artifacts. Higher spatial resolution with thinner collimations reduces volume averaging and improves the detection of small hepatic and pancreatic lesions. Detailed analysis of vascular structures and high-quality three-dimensional reformations become feasible. New problems arise from the large amount of data generated by MDCT. Conclusions: MDCT offers a wealth of new opportunities that help us to come to a fast and accurate diagnosis in suspected abdominal disease. Traditional indications for performing CT are reemphasized and new clinical applications can be exploited.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Mit der Einführung der Mehrzeilendetektor-CT (MDCT) in die klinische Praxis wird eine neue Dimension in der Volumenerfassung und der Orts- und Zeitauflösung in der CT erreicht. Die neuen technischen Möglichkeiten der MDCT erfordern jedoch eine Neudefinition von Untersuchungsstrategien um bestehende CT-Applikationen zu verbessern und neue Anwendungsbereiche zu erschließen. Material und Methode: Der klinische Nutzen der MDCT in der CT Diagnostik des Abdomens wurde in einem Zeitraum von fünf Monaten evaluiert. Geeignete Protokolle für die MDCT Untersuchung des Abdomens wurden entwickelt. Vorgestellt werden Strategien für Routineuntersuchungen, biphasische Oberbauchuntersuchungen und für die CTA der abdominellen Aorta und der abdominellen Gefäße. Ergebnisse: Die hohe Geschwindigkeit der MDCT kann dazu genutzt werden, gleiche oder größere Volumina in kürzerer Zeit zu untersuchen, oder um gleiche Volumina in vergleichbarer Zeit mit höherer Ortsauflösung zu akquirieren. Die höhere Scangeschwindigkeit erlaubt eine signifikante Kontrastmitteleinsparung bei Gefäßprotokollen und unterdrückt Bewegungsartefakte. Die höhere Ortsauflösung bei dünner Kollimation vermindert Teilvolumen-Artefakte und verbessert den Nachweis kleiner Läsionen der Leber und des Pankreas. Die detaillierte Darstellung der Gefäße und die Qualität dreidimensionaler Nachverarbeitungen wird erhöht. Durch den Einsatz der MDCT ergeben sich neuartige Probleme, insbesondere bei der Bewältigung der anfallenden großen Datenmengen. Schlußfolgerungen: Die Einführung der MDCT in die klinische Praxis eröffnet neue, bisher nicht gekannte Möglichkeiten für eine umfassende computertomographische Diagnostik. Traditionelle Einsatzgebiete der Computertomographie werden gestärkt und neue klinische Applikationen werden erschlossen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Computertomographie ; Mehrschicht-Computertomographie ; CT-Sellink ; Dünndarm ; Key words Small intestine ; Computer tomography ; Multislice computer tomography ; CT-Sellink
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Subject. Spiral Computer-Tomography (SCT) became an important supplement to the Sellink examination. Multi slice computer tomography (MSCT) achieves a z-axis resolution of 1–2 mm without considerable increase in the acquisition time. In this paper, examination technique in first clinical results of CT-Sellink examination with MSCT, including the 3D-reconstruction are presented. Materials and methods. The investigations were carried out with the Somatom Plus 4 Volume Zoom (Siemens, Forchheim) scanner. The following parameters were employed: 4 parallel detector ledges, collimation 4×1 mm, tube power 140 mA, tube voltage 120 kV, pitch 5 up to 6 mm, slice thickness 1 mm and 2 mm, reconstruction with 50% overlap. Via a duodenal tube, the small intestine was distended by means of 1.5 up to 2.5 l methyle-cellulose-suspension. The data were acquired 35 s after injection of 120 ml contrast media (Ultravist). Various methods of postprocessing were applied on a workstation. Results. As of yet, 16 patients were examined with MSCT-Sellink. In 4 cases pathological findings were detected with MSCT-Sellink, which were not recognized with X-ray Sellink. Conclusion. Due to high z-axis resolution and short acquisition time, the morphological details of the small intestine can be visualized utilizing MSCT-Sellink. The data set is well suited for 3D postprocessing. Improvement of diagnostic accuracy can be anticipated.
    Notes: Zusammenfassung Die Spiral-Computertomographie (SCT) hat neben der Untersuchung nach Sellink zunehmend an Bedeutung für die Diagnostik des Dünndarms erlangt. Die Mehrschicht-Computertomographie (MSCT) erreicht ohne wesentliche Verlängerung der Akquisitionszeit eine Ortsauflösung von 1 bis 2 mm in der z-Achse. Die Technik und ersten Ergebnisse der CT-Sellink-Untersuchung mit MSCT sowie die Möglichkeit der 3D-Nachverarbeitung sollen dargestellt werden. Die Untersuchungen wurden mit dem Gerät Somatom Plus 4 Volume Zoom (Siemens, Forchheim) durchgeführt. Folgende Parameter wurden bei der Akquisition und der Bildrekonstruktion verwendet: 4 parallele Detektorenleisten, Kollimation 4×1 mm, Ladungsmenge 140 mAs, Röhrenspannung 120 kV, Pitch 5 bis 6 mm, Schichtdicke 1 mm und 2 mm mit einem Inkrement von 0,5 mm und 1 mm. Der Dünndarm wurde über eine Duodenalsonde mit 1,5 bis 2,5 l Methylcellulosesuspension distendiert. Die Datenaufnahme erfolgte 35 s nach Injektion von 120 ml Ultravist 300 mit einem Fluß von 3 ml/s. Die rekonstruierten Bilder wurden anschließend an einer Workstation nachbearbeitet. Bisher konnten 16 Patienten nach der MSCT-Sellink untersucht werden, von denen 4 Patienten einen pathologischen Befund zeigten, der in keinem Fall mit der Sellink-Untersuchung diagnostiziert werden konnte. Die Dünndarmuntersuchung mit Hilfe der MSCT, gestattet, bedingt durch die hohe Ortsauflösung und kurze Akquisitionszeit, eine detailgenaue Darstellung des Dünndarms, die auch zur 3D-Nachbearbeitung genutzt werden kann. Eine Verbesserung der diagnostischen Treffsicherheit bei Dünndarmerkrankungen ist zu erwarten.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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