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    ISSN: 1435-1285
    Keywords: Key words Peripheral vascular complications — cardiac catheterization — percutaneous transluminal angioplasty ; Schlüsselwörter Periphere Gefäßkomplikationen — Herzkatheterisierung — perkutane transluminale Angioplastie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary We analyzed the incidence and management of major vascular complications at the arterial puncture site following diagnostic or interventional cardiac catheterization. 27387 cardiac catheterization procedures were performed for diagnostic (n = 19581) or interventional (n = 7806) purposed at our institution during a 7-year study period. A total number of 114 major vascular complications (0.42%) were identified. In 36 (0.13%) patients an arterial occlusion at the puncture site was detected, 34 patients (0.12%) had severe hematoma (blood transfusion or surgical repair necessary), 32 patients (0.12%) developed false aneurysms, 9 patients (0.03%( with av-fistulas and 3 patients (0.01%) had other complications. The following factors were predictive for a significant increase in the incidence of major vascular complications: Female gender, interventional catheterization using larger introducer sheaths and necessitating effective perioperative doses of heparine, and peripheral vascular disease. Operative repair was necessary in 62 patients (54%), 34 patients (30%) were treated conservatively. In 18 patients (17%) acute vascular occlusion could be managed by percutaneous transluminal balloon dilatation and intravascular thrombolysis of the obstructionn, in 3 patients additional stent-implantation was necessary in the presence of a large occlusive dissection. Overall the rate of clinically significant major vascular complications is low. In the future a greater number of vascular complications at the entry site for cardiac catheterization will be treated with nonoperative methods (e.g. manual compression of pseudoaneurysms or catheter-based techniques for recanalization of acutely occluded vessels).
    Notes: Zusammenfassung Wir analysierten die Inzidenz und Therapie aller in unserer Klinik aufgetretenen signifikanten lokalen Gefäßkomplikationen an der Punktionsstelle nach invasiver diagnostischer und interventioneller Herzkatheterisierung. Während eines 7jährigen Untersuchungszeitraums wurden 27387 Herzkatheteruntersuchungen durchgeführt, es handelte sich um 19581 diagnostische und 7806 interventionelle Herzkatheter. Insgesamt traten bei 114 der insgesamt 27387 Herzkatheterisierungen (0,42%) signifikante periphere lokale Gefäßkomplikationen auf. In 36 Fällen (0,13%) handelte es sich um arterielle Verschlüsse am Ort der Punktion, bei 34 Patienten (0,12%) um bedeutsame Hämatome an der Punktionsstelle (OP oder Bluttransfusion erforderlich), bei 32 Patienten (0,12%) um persistierende Pseudoaneurysmen, bei 9 Patienten (0,03%) um eine AV-Fistel und bei 3 Patienten (0,01%) um andere schwerwiegende Komplikationen. Lokale Gefäßkomplikationen waren deutlich häufiger bei Frauen als bei Männern nachweisbar, außerdem war nach interventioneller Kathetertherapie unter Verwendung großlumiger Schleusen mit der Notwendigkeit einer effektiven Heparintherapie die Häufigkeit von Komplikationen deutlich gegenüber rein diagnostischen Untersuchungen erhöht. Bei vorbestehender arterieller Verschlußkrankheit war die Häufigkeit eines lokalen Gefäßverschlusses erhöht. Eine operative Revision der Gefäßkomplikation war bei 62 Patienten (54%) notwendig, 34 Patienten (30%) wurden konservativ behandelt. Bei 18 Patienten (17%) konnte durch Kathetertechniken (PTA, lokale Lyse, Stent-Implantation) ein Gefäßverschluß eröffnet werden. Insgesamt ist die Inzidenz einer signifikanten lokalen Gefäßkomplikation nach Herzkatheteruntersuchung selten. Zukünftig werden diese vaskulären Komplikationen zunehmend auch durch konservative Maßnahmen (z.B. lolake Kompressionsbehndlung bei Pseudoaneurysmen) oder Kathetertechniken (vor allem zur Rekanalisation von arteriellen Verschlüssen) behandelt werden können.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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