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  • 1
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Transjugulärer intrahepatischer portosystemischer Stentshunt ; Komplikationen ; Sonographie ; Punktion ; gesteuerte ; Key words Transjugular intrahepatic portosystemic stentshunt ; Complications ; Ultrasound ; Guided puncture
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Successful completion of a transjugular intrahepatic portosystemic stentshunt (TIPSS) relies on knowledge of the individual hepatic vascular anatomy. The patients referred for TIPSS have an increased risk of contrast-medium-induced renal failure, and therefore the potential for a complete angiographic work-up during the procedure is limited. The same patient population also carries an increased risk of bleeding, which necessitates a rather accurate guiding technique for portal punctures. We have established transcutaneous sonographic guidance as a standard technique for transjugular portal puncture, reducing complication rates and intervention time. Competing imaging modalities for guidance are discussed.
    Notes: Zusammenfassung Die Anlage eines transjugulären intrahepatischen portosystemischen Stentshunts (TIPSS) setzt die Kenntnis der individuellen Lebergefäßanatomie voraus. Das bei dieser Patientengruppe erhöhte Risiko eines kontrastmittelinduzierten Nierenversagens limitiert die Möglichkeiten einer angiographischen Komplettdiagnostik während des Eingriffs. Das ebenfalls erhöhte Blutungsrisiko bei intraabdominellen Fehlpunktionen verlangt aber eine möglichst genaue Steuerung der Punktionsnadel. Wir haben durch Einsatz der transkutanen sonographischen Steuerung bei TIPSS die Eingriffszeiten und Komplikationsraten senken können. Steuerungsverfahren anderer Arbeitsgruppen werden im Vergleich vorgestellt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Pankreas ; Pankreaskarzinom ; Ultraschall ; Pankreastumoren ; Ultraschall ; Pankreastumoren ; Resektabilität ; Key words Pancreas ; Pancreatic carcinoma ; Pancreatic neoplasms ; Ultrasound ; Pancreatic neoplasms ; resectability
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: To evaluate a new ultrasonographic imaging technique of the pancreas (hydrosonography), based on a combination of chemical intestinal paralysis and water distension of the stomach and duodenum, regarding its significance for tumor detection, staging and assessment of tumor resectability. Material and methods: In an open prospective study 51 patients with suspected pancreatic neoplasm were examined between July 1995 and October 1995. The technique of hydrosonography included intravenous injection of 40 mg N-butylscopolaminiumbromid (Buscopan) and maximum gastric and duodenal wall distension by oral administration of an average of 1 l warm tap water (0.5–1.5 l). A detailed evaluation form was used to assess (1) overall imaging quality; (2) accuracy of identification of the pancreas in its various anatomic regions and of peripancreatic vessel structures relevant for resectability, such as splenic, superior mesenteric, and portal veins, celiac trunk, and superior mesenteric, splenic and hepatic arteries; and (3) tumor size, sonographic structure and level of organ and vessel infiltration. As gold standards for positive tumor detection and description, surgery and microscopic diagnosis were used, and for negative tumor detection, event-free survival of 6 months. Results: All examinations were diagnostic. Identification of the pancreas was complete in all 51 patients with an excellent overall imaging quality in 53 %. In 86 % of cases the various examined organ and vessel structures were depicted with either good or average imaging quality. In 48 of the 51 patients diagnosis positive for tumor or other organ pathology was made. A total of 16 pancreatic carcinomas and 5 benign tumors were diagnosed. Twenty-seven patients had pathology not related to a pancreatic neoplasm. For tumor detection, sensitivity was 82 % and specificity 100 %. For correct assessment of tumor resectability, sensitivity was 86 % and specificity 100 %. Conclusion: The new technique of hydrosonography combines the value of routine non-invasive abdominal ultrasound with increased sensitivity and specificity for tumor detection and assessment of resectability by improved imaging accuracy.
    Notes: Zusammenfassung Ziel: Beurteilung eines neuen Bildgebungsverfahrens basierend auf medikamentöser Darmparalyse und maximaler transoraler Wasserdistension von Magen und Duodenum zur Darstellung von Pankreastumoren einschließlich der Tumordetektionsrate und Genauigkeit der Resektabilitätsbeurteilung. Material und Methode: Zwischen Juli und Oktober 1995 wurden in einer offenen prospektiven Studie 51 konsekutive Patienten mit Verdacht auf Pankreastumor untersucht. Die Hydrosonographie wurde unter intravenöser Darmparalyse durch 40 mg Buscopan mittels durchschnittlich 1 l oral gegebenen warmen Leitungswassers durchgeführt. An Hand eines detaillierten Erhebungsbogens wurden folgende Punkte festgehalten und bewertet: 1. allgemeine Untersuchungsqualität; 2. Genauigkeit in der Darstellbarkeit des Pankreas in allen Regionen und der für Resektabilität relevanten peripankreatischen Leitgefäße, wie V. lienalis, mesenterica superior und portae, wie Art. lienalis, mesenterica superior und hepatica; 3. Tumorgröße, Echotextur, Organinfiltration. Ergebnisse: Alle 51 Untersuchungen waren diagnostisch verwertbar mit vollständiger Darstellbarkeit des Pankreas und einer sehr guten Bildgebungsqualität bei 53 %. Bei 86 % konnten die im Einzelnen untersuchten Gefäß- und Organstrukturen mit befriedigender oder guter Qualität dargestellt werden. Bei 48 der 51 Patienten wurde eine positive Diagnose erbracht: davon ergab sich bei 16 der Verdacht auf ein Pankreaskarzinom und bei 5 auf einen benignen Tumor des Pankreas. Bei den übrigen 27 Patienten fanden sich pathologische Befunde ohne direkte Beziehung zum Pankreas. Für die Tumordetektion ließ sich eine Sensitivität von 100 % und eine Spezifität von 86 % ermitteln. Für die korrekte Beurteilung der Tumorresektabilität betrug die Sensitivität 82 % und die Spezifität 100 %. Schlußfolgerungen: Die Vorteile der Sonographie nutzend erbringt die unter Hydrobedingungen durchgeführte Untersuchung des Pankreas eine deutliche Steigerung von Sensitivität und Spezifität bei der Detektion und Resektabilitätsbeurteilung von Pankreastumoren nur bei einem Minimum an Mehraufwand.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 37 (1997), S. 62-73 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Maligne Lymphome im Kindesalter ; Sonographie ; Indikationen ; Befunde ; Differentialdiagnose ; Key words Malignant lymphoma in childhood ; Ultrasound ; Indications ; Findings ; Differential diagnosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The sonographic diagnosis of malignant lymphoma in childhood is described. Malignant lymphomas are sonographically relatively uniform: initial enlargement of the lymph nodes and organs involved and disturbance of normal echo texture by mainly hypoechoic lesions can be found. Generally, four sonographic patterns of infiltration are described: diffuse, small nodular, large nodular and bulky type. Secondary, tumor-related or inflammatory complications (e. g. dislocation or compression of vessels, thoracic inlet syndrome, venous thrombosis, ileus, urinary retention, abscess and effusion) can be sonographically evaluated. Response to therapy correlates with normalization of size and echo texture and recovery from tumor-related complications. Differential diagnosis with ultrasound is based on the topographic distribution and echo pattern of infiltration and, with certain restrictions, on the echogenicity of lesions and perfusion feasible with Doppler sonography. The primary diagnosis has to be established histologically.
    Notes: Zusammenfassung Die Ultraschalldiagnostik maligner Lymphome im Kindesalter wird beschrieben. Lymphatische Sytemerkrankungen des Kindes sind sonographisch relativ einheitlich: initial finden sich Lymphknoten- und Organvergrößerungen, sowie Störung der normalen Echotextur meist in Form von hypoechogenen Läsionen. An den parenchymatösen Organen werden sonographisch im wesentlichen 4 Infiltrationsmuster beobachtet: diffus, klein-nodulär, groß-nodulär und der „Bulcky-Typ“. Sekundäre, tumor- oder entzündungsbedingte Komplikationen (Gefäßkompression, Einflußstauung, Thrombose, Ileus, Harntransportstörung, Abszesse, Ergüsse) sind sonographisch erfaßbar. Ein Therapieerfolg ist im Ultraschall an der Normalisierung der Lymphknoten- und Organgröße, der Rückkehr der normalen Organechogenität und der Rückbildung tumor- bzw. entzündungsbedingter Komplikationen erkennbar. Differentialdiagnostische Hinweise ergeben sich aus dem topographischen Verteilungsmuster und dem sonographischen Erscheinungsbild der Läsionen, sowie unter gewissem Vorbehalt anhand der Echogenität und der dopplersonographisch analysierbaren Durchblutungsverhätnisse. Die primäre Diagnose ist immer histologisch zu sichern.
    Type of Medium: Electronic Resource
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