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  • 1
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Operability ; Complications ; Survival rates ; Operabilität ; Komplikationen ; Überlebenszeiten
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Von 1732 Patienten konnte bei 95 % das weitere Schicksal geklärt werden. Verhältnis Männer: Frauen war 7:1, der Altersgipfel lag im 7. Lebensjahrzehnt. 80 % waren Raucher, 64 % primär und 4 nach Probethorakotomie inoperabel. Die postoperative Letalität betrug 8,2 %, 3 Bronehusfisteln und 17 Pleuraempyeme komplizierten den Verlauf. 45,5 % der Operierten ohne LK.-Metastasen und 14,7 % mit LK.-Metastasen überlebten 5 Jahre. 86 % von 242 nicht operierten Patienten mit einem kleinzelligen Carcinom starben im ersten Jahr nach Entlassung. Nur 1,2% überlebten 5 Jahre.
    Notes: Summary 95 % of 1732 patients were followed up. The proportion of men to women was 7:1, most patients being about 70 years old. 80 % of the patients smoked; 64% were considered inoperable when first seen and 4 were found to be incurable at operation. 8.2 % died postoperatively; 3 bronchopleural fistulas and 17 pleural empyemas complicated recovery. 5-year-survival of operated patients without lymph node involvement was 45.5 %, with lymph node metastasis 14.7 %. 86 % of 242 non-operated patients with oat cell carcinoma died within the first year after hospital discharge. Only 1.2 % survived 5 years.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 370 (1987), S. 251-258 
    ISSN: 1435-2451
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 355 (1981), S. 637-637 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Autologous bone graft ; Chronic osteomyelitis ; Offene Spongiosaplastik ; Chronische Osteomyelitis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In der Therapie der chronischen Osteomyelitis stellt das Nebeneinander von Haut-Weichteil-und Knochendefekt ein komplexes Problem dar. Nach Burri besteht nur bei der Transplantation autologer Spongiosa die Möglichkeit, ein infiziertes Lager mit intaktem Knochen zu beleben. Die Verpflanzung von Spongiosa ohne vorherigen Weichteilverschluß hat sich bei uns in der Behandlung von 40 Fällen als einfaches und zuverlässiges Verfahren bewährt. Dreimal war bei ausgedehnten Knochendefekten eine Zweittransplantation erforderlich.
    Notes: Summary The combination of skin, soft tissue, and bone defects presents a complicated problem in treating chronic osteomyelitis. Burri has described the survival of autologous bone grafts in infected bone. In our experience with 40 cases, bone grafting without previous soft tissue closure has been a simple and reliable procedure. On three occasions, extensive bone defects necessitated a second graft. Two plastic surgery procedures were performed to correct unstable scars.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 373 (1988), S. 248-255 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Jejunal catheter ; Esophagectomy ; Postoperative enteral alimentation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In einer prospektiven, randomisierten Studie wurde bei 40 Patienten mit Oesophagusresektion die totale parenterale Ernährung der frühen postoperativen enteralen Ernährung gegenübergestellt. Neben mechanischen Problemen des Jejunalkatheters zeigten sich abdominelle Komplikationen (Meteorismus, Distension), die in einem Drittel der Fälle zum Abbruch der enteralen Nährstofzufuhr führten. Die Einschränkung der Aussagekraft der abdominellen Sonographie — heute ein oft entscheidendes Diagnosticum der postoperativen Phase — kommt als weiterer schwerwiegender Nachteil hinzu, so daß bei einer in allen Parametern fehlenden eindeutigen Überlegenheit gegenüber der parenteralen Ernährung der Einsatz dieser Methode in der frühen postoperativen Phase nicht mehr gerechtfertigt erscheint. Dagegen bewährt sich der Jejunalkatheter als späterer (eine Woche bis Monate) jederzeit in Gang zu bringender direkter Zugangsweg zum Intestinum, weshalb seine Einlage bei Oesophagektomie und Gastrektomie an unserer Klinik zum Routinevorgehen geworden ist.
    Notes: Summary In a prospective randomized study, total parenteral alimentation was compared with early postoperative enteral alimentation in a group of patients who had undergone esophageal resection. In addition to mechanical problems with the jejunal catheter abdominal complications arose during enteral alimentation (meteorism, distension), leading to discontinuation in one-third of cases. The limited prognostic value of ultrasound examination of the abdomen — now often used postoperatively as a decisive aid to diagnosis — is a further serious disadvantage; overall, since there are no particulars in which enteral alimentation can be shown to be superior to parenteral alimentation, it no longer seems justified in the early postoperative phase. The jejunal catheter has, however, proved its worth as a means of direct access to the intestine that can be exploited any time after the initial postoperative period (a week to some months after surgery). For this reason we now insert a jejunal catheter routinely following esophagectomy or gastrectomy.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 358 (1982), S. 498-498 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Gastric cancer ; Perforation ; Magencarcinom ; Perforation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 4–5 % aller Patienten mit einem Magencarcinom kommt es zur Tumorperforation. Eine exakte präoperative Diagnose wird nur selten gestellt. Bei fehlender histologischer Abklärung von kleinen perforierten Carcinomen kann die maligne Erkrankung übersehen werden. Die Hälfte aller Patienten ist vor dem Perforationsereignis wegen des schlechten Allgemeinzustandes bettlägerig. Die in den meisten Fällen (n = 190) angewendeten Operationsverfahren sind die übernähung und die primäre Resektion. 80 % der übernähten Patienten überleben den Eingriff nicht. Demgegenüber weist die primäre Resektion wesentlich günstigere Ergebnisse auf.
    Notes: Summary Of all patients with a gastric cancer, 4 %–5 % suffer a perforation. Only rarely is there an exact preoperative diagnosis. Without a frozen section of small perforated cancers, the malignancy can easily be overlooked. Half the patients with a perforation are confined to bed before perforation is diagnosed because of their bad general state. The operations used in most cases are primary closure and primary resection. Of the patients with the primary closure, 80 % do not survive the perforation. Primary resections, on the other hand, produce much better results.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 355 (1981), S. 499-499 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: External fixation ; Fixateur externe
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die guten Ergebnisse nach konservativer Behandlung verschiedener Frakturformen an der oberen Extremität sowie die breiten Anwendungsmöglichkeiten der Osteosyntheseverfahren sind Gründe dafür, daß der Fixateur externe in unserem Krankengut der Jahre 1971–1979 nur bei weniger als 1 % der Frakturen an der oberen Extremität im Sinne eines Ausweichverfahrens zur Anwendung kam. Besonders bei septischen Problemfällen, ungünstigen offenen Frakturen, Frakturen in Verbindung mit Verbrennungen und bei plastischen Maßnahmen über Frakturen oder Gelenken, sollten die Möglichkeiten der Fixateur externe genutzt werden.
    Notes: Summary Because of the good results obtained by conservative management or internal fixation of upper limb fractures, external fixation was used only in the 1 % of patients treated by us from 1971 to 1979 with fractures unsuitable for treatment by the first two methods. It was particularly suitable for cases with problematic infection, complicated open fractures, fractures connected with burns, and for plastic surgery procedures providing skin cover for fractures or joints.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 358 (1982), S. 509-509 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Decubital ulcer ; Conservative surgical therapy ; Decubitalulcera ; konservative Therapie ; Lappendeckung
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Decubitalgeschwüre finden sich als Komplikation bei sogenannten Dauerliegern und nach Strahlenbehandlung. Eine konservative Behandlung ist zeitaufwendig und meist erfolglos. Zur Sanierung steht allein die chirurgische Deckung im Vordergrund. Über dem Kreuz- und Sitzbein sowie über dem großen Rollhügel können cutane, fasciocutane und musculocutane Lappen zur Deckung aus der Umgebung benutzt werden. Die Möglichkeiten der Verschiebeschwenklappen, Rotationslappen, VY-Plastiken und gestielten Lappen werden aufgezeigt. Mißerfolge entstehen durch ungenügende Sanierung des Wundgrundes.
    Notes: Summary Decubital ulcers are complications resulting from long hospitalisation of bed-ridden patients and radio-therapy. Conservative treatment normally takes a long time or is not successful. The best form of treatment therefore is surgery. In the sacral, ischial and trochanteric areas cutaneous, fasciocutaneous and myocutaneous flaps are available. The potentials of transposition flaps, rotation flaps, V-Y flaps and pedicle flaps are discussed. Defects with insufficiently cleaned wound areas cannot be covered successfully.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 8
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Operability ; Complications ; Survival rates
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Von 1732 Patienten konnte bei 95 % das weitere Schicksal geklärt werden. Verhältnis Männer: Frauen war 7:1, der Altersgipfel lag im 7. Lebensjahrzehnt. 80% waren Raucher, 64% primär und 4 % nach Probethorakotomie inoperabel. Die postoperative Letalität betrug 8,2 %, 3 Bronchusfisteln und 17 Pleuraempyeme komplizierten den Verlauf. 45,5 % der Operierten ohne LK.-Metastasen und 14,7 % mit LK.-Metastasen überlebten 5 Jahre. 86% von 242 nicht operierten Patienten mit einem kleinzelligen Carcinom starben im ersten Jahr nach Entlassung. Nur 1,2 % überlebten 5 Jahre.
    Notes: Summary Of 1732 patients, 95 % were followed up. The proportion of men to women was 7:1, most patients being about 70 years old. Eighty percent of the patients smoked, 64 % were considered inoperable when first seen, and 4 % were found to be incurable at the time of surgery. Postoperative deaths were 8.2 %; 3 bronchopleural fistulass and 17 pleural empyemas complicated recovery. Of those patients operated on without lymph node involvement, the 5-year survival rate was 45.4 %, with lymph node metastasis 14.7 %. Of 242 patients with oat cell carcinoma who were not operated on, 86 % died within the first year after hospital discharge. Only 1.2 % survived 5 years.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 374 (1989), S. 25-31 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Esophageal carcinoma ; Malnutrition ; Esophageal resection ; Risk factors
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In einer prospektiven Untersuchung von 60 Patienten mit Oesophagus-carcinom wurde der Ernährungsstatus anhand anthropometrischer, laborchemischer und immunologischer Daten bestimmt. Nach dem Vorschlag von Gofferje und Fekl wurde jeder Einzel-parameter entsprechend seiner Minderung in 10%-Stufen gewertet und mit einer linear ansteigenden Punktezahl belegt; die Summe aller 11 Einzelwerte gilt als Maß zur Beurteilung einer bestehenden Malnutrition. Als zweites Verfahren zur Einschätzung des Ernährungsstatus wurde der PNI (prognostic nutrition index) nach Buzby und Mullen verwendet. Sowohl Score als auch Index wurden in Beziehung gesetzt zu schwerwiegenden postoperativen Komplikationen (Wundheilungs-störung, Sepsis, Organinsuffizienz, Tod). Das Ergebnis zeigt, daß eine präoperative Risikoabschätzung aufgrund von Ernährungsparametern allein nicht möglich war. Grund hierfür ist wahrscheinlich der in den meisten Fällen noch zufriedenstellende Ernährungszustand, so daß die davon ausgehende Risikobelastung zu gering war. Deshalb erscheint auch eine routinemäßige operationsvorbereitende Ernährungstherapie nicht gerechtfertigt.
    Notes: Summary In a prospective study including 60 patients with esophageal carcinoma the nutritional status was evaluated by means of anthropometric, biochemical and immunological data. As a first measure of malnutrition the diminuation of each single parameter was estimated in a 10%-scale, according to this a linear rising number of points given and the sum for all 11 parameters expressed as a score (Gofferje and Fekl). Second the nutritional status was judged by the prognostic nutritional index (Buzby and Mullen). Both score and index were correlated with serious postoperative complications (wound infection, anastomotic leakage, sepsis, organ failure, death). The results show that it was not possible to assess the risk of esophagectomy preoperatively on the ground of nutritional parameters solely. The reason could be that the nutritional status was rather normal in most cases and its risk burden therefore low. In conclusion performing preoperative nutritional therapy routinely seems not to be justified.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 10
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Energy expenditure ; Abdominal surgery ; Indirect calorimetry ; Postoperative nutrition
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Nach großen abdominalchirurgischen Eingriffen ist der Energiebedarf frühoperativ um 30% and spätpostoperativ um 50%, bezogen auf den nach Harris-Benedict ermittelten basalen Energiebedarf, erhöht. Der Vergleich der indirekt calorimetrischen Meßwerte mit den Schätzwerten nach der Harris-Benedict-Formel zeigt für spätpostoperative Patienten eine gute Übereinstimmung (Korrelationskoeffizient r=0,76). Ähnlich genaue Angaben lassen sich auch mit einer einfachen Multiplikation des Körpergewichtes mit dem Faktor 30 erzielen. Eine aufgetretene Sepsis steigert den postoperativen Energiebedarf nicht erheblich, die Korrelation zwischen Messung und Schätzung ist jedoch gering. Eine einstiindige Meßdauer hat sich in unserer Meßserie als ausreichend genau erwiesen, wie auch der Vergleich mit Ergebnissen zeigt, die unter Verwendung von doppelt markiertem radioaktiven Wasser gemacht wurden.
    Notes: Summary Energy requirement after major abdominal operations, as calculated according to the formula for basic energy expenditure by Harris-Benedict, was increased by 30% in the early and by 50% in the late postoperative period. Correlation of these calculated values to measurements by indirect calorimetry was good. Even more simply a good estimation of caloric requirements can be obtained by multiplication of the body weight with a factor 30. The development of septic complications does not increase considerably postoperative energy expenditure, however, the correlation between measured and estimated values becomes poor. As supposed from isotope studies measuring gas exchange for indirect calorimetry for one hour provides sufficiently stable results.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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