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  • 1
    Electronic Resource
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    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 358 (1982), S. 498-498 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Gastric cancer ; Perforation ; Magencarcinom ; Perforation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 4–5 % aller Patienten mit einem Magencarcinom kommt es zur Tumorperforation. Eine exakte präoperative Diagnose wird nur selten gestellt. Bei fehlender histologischer Abklärung von kleinen perforierten Carcinomen kann die maligne Erkrankung übersehen werden. Die Hälfte aller Patienten ist vor dem Perforationsereignis wegen des schlechten Allgemeinzustandes bettlägerig. Die in den meisten Fällen (n = 190) angewendeten Operationsverfahren sind die übernähung und die primäre Resektion. 80 % der übernähten Patienten überleben den Eingriff nicht. Demgegenüber weist die primäre Resektion wesentlich günstigere Ergebnisse auf.
    Notes: Summary Of all patients with a gastric cancer, 4 %–5 % suffer a perforation. Only rarely is there an exact preoperative diagnosis. Without a frozen section of small perforated cancers, the malignancy can easily be overlooked. Half the patients with a perforation are confined to bed before perforation is diagnosed because of their bad general state. The operations used in most cases are primary closure and primary resection. Of the patients with the primary closure, 80 % do not survive the perforation. Primary resections, on the other hand, produce much better results.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    Electronic Resource
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    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 349 (1979), S. 619-619 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Bowel sounds ; Intestinal motility ; Postoperative intestinal atony ; Darmgeräusch ; Darmmotilitdt ; Postoperative Darmatonie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Zwischen elektromyographischen Ableitungen der Darmwand und Darmgeräuschen ist, wie wir in einigen Versuchen zeigen konnten, eine Korrelation nachweisbar. Damit werden Darmgeräusche zu leicht meßbaren Parametern der Darmmotilität. In einigen experimentellen Untersuchungen konnte aufgrund der Darmgeräuschanalyse gezeigt werden, daß die postoperative Darmatonie mittels medikamentöser Behandlung (Dihydergot, Prostigmin) verkürzt werden kann. Bei klinischen Messungen wurden entsprechende Ergebnisse erhalten.
    Notes: Summary It was demonstrated in experimental studies that there is a correlation between intestinal EMG and bowel sounds. Therefore the measured bowel sounds indicate the state of intestinal motility. In an experimental study the analysis of bowel sounds showed that postoperative intestinal atony is shortened by drug treatment (Dihydergot, Prostigmin). Clinical data corroborate these results.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 3
    Electronic Resource
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    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 358 (1982), S. 500-500 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Gastric cancer ; Subtotal resection ; Gastrectomy ; Magencarcinom ; subtotale Resektion ; Gastrektomie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Vom 1. 1. 1970 bis 31. 12. 1981 wurden am Klinikum rechts der Isar 711 Patienten wegen eines Magencarcinoms behandelt. 62,5 % wurden reseziert subtotal und total in gleicher Häufigkeit: Die FünfJahres-Überlebensrate insgesamt betrug 19 %, bei den kurativ resezierten 35 %, bei den palliativ resezierten nur 3 %. Die Fünf-Jahres-überlebensrate beim Intestinalen Typ nach Lauren war mit 26 % deutlich besser als die des diffusen Typs mit 11 %. Ohne Lymphknotenbefall war die Fünf-Jahres-überlebensrate 44 %, im Stadium N1-3 nur noch 11 %. Von sämtlichen gastrektomierten Patienten lebten nach 5 Jahren noch 27 %, von den subtotal resezierten 33 %.
    Notes: Summary From January 1, 1979 to December 31, 1981, 711 patients were treated at Klinikum rechts der Isar for gastric carcinoma: 62.5 % were resected, of which the number of subtotal and total resections was almost the same. The total 5-year survival rate was 19 %, curative resections ended up at 35 % at 5 years, and palliative resection declined to 3 %. The 5-year survival rate increased significantly (29 %) when the diagnosis was the intestinal type according to Lauren, in contrast to the diffuse types (11 %). When all gastroectomized patients were taken together, 27 % reached the 5-year survival border and 33 % for the subtotal resection procedure.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 4
    Electronic Resource
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    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 352 (1980), S. 618-618 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: High frequency position finder ; Removal of metallic implants ; Osteosynthesis ; Hochfrequenz-Ortungsverfahren ; Metallentfernung ; Osteosynthese
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Entfernung einzeln liegender Osteosyntheseimplantate kann durch anatomische Lage, Narben oder Callusbildung im Operationsgebiet erschwert sein. Durch ein von uns entwickeltes HochfrequenzOrtungsverfahren ist die intraoperative Lokalisation möglich. Dabei wird die Veränderung eines Magnetfeldes durch Wirbelströme in Metallkörpern als Meßprinzip benützt. Die entwickelte Meßsonde hat die Größe eines Kugelschreibers, ist sterilisierbar und damit intraoperativ anwendbar. Sie reagiert auf Annäherung an einen Metallkörper durch änderung der Tonfrequenz. Vorteil des Geräts ist eine verkürzte Operationszeit, geringere Gewebstraumatisierung und geringere Röntgenstrahlenbelastung.
    Notes: Summary The removal of separate osteosynthetic implants can be hampered by anatomic situation, scars or callus formation in the operative area. We developed a new high frequency position finder which facilitates intraoperative localization. Principle of the procedure is the alteration of a magnetic field by whirling currents. Our newly developed probe is as small as a pencil, can be sterilized and thus be used intraoperatively. In approaching a metallic body, it reacts by alteration of its acoustic frequency. The great advantage of this instrument is shortening the operating time, lowering trauma to the tissue and reducing exposure to X-ray.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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