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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Chirurg 69 (1998), S. 1275-1279 
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: Complex pelvic injury ; Amputation ; Hemipelvectomy. ; Schlüsselwörter: Komplexe Beckenverletzung ; Amputation ; Hemipelvektomie.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Die traumatische Hemipelvektomie ist eine seltene Verletzung. In der Literatur finden sich nur kasuistische Mitteilungen über Patienten, die ein derart verheerendes Trauma überlebt haben. Wir berichten über einen 19 jährigen Mopedfahrer, der nach kompliziertem Verlauf mit gutem Aktivitätsniveau überlebte. Die Kasuistik und die Literaturübersicht unterstreichen die Bedeutung einer engen interdisziplinären Zusammenarbeit bei diesem Verletzungsmuster, das – abgesehen von der Hemikorporektomie – die größtmögliche Amputation am menschlichen Körper darstellt.
    Notes: Summary. Traumatic hemipelvectomy is a rare, but devastating pelvic injury with few survivors reported in the literature. We report on a 19-year-old motorcyclist with a near-total hemipelvectomy. After a complicated course, the patient survived with good potential for a functional level of activity. We review the experience of other authors and give details on the management of one of the most challenging injuries confronting surgeons. Successful treatment requires extraordinary efforts and multidisciplinary team cooperation.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Vergrößerungsradiographie ; Direktradiographische Vergrößerung ; Mikrofokus ; Hyperparathyreoidismus ; Kortikale Knochenresorption ; Key words Magnification radiography ; Direct magnification radiography ; Microfocus ; Hyperparathyroidism ; Cortical bone resorption
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: To compare direct magnification radiography and mammographic film-screen systems in osseous changes of the hand in hyperparathyroidism. Materials and methods: The hands of 60 patients who were suspected to have primary (5), secondary or tertiary (both 55) hyperparathyroidism were evaluated with direct magnification radiography and a mammographic film-screen system (S12.5). Posterior-anterior views of each hand were obtained with both techniques. The magnification radiographs were made with a focal spot size of 40 or 60 μm, digital luminescence radiography (S600/1200), and a × 6 or 8 magnification. The 240 films were evaluated for subperiosteal, intracortical and endosteal resorptive changes by five radiologists using a grading according to five levels of confidence. Results: A significant improvement (p 〈 0.05) in the diagnosis of periosteal and intracortical bone resorption was shown, but no significant changes in endosteal resorption with direct magnification radiography. As compared to mammographic film-screen systems, magnification radiography improved the diagnostic accuracy (24 %). The time needed for the evaluation of periosteal and intracortical bone resorption was shortened with direct magnification radiography (− 4 %/ − 15 %), and the time for giving the diagnosis decreased (− 10 %).
    Notes: Zusammenfassung Ziel: Vergleich der direktradiographischen Vergrößerung mit der Mammographietechnik am Handskelett beim HPT im Rahmen einer Interobserverstudie Methode: 60 Patienten mit dem Verdacht eines primären (5), sekundären oder tertiären (zusammen 55) Hyperparathyreoidismus (HPT) wurden untersucht. Von beiden Händen wurde je eine Röntgenaufnahme sowohl in Mammographietechnik mit einem konventionellen S-12,5-Film-Folien-System als auch mit Hilfe der direktradiographischen Vergrößerung in einer Ebene angefertigt. Als Mikrofokus wurde ein 40- bzw. 60-μm-Brennfleck, als Abbildungssystem die digitale Lumineszenzradiographie (S600/1200) bei einer 6- oder 8 fachen Vergrößerung verwandt. Auf den 240 Röntgenaufnahmen wurden von 5 Untersuchern im Rahmen einer Interobserverstudie subperiostale, intrakortikale und endostale Resorptionen mit Hilfe einer 5-stufigen Bewertungsskala bestimmt. Ergebnisse: Es fand sich eine signifikant höhere Nachweisrate (p 〈 0,05) der subperiostalen und intrakortikalen Resorption durch die direktradiographische Vergrößerung, keine signifikante Verbesserung bei endostalen Resorptionen. Durch die Vergrößerungstechnik war in 24 % der Patienten die Diagnose eines HPT möglich, die mit der Mammographietechnik nicht gestellt wurde. Zudem verkürzte sich die Zeit, in der die subperiostalen und intrakortikalen Resorptionen erkannt (−4 %/−15 %) und die Diagnose gefunden wurde ( − 10 %).
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Magnetresonanztomographie ; Nierentransplantate ; Kontrastmittel ; Key words MR imaging ; Renal allografts ; Contrast medium
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: To determine the value of MR imaging in differentiating the various causes of human renal allograft dysfunction. Methods: A total of 123 human renal allografts (normal n = 20, acute rejection n = 57, acute tubular necrosis n = 14, interstitial fibrosis n = 11, chronic allograft glomerulopathy n = 11, cyclosporine nephrotoxicity n = 3, cortical necrosis n = 7) were investigated by means of MR imaging. Axial T1-weighted spin-echo images and coronal T1-weighted gradient-echo images were obtained before and after Gd-DTPA injection. Diagnostic parameters included corticomedullary contrast and allograft size and shape on the pre-contrast sequences. Results: None of the diagnostic parameters used could differentiate among the various diagnostic groups. Diagnosis of cortical necrosis could be made only on post-contrast scans. Contrast-enhanced scans were superior to pre-contrast images in detection of focal allograft lesions. Otherwise, contrast-enhanced scans did not provide any more information than pre-contrast studies. Spin-echo and gradient-echo sequences displayed the same diagnostic value. Conclusions: MR imaging has a limited value in differentiating the various causes of renal allograft dysfunction.
    Notes: Zusammenfassung Um den Stellenwert der MRT bei der Klärung der Fehlfunktion von Nierentransplantaten zu untersuchen, wurden 123 menschliche Nierentransplantate (unauffällig: n = 20, akute Rejektion: n = 57, akute tubuläre Nekrose: n = 14, interstitielle Fibrose: n = 11, Transplantatglomerulopathie: n = 11, Cyclosporinschaden: n = 3, kortikale Nekrose: n = 7) MR-tomographiert. An einem 1,5-T-Gerät wurden axiale T1-gewichtete Spinecho- und koronare T1-gewichtete Gradientenechoaufnahmen vor und nach Gabe von Gd-DTPA akquiriert. Als Beurteilungskriterien wurden der kortikomedulläre Kontrast sowie die Größe und Form des Transplantatorganes in der Nativuntersuchung herangezogen. Keines der Kriterien ermöglichte die Differenzierung der verschiedenen Diagnosegruppen. Abgesehen von der kortikalen Nekrose, die nur anhand der kontrastmittelunterstützten Sequenzen erkennbar war, lieferte die Gd-DTPA-Applikationen für die Differenzierung der verschiedenen parenchymalen Komplikationen keine Zusatzinformationen. Beim Nachweis fokaler Parenchymläsionen war die Kontrastmittelserie der Nativuntersuchungen überlegen. Die Spinecho- und Gradientenechoaufnahmen führten zu ähnlichen Resultaten. Schlußfolgernd kann davon ausgegangen werden, daß die statische MRT bei der Klärung der Fehlfunktion einer Transplantatniere eine untergeordnete Rolle spielt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1569-8041
    Keywords: endoscopic biopsy ; endoscopic sphincterotomy ; tumors of the papilla of Vater
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Background: It has been proposed that adenomas of the papilla of Vater are precursors of adenocarcinomas. Duodenoscopy with ERCP and forceps biopsies have substantially improved the morphologic exploration of the major duodenal papilla. Yet there is little and contradictory information as to the diagnostic accuracy of endoscopic biopsies in tumors of the papilla. Moreover, after endoscopic sphincterotomy data on the diagnostic impact of endoscopic biopsies from the papilla are scarce and, in most cases, retrospectively obtained. Thus, the aim of the present prospective and histopathologically controlled study was to assess the diagnostic accuracy of endoscopic biopsies taken from tumors of the papilla before and after sphincterotomy. Patients and methods: Forty patients with tumors of the papilla of Vater were included in the study. In each case, a comparison was made between endoscopic forceps biopsy diagnoses prior to and following sphincterotomy and the definitive histological diagnosis after surgical tumor resection. Results: Resected tumors were diagnosed histomorphologically as follows: 19 adenocarcinomas (47%), 6 tubular adenomas (15%), 7 villous adenomas (17%), 7 inflammatory non-neoplastic lesions (pseudotumors) (17%), and one adenomyoma (2%). Overall accuracy for preoperative histopathological diagnosis was 62% (25 of 40, 95% CI: 47%–76%) prior to sphincterotomy while it was 70% (28 of 40, 95% CI: 55%–81%) following the procedure. Regarding adenocarcinomas, sensitivity was found to be 21% (4 of 19, 95% CI: 8%–43%) prior to and 37% (7 of 19, 95% CI: 19%–58%) after sphincterotomy while specificity was 100% at both times. Conclusions: Endoscopic forceps biopsies do not allow for reliable preoperative diagnosis of tumors of the papilla of Vater.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 372 (1987), S. 753-753 
    ISSN: 1435-2451
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 364 (1984), S. 522-522 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: ND-Yag Laser ; Resection of parenchymatous organs ; ND-Yag-Laser ; Resektion an parenchymatösen Organen
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In definiertem Abstand und definierter Laserintensität wird mit einer Einwirkungsdauer von 0,5 bis 4 s an Leber, Milz und Niere eine Photocoagulation durchgeführt. Das Gewebe wird histologisch und histochemisch untersucht, die Coagulations- und Nekroseflächen vermessen. Rasterelektronenmikroskopisch läßt sich der sichere Gefäßverschluß beweisen. Bei der histochemischen Auswertung bestehen signifikante Unterschiede der Organe sowohl für die Coagulationsfläche als auch für die Nekrosefläche. Die Ergebnisse rechtfertigen den Einsatz des Lasers als Resektionsmethode an parenchymatösen Organen.
    Notes: Summary With a duration of 0.5 to 4 s in the liver, spleen and kidney a photocoagulation with the laser is performed in calibrated distance and intensity. The tissue is evaluated histologically and histochemically, the extent of coagulation and necrosis is measured. The secure ligation of the vessels can be proved electromicroscopically. Upon histochemical evaluation there are significant differences of the organs for the area of coagulation as well as for the extent of necrosis. The given results justify the use of the laser as a method of resection of parenchymatous organs.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 366 (1985), S. 191-193 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Intraabdominal streptokinase-streptodornase instillation ; Adhesion prophylaxis ; Intraabdominelle Streptokinase-Streptodornase-Instillation ; Adhäsionsprophylaxe
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Nach Operationen kommt es in 2 bis 6% zu einem Bridenileus. Die bisherigen adhäsionsprophylaktischen Maßnahmen waren ohne dauerhaften Erfolg. Wir applizierten bei 20 Kindern intraoperativ ein Streptokinase-Streptodornase-Gemisch. Bei den aus anderen Gründen durchgeführten Relaparatomien waren in 40% der Fälle keine Verwachsungen nachzuweisen. Bei einer Kontrollgruppe wurden in jedem Fall Adhäsionen gefunden.
    Notes: Summary Postoperatively in 2 to 6% of all cases the result was an intestinal obstruction caused by adhesion. The usual measures were without permanent success. Intraoperatively we applied in 20 children streptokinase-streptodornase in the abdomen. During relaparotomy we saw no adhesions in 40% of these cases, whereas in a control group in all cases adhesions were found.
    Type of Medium: Electronic Resource
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