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  • 1
    ISSN: 1437-160X
    Keywords: Possible ankylosing spondylitis ; HLA-B27 ; peripheral arthritis ; Prognosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Among 86 patients selected as possibly having ankylosing spondylitis because of clinical symptoms and radiologically normal sacroiliac joints, HLA-B27 was positive in 41%. Four years later a representative sample of 38 individuals were re-examined and radiographed. HLA-B27 positive patients developed sacroiliitis as defined by radiological criteria twice as often (P〈0.05). They also showed increased uptake of technetium 99 m upon quantitative scintigraphy with a region of interest method and more often probable or definite ankylosing spondylitis as defined by the New York criteria. Further differences between the HLA-B27 positive and negative follow-up groups concerned the frequency of clinical symptoms and peripheral arthritis. It is suggested that HLA-B27 typing may be helpful both in diagnosis and in judging the prognosis of possible or abortive ankylosing spondylitis.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Unfallchirurg 100 (1997), S. 536-540 
    ISSN: 1433-044X
    Keywords: Key words Osteoid osteoma ; Bone tumor therapy ; CT-guided bone surgery ; MIS of bone tumors ; Schlüsselwörter Osteoidosteom ; Knochentumoren ; CT-gesteuerte Tumornukleation ; MIC von Knochentumoren ; Perkutane Therapie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Als kleiner Tumor mit zumeist starken klinischen Symptomen und ausgeprägten, das Volumen des eigentlichen Tumors weit übersteigenden reaktiven Veränderungen bietet sich das Osteoidosteom für minimal-invasive chirurgische Maßnahmen an. Bei 10 symptomatischen Patienten (8 – 39 Jahre) mit Osteoidosteomen (6mal Hüftgelenk, einmal linke Beckenschaufel, einmal Femurdiaphyse, 2mal Tibiadiaphyse) haben wir den Nidus unter CT-Kontrolle über einen transkutanen Zugang mit einer 3-mm-Harlow-Wood-Nadel ausgebohrt. Bei 7 Patienten wurde der verbliebene Tumoranteil ergänzend mit Thermokauter (n = 2) oder durch Injektion von 1 ml 96%igem Alkohol (n = 5) verödet. Bei 6 Patienten bildete sich die klinische Symptomatik frühzeitig und dauerhaft zurück (maximale Beobachtungszeit 3 Jahre). Bei 2 Patienten mußte ein 2. transkutaner Eingriff vorgenommen werden; 2 Patienten wurden offen nachreseziert. Im Vergleich zu der oft sehr aufwendigen und gelegentlich auch stabilitätsgefährdenden offenen Tumorresektion, insbesondere am Hüftgelenk, stellt die transkutane CT-gesteuerte Tumorenukleation durch Ausbohrung und ergänzende Sklerosierung eine gute alternative Methode dar.
    Notes: Osteoid osteomas are tumors with intense clinical symptoms and extensive reactive bone changes far exceeding the volume of the lesion itself. Because of their small size they can be approached by minimally invasive surgical procedures. We treated ten symptomatic patients with osteoid osteomas (n 6 hip point, n 1 iliac bone, n 1 femoral diaphysis, n2 tibial diaphysis) by excision of the nidus with a 3-mm Harlow-Wood needle using a percutaneous CT-guided approach. Seven patients with residual tumor were treated with either thermocautery (n 2) or sclerosis with 1 ml of 96% ethanol (n 5). Six patients had instant and constant relief (3 years' observation) of their pain. In two patients a second transcutaneous intervention was successful. Only two patients needed open resection. Compared with the invasive open resection of the tumors, sometimes even putting the stability of the femoral neck at risk, transcutaneous CT-guided enucleation of the nidus of the osteoid osteoma with additional sclerotherapy is a good alternative method, especially in the region of the femoral neck.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of orthopaedic and trauma surgery 102 (1984), S. 206-209 
    ISSN: 1434-3916
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Zwei Fälle eines primär fehlgedeuteten posttraumatischen Aneurysmas werden vorgestellt. Im ersten Fall handelte es sich um eine 20 Jahre alte Patientin, die 5 Wochen nach einem Tritt gegen den rechten distalen Oberschenkel mit der Diagnose eines malignen Weichteiltumors eingewiesen worden war. Die Auswertung von Angiographie und Computertomographie führten jedoch zu der Verdachtsdiagnose eines falschen Aneurysmas der Femoralarterie nach eine Gefäßwandperforation durch eine kartilaginäre Exostose. Der intraoperative Befund bestätigte dies und ließ einen Zusammenhang mit dem mechanischen Trauma vermuten. Der postoperative Verlauf war, wie auch im ähnlich gelagertenzweiten Fall, unauffällig. Die prophylaktische Excision von kartilaginären Exostosen in Gebieten mit erhöhtem Risiko einer Gefäßläsion, wie im Bereich des femoropoplitealen Übergangs, wird empfohlen.
    Notes: Summary Two cases of primary misdiagnosis of a posttraumatic false aneurysm are reported. In the first case a twenty-year-old patient was hospitalized under the diagnosis of a malignant soft tissue tumor five weeks after a kick against the right distal thigh. Diagnostic procedures performed in our clinic, however, led to the expectation of a false aneurysm of the femoral artery, caused by perforation of the wall of the vessel by an osteochondroma. Intraoperative findings confirmed this and led to the supposition of a connection with the mechanical trauma. The postoperative course was uneventful. The second case had a similar history. Prophylactic excision of osteochondromas in areas with increased risk of perforation, as in the region of the femoropopliteal junction, is recommended.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Zeitschrift für Rheumatologie 56 (1997), S. 136-143 
    ISSN: 0340-1855
    Keywords: Schlüsselwörter Skelettszinti- ; graphie ; Pustulöse Arthroosteitis (PAO) ; Pustulosis Palmoplantaris (PPP) ; sternocostoclaviculäre ; Hyperostose (SCCH) ; Key words Bone scintigraphy ; pustulotic arthroosteitis (PAO) ; palmoplantar pustulosis (PPP) ; sternocostoclavicular hyperostosis (SCCH)
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung 27 Patienten mit sternocostoclaviculärer Hyperostose (SCCH) und/oder Pustulöser Arthroosteitis (PAO) wurden knochenszintigraphisch und konventionell-radiologisch sowie mit anderen radiologischen Methoden (CT, MRT) untersucht. 25 der 27 Patienten mit SCCH zeigten eine charakteristische Mehrbelegung der sternocostoclaviculären Region in Form eines „Stierkopfes“. Dabei repräsentiert das Manubrium sterni den Kopf und die entzündeten sternoclaviculären Gelenke und die angrenzenden Klavikeln die Hörner dieses „Stierkopfes“. Bei 19 von 27 Patienten mit SCCH zeigte die Sklettszintigraphie zusätzliche Manifestationen (Spondylitis, Sakroiliitis, Ostitis/Periostitis). Wenn die Patienten eine Pustulosis Palmoplantaris (PPP) und/oder eine Psoriasis haben, erlaubt das szintigraphische „Stierhorn-Zeichen“ die Diagnose der PAO (19 Patienten) mit größter Sicherheit. Patienten mit SCCH ohne Hauterkrankung zur Zeit der Diagnosestellung (8 von 27 Patienten) klassifizierten wir als inkomplette PAO, da sie im späteren Verlauf der Erkrankung Hautmanifestationen entwickeln können.
    Notes: Summary 27 patients with sternocostoclavicular hyperostosis (SCC) and/or pustulotic arthroosteitis (PAO) were examined with whole body scintigraphy, conventional radiography, and other imaging modalities, such as CT, MRI. 25 of 27 patients with SCCH showed a characteristic high bullhorn-like uptake of the sternocostoclavicular region with the manubrium sterni representing the skull and the inflamed sternocostoclavicular joints corresponding to the horns (=bullhorn-sign). Scintigraphy revealed additional skeletal manifestations (spondylitis, sacroiliitis, osteitis, periostitis) in 19 of the 27 patients with SCCH and/or PAO. In combination with PPP or psoriasis pustulosa, the typical scintigraphic bullhorn pattern enables the diagnosis of PAO (19 patients) with high confidence. Patients with SCCH but without skin disease at the time of presentation (8 of 27 patients) may develop PPP later and, therefore, it is justified to classify them as incomplete PAO with high risk to develop other skeletal manifestations later in the course of the disease.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Zeitschrift für Rheumatologie 57 (1998), S. 186-187 
    ISSN: 0340-1855
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 38 (1998), S. 287-300 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Key words Bone tumors • Tumor-like bony lesions • Classification • Diagnostic strategies • ; Cost-effectiveness • Second opinion ; Schlüsselwörter Knochentumoren • Bildinterpretation • Bildgebende Diagnostik • Sinnvolle Indikationen zu radiologischen Untersuchungen • Second opinion
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Echte Geschwülste des Knochens stellen im Gesamtspektrum radiologischer Untersuchungen absolute Raritäten dar, weshalb der Nichtspezialist nicht unbedingt mit dieser Materie vertraut sein muß. Er sollte aber bestimmte benigne, v. a. tumorähnliche Läsionen, die bekanntlich häufiger auftreten (z. B. nichtossifizierendes Knochenfibrom) sicher interpretieren können, um unnötige Biopsien zu vermeiden. Dazu benötigt er Kenntnisse in der systematischen Interpretation osteolytischer Veränderungen, z. B. nach Lodwick, in der Interpretation von endotumoralen Verknöcherungen und von den verschiedenen periostalen Reaktionen. Moderne Schnittbildverfahren, wie CT und MRT, sollten nur ergänzend und gezielt eingesetzt werden, um z. B. Aussagen über die Konsistenz des Inneren einer Läsion zu bekommen (z. B. flüssig/solide; Fettgewebe). In der vorliegenden Arbeit werden vor dem Hintergrund pathologisch-anatomischer Veränderungen bei Knochengeschwülsten die Vor- und Nachteile der einzelnen einsetzbaren ergänzenden Verfahren inkl. Szintigraphie aufgezeigt und Beispiele für ihren gezielten und unter Kostenaspekten sinnvollen Einsatz gegeben. Des weiteren wird für die tägliche Praxis ein Algorhythmus für das „Management“ einer einmal im Röntgenbild entdeckten Läsion vorgestellt, der sich am klinischen Leitsymptom „Schmerz“ orientiert und sinnvolle diagnostische Wege weist. Auf die Möglichkeiten und die Notwendigkeit des Einholens einer zweiten Meinung bei einem Spezialisten, vor allem vor dem Einsatz teurer Verfahren, wird verwiesen.
    Notes: Summary Real bone tumors are rarely encountered in the daily routine of radiological practice. Therefore, for a general radiologist there is no need for a specialist knowledge on this field. However, he should be able to distinguish benign from malignant lesions in order to avoid unnecessary biopsies. A systematic approach towards osteolytic lesions, e. g. according to the classification of Lodwick, is mandatory. CT and MRI are indicated to clear up the anatomy in areas of superposition artefacts in conventional radiology and to determine the inner structure of a lesion, e. g. fatty tissue, liquid/solid. This paper highlights the advantages and disadvantages and the cost-effective use of the imaging modalities including scintigraphy in the diagnosis of bone tumors and tumor-like lesions. Guidelines for the management of bony lesions will be given in detail. The option and necessity for a specialist second opinion is emphasized.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Skeletal radiology 18 (1989), S. 533-536 
    ISSN: 1432-2161
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 38 (1998), S. 483-491 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Enneking-Staging ; Knochentumoren ; Key words Enneking’s staging of tumors ; Bone tumors
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Malignant bone tumors require the same careful staging as, for example, lung cancer. However, well-established staging systems for non-osseous tumors are not suitable for bone tumors. Therefore we present Enneking’s staging system for malign bone tumors here, which is better adapted to the special problems of these entities because it integrates clinical, radiological and histological findings. The weak points of Enneking’s staging system (e.g. inflexibility, changes in radiological modalities in the past 20 years) are discussed.
    Notes: Zusammenfassung Maligne Knochengeschwülste erfordern genauso ein sorgfältiges Staging, wie z.B. das Bronchialkarzinom. Die in der allgemeinen Onkologie angewandten Stagingsysteme eignen sich aber nicht für Knochengeschwülste, und deshalb wird hier das Enneking-Staging ausführlich besprochen, das speziell für Knochengeschwülste entwickelt wurde und v.a. in den USA eingesetzt wird. Das Besondere an diesem Stagingsystem ist die Integration von klinischen und radiologischen Befunden zur Histologie. Das System wird eingehend erläutert. Auf seine Schwächen (Starrheit, Probleme des Einsatzes des Lodwick-Gradings an Wirbelsäule und Becken, Methodenwandel in den letzten 20 Jahren etc.) wird hingewiesen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European radiology 8 (1998), S. 807-812 
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Key words: Bone scintigraphy ; Pustulotic arthroosteitis ; Palmoplantar pustulosis ; Sternocostoclavicular hyperostosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. Objective: The purpose of this retrospective study was to examine the value of whole-body nuclear medicine imaging and to evaluate the typical scintigraphic pattern of sternocostoclavicular hyperostosis (SCCH) and/or pustulotic arthroosteitis (PAO). In this entity the correct diagnosis is frequently missed because of uncharacteristic changes in other imaging modalities. Materials and methods: Forty-nine patients (age range 15–65 years old, mean age 36 years) with sternocostoclavicular hyperostosis (SCCH) and/or pustulotic arthroosteitis (PAO) were examined with whole-body scintigraphy and conventional radiography. Results: Forty-three of 49 patients with SCCH/PAO showed a characteristic “bullhead”-like high tracer uptake of the sternocostoclavicular region with the manubrium sterni representing the upper skull and the inflamed sternoclavicular joints corresponding to the horns (= bullhead sign). Scintigraphy revealed additional skeletal manifestations (spondylitis, sacroiliitis, osteitis) in 33 of 49 patients with SCCH and/or PAO. Conclusions: Bone scintigraphy is the imaging modality of choice for the diagnosis of skeletal involvement in PAO. Nuclear medicine reveals unexpected locations and shows the typical pattern of focal hot spots of the spine, sacroiliac joints and/or appendicular skeleton in the large majority of cases in combination with a bullhead-like tracer uptake of the sternocostoclavicular region. The bullhead sign is the typical and highly specific scintigraphic manifestation of SCCH and PAO in radionuclide bone scans and helps to avoid unnecessary biopsies.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European radiology 6 (1996), S. 875-881 
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Biopsy ; Tumour ; Metastasis ; CT
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract In the first part of this article we discuss some special technical aspects of percutaneous bone biopsy (PBB). But our main intention is to illuminate the critical indication of PBB against the background of the diagnostic and clinical utility. Reliable indications for PBB are: lytic metastases, solitary lytic lesions in a patient with known primary tumour and infection. Sclerotic metascases and vertebral compressions, on the other hand, have a lower diagnostic utility. Negative biopsies must be interpreted carefully and repeated if considered to be nonreprcsentative. The indication for percutaneous biopsy of primary bone tumours remains doubtful. Most of them require open biopsy.
    Type of Medium: Electronic Resource
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