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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    [s.l.] : Nature Publishing Group
    Nature 258 (1975), S. 235-236 
    ISSN: 1476-4687
    Source: Nature Archives 1869 - 2009
    Topics: Biology , Chemistry and Pharmacology , Medicine , Natural Sciences in General , Physics
    Notes: [Auszug] Cells were obtained from pleural effusions of two patients with terminal Hodgkin's disease. The lymph node histology at autopsy of both cases was lymphocytic depletion. The cases were selected on the basis of an abundance of Hodgkin and Reed-Sternberg cells in the pleural fluid (Fig. 1): the large ...
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1569-8041
    Keywords: antiangiogenesis ; apoptosis ; cell differentiation ; lung cancer ; spontaneous remission
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Spontaneous remission of cancer (SR) is defined as a complete or partial, temporary or permanent disappearance of all or at least some relevant parameters of a soundly diagnosed malignant disease without any medical treatment or with treatment that is considered inadequate to produce the resulting regression. We report the case of a 61-year-old man who presented with extensive metatastic disease five months after pneumonectomy for poorly differentiated large cell and polymorphic lung cancer. A vast metastatic tumour mass of the abdominal wall was confirmed histolologically and there was clinical and radiographic evidence of liver and lung metastases. Eight months later, the patient was operated on for a hernia, which had developed in the inguinal biopsy scar and the surgeon confirmed complete clinical SR of the abdominal wall metastases. Again five months later there was no longer any radiologic evidence of liver and lung metastases. Complete remission has persisted more than five years. Histology of the primary and of the abdominal metastases were reviewed by several independent pathologists. SR is an extremly rare event in lung cancer. This is the first documented case of clinically evident visceral metastases of a bronchiogenic adenocarcinoma developing after complete resection of the primary and then showing complete SR. The epidemiology of SR is reviewed and possible mechanisms involved in SR are discussed.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-0584
    Keywords: Key words LW/SO cell line ; Stem cell phenotype ; Stem cell commitment ; Lineage infidelity ; Lineage promiscuity ; CD4 ; CD25 ; CD34
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract  We report our observations with the cell line LW/SO, which was recently derived from the bone marrow of a patient with acute myeloid leukemia. Based on the morphological and histochemical examination, the leukemic cells were classified primarily as FAB type M4. However, 2 years later, in relapse, the cells changed their morphology and were hence specified as FAB type M2 (slightly positive for acid phosphatase and Sudan black). The cells established have now been in culture for approximately 11 months and display nearly 100% CD4/5/7/15/25/71/120a, b at varying densities. Some of them spontaneously and reversibly become either CD34+/38– or CD34–/38+, yet the majority of the cells remain negative for both. All attempts to separate the cells with a distinct phenotype by limiting dilution or sorting through a flow cytometer failed repeatedly. The subsets, enriched up to 98% (regardless of their primary immunophenotype CD34–/38–, CD34+/38–, or CD34–/38+), soon displayed a phenotypical constellation similar to that before sorting. The ratio of CD34– to CD34+ seems to be influenced by the cell density: The greater the cell-to-cell contact, the lower the percentage of CD34-expressing cells. Some of the cells apparently differentiate into T-cell phenotype and acquire CD3 and T-cell receptor (TCR) α/β molecules. While the quantity of CD34-expressing cells significantly increased in the presence of dexamethasone (10–7 M), and some of them additionally acquired CD33 antigen, the percentage of CD3-positive cells was enhanced by adding 1% DMSO in medium. In contrast, cytokines such as IL-1, IL-2, IL-3, IL-4, IL-6, G-CSF, GM-CSF, or SCF (c-kit ligand) altered neither the proliferation capacity nor the phenotypical constellation of LW/SO cells (each tested alone). Although normal karyotype was obtained from the bone marrow cells, the LW/SO cells revealed a homogeneous chromosomal composition of 45, X,–X, der(9) inv(9) (p12q13) del(9) (p22?). These data suggested that LW/SO cells might be the leukemic counterpart of putative pre-CD34-positive progenitors. In order to substantiate this assumption, we analyzed the expression of other so-called T-cell markers on CD34+ cells from peripheral blood stem cell aphereses of five patients who later underwent high-dose chemotherapy and subsequent stem cell retransfusion. These data clearly revealed that a considerable amount of CD34+ hematopoietic progenitors co-express CD2/4/(5)/(7)/25 at an early stage of differentiation, and support the notion that CD34-negative LW/SO cells with the surface markers CD4/5/7/25 are probably phenotypical representatives of pluripotent stem cell. Hence, not all CD34-negative populations with so-called T-cell surface markers should be considered T-cells; some may constitute the ancestor of CD34 antigen-expressing progenitors.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-0584
    Keywords: G-CSF ; Neutropenia ; Felty's syndrom
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Neutropenia in Felty's Syndrome predisposes patients to recurrent bacterial infections. We have treated a patient for more than one year with G-CSF and ascertained that this growth factor can savely correct neutropenia over a long periode of time. G-CSF may constitute a new agent for the treatment and prophylaxis of infection in Felty's syndrome.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Cancer chemotherapy and pharmacology 13 (1984), S. 39-42 
    ISSN: 1432-0843
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Nine patients with metastatic breast cancer were treated with a minimum of 6×106 U/day of β-interferon (IFN-β) for at least 6 weeks. In patients whose disease did not progress during this period treatment was continued to a maximum of 13 weeks, while in other patients doses were escalated. With daily treatments over 3 weeks the maximum tolerated dose was found to be around 60×106 U/day. Fever occurred regularly. The dose-limiting toxicities were granulocytopenia and increasing liver enzymes. No objective remissions were observed. One patient showed stable disease after her cancer en cuirasse had rapidly progressed under chemotherapy. One patient each with nasopharyngeal carcinoma and fibrous sarcoma were also treated without success. IFN-β at this moderately toxic dose given over a period of 6–13 weeks is of no clinical value in the treatment of metastatic breast cancer in women.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1432-1289
    Keywords: Schlüsselwörter Tumortherapie ; Alternativmedizin ; Tumortherapie ; unkonventionelle Methoden ; Alternativmedizin ; Komplementärmedizin
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zum Thema Es kommt im Alltag ärztlicher Praxis häufig vor, daß Tumorpatienten oder deren Angehörige sich mit dem Schicksal ihrer Erkrankung nicht abfinden wollen und weitere Therapie als die bisherigen einfordern, die nicht von der „Schulmedizin” angeboten werden. Dies geschieht nicht selten mit forderndem Unterton, verbunden mit irrationalen Vorstellungen über die Vorenthaltung wirksamer Behandlung und über sich vermeintlich kontrovers gegenüberstehende medizinische Lager: hier Schulmedizin, dort „Alternativ”medizin.〉 Die Regel ist, daß man als Arzt auf dem Boden wissenschaftlicher Medizin von den zahllosen sogenannten unkonventionellen Krebstherapien, -Diäten, -Medikationen und anderen Verfahren meistens wenig Ahnung hat. Das irritiert den Patienten zusätzlich und bestärkt ihn eher in seiner Absicht, sich entsprechend behandeln zu lassen, egal ob von seinem Arzt, von einem anderen spezialisierten „Krebs”-Arzt, einem Heilpraktiker oder gar von einem Wunderheiler.〉 In der vorliegenden ausführlichen Übersicht wird über eine Unzahl unkonventioneller Krebsbehandlungsmethoden referiert. Deren Kenntnis ist eine wichtige ärztliche Argumentationshilfe bei dem Patientenwunsch nach unkonventionellen Verfahren. Nur wer auch darüber etwas weiß, wird das Vertrauen des Tumorpatienten nicht verlieren und ihn ärztlich und menschlich weiterhin betreuen können, vor allem aber sorgfältig darüber wachen, daß wirksame konventionelle Maßnahmen nicht unterbleiben.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of pediatrics 107 (1969), S. 107-114 
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Asparaginase ; Unreifzellige Leukose ; Nebenwirkungen
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei der Behandlung der ersten 10 Kinder mit unreifzelliger Leukose wurden durch L-Asparaginase 3 Voll- und 3 Teilremissionen erzielt. Die Vollremissionen hielten 10 Wochen, 6 Wochen und 7 Tage an. — Das Spektrum der möglichen Nebenwirkungen der Asparaginasetherapie und die Häufigkeit ihres Auftretens bei unseren Patienten werden geschildert
    Notes: Summary Ten children with acute lymphoblastic leukemia were treated with L-asparaginase. Complete remission was obtained in three patients and partial remission in a further three. The following side-effects were observed: nausea, vomiting, allergic reactions, an increase in the level of serum enzymes such as GOT and GTP, thrombopenia and malfunction of the blood clotting system.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Corynebacterium parvum ; Chemotherapy ; Metastatic breast cancer ; Corynebacterium parvum ; Chemotherapie ; metastasierendes Mammakarzinom
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Seit September 1975 haben wir 156 Patientinnen mit metastasierenden Mammakarzinomen in eine prospektive multizentrische Studie aufgenommen. Alle Patientinnen erhielten 6 Zyklen Vincristin, Adriamycin und Cyclophosphamid (VAC) und anschließend weiterhin monatlich einmal 5-Fluorouracil, Methotrexat und Cyclophosphamid (FMC), bis eine Tumorprogression dokumentiert wurde. Auf Grund randomisierter Zuweisung erhielt etwa die Hälfte der Patientinnen zusätzlich subkutan Injektionen von Corynebacterium parvum jeweils am Tag 1 eines Chemotherapiezyklus (VAC/FMC). Bei den 150 auswertbaren Patientinnen fanden sich 33 von 76 (45%) bzw. 36 von 74 (49%) komplette oder partielle Remissionen unter Chemotherapie ohne bzw. mit Zusatz von Corynebacterium parvum. Die Kaplan-Maier-Kurven für die Dauer der Remissionen und des Überlebens waren bei beiden Kollektiven fast identisch (mediane Remissionsdauer 14,5 bzw. 12,1 Monate und mediane Überlebenszeit 22,2 bzw. 21,1 Monate). Die hämatologischen und gastrointestinalen Nebenwirkungen waren bei beiden Gruppen ebenfalls ähnlich. Auffällig war jedoch, daß 19 von 74 (26%) Patientinnen als Folge der wiederholten subkutanen Injektionen von Corynebacterium parvum Hautulcera entwickelten. Diese Patientinnen zeigten die längste Überlebenszeit (p=0.002, log rank test). Diese Ergebnisse lassen vermuten, daß eine unspezifische Immunstimulation mit Corynebacterium parvum am Tag 1 der heute üblichen Polychemotherapie den meisten Patientinnen mit metastasierenden Mammakarzinomen nichts nützt, sondern eine „immunreaktive“ Untergruppe mit gesteigerter lokaler Toxizität und Überlebenszeit selektioniert.
    Notes: Summary A total of 156 patients with metastatic breast cancer were entered into a prospective multicenter trial in September 1975. All patients were treated monthly with vincristine, adriamycin and cyclophosphamide (VAC) six times, followed by 5-fluorouracil, methotrexate and cyclophosphamide (FMC) until progression was documented. By random assignment, the patients received 5 mg/m2 Corynebacterium parvum (CP) subcutaneously on day 1, in addition to VAC/FMC. Of the 150 evaluable patients, 33 of 76 (45%) and 36 of 74 (49%) had complete or partial response to VAC/FMC plus CP, respectively. The Kaplan-Maier curves of duration of remission and survival were almost identical (medians 14.5 vs 12.1 months and 22.2 vs 21.1 months, respectively). The hematologic and gastrointestinal toxicity were also similar in the two study groups. However, 19 of 74 (26%) patients developed skin ulcers after repeated injections of CP. These patients showed prolonged survival (P=0.002, log rank test). These results suggest that adding nonspecific immunostimulation with CP to currently available chemotherapy on day 1 is of no benefit to most patients with metastatic breast cancer, but may select an ‘immunoreactive’ subgroup with increased local toxicity and survival.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of cancer research and clinical oncology 76 (1971), S. 181-192 
    ISSN: 1432-1335
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Immunodiffusionsstudien mit Zellextrakten von in Gewebekultur gehaltenen Ewing-Sarkom-Zellen ließen eine Antigengemeinschaft der Zellextrakte mit dem Burkitt-Antigen erkennen. Dieses Ergebnis machte den morphologischen Nachweis des Epstein-Barr-Virus (EBV) selbst oder eines verwandten Virus in den Ewing-Sarkom-Zellen wahrscheinlich. Virus-Partikel mit der charakteristischen Morphologie der Herpes-Gruppe konnten zahlreich in Kern- und Zellfragmenten nachgewiesen werden. Eine beinahe parakristalline Anordnung eigenartiger Partikel im Cytoplasma der Wirtszelle könnte möglicherweise als sehr dichte Lagerung noch nicht reifer Virus-Partikel gedeutet werden. Der Nachweis von „nackten” Viren in Zellen oder in Zell- und Kernfragmenten und von „umhüllten” Virus-Partikeln, die einen größeren Durchmesser haben, an Zelloberflächen, läßt auf eine aktive Virus-Produktion der Ewing-Sarkom-Zelle schließen. Es muß zumindest eine „Passagier”-Rolle der Viren angenommen werden.
    Notes: Summary Tissue culture cells from a human Ewing sarcoma were studied electron microscopically. Since immunological findings suggested the presence of a virus related to or identical with the virus found in cultured Burkitt lymphoma cells (Epstein-Barr Virus), we expected to find such a virus in the Ewing cells. Many particles with the characteristic morphology of the Herpes type virus were found in fragments of the nucleus or in cellular debris. Particles in the cytoplasm bear resemblance to immature virus particles. The fact that virus particles in different stages of maturation were observed, makes it likely that active virus production takes place in Ewing cells.
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of cancer research and clinical oncology 80 (1973), S. 247-254 
    ISSN: 1432-1335
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 54 Patienten mit Morbus Hodgkin und 40 normalen Blutspendern wurde die Phytohämagglutininstimulierbarkeit peripherer Lymphocyten als Parameter für die T-Zellfunktion untersucht. Bei 67 Patienten mit Morbus Hodgkin und den normalen Blutspendern wurden die Immunglobulindetenninanten auf der Oberfläche peripherer Lymphocyten mit Hilfe der Membranimmunfluorescenz (B-Zellparameter) bestimmt. Bei 48 Patienten mit Morbus Hodgkin war die PHA-Stimulierbarkeit im Vergleich zu den Kontrollpersonen stark erniedrigt. Eine Korrelation zu klinischem Stadium oder histologischem Untertyp konnte nicht gefunden werden. Der Anteil von B-Zellen bei den normalen Blutspendern betrug 33% (S. D. ± 4), der Mittelwert bei allen Patienten mit Morbus Hodgkin 27% (S. D. ± 12). Es konnte kein spezifisches Verteilungsmuster für B-Zellen gefunden werden, wenn man die Ergebnisse nach klinischem Stadium (Stadium I 36,50%±14,47, Stadium II 26,21%±9,63, Stadium III 25,77%±12,18, Stadium IV 25,59%±13,18), dem histologischen Untertyp (lymphocytäre Prädominanz 25,84%±13,88, Noduläre Sklerose 25,58%±11,53, Mischzellform 29,80%±11,35, lymphocytäre Depletion 28,00%±13,06) oder nach Alter aufgliedert. Signifikante Veränderungen in der relativen Verteilung von B- und T-Zellen im peripheren Blut bei Patienten mit Morbus Hodgkin konnten nicht gefunden werden. Der Schluß liegt nahe, daß die bekannten Störungen der cellulären Immunität bei Patienten mit Morbus Hodgkin durch einen funktioneilen Defekt der T-Zellen und nicht durch eine T-Zellverarmung verursacht werden.
    Notes: Summary Phytohemagglutinin stimulation of peripheral lymphocytes from 54 patients with Hodgkin's disease and 40 normal blood donors was studied as a parameter for T-cell function. Lymphocytes carrying immunoglobulin determinants (B-cells) in peripheral blood from 67 patients with H. D. and normal blood donors were quantitated by membrane immunofluorescence. PHA stimulation was severely depressed in 48 patients with H. D. as compared to the controls. There was no correlation to clinical stage or histological type. Distribution of B-cells in the normal blood donors was 33% (S. D. ± 4) the mean value in all patients with H. D. was 27% (S. D. ± 12). No specific pattern of distribution of B-cells could be found when the data were analysed for clinical stage (stage I 36.50%±14.47, stage II 26.21%±9.63, stage III 25.77%±12.18, stage IV 25.59%±13.18), histological subtype (lymphocytic predominance 25.84%±13.88, nodular sclerosis 25.58%±11.53, mixed cellularity 29.80%±11.35, lymphocytic depletion 28.00%±13.06) or age. Since no change in the relative distribution of B- and T-cells could be found it is concluded that the disturbance in cellular immunity in these patients is caused by a functional defect of the T-cells rather than a decrease in their number.
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