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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 328 (1970), S. 180-200 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Coronary arteriosclerosis ; Ventriculo-coronary anastomoses ; Cardioluminal vessels Thebesian vessels.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Es wurde mit Hilfe von Korrosionspräparaten und injizierten Herzen, die nach dem Drahnschen Verfahren aufgehellt wurden, ein Überblick über die Morphologie ventrikulocoronarer Anastomosen gegeben. Dabei unterscheiden wir grundsätzlich Thebesische Venen, ventrikulocapilldre Gefäße, ventrikulovenÖse und ventrikuloarterielle Kommunikationen. Die beiden letzten Gefäßtypen können als ventrikulovasale Gefäße zusammengefaßt werden. Neben der Ausarbeitung der Morphologie wurde auf die funktionelle Bedeutung ventrikulocoronarer Anastomosen bei coronarer Ischdmie hingewiesen.
    Notes: Summary With the aid of plastic casts and injected hearts, which were treated by the method of Drahn, a survey was given of the morphology of the ventriculo-coronary anastomoses. In principle we distinguish Thebesian vessels, ventriculo-capillary vessels, ventriculo-venous and ventriculo-arterial communications. The last two types can be summarized as ventriculo-vasal vessels. Besides the elaboration of the morphology the functional importance of ventriculo-coronary anastomoses in the presence of coronary ischemia was pointed out.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 340 (1975), S. 117-125 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Penetrating duodenal ulcer ; Postoperative complications ; Bleeding ulcer ; Method of Nissen-Bsteh
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Es wird über die Ergebnisse von 133 Magenresektionen bei einem Ulcus duodeni penetrans berichtet. Auf Grund der aufgetretenen Frühkomplikationen (insbesondere Pankreasnekrosen, Duodenalstumpfinsuffizienzen, Ikterus und intraluminäre Nachblutungen) sollte von einer Ulcusresektion, einer extraluminären Ulcusverlagerung mit typischem Stumpfverschluß und von der Ausschaltungsresektion abgegangen werden. Die besten Ergebnisse zeigten die beiden Verfahren des atypischen Stumpfverschlusses nach Nissen-Bsteh. Bei gleichzeitiger Blutung aus dem Geschwür sollte der Operationszeitpunkt nicht jenseits der 48-Stunden-Grenze gewählt werden. Auch sollte der Eingriff nicht aufgeschoben werden, wenn der Patient präoperativ mehr als 5 Konserven Blut benötigt.
    Notes: Summary The results of 133 gastric resections for penetrating duodenal ulcer are reported. Because of the postoperative complications (acute hemorrhagic pancreatitis, duodenal stump insufficiency, icterus and intraluminal postoperative bleeding) in future only the atypical closure of the duodenal stump according to the method of Nissen-Bsteh should be carried out. A bleeding ulcer should be operated within 48 hrs. If the bleeding needs more than 2500 ml blood substitute, this means a indication for a immediate operation.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 346 (1978), S. 149-166 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Chronic pancreatitis ; Therapy ; Animal experiments ; Occlusion of pancreatic duct system by injection
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Im Tierversuch wurde die Obstruktion des Pankreasgangsystems mit einer neuen alkoholischen Aminosäurenlösung geprüft. Diese Lösung härtet im Gangsystem aus, ist mikrobiologisch indifferent, gelangt bis in die kleinsten Seitenäste und wird innerhalb von 11 Tagen wieder abgebaut. Diese Okklusionszeit reicht aus, um zu einer hochgradigen Atrophie des exkretorischeu Pankreasparenchyms zu führen, während die Inselzellen erhalten bleiben. Mit der Auslösung einer akuten Pankreatitis muß weder bei einem Überspritzen des Organs noch bei gleichzeitiger bakterieller Besiedelung des Gangsystems gerechnet werden. Fistelbildungen nach Probeexcisionen werden durch den Gangausguß verhindert. Die Substanz scheint sich zur therapeutischen Beschleunigung des ≫Ausbrennens≪ der chronischen Pankreatitis zu eignen.
    Notes: Summary The effect of the occlusion of the pancreatic duct system with a new alcoholic solution of amino acids has been studied in animal experiments. The solution becomes solid in the duct system, is microbiologically indifferent and becomes disintegrated within 11 days. This time, however, is sufficient to keep a high-grade atrophy of the exocrine parenchyma. With this method one doesn't risk the provocation of an acute pancreatitis. The development of fistulas following exploratory excision is prevented by the filling of the duct system. The solution could be qualified for a therapeutical acceleration of the “burning-out” of the chronic pancreatitis.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 355 (1981), S. 541-541 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Chronic pancreatitis ; Whipple operation ; Duct occlusion ; Chronische Pankreatitis ; Whipple Operation ; Gangocclusion
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Von Januar 1978 bis März 1981 wurde bei 116 Patienten mit schwerer chronischer Kopfpankreatitis eine partielle Duodenopankreatektomie in Kombination mit Occlusion des Pankreasganges mit Prolamin durchgeführt. Dabei wurden folgende Ergebnisse erzielt: Postoperative Komplikationsrate ist 7,8%, alle erfolgreich konservativ oder operativ behandelt. Postoperative Letalität 0,86% infolge eines tödlichen Herzinfarktes. In der Literatur werden für diese Operation Letalitätsziffern von 1,6–11 % angegeben. Nachuntersuchungsergebnisse: Spätletalität 3,4% unabhängig von der Grundkrankheit, Rezidive der chronischen Pankreatitis bei einem von 92 Patienten, seit der Operation schmerzfrei 90,2 %, geringgradige Oberbauchbeschwerden in 8,9 % und mittlere Gewichtszunahme von 7,8 kg bei 85,9 %.
    Notes: Summary From January 1978 to March 1981, 116 cases of severe chronic cephalic pancreatitis were treated by partial duodenopancreatectomy combined with occlusion of the pancreatic duct with prolamin, as described by Gebhardt. The following results were obtained: the postoperative complications in 7.8 % were all treated successfully; hospital mortality was 0.86 % due to one fatal myocardial infarct. Mortality of 1.6%– 11 % is reported in the literature. In the follow-up data, late mortality was 3.4 % unrelated to pancreatitis; there was recurrence of chronic pancreatitis in 1 of 92 patients; 90.2 % were free of pain; 9.8 % had slight discomfort; there was an average weight increase of 7.8 kg in 85.9 %.
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 355 (1981), S. 543-543 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Stomach ulcer ; Resection ; Vagotomy ; Magenulcus ; Resektion ; Vagotomie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Von 1968-1977 wurden an der Chirurgischen Universitäts-Klinik Erlangen 396 Patienten mit Magengeschwüren chirurgisch behandelt. 70 der lebenden Patienten konnten endoskopisch nachkontrolliert werden (35 nach Vagotomie, 35 nach Resektion). Nach Resektion wurden keine, nach Vagotomie bei 8 Patienten (von 35) Rezidivgeschwüre entdeckt. Die Resektion des Magens nach Billroth ist die beste Behandlung von Magenulcera in bezug auf die Rezidivrate, die Vagotomie weist eine wesentlich geringere Rate an Komolikationen auf.
    Notes: Summary From 1968 to 1977, 396 patients were operated on for stomach ulcers in the Surgery Department of the University Hospital in Erlangen. Of the patients surviving, 70 were followed up endoscopically (35 after vagotomy, 35 after resection). No recurrent ulcers were found after resection; after vagotomy, there were 8 recurrencies in 35 patients. Although the Billroth resection shows fewer recurrencies, the vagotomy has a much lower complication rate.
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 353 (1980), S. 57-62 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Chronic pancreatitis ; Pancreatic duct occlusion ; Partial duodenopancreatectomy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bericht über 81 Whipplesche Operationen bei chronischer Pankreatitis. Zur Vermeidung einer eventuellen postoperativen Pankreasfistel und zur Verhinderung eines späteren pankreatitischen Rezidivs wurde das Gangsystem der Cauda pancreatis intraoperativ mit Prolaminlösung okkludiert. Diese Maßnahme führt zum isolierten ≫Ausbrennen≪ des exkretorischen Parenchyms, während die inselzellfunktion primär nicht beeinträchtigt wird. Die Operationsletalität betrug 1,2 %, — ein Pankreatitisrezidiv ist in einer Beobachtungszeit von bisher maximal 28 Monaten nicht aufgetreten. Die Spätergebnisse sind günstig.
    Notes: Summary Report on 81 partial duodenopancreatectomies for chronic pancreatitis. To prevent a postoperative pancreatic fistula and the recurrence of pancreatitis the duct system of the pancreatic tail was occluded with a solution of prolamine. This occlusion leads to an isolate ‘burning out’ of the exocrine parenchyma. The operative mortality was 1.2 %. Up to now a recurrence of chronic pancreatitis was not observed. The later results within an observation period of 28 months are favourable.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 360 (1983), S. 29-41 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Pancreatic pseudocysts ; Chronic pancreatitis ; Acute pancreatitis ; Operative drainage
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Von 1967 bis 1980 wurden 153 gutartige Pankreaspseudocysten bei 148 Patienten operativ drainiert. Am häufigsten fand die Drainage in eine nach Roux-Y ausgeschaltete Dünndarmschlinge mit einer Operationsletalität von 5,8 % Anwendung. Die Gesamtoperationsletalität betrug 6,8 %. Rezidive traten während eines Nachbeobachtungszeitraumes von durchschnittlich 56,4 Monaten bei 32,6 % aller Patienten, die die postoperative Phase überlebt hatten, auf. Setzt man die Rezidivhäufigkeit in bezug zur Ätiologie der Cystenentstehung (chronische, akute oder traumatische Pankreatitis), so findet man eine Rezidivhäufgkeit von 41,4 % bei Patienten mit chronischer Pankreatitis gegenüber 17,8 % bei Patienten mit postakuten Cysten. Noch deutlicher ist der Unterschied innerhalb der Gruppe der 120 Patienten, die eine Cystojejunostomie erhalten hatten. Die Gesamtrezidivquote von 31,9 % geht hauptsächlich zu Lasten der Patienten mit chronischer Pankreatitis, die in 43,8 % wieder erkrankt waren. Demgegenüber hatte die postakute Cystengruppe ein Rezidivrisiko von nur 8,6 %. Wir folgern daraus, daß die innere Cystendrainage bei postakuten und traumatischen Pseudocysten in eine nach Roux-Y ausgeschaltete Jejunumschlinge demnach gerechtfertigt ist. Pseudocysten im Gefolge einer chronischen Pankreatitis sollten — wenn möglich — reseziert werden.
    Notes: Summary Between 1967 and 1980 a total of 153 benign pancreatic pseudocysts were operatively treated in 148 patients. Most frequently drainage of the cyst into the small intestine with a Roux-en-y loop was effected. The operative mortality with this method was 5.8 %. The total operative mortality was 6.8 %. The recurrence rate in all surviving patients was 32.6 % during a mean observation period of 56.4 months. There was a correlation between the incidence of recurrence and the etiology of the cyst (chronic, acute and traumatic pancreatitis). Patients in whom the pseudocyst arose from chronic pancreatitis had a recurrence rate of 41.4 % as compared to 17.8 % in patients with cysts developing after acute pancreatitis. This difference is even more pronounced in the group of the 120 patients in whom a cystojejunostomy was performed. The total recurrence rate of 31.9 % is mainly caused by patients with chronic pancreatitis who suffered a relapse in 43.8 %. The cysts developing after acute pancreatitis on the other hand had a recurrence rate of only 8.6 %. It is concluded that internal drainage of the pancreatic pseudocyst by cystojejunostomy with a Roux-en-y loop is justified in post-traumatic cysts and in those arising after acute pancreatitis. Pseudocysts associated with chronic pancreatitis on the other hand should be resected whenever possible.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 361 (1983), S. 921-921 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Pancreatic carcinoma ; Survival times ; Pankreascarcinom ; Überlebenszeiten
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: ammenfassung Bericht über 417 Eingriffe wegen periampullärer und duktaler Pankreascarcinome. Die Resektionsquoten konnten in den Jahren 1979–1981 auf 85 % bzw. 29 % angehoben werden. Die Prognose des periampullären Carcinoms war nur günstiger als die des duktalen Carcinoms, weil die Diagnose in einem früheren Tumorstadium gestellt wurde. Bei pNO, also fehlenden Lymphknotenmetastasen, lag die mediane Überlebenszeit beim periampullären und duktalen Carcinom über 60 Monate.
    Notes: Summary Report on 417 operations for periampullary and ductal pancreatic cancer. Between 1979 and 1981 the resection rates were increased to 85 % and 29 %, respectively. Prognosis for periampullary carcinoma was better than for ductal pancreatic cancer because the diagnosis was established at an earlier tumor stage. However, in cases with pNO (without lymph node metastases) we found a median survival time of more than 60 months for the periampullary as well as the ductal carcinoma cases.
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  • 9
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Chronic pancreatitis ; Duct occlusion ; Endocrine function ; Chronische Pankreatitis ; Pankreasgangocclusion ; Endokrine Funktion
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Wir untersuchten, ob mit PGO exokrines Parenchym eliminiert und damit die chronische Entzündung beendet, dabei aber die endokrine Funktion erhalten werden kann. Methode: Die Entzündungsaktivität (Pankreas-Isoamylase, Lipase und Trypsin), exokrine (sekretinstimuliertes Trypsin) und endokrine Funktion (basal und maximal stimuliertes Insulin und C-Peptid) wurden bei Patienten mit Whipplescher Operation und PGO (A), mit endoskopischer PGO (B) sowie mit alleiniger Drainageoperation (C) verglichen. Ergebnisse: Allein Konzept A konnte die Entzündungsparameter normalisieren und gleichzeitig die postoperative endokrine Kapazität über 18 Monate konstant erhalten.
    Notes: Summary We carried out a study to see if therapeutic PDO can terminate chronic inflammation by eliminating exocrine parenchyma and can preserve endocrine function in the treatment of CP.Method: Inflammatory activity (pancreatic isoamylase, lipase, and trypsin), exocrine (secretin-stimulated trypsin), and endocrine pancreatic function (basal and maximal stimulated serum insulin and C peptide) were determined in patients with Whipple's operation (A), with endoscopic duct occlusion (B), and with draining procedures (C) in a follow-up period of 18 months.Results: Only therapy A eliminated chronic inflammatory processes effectively enough while still preserving the remaining endocrine pancreatic function. Endoscopic PDO and drainage procedures cannot achieve these results.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 372 (1987), S. 874-874 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Chronic pancreatitis ; Pancreatic duct occlusion ; Chronische Pankreatitis ; Pankreasgangocclusion
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die isolierte endoskopische oder transduodenale Gangocclusion zur Behandlung der chronischen Pankreatitis war bisher wenig erfolgreich. In Kombination mit der Whippleschen Operation bedingt sie dagegen eine Reduktion postoperativer pankreasspezifischer Komplikationen. Im Gegensatz zu allen anderen Verfahren werden Pankreatitisrezidive nur in etwa 2% beobachtet. Eine Verschlechterung der endokrinen Reservekapazität wird dabei durch die Occlusion nicht erkauft.
    Notes: Summary Isolated endoscopic or transduodenal occlusion of the pancreatic duct has not been very successful in the treatment of chronic pancreatitis. In combination with the Whipple procedure, however, a significant reduction in the postoperative incidence of pancreatogenic complications can be achieved. Recurrence of pancreatitis is observed in only 2% of cases, which is significantly lower than with any other form of treatment. The addition of duct occlusion does not cause further reduction of the endocrine reserve capacity in these patients.
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