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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 328 (1970), S. 180-200 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Coronary arteriosclerosis ; Ventriculo-coronary anastomoses ; Cardioluminal vessels Thebesian vessels.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Es wurde mit Hilfe von Korrosionspräparaten und injizierten Herzen, die nach dem Drahnschen Verfahren aufgehellt wurden, ein Überblick über die Morphologie ventrikulocoronarer Anastomosen gegeben. Dabei unterscheiden wir grundsätzlich Thebesische Venen, ventrikulocapilldre Gefäße, ventrikulovenÖse und ventrikuloarterielle Kommunikationen. Die beiden letzten Gefäßtypen können als ventrikulovasale Gefäße zusammengefaßt werden. Neben der Ausarbeitung der Morphologie wurde auf die funktionelle Bedeutung ventrikulocoronarer Anastomosen bei coronarer Ischdmie hingewiesen.
    Notes: Summary With the aid of plastic casts and injected hearts, which were treated by the method of Drahn, a survey was given of the morphology of the ventriculo-coronary anastomoses. In principle we distinguish Thebesian vessels, ventriculo-capillary vessels, ventriculo-venous and ventriculo-arterial communications. The last two types can be summarized as ventriculo-vasal vessels. Besides the elaboration of the morphology the functional importance of ventriculo-coronary anastomoses in the presence of coronary ischemia was pointed out.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 354 (1981), S. 209-220 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Chronic pancreatitis ; Left resection of the pancreas ; Whipple's procedure ; Diabetes mellitus
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bericht über 143 Pankreaslinksresektionen wegen chronischer Pankreatitis. Gute Spätergebnisse (81 % Besserung bzw. Beschwerdefreiheit) sind mit dieser Methode nur bei linksseitig segmentär betonter Pankreatitis zu erreichen. Hierbei sollte die 80–95 %-Resektion der 40–80%-Resektion wegen besserer Resultate vorgezogen werden. Bei diffusem Organbefall wird dagegen in 55% ein schlechtes Ergebnis erreicht. Gleiches gilt bei Sitz des entzündlichen Hauptherdes im Pankreaskopf, wobei die linksseitige Resektion mit einer terminalen Pankreaticojejunostomie kombiniert wird. In diesen Fällen empfiehlt sich als kausalere Therapie die Whipplesche Operation, die mit einer Verödungstherapie des Pankreasschwanzes verbunden werden kann. Die Pankreaslinksresektion führt im Gegensatz zur partiellen Duodenopankreatektomie bei chronischer Pankreatitis postoperativ zu einer starken Zunahme diabetischer Stoffwechselstörungen - im eigenen Krankengut in 41%.
    Notes: Summary Report on 143 left resections of the pancreas for chronic pancreatitis. Good late results (81% of all patients improved or symptom-free) can be obtained by this method only in corpus-cauda-pancreatitis. Because of better results the 80–95%-resection should be preferred to the 40-80%-resection. In diffuse pancreatitis, however, a poor result is obtained in 55% of all operations. The same can be observed in cases where the main inflammatory lesion is located in the head of the pancreas and where in addition to the left resection an end-to-end pancreatico-jejunostomy is performed. In this case the Whipple's procedure should be preferred which can be combined with an intraoperative occlusion of the duct system in the pancreatic tail in order to prevent recidivation of pancreatitis. Contrary to the partial duodenopancreatectomy the left resection of the pancreas postoperatively leads to an increase of diabetes mellitus (41 %).
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 355 (1981), S. 543-543 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Stomach ulcer ; Resection ; Vagotomy ; Magenulcus ; Resektion ; Vagotomie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Von 1968-1977 wurden an der Chirurgischen Universitäts-Klinik Erlangen 396 Patienten mit Magengeschwüren chirurgisch behandelt. 70 der lebenden Patienten konnten endoskopisch nachkontrolliert werden (35 nach Vagotomie, 35 nach Resektion). Nach Resektion wurden keine, nach Vagotomie bei 8 Patienten (von 35) Rezidivgeschwüre entdeckt. Die Resektion des Magens nach Billroth ist die beste Behandlung von Magenulcera in bezug auf die Rezidivrate, die Vagotomie weist eine wesentlich geringere Rate an Komolikationen auf.
    Notes: Summary From 1968 to 1977, 396 patients were operated on for stomach ulcers in the Surgery Department of the University Hospital in Erlangen. Of the patients surviving, 70 were followed up endoscopically (35 after vagotomy, 35 after resection). No recurrent ulcers were found after resection; after vagotomy, there were 8 recurrencies in 35 patients. Although the Billroth resection shows fewer recurrencies, the vagotomy has a much lower complication rate.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 349 (1979), S. 624-624 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Chronic pancreatitis ; Occlusion of pancreatic duct ; Chronische Pankreatitis ; Pankreasgangokklusion
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Im Tierversuch wurde die Obstruktion des Pankreasgangsystems mit einer neuen alkoholischen Aminosäurenlösung geprüft. Diese Lösung härtet im Gangsystem aus, ist mikrobiologisch indifferent, gelangt bis in die kleinsten Seitenäste und wird innerhalb von 11 Tagen wieder abgebaut. Diese Okklusionszeit reicht aus, um zu einer hochgradigen Atrophie des exkretorischen Pankreasparenchyms zu führen. Auf Grund dieser Beobachtung haben wir inzwischen bei 42 Patienten mit chronischer Pankreatitis eine intraoperative Pankreasgangokklusion vorgenommen. Die Ergebnisse sind günstig.
    Notes: Summary The effect of the occlusion of the pancreatic duct system with a new alcoholic solution of amino acids has been studied in animal experiments. The solution becomes solid in the duct system, is microbiologically indifferent and disintegrates within 11 days. This time, however, is sufficient to produce a high-grade atrophy of the exocrine parenchyma. Because of this observation, this method was used in 42 patients for therapeutic acceleration of burning out chronic pancreatitis. Up to now the results are favourable (longest observation time 16 months).
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 352 (1980), S. 594-595 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Deep anterior resection ; Results ; Tiefe anteriore Resektion ; Operationstechnik
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Der Film stellt unsere Technik der tiefen anterioren Resektion dar. Dabei wird die komplette Mobilisation der linken Flexur, die Entfernung aller aortalen Lymphknoten, das Erhalten der aseendierenden linken Arteria colica und die hohe Ligatur der Mesenterica inferior dargestellt. Die Dissektion im Becken hält sich innerhalb der Waldeyerschen und Denon-Villierschen Fascie. Bei 192 tiefen Rectumresektionen betrug die Insuffizienzrate 11,6 %, die Letalität 5,2 %. Lokale Rezidive sind in 25 % aufgetreten, die 5-Jahres-Überlebensrate betrug 65,1 % ± 11,6 %.
    Notes: Summary In a movie film our technique of deep anterior resection is demonstrated. Special emphasis is placed on complete mobilisation of the splenic flexure, removal of all aortic lymph nodes, preservation of the ascending left colic artery. Pelvic dissection within the fascia of Waldeyer and Denon-Villiers is shown. In 192 resections the insufficiency rate was 11,6 %, lethality 5,2 %, recurrence 25 % and 5-year survival 65.1 % ± 11.6 %.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 352 (1980), S. 519-519 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Necrotizing pancreatitis ; Necrosectomy ; Peritoneal lavage ; Akute Pankreatitis ; Nekrosektomie ; Spülbehandlung
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Von 1961–1979 behandelten wir 135 Patienten wegen nekrotisierender Pankreatitis. 63 behandelten wir konservativ. Die Letalität betrug 59%. 72 Patienten wurden nekrosektomiert. Deren Letalität ist nur 39%. Auch durch Spül-Saug-Drainagen-Behandlung ohne Nekrosektomie, gelang es, die Letalität von vorher 54% bei 84 Patienten auf 37% bei 51 Patienten, zu senken. Diebesten Ergebnisse mit nur 33% Sterberate hatten 27 Patienten, bei denen die Nekrosektomie mit einer Dauerspülung der Bauchhöhle kombiniert wurde. Dieschlechtesten Resultate wiesen 25 Patienten mit 72% Sterberate auf, bei denen weder nekrosektomiert noch gespült wurde. Es muß deshalb stets die Nekrosektomie mit Dauerspülung der Bauchhöhle kombiniert werden.
    Notes: Summary Between 1961 and 1979 we treated 135 patients with acute, necrotizing pancreatitis. The lethality of 63 patients with conservative treatment was 59% - the lethality of 72 other patients with operative necrosectomy was 39%. — A third form of treatment was the continuous lavage of the abdominal cavity. The lethality of 51 thus treated patients was 37%. The best results of 33% lethality was seen in 27 patients, who were treated by combined necrosectomy and continuous lavage. The worst results showed 25 patients with a lethality of 72%. This group had neither necrosectomy, nor lavage. - Our results suggest the combination of necrosectomy and continuous lavage of the abdomen over a period of 3-5 days in all cases of necrotizing pancreatitis.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 352 (1980), S. 520-520 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Chronic pancreatitis ; Pancreatic duct occlusion ; Partial duodenopancreatectomy ; Chronische Pankreatitis ; Pankreasgangokklusion ; Whipplesche Operation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bericht über 81 Whipplesche Operationen bei chronischer Pankreatitis. Zur Vermeidung einer eventuellen postoperativen Pankreasfistel und zur Verhinderung eines späteren pankreatitischen Rezidivs wurde das Gangsystem der Cauda pancreatis intraoperativ mit Prolaminlösung okkludiert. Diese Maßnahme führt zum isolierten ≪Ausbrennen≪ des exkretorischen Parenchyms, während die Inselzellfunktion primär nicht beeinträchtigt wird. Die Operationsletalität betrug 1,2%, — ein Pankreatitisrezidiv ist in einer Beobachtungszeit von bisher maximal 28 Monaten nicht aufgetreten. Die Spätergebnisse sind günstig.
    Notes: Summary Reported here are 81 partial duodenopancreatectomies for chronic pancreatitis. To prevent postoperative pancreatic fistula and recurrence of pancreatitis, the duct system of the pancreatic tail was occluded with a solution of prolamine. This occlusion leads to an isolate 〉burning out〈 of the exocrine parenchyma. The operative mortality was 1.2%. Up to the present time, recurrence of chronic pancreatitis has not been observed. The late results are favorable within an observation period of 28 months.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 346 (1978), S. 149-166 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Chronic pancreatitis ; Therapy ; Animal experiments ; Occlusion of pancreatic duct system by injection
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Im Tierversuch wurde die Obstruktion des Pankreasgangsystems mit einer neuen alkoholischen Aminosäurenlösung geprüft. Diese Lösung härtet im Gangsystem aus, ist mikrobiologisch indifferent, gelangt bis in die kleinsten Seitenäste und wird innerhalb von 11 Tagen wieder abgebaut. Diese Okklusionszeit reicht aus, um zu einer hochgradigen Atrophie des exkretorischeu Pankreasparenchyms zu führen, während die Inselzellen erhalten bleiben. Mit der Auslösung einer akuten Pankreatitis muß weder bei einem Überspritzen des Organs noch bei gleichzeitiger bakterieller Besiedelung des Gangsystems gerechnet werden. Fistelbildungen nach Probeexcisionen werden durch den Gangausguß verhindert. Die Substanz scheint sich zur therapeutischen Beschleunigung des ≫Ausbrennens≪ der chronischen Pankreatitis zu eignen.
    Notes: Summary The effect of the occlusion of the pancreatic duct system with a new alcoholic solution of amino acids has been studied in animal experiments. The solution becomes solid in the duct system, is microbiologically indifferent and becomes disintegrated within 11 days. This time, however, is sufficient to keep a high-grade atrophy of the exocrine parenchyma. With this method one doesn't risk the provocation of an acute pancreatitis. The development of fistulas following exploratory excision is prevented by the filling of the duct system. The solution could be qualified for a therapeutical acceleration of the “burning-out” of the chronic pancreatitis.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 353 (1980), S. 57-62 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Chronic pancreatitis ; Pancreatic duct occlusion ; Partial duodenopancreatectomy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bericht über 81 Whipplesche Operationen bei chronischer Pankreatitis. Zur Vermeidung einer eventuellen postoperativen Pankreasfistel und zur Verhinderung eines späteren pankreatitischen Rezidivs wurde das Gangsystem der Cauda pancreatis intraoperativ mit Prolaminlösung okkludiert. Diese Maßnahme führt zum isolierten ≫Ausbrennen≪ des exkretorischen Parenchyms, während die inselzellfunktion primär nicht beeinträchtigt wird. Die Operationsletalität betrug 1,2 %, — ein Pankreatitisrezidiv ist in einer Beobachtungszeit von bisher maximal 28 Monaten nicht aufgetreten. Die Spätergebnisse sind günstig.
    Notes: Summary Report on 81 partial duodenopancreatectomies for chronic pancreatitis. To prevent a postoperative pancreatic fistula and the recurrence of pancreatitis the duct system of the pancreatic tail was occluded with a solution of prolamine. This occlusion leads to an isolate ‘burning out’ of the exocrine parenchyma. The operative mortality was 1.2 %. Up to now a recurrence of chronic pancreatitis was not observed. The later results within an observation period of 28 months are favourable.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 372 (1987), S. 878-878 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: “Hemosuccus pancreaticus” ; Hemoductal pancreatitis ; Upper gastrointestinal bleeding ; ERP ; „Haemosuccus pancreaticus” ; Pankreasgangblutung ; Gastrointestinale Blutung ; Chronische Pankreatitis ; ERP
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Blutungen über den Ductus Wirsungianus gehören zu den selten beschriebenen Blutungsursachen im oberen Gastrointestinaltrakt. Seit 1981 konnten wir insgesamt 11 Fälle von Pankreasgangblutungen, 10 davon bei Pankreatitiden, beobachten. Achtmal konnte die Diagnose „Haemosuccus pancreaticus” mittels ERP gestellt werden: Blutaustritt bei der Duodenoskopie sechsmal, typische Kontrastmittelaussparungen im Röntgenbild fünfmal. In der Angiographie zeigten sich bei fünf Patienten Extravasate. (Keine präoperative Diagnose in einem Fall.) Die Teilresektion des Pankreas halten wir für die Therapiemethode der Wahl bei Pankreatitiden mit dieser Komplikation.
    Notes: Summary Hemorrhage through the pancreatic duct is a form of upper gastrointestinal bleeding that is rarely described in the literature. Since 1981, we have observed ten cases of “hemosuccus pancreaticus” due to pancreatitis and one as a complication of an islet-cell carcinoma. The diagnosis of hemosuccus was made ten times preoperatively: eight times by checking the ERP; six times blood was seen coming out of the papilla of Vater/papilla minor; in five cases there were typical findings in the pancreatogram. Angiography showed extravasation in five cases. In our opinion, partial pancreatectomy should be the treatment of choice for pancreatitis in combination with “hemosuccus pancreaticus.”
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