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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Virchows Archiv 372 (1976), S. 227-236 
    ISSN: 1432-2307
    Keywords: Vascular lesion ; Bleomycin ; Cytostatic therapy ; Intraarterial perfusion
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Eine bisher wenig beobachtete Nebenwirkung der BLM-Perfusionstherapie von oralen Plattenepithelcarcinomen sind umschriebene Nekrosezonen an den Akren. Als Ursache ließ sich ein Gefäßschaden mit Thrombenbildung in den Arteriolen nachweisen. Die elektronenmikroskopischen Beobachtungen an 5 mit BLM perfundierten Tumorarealen und Gefäßen wiesen einen Endothelschaden mit Schwellung und vakuoliger Degeneration der Endothelzellen nach. An den Arteriolen kam es zur Ablösung von Endothelien, Schwellung der glatten Muskelfasern und Zerstörung der elastischen Lamellen. Dies bildet den Boden für eine Mikrothrombosierung. Ein negativer Einfluß des Gefäßschadens auf die Wirkung der Cytostatikatherapie wird diskutiert. Gefäßschäden im Bereich der Lungenstrombahn werden als eine Teilursache der multifaktoriell bedingten Bleomycinlunge angesehen.
    Notes: Summary During intra-arterial perfusion therapy of oral squamous cell carcinomas with bleomycin, circumscribed necrotic areas in the perfused region are observed in a few cases. These are usually located in the acral regions. As the cause, a lesion of the blood vessels with formation of microthrombosis could be demonstrated. Electron-microscopic observations of the blood vessels in five bleomycinperfused tumor areas demonstrated lesions of the endothelium characterized by swelling of the cells, formation of intracytoplasmatic vacuoles and villous projections into the lumen of the vessel. In arterioles, separation of the endothelium from the underlying tissue, swollen smooth muscle cells and destruction of elastic lamellae were found. These were the pacemakers for the formation of thrombosis. A negative influence of the vascular lesions on the cytostatic effect on the tumor is likely. Vascular lesions also constitute one of the initial factors for the development of the bleomycin-induced lung lesion (bleomycin lung).
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Virchows Archiv 369 (1976), S. 197-214 
    ISSN: 1432-2307
    Keywords: Oral carcinoma ; Squamous cell carcinoma ; Cytostatic therapy ; Bleomycin ; Macrophages ; Giant cells
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei Bleomycin-Therapie von verhornenden Plattenepithelcarcinomen werden diese unter zunehmender Verhornung devitalisiert, während einfache Tumornekrosen eine geringere Rolle spielen. Dabei findet sich eine ausgedehnte resorptive, granulomatöse Entzündung mit Makrophagen und schließlich eine bindegewebige Organisation. Im Randbereich der verhornenden Tumorareale treten zahlreiche mehrkernige Riesenzellen auf. Die Natur dieser Riesenzellen war bisher umstritten. Die enzymhistochemischen, elektronenmikroskopischen und ultrahistochemischen Untersuchungen an 3 Fällen mit fortgeschrittenen Careinomen der Mundhöhle zeigen, daß die unter der Bleomycinbehandlung auftretenden Riesenzellen keine Tumorriesenzellen, sondern durch Verschmelzung von einkernigen (monocytogenen) Makrophagen entstehende mehrkernige Makrophagen sind. Dabei ergeben sich Hinweise für eine funktionelle Genese der Riesenzellen. Eine zusätzliche immunologische Funktion der Makrophagen und der Riesenzellen ist möglich und wird durch die häufige Assoziation von Riesenzellen mit Lymphocyten nahegelegt. Die Bedeutung dieser Tatsache für eine Bewertung der Bleomycinwirkung und für den therapeutischen Einsatz des Bleomycins wird diskutiert.
    Notes: Summary During treatment of keratinizing squamous cell carcinomas with bleomycin tumor cells are devitalized by keratinization, while simple necrosis plays a minor role. Connected with this process is a marked resorptive granulomatous inflammation with numerous macrophages which is followed by a fibrous organization. In the border region of the keratinized tumor areas many multinucleated giant cells appear. The nature of these giant cells was the subject of controversy. Enzyme histochemical, electronmicroscopic, and ultrahistochemical investigations in three cases of advanced sqnamous cell carcinoma of the oral cavity prove that the giant cells which are formed during bleomycin treatment are not multinucleated tumor cells, but multinucleated macrophages. The enzymatic pattern is similar to macrophages with a high content of acid phosphatase and aminopeptidase. The ultrastructure of the giant cells is characterized by lysosomes with acid phosphatase activity, pinocytotic vesicles, and cytoplasmic projections on the cell surface with signs of macroendocytosis. The tumor cells show an epithelial differentiation with desmosomes, tonofibrils, and keratohyaline granula. The giant cells are formed by fusion of mononucleated (monocytogenic) macrophages. The fusions seem to be related to the functional status of the cells. It is possible, that the macrophages and the giant cells have an additional immunologic function. This is suggested by the frequent association of giant cells with lymphocytes. The importance of these facts for the evaluation of the action of bleomycin and the consequences for its therapeutic use are discussed. A combination with methods causing a dedifferentiation of the tumor or suppression of the immunologic defense seems to be problematic.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Lymphatische Resorption ; Metabolismus ; Orales Androgen ; Lymphatic absorption ; Metabolism ; Oral androgen
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary [3H]-testosterone undecanoate ([3H]TU) was administered orally to 4 patients with a thoracic duct catheter after neck dissection surgery. Appearance of radioactivity in lymph, plasma and urine was measured at different times. Metabolites of TU in these fluids were investigated. Peak levels of radioactivity appeared simultaneously in lymph and plasma (2.5–5 h after administration) while the excretion in urine was highest approximately 2 h after the plasma and lymph peak. The main compounds appearing in the lymph were TU and 5α-dihydrotestosterone undecanoate (5α-DHTU), but 5β-DHTU could not be detected. In plasma almost all metabolites were probably conjugated. During the first 24 h approximately 40% of the administered radioactivity was excreted in the urine. The total amount of radioactivity excreted in the urine during the first week was 45–48%. The predominant urinary metabolites were testosterone- and androsterone-glucuronide. The results indicate that TU is metabolized partly in the intestinal wall. The remaining TU and newlyformed 5α-DHTU, at least partly, are absorbed via the lymphatic system.
    Notes: Zusammenfassung [3H]-Testosteron-Undecanoat ([3H]-TU) wurde oral 4 Patienten mit einem Ductus thoracicus-Katheter nach einer „neck dissection“ verabreicht. Zu verschiedenen Zeitpunkten wurden die Gesamtradioaktivität sowie die Metaboliten des [3H]-TU in der Lymphe im Plasma und im Urin gemessen. Die höchste Gesamtradioaktivität in der Lymphe und im Plasma trat gleichzeitig 2,5–5 h nach der Verabreichung von [3H]-TU auf, während die höchste Konzentration im Urin etwa 2 h später erschien. In der Lymphe wurde neben [3H]-TU 5α-Dihydrotestosteron-Undecanoat, jedoch kein 5β-DHTU gefunden. Im Plasma waren wahrscheinlich nahezu alle Metaboliten konjugiert. In den ersten 24 h wurden ca. 40% der verabreichten Radioaktivität mit dem Urin ausgeschieden. Nach einer Woche waren es 45–48%. Die vorherrschenden Metaboliten im Urin waren Testosteron- und Androsteron-Glucuronid. Aus den Resultaten läßt sich schließen, daß TU teilweise in der Darmwand metabolisiert wird. Das restliche TU sowie das neugebildete 5α-DHTU werden, wenigstens teilweise, durch das Lymphsystem resorbiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of cancer research and clinical oncology 88 (1976), S. 69-90 
    ISSN: 1432-1335
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Über die Wirkungsweise von Bleomycin nach intraarterieller Perfusion bei 53 Patienten mit fortgeschrittenen Plattenepithelcarcinomen der Mundhöhle wird anhand von klinischen Ergebnissen und pathologisch-anatomischen Befunden berichtet. Bei 32 nicht vorbehandelten, primär cytostatisch therapierten Fällen konnte 29 mal eine klinisch komplette Remission erreicht werden. 8 mal wurden diese Befunde histo-morphologisch bestätigt, darüber hinaus befinden sich 7 Patienten in einer anhaltenden Remission mit einer Dauer von 9 bis 61 Monaten. Die Erfolgsaussichten bei der Behandlung von Rezidivtumoren sind sehr viel ungünstiger. Eine Kombination von Bleomycin mit anderen Chemotherapeutika wies klinisch keine Vorteile auf. Histo-morphologisch konnte die Wirkungsweise des Bleomycins auf Plattenepithelcarcinome mit Verhornungstendenz näher definiert werden. Das Tumorareal wird unter forcierter Verhornung devitalisiert. Es folgt eine resorptive, granulomatöse Entzündung mit Fremdkörperriesenzellen und schließlich eine bindegewebige Organisation. Dieser besondere Reaktionsmechanismus erklärt das selektive Ansprechen der hoch differenzierten, verhornenden Plattenepithelcarcinome auf Bleomycin und die schlechten Resultate bei entdifferenzierten Tumoren und Rezidiven. Elektronenoptisch wurde die monozytogene Herkunft der Riesenzellen bewiesen und somit die bisherige Deutung als Tumorriesenzellen widerlegt. Die Nebenwirkungen des Bleomycins manifestieren sich in besonderem Maße am Integument, am perfundierten Gefäßareal und an der Lunge. An den Gefäßen kommt es zu Endothelschäden mit Schwellung und vacuoliger Degeneration sowie Abspaltung von Cytoplasmaanteilen in das Gefäßlumen hinein und teilweise zur Zerstörung der elastischen Lamellen. Diese Schädigung bildet die Grundlage für die Ausbildung von Thromben, die im Perfusionsareal zu Nekrosen führen können. An der Lunge entsteht eine Alveolitis mit intraalveolärem und interstitiellem Ödem, pulmonalen hyalinen Membranen, Mikrothromben, intraalveolärer und interstitieller Fibrose sowie Atelektasen und Alveolardeckzellmeta- und -dysplasien. Durch das Zusammentreffen einer Vielzahl von Faktoren kommt es zu dem Bild der Bleomycin-Lunge. Der Umfang dieses Lungenschadens geht über das bisher als Lungenfibrose bezeichnete Maß weit hinaus. Anhand dieser Befunde wird eine Vorstellung zur Pathogenese der Bleomycin-Lunge zur Diskussion gestellt. Ansätze für eine Prophylaxe ergeben sich durch eine Antikoagulantientherapie und durch differenzierte Lungenfunktionsproben zur Früherkennung des Bleomycinschadens.
    Notes: Summary The mode of action of bleomycin after intraarterial perfusion in 53 patients with advanced squamous cell carcinoma of the oral cavity is reported on the basis of clinical results and pathologico-anatomic findings. In 29 out of 32 cases not previously treated a clinically complete remission could be achieved by primary chemotherapy. In 8 cases these findings were histomorphologically confirmed and 7 patients have shown a persistant remission for 9 to 61 months. The chances of success are much less favorable in the treatment of recurrences. No clinical advantages were observed when combining bleomycin with other chemotherapeutics. The effect of bleomycin on keratinizing squamous cell carcinomas could be defined in more histo-morphological detail: The tumor cells die under forced keratinization. A resorptive, granulomatous inflammation with foreign body giant cells and finally a connective tissue scar are the next steps. This particular mechanism explains the selective reaction of highly differentiated keratinizing squamous cell carcinomas to bleomycin and the negative results obtained with non-differentiated tumors and recurrences. The monocytogenous origin of the giant cells was electron microscopically demonstrated and thus their former interpretation as tumor giant cells refuted. Side-effects of bleomycin are observed especially in the integument, the region of the perfused vessels, and in the lungs. The endothelium of the vessels is damaged, swells and vacuolarly degenerates, parts of cytoplasma are lost into the vascular lumen and the elastic lamellae are partly destroyed. This damage is the basis for the development of thrombi which may lead to necrosis in the region of perfusion. In the lungs an alveolitis develops with intraalveolar and interstitial edema, pulmonary hyaline membranes, microthrombi, intraalveolar and interstitial fibrosis as well as atelactasis and meta- and dysplasias of the alveolar epithelial cells. The combined effect of many factors produces the clinical picture of the “bleomycin lung”. The extent of the lung damage largely exceeds that of a lung fibrosis as which it was formerly classified. On the basis of these findings, a theory of the parthogenesis of the so-called bleomycin lung is presented. Pertinent prophylaxis is attempted by anticoagulation therapy and differentiated functional examinations of the lungs to early diagnose damage caused by bleomycin.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 361 (1983), S. 740-740 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Defect cover ; Myocutaneous flap ; Defecktdeckung ; Myocutanlappen
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Freie oder gestielte Myocutanlappen gestatten heute die sofortige Rekonstruktion großer Resektionsdefekte nach tumorchirurgischen Eingriffen in der Mund-Kiefer-Gesichtsregion. äußere Haut, Subcutangewebe, Muskel- und Knochengewebe läßt sich mit der Myocutanlappenkonzeption in nahezu beliebiger Menge vom Thorax, dem Rumpf oder der Flanke gestielt transportieren und zur Defektdeckung im Kopf-Halsbereich auch unter regional schwierigen Verhältnissen verwenden. Dadurch wird eine sofortige funktionell und ästhetisch hochwertige Rekonstruktion möglich und dem Patienten ein monatelanges Hinnehmenmüssen von Funktionseinbußen bei der Nahrungsaufnahme und Sprache erspart. Die Rekonstruktionskonzepte verschiedener Defektlokalisationen werden systematisch dargestellt und durch Fallbeispiele veranschaulicht.
    Notes: Summary Free or pediculated myocutaneous flaps enable immediate reconstruction in the case of resection defects after tumor surgery of the oral and maxillo-facial region. Outer skin, subcutaneous tissue, muscle and bone tissue can be transported in pediculated manner by the myocutaneous flap conception in almost any amount from the thorax, the rump and side and can be used to cover defects even under difficult conditions in the head and neck region. Thereby an immediate reconstruction, functionally and aesthetically excellent, will be possible and saves the patient from suffering functional impediment in eating and speaking. The reconstruction concepts of different defect localisations are presented systematically and demonstrated by preceding cases.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1615-6714
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A new mandibular osteotomy is presented for special indications of severe mandibular retrognathia combined with a high mandibular plane angle, a dentoalveolar compensation and an open bite. The procedure allows an anterior rotation of the mandible with a maximum skeletal and minimum dental advancement.
    Notes: Zusammenfassung Für spezielle Indikationen einer ausgeprägten Rücklage in Kombination mit einer posterioren Neigung des Unterkiefers, dentoalveolärer Kompensation und offenem Biß wird eine neue Osteotomietechnik für eine Unterkieferkörperosteotomie vorgeschlagen. Die Osteotomie erlaubt eine anteriore Rotation des ventralen Anteils der Mandibula, verbunden mit einer ausgeprägten skelettalen Korrektur bei geringer dentoalveolärer Vorverlagerung.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of orofacial orthopedics 52 (1991), S. 282-288 
    ISSN: 1615-6714
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The serial records of 21 patients were analyzed to study the stability of genioplasty performed in the course of orthognatic surgery and to describe its effect on the soft tissue profile. A pre-operative and a postoperative cephalogram as well as a cephalogram one year after surgery of each patient were available. Sagital correction of the chin from 16.5 mm advancement to 1.1 mm reduction and vertical movements between 4.8 mm lengthening and 9.3 mm shortening remained nearly unchanged during the control period. No postoperative movements of the chin fragment were observed except for minor resorptions that can be attributed to an osseous remodelling and rounding of sharp edges. In cases of a long face syndrome a bone apposition from 1 mm to 5.5 mm appeared at the lower edge of the chin. The average of sagittal soft tissue change in relation to the correction of the bony chin was 71%. The individual values ranged from 4% to 145% and the standard error of the estimate was 3 mm. Therefore the planning of the soft tissue profile is rather unreliable. A genioplasty performed with rigid fixation by compression screws or mini plates, preservation of vascular supply and re-fixation of the soft tissue of the chin results in accurately predictable and stable bony contours. On the other hand, the planning of surgery procedures related to the soft tissue profile is—if at all possible-very insecure.
    Notes: Zusammenfassung Um die Stabilität von im Rahmen orthognathisch-chirurgischer Eingriffe durchgeführter Genioplastiken sowie deren Effekt auf das Weichteilprofil im Kinnbereich zu untersuchen, wurden 21 Patientten nachuntersucht. Es standen jeweils drei Fernröntgenseitenbilder (prä-, postoperativ und mindestens ein Jahr nach Operation) zur Verfügung. Sagittale Veränderungen der Position des Kinns von 16,5 mm Vorverlagerung bis 1,1 mm Rückverlagerung sowie vertikale Versetzungen zwischen 4,8 mm Verlängerung und 9,3 mm Verkürzung blieben weitestgehend stabil. Es kam zu keinen meßbaren Verschiebungen des Kinnfragments; lediglich geringfügige Resorptionen im Sinne einer modellierenden Abrundung wurden beobachtet. Am Unterrand des Kinns kam es in Fällen, die präoperativ eine vergrößerte Gesichtshöhe zeigten, zu Apposition von Knochen in der Größenordnung 1 mm bis maximal 5,5 mm. Die Weichteile folgten der Korrektur des knöchernen Kinns in der Sagittalen im Durchschnitt um 71%. Die Spanne erstreckte sich jedoch von 4% bis 145%, und der Standardfehler der Vorhersage betrug 3 mm, so daß eine Planung des Weichteilprofils als sehr unzuverlässig angesehen werden muß. Es konnte gezeigt werden, daß eine Genioplastik mit Weichteilstielung, stabiler Fixierung durch Zugschrauben oder Miniplatten und Refixierung des Weichteilkinns im Ergebnis zu gut plambaren und sehr stabilen knöchernen Konturen führt, daß aber eine auf die Weichteile bezogene Planungwenn überhaupt-nur mit großer Unsicherheit möglich ist.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of orofacial orthopedics 50 (1989), S. 492-492 
    ISSN: 1615-6714
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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